Nikon GmbH - prijsverhogingen.
prijsverhoging nikon lenzen
Na een mail aan de Country manager van Nikon, dhr. B. van Iterson kreeg ik een telefoontje van hem omtrent de "noodzakelijke"prijsverhogingen.
Volgens dhr. van Iterson heeft Inca B.V. de lenzen te goed koop en ver onder de aanschaf prijs verkocht. Daarentegen zou Inca de coolpix modellen te duur hebben verkocht.
Dus wil Nikon het recht trekken door de hogere segment lenzen nu voor de " juiste" veel hogere prijs te verkopen en de coolpix modellen in prijs te verlagen.
Believe it or not!
Maar dat zou volgens Nikon dus de reden moeten zijn voor de zeer forse prijsverhoging van de lenzen moeten zijn?!
Ik zelf heb maar minimaal € 400 euro bespaard (prijs 1579) en de 70-200 VR via de parallel import besteld. Morgen wordt hij geleverd.
En als ik pech heb met een "defect" exemplaar en uiteraard niet qua garantie bij Nikon Nederland zelf kan aankloppen, dan verkoop ik de hele rotzooi en stap over naar Canon
groeten
Mike
Volgens dhr. van Iterson heeft Inca B.V. de lenzen te goed koop en ver onder de aanschaf prijs verkocht. Daarentegen zou Inca de coolpix modellen te duur hebben verkocht.
Dus wil Nikon het recht trekken door de hogere segment lenzen nu voor de " juiste" veel hogere prijs te verkopen en de coolpix modellen in prijs te verlagen.
Believe it or not!

Maar dat zou volgens Nikon dus de reden moeten zijn voor de zeer forse prijsverhoging van de lenzen moeten zijn?!
Ik zelf heb maar minimaal € 400 euro bespaard (prijs 1579) en de 70-200 VR via de parallel import besteld. Morgen wordt hij geleverd.
En als ik pech heb met een "defect" exemplaar en uiteraard niet qua garantie bij Nikon Nederland zelf kan aankloppen, dan verkoop ik de hele rotzooi en stap over naar Canon
groeten
Mike
Mike 123Volgens dhr. van Iterson heeft Inca B.V. de lenzen te goed koop en ver onder de aanschaf prijs verkocht.
Bedankt voor je bijdrage aan deze post.
Dit is echt de grootste flauwekul die ik ooit te horen heb gekregen - dit is echt lachwekkend!
De heer Van Iterson beweert dus dat Inca gedurende een samenwerkingsverband van 46 jaar roofbouw heeft zitten plegen op haar eigen organisatie door Nikon objectieven ver onder de kostprijs te verkopen.
Gesteld dat dit zo zou zijn - wat in mijn beleving uitgesloten is - dan verdiend er maar een de hoofdprijs voor incompetentie en dat is Nikon.
Ik geloof echt dat er een aantal mensen zijn die denken dat zij vanuit hun ivoren toren consumenten kunnen bedonderen en met een kluitje in het riet kunnen sturen met deze infantiele redenatie.
Ik denk dat de heer Van Iterson heel snel te maken gaat krijgen met een onomkeerbaar proces.
Ik ga heel goed nadenken of ik nog wel een Nikon adept blijf want dit is werkelijk belachelijk.
Nikon neemt haar cliënten totaal niet serieus.
Hallo Harrie
Thanks voor de reactie.
Ik ben het volledig met je eens.
Ik ben al vanaf begin vorige week met nikon nederland omtrent het waarom van de absurde prijsverhoging en mijn reactie waarom ze hierdoor 'stom ' bezig zijn en hun eigen glazen aan het ingooien zijn!
Het zal een lachwekkende reclame voor de imago van Nikon zijn, dat de bestaande nikon gebruikers vanaf nu allemaal grijze import lens modellen zullen aanschaffen of alleen maar met Tokina, Sigma en Tamron prime lenzen gaan rondlopen.
Aspirant dslr fotografen zullen bij hun keuze ,door de nu absurd hoge lensprijzen bij Nikon, direct naar het Canon kamp geduwd worden.
Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat iemand met een nog blanco voorgeschiedenis (geen apparatuur) zo stom zal zijn om toch voor nikon te kiezen.
Je bent immers geen dief van je eigen portemonaie.
groeten
Mike
Trouwens mijn reactie e-mail naar dhr. van Iterson liegt er niet om.
Maar deze wil ik liever niet publiceren. (smile)
Thanks voor de reactie.
Ik ben het volledig met je eens.
Ik ben al vanaf begin vorige week met nikon nederland omtrent het waarom van de absurde prijsverhoging en mijn reactie waarom ze hierdoor 'stom ' bezig zijn en hun eigen glazen aan het ingooien zijn!
Het zal een lachwekkende reclame voor de imago van Nikon zijn, dat de bestaande nikon gebruikers vanaf nu allemaal grijze import lens modellen zullen aanschaffen of alleen maar met Tokina, Sigma en Tamron prime lenzen gaan rondlopen.
Aspirant dslr fotografen zullen bij hun keuze ,door de nu absurd hoge lensprijzen bij Nikon, direct naar het Canon kamp geduwd worden.
Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat iemand met een nog blanco voorgeschiedenis (geen apparatuur) zo stom zal zijn om toch voor nikon te kiezen.
Je bent immers geen dief van je eigen portemonaie.
groeten
Mike
Trouwens mijn reactie e-mail naar dhr. van Iterson liegt er niet om.
Maar deze wil ik liever niet publiceren. (smile)
Ik ben het helemaal met jullie eens, als deze absurde prijsverhoging niet wordt terug gedraaid, zie ik ook de grote overstap naar Canon gebeuren. Zelfs even bellen naar de helpdesk kost al €0.45 terwijl je Canon kan bereiken voor € 0.13.
Ik kan je verzekeren dat Canon Nederland nu al in zijn handen zit wrijven.
Ga zo door Nikon Nederland, en je kunt je nieuwe gele loods sluiten, vooral met dit soort uitspraken.
Ik kan je verzekeren dat Canon Nederland nu al in zijn handen zit wrijven.
Ga zo door Nikon Nederland, en je kunt je nieuwe gele loods sluiten, vooral met dit soort uitspraken.
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat een herrie.
De lensprijzen zijn de afgelopen dagen alweer wat gedaald, het lijken wel olieprijzen. En, als je verder kijkt dan KE en KB, zoals DS (digitalstreet), dan heb je de 70-200 voor 1579 euro.
Het is inderdaad wat raar als de prijzen zo ineens omhoog gaan, maar in gesprek kom je volgens mij verder dan in geschreeuw. Als je gelijk je adept- of fan-zijn wilt opzeggen, ben je dat dan wel?
Maar dit zal ook weer geschreeuw opleveren...
De lensprijzen zijn de afgelopen dagen alweer wat gedaald, het lijken wel olieprijzen. En, als je verder kijkt dan KE en KB, zoals DS (digitalstreet), dan heb je de 70-200 voor 1579 euro.
Het is inderdaad wat raar als de prijzen zo ineens omhoog gaan, maar in gesprek kom je volgens mij verder dan in geschreeuw. Als je gelijk je adept- of fan-zijn wilt opzeggen, ben je dat dan wel?

Ik ben zeker een adept van Nikon apparatuur echter ook een realist die gezien de investeringen die ik heb gedaan (zie signature) zich ook afvraagt of ik deze investeringen wil gaan voortzetten in de toekomst met nieuwe apparatuur zoals een D3H (X) of de langverwachte ultra groothoek objectieven.Als je gelijk je adept- of fan-zijn wilt opzeggen, ben je dat dan wel?
Ik ben sinds mijn start met fotografie (25 jaar geleden) een trouw Nikon aanhanger geweest met een parallel avontuur naar middenformaat camera's echter ik reken mijzelf niet tot een Nikon verzamelaar daar ik mijn apparatuur waar mogelijk probeer te verbeteren en de "oude" opruim en totaal geen "emotionele" band heb met mijn apparatuur.
De komende tijd ga ik gewoon op mijn gemak eens kijken wat Nikon gaat doen zowel qua prijspolitiek als vernieuwing.
Ik ga met belangstelling volgen wat de komende Photokina aan nieuws brengt en misschien maak ik wel een "switch" op basis van voor mij persoonlijk rationele argumenten naar een ander fabrikaat ... of blijf ik Nikon trouw.
Een ding is voor mij zeker een vaststaand feit - al mijn apparatuur is slechts een middel om een doel te bereiken, namelijk het maken van foto's - niet meer en niet minder.
Dit is tevens mijn laatste bijdrage aan deze post omdat ik vind dat ik mijn punt heb gemaakt en alle forum leden zelf hun afweging kunnen maken.
[/quote]
Ik heb inderdaad een gesprek (weliswaar telefonisch) met de country manager van Nikon gehad. Hij heeft mij gebeld als reactie op mijn mail.
En er werd niet "geschreeuwd"
Maar ik beschouw het toch als een "aanslag" op mijn (onze ) intelligentie als men probeert doen te geloven dat het de schuld van Inca zou zijn, omdat die "ons" verwend had met veeeeel te lage prijzen!!!
Omdat ik voor aanschaf al enige tijd de prijzen voor de lenzen: 17-55Dx/2.8 , 28-70/2.8 en de 70-200/2.8 in de gaten heb gehouden weet ik dat in 2,5 maand tijd de prijzen voor een NEDERLANDS model zijn gestegen met respectievelijk € 200, € 400 en € 300
En dan hanteer ik de prijzen van vandaag.
Maar je hebt gelijk dat ten opzichte van 2 dagen eerder de prijzen ietsje zijn gezakt. Het verschil was dus nog groter!
Wat mij erg steekt is dat Nikon een enorme winstmarge heeft behaald (getuige de kwartaalcijfers) waar Canon en anderen niet eens aan hebben kunnen tippen en dat er nu een flut reden wordt aangehaald om de prijzen te verhogen.
Wsch. persoonlijke winst marge Nikon Nederland???
Fotograferen is een Hobbie.
De camera en lenzen zijn slechts het middel!
Maar dat is voor mij niet merk gebonden.
Als Nikon Nederland het op deze voet voortzet dan hebben zij aan mij een adept/ aanhanger verloren.
Qualiteit heeft een prijs, maar.....................................niet elke prijs!!!!!
met vr. groet
Mike

Ik heb inderdaad een gesprek (weliswaar telefonisch) met de country manager van Nikon gehad. Hij heeft mij gebeld als reactie op mijn mail.
En er werd niet "geschreeuwd"
Maar ik beschouw het toch als een "aanslag" op mijn (onze ) intelligentie als men probeert doen te geloven dat het de schuld van Inca zou zijn, omdat die "ons" verwend had met veeeeel te lage prijzen!!!
Omdat ik voor aanschaf al enige tijd de prijzen voor de lenzen: 17-55Dx/2.8 , 28-70/2.8 en de 70-200/2.8 in de gaten heb gehouden weet ik dat in 2,5 maand tijd de prijzen voor een NEDERLANDS model zijn gestegen met respectievelijk € 200, € 400 en € 300
En dan hanteer ik de prijzen van vandaag.
Maar je hebt gelijk dat ten opzichte van 2 dagen eerder de prijzen ietsje zijn gezakt. Het verschil was dus nog groter!
Wat mij erg steekt is dat Nikon een enorme winstmarge heeft behaald (getuige de kwartaalcijfers) waar Canon en anderen niet eens aan hebben kunnen tippen en dat er nu een flut reden wordt aangehaald om de prijzen te verhogen.
Wsch. persoonlijke winst marge Nikon Nederland???
Fotograferen is een Hobbie.
De camera en lenzen zijn slechts het middel!
Maar dat is voor mij niet merk gebonden.
Als Nikon Nederland het op deze voet voortzet dan hebben zij aan mij een adept/ aanhanger verloren.
Qualiteit heeft een prijs, maar.....................................niet elke prijs!!!!!
met vr. groet
Mike
- roel
- Forumlid
- Contacteer:
Maar even afwachten wat de prijzen gaan doen.
Trouwens wel netjes dat de country manager zelf gebeld heeft. Dat bedoel ik niet sarcastisch o.i.d.. Geef de bedrijven de kost waar je niks hoort op mails, brieven of faxen.
Daarnaast, het valt me op dat een aantal van de duurdere Nikon lenzen bij andere winkels dan KE en KB minder kosten. Ã’f de winkels hebben allen nog oude voorraad of de genoemde twee hebben de lenzen wat hoog ingeschaald. Dus nogmaals: ik ben benieuwd hoe de prijzen over een maand of twee zijn.
Trouwens wel netjes dat de country manager zelf gebeld heeft. Dat bedoel ik niet sarcastisch o.i.d.. Geef de bedrijven de kost waar je niks hoort op mails, brieven of faxen.
Daarnaast, het valt me op dat een aantal van de duurdere Nikon lenzen bij andere winkels dan KE en KB minder kosten. Ã’f de winkels hebben allen nog oude voorraad of de genoemde twee hebben de lenzen wat hoog ingeschaald. Dus nogmaals: ik ben benieuwd hoe de prijzen over een maand of twee zijn.
Inderdaad wordt het even afwachten.
Maar het zou me verbazen als Nikon de heer van iterson zou laten vallen.
Vanavond heb ik in ieder geval een mail gestuurd naar nikon dat ze deze post in de gaten moeten houden.
Dit omdat ik van de heer van Iterson toch de indruk kreeg dat Nikon "geen keuze " zou heben wat de prijs verhogingen betreft.
Ik heb toch de hoop de nikon na het lezen van al deze post's eieren voor zijn geld zal kiezen en inderdaad die absurde verhogingen zal mittigeren.
Want anders zal voor hun de schade niet te overzien zijn.
Mike
Maar het zou me verbazen als Nikon de heer van iterson zou laten vallen.
Vanavond heb ik in ieder geval een mail gestuurd naar nikon dat ze deze post in de gaten moeten houden.
Dit omdat ik van de heer van Iterson toch de indruk kreeg dat Nikon "geen keuze " zou heben wat de prijs verhogingen betreft.
Ik heb toch de hoop de nikon na het lezen van al deze post's eieren voor zijn geld zal kiezen en inderdaad die absurde verhogingen zal mittigeren.
Want anders zal voor hun de schade niet te overzien zijn.
Mike
Dat hoop ik ook! Anders zal ik alles vanuit het buitenland (moeten) halen, en daar ben ik geen voorstander van
Ook amdat ik dus niet bij Nikon Nederland aan kan kloppen als een buitenlands model kapot is o.i.d.! Ik ben een vrij nieuwe fotograaf, heb deze spullen vanaf april/mei. Nu wil ik nog meerdere lenzen gaan aanschaffen... Dit gaat dus even op de langere termijn, of ik moet aan een ander merk gaan denken. En ja, dan is dat er maar 1.... Jammer genoeg 

-
- Clublid
- Contacteer:
Het zou misschien netjes zijn als Heer Iterson op dit forum zou uitleggen wat er allemaal gebeurd met Nikon. Tenslotte zijn we met een paar honder Nikon klanten die (al vele jaren) goed zijn voor heel wat omzet.
Ik vindt dat we eigenlijk beter verdienen voor onze merkentrouw
RVK
Ik vindt dat we eigenlijk beter verdienen voor onze merkentrouw
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Ach, die prijsverhogingen zijn (denk ik) slechts bekend bij de reeds bestaande klanten van Nikon. De nieuwe klanten weten hier niet van en zullen waarschijnlijk de hogere prijs er voor betalen. Desalniettemin ben ik blij dat ik net voor de prijsverhoging 2 nieuwe objectieven heb aangeschaft. Dit scheelt mij € 550,00
. Ik zat nog wel te denken om de 105VR micro aan te gaan schaffen, maar deze is inmiddels € 80,00 gestegen. Zal toch maar eens gaan buurten bij de andere merken
.