camera-indeling op het forum

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Gesloten
John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

camera-indeling op het forum

Bericht door John'47 » ma sep 29 2014 2:29 pm

Nu het draadje "dossier D750" al weer gesloten is, moet ik dan maar even een nieuw draadje starten.

Ik heb al vaker iets geschreven over logica en onlogica voor de camera indeling, maar wellicht helpt het als je even kijkt op wat Nikon zelf aangeeft als professionele camera's als randvoorwaarde voor het verkrijgen van een deelname aan het NPS-programma

Afbeelding

http://www.iamheretohelp.nl/downloads/N ... eem_NL.pdf
Nikon D810, Sony RX1R II. 

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: camera-indeling op het forum

Bericht door gijs sandberg » ma sep 29 2014 2:34 pm

John,
Die had ik nog niet gelezen, maar ik ben ook geen professional.
Overigens mijn complimenten voor de NCN forum redacteuren, die hebben een aparte categorie gemaakt (ik zou die omschrijven als FX consumer <denigrerende kwalificaties met opzet weggelaten :twisted: >).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » ma sep 29 2014 2:39 pm

@Gijs,
consumer wordt hier met behulp van de knoppen-indeling op het camerahuis vastgesteld, terwijl Nikon zelf anders tewerk gaat. Dat geeft op zich niet; voor elke indeling is wat te zeggen, maar ik las hier vroeger nog al eens verwijzingen naar de NPS-normen en heb ze er dus zojuist maar eens bijgezocht.
Grappig is dan dat de D600 en D610 hier hardnekkig als amateur of consumer worden benoemd, terwijl Nikon zelf ze als professioneel gereedschap noemt.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma sep 29 2014 3:03 pm

@John:

Hier staat exact uitgelegd waarom de D750 is ingedeeld in een eigen categorie, samen met de D600 en D610.

Ooit was de scheiding op basis van de vraag "consument of pro?" maar die scheidslijn vervaagt ook bij Nikon steeds meer (zie D600 en D610: volgens Nikon een consumentencamera maar NPS ziet ze wel als Pro). Dus die ooit zo strikte scheiding is op ons forum daarmee ook losgelaten.

Op ons forum wordt de indeling van camera's in sub-boards inmiddels primair gemaakt op basis van sensorformaat (Fullframe, APS-C ofwel DX, Nikon 1 en compact) en secundair op basis van de ergonomie en "knoppologie" van de body, ofwel layout, indeling van knoppen en schermen en de bediening. De D600, D610 en D750 zijn in dat opzicht voor 99% (zo niet 100%) aan elkaar gelijk, vandaar dat dit trio nu in een eigen sub-board bij elkaar staat.

Aangezien dit draadje verder een nieuwe herhaling van zetten wordt, gaat dit draadje bij deze op slot.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Gesloten

Terug naar “Het Forum”