Raw en DPI

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Macosx

Raw en DPI

Bericht door Macosx » wo aug 30 2006 12:25 pm

Hi,

Kan iemand verklaren waarom Raw 240 DPI is en JPG 300 ?
Ik gebruik een Nikon D200.

Thanks.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 30 2006 12:59 pm

k weet dat zo niet precies, maar als je een RAW daarna opslaat op 300 dpi en er een TIF van maakt zonder aanpassingen van de grootte zit je op 50mb per foto.... Da's groot... :roll:

Waarom er verschil is weet ik echt niet... Als er antwoord op komt leer ik ook weer wat :P

Ciao!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo aug 30 2006 1:05 pm

Omdat je RAW plugin in PS standaard op 240 DPI staat je kan dat net zo goe dop 300 DPI zetten. Het aantal DPI is niets anders dan het aantal pixels samengeperst in je afmetingen van je foto dus een 8 mp afbeelding die je 10x15 cm afdrukt heeft meer DPI dan een afbeelding van 8 mp afdruk op 30x40 cm.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » wo aug 30 2006 3:19 pm

Volgens mij werkt dat niet zo, DPI staat voor Dots Per Inch, en de printer speelt daarin een rol, hoeveel "dots per inch" hij kan afdrukken. Om die reden kan je dus veel verschil krijgen in je afdruk, het is mede afhankelijk van het type en merk printer. Dus zoals genoemd 300 DPI zou op een betere printer een betere afdruk moeten geven als 240 DPI.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo aug 30 2006 3:35 pm

En op 240dpi wordt de foto groter afgedrukt dan op 300dpi

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » wo aug 30 2006 3:36 pm

Als je een plaatje van internet copieerd en deze in photoshop wilt plakken, dan gaat deze ook eerst uit van zijn standaard dpi (geloof 72) en afmetingen, ondanks dat kan je deze naar 300 zetten. Dat wil op dat moment niet zeggen dat het plaatje er mooier of beter van wordt, wel groter. M.a.w. vanuit je camera krijg je het aantal pixels dat je hebt ingesteld (zeg 6 Mp) en deze worden vertaald. Dat als je alles gaat opschroeven het bestand een stuk groter wordt klopt, al krijg je daar echt niet meer detail door. De pixels worden stuk voor stuk gecloont (verhoudingsgewijs).
Tegenwoordig zijn er wel hele mooie programma's die er wel voor kunnen zorgen dat je een klein formaat foto kunnen doorrekenen zodat je deze op poster formaat kunt uitdraaien, maar da's een andere discussie...

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo aug 30 2006 4:19 pm

onno schreef:En op 240dpi wordt de foto groter afgedrukt dan op 300dpi
Dat zeg ik, hoe meer dpi hoe kleiner de foto of hoe groter de foto hoe minder DPI. 8)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo aug 30 2006 4:21 pm

Onne-Floris Broekema schreef:Als je een plaatje van internet copieerd en deze in photoshop wilt plakken, dan gaat deze ook eerst uit van zijn standaard dpi (geloof 72) en afmetingen, ondanks dat kan je deze naar 300 zetten. Dat wil op dat moment niet zeggen dat het plaatje er mooier of beter van wordt, wel groter. M.a.w. vanuit je camera krijg je het aantal pixels dat je hebt ingesteld (zeg 6 Mp) en deze worden vertaald. Dat als je alles gaat opschroeven het bestand een stuk groter wordt klopt, al krijg je daar echt niet meer detail door. De pixels worden stuk voor stuk gecloont (verhoudingsgewijs).
Tegenwoordig zijn er wel hele mooie programma's die er wel voor kunnen zorgen dat je een klein formaat foto kunnen doorrekenen zodat je deze op poster formaat kunt uitdraaien, maar da's een andere discussie...
Het is wel zo maar ook weer niet. Als je de DPI veranderd zonder pixels bij te verzinnen (wat dat is tenslotte wat we hier willen bereiken) verandert enkel en alleen de afmetingen van je foto terwijl de pixels hetzelfde blijven.

Macosx

Bericht door Macosx » vr sep 08 2006 10:59 am

Dank allemaal voor de reaktie's.
Alleen is het mij niet duidelijk nog waarom raw 240 is en jpg 300, waarom is dat anders ?????

8)

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » vr sep 08 2006 10:42 pm

Macosx schreef:Dank allemaal voor de reaktie's.
Alleen is het mij niet duidelijk nog waarom raw 240 is en jpg 300, waarom is dat anders ?????
Zoals al minder concreet benoemd: bij 240 dpi zal het plaatje groter zijn dan bij 300 dpi. Kijk maar in Photoshop (of wat je gebruikt) bij de eigenschappen en zie dat de 240 dpi foto een groter formaat heeft (in cm./mm.). Dan maakt het geheel geen verschil wat kwaliteit betreft. Een zeer scherpe foto kan ook 72 dpi zijn, maar dan is het formaat vele tientallen centimeters breedte/hoogte.
Waarom de raw 240 is en de jpg 300, kan ik zo niet beantwoorden. Gebruik je verschillende programma's of bewerk je iets op één of andere manier?

Macosx

Bericht door Macosx » ma sep 11 2006 3:36 pm

roel schreef:
Zoals al minder concreet benoemd: bij 240 dpi zal het plaatje groter zijn dan bij 300 dpi. Kijk maar in Photoshop (of wat je gebruikt) bij de eigenschappen en zie dat de 240 dpi foto een groter formaat heeft (in cm./mm.). Dan maakt het geheel geen verschil wat kwaliteit betreft. Een zeer scherpe foto kan ook 72 dpi zijn, maar dan is het formaat vele tientallen centimeters breedte/hoogte.
Waarom de raw 240 is en de jpg 300, kan ik zo niet beantwoorden. Gebruik je verschillende programma's of bewerk je iets op één of andere manier?
Ik gebruik o.a. Photoshop, Capture Nx en Creator.
Dat van de verschillen dpi en grote dat is mij wel duidelijk, was ook eigelijk niet echt de vraag.
Was alleen benieuwd of er een verklaring was waarom raw 240 is en jpg 300. Thats al.
8)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma sep 11 2006 8:41 pm

Macosx schreef:
roel schreef:
Ik gebruik o.a. Photoshop, Capture Nx en Creator.
Dat van de verschillen dpi en grote dat is mij wel duidelijk, was ook eigelijk niet echt de vraag.
Was alleen benieuwd of er een verklaring was waarom raw 240 is en jpg 300. Thats al.
8)
Het enigste wat ik weet is dat 300 DPI voor de drukkerij wereld een standaard is en 72 dpi voor het internet en beeldscherm weergave als standaard wordt gehanteerd... 240 DPI ken ik niet als zijnde een standaard.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”