Dat soort mensen ziet 1000 euro als kleingeld... Ze opereren anders dan gewone consumenten omdat ze gewend zijn zoveel geld te hebben dat ze niet bedenken dat iets van 100 euro wellicht ook voor 50 euro te koop is. Bij de vraag "doe mij de beste xxx" zal ze dus automatisch het duurste verkocht worden zonder dat ze erbij nadenken of ze het wel nodig hebben danwel of het wellicht ook goedkoper kan. En ze willen gewoon iets duurs om te kunnen zeggen dat het een echte xxx is. Zijn er best wel veel van gelukkig voor de luxe merken... Bijvoorbeeld Louis Vuitton, Prada en Corneliani zouden beslist niet zonder die doelgroep kunnen, en een heleboel traiteurs in Amsterdam-Zuid ook niet..CaptainHook schreef:Toch wel triest eigenlijk, dat je dingen koopt, alleen maar omdat ze duur zijn...
Hasselblad merk/prijs erosie...
- Michele
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Hasselblad merk/prijs erosie...
- Frank Roelofs
- Forumlid
Eens Michelle!
Deze producten zijn nu eenmaal voor een select publiek die idd niet op een duizendje meer of minder hoeven te letten. En daarvoor bestaan deze producten. Niet zo vreemd dat Hasselblad daar, op misschien niet zo handige wijze, een graantje van mee wilde pikken.
Ook zo'n handgreepje hoort daarbij. Hoewel dat ook functioneel kan zijn omdat het meer grip geeft. Dat rare Nikon rvs flitsschoenplaatje valt wat mij betreft echt in de nutteloze gadgets categorie.
Vergeet ook niet dat er veel producten voor "normale" bedragen te koop zijn omdat ze in dure producten ontwikkeld zijn. Kijk bijv. naar de formule1.
Het is voor mij ook niet weggelegd maar weet zeker dat ik ook in een ander segment zou winkelen als ik niet hoef te onthouden hoeveel er nog op m'n rekening staat.
Deze producten zijn nu eenmaal voor een select publiek die idd niet op een duizendje meer of minder hoeven te letten. En daarvoor bestaan deze producten. Niet zo vreemd dat Hasselblad daar, op misschien niet zo handige wijze, een graantje van mee wilde pikken.
Ook zo'n handgreepje hoort daarbij. Hoewel dat ook functioneel kan zijn omdat het meer grip geeft. Dat rare Nikon rvs flitsschoenplaatje valt wat mij betreft echt in de nutteloze gadgets categorie.
Vergeet ook niet dat er veel producten voor "normale" bedragen te koop zijn omdat ze in dure producten ontwikkeld zijn. Kijk bijv. naar de formule1.
Het is voor mij ook niet weggelegd maar weet zeker dat ik ook in een ander segment zou winkelen als ik niet hoef te onthouden hoeveel er nog op m'n rekening staat.

Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Eigenlijk mochten beroepsfotografen die destijds zo'n 'dure' Hasselblad brood nodig hadden, gelukkig zijn dat de zogenaamde 'Zuid-Amsterdammers' of de omhoog gevallen Belgische francofone bourgeoisie dat O zo leuke luxe hebbeding kochten. Indien een merk als Hasselblad alleen had moeten leven van de verkoop aan beroepsfotografen, was Victor allang failliet!
Toen Hasselblad nog een agentschap had hier in België, vertelde de directeur mij dat zeker helft van de camera's aan 'verlichte' amateurs verkocht werden… Anders was de Hassy onbetaalbaar!
Idem voor Leica en zelfs Nikon.
Maar nu, met dat pixelgeweld van Nikon (en Canon), is de digitale Hasselblad bijna een luxe ding voor de beroepsfotograaf, ja, de wereld op z'n kop…
Dat Hasselblad rebranded snufjes verkoopt zal mij worst wezen, zolang ze het zo kunnen overleven (en dat verdienen ze), business as usual.
Toen Hasselblad nog een agentschap had hier in België, vertelde de directeur mij dat zeker helft van de camera's aan 'verlichte' amateurs verkocht werden… Anders was de Hassy onbetaalbaar!
Idem voor Leica en zelfs Nikon.
Maar nu, met dat pixelgeweld van Nikon (en Canon), is de digitale Hasselblad bijna een luxe ding voor de beroepsfotograaf, ja, de wereld op z'n kop…
Dat Hasselblad rebranded snufjes verkoopt zal mij worst wezen, zolang ze het zo kunnen overleven (en dat verdienen ze), business as usual.

-
OnlineMarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Alleen gaat het daarbij wel om écht innovatieve zaken, en niet om dit soort rebranded spul...Frank Roelofs schreef:Vergeet ook niet dat er veel producten voor "normale" bedragen te koop zijn omdat ze in dure producten ontwikkeld zijn. Kijk bijv. naar de formule1.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- Frank Roelofs
- Forumlid
Ik doelde daarbij niet op dat handgreepje. Zie dat meer als de spoiler op een golfje. Ook niet nodig maar als je het leuk vindt.....
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Er was een tijd dat ik voor een deftige foto toch echt blij was als ik met het grotere
formaat dan kleinbeeld op pad kon en een technische camera niet handig was.
Waarom Hasselblad? Om die mooie Zeiss objectieven.
Het verschil in kwaliteit en gebruik was groot. Nu veel minder. Ook de prijzen die je
voor dergelijke niche systemen moet vragen rechtvaardigt de afschrijving niet en gebruik.
Dat je dan 'gekke' zijsprongen gaat maken genererend op de merkbekendheid en uitstraling
van een merk, geeft eigenlijk alleen maar aan waarin je je verkeert qua marktpositie.
Dat het nu domme dingen doet (tja, je moet wat en -nee- je hoeft het niet te kopen)
dat neemt nog niet weg dat het nu afgeserveerd wordt als een een rijkelui speeltje.
Ik denk dat veel mensen o.a. Erwin Olaf een warm hart toe dragen met betrekking zijn fotowerk.
Groot deel is allemaal met een Hasselblad geschoten.
En dan vergeet ik voor het gemak even die hele grote rest die ermee werkt of heeft gewerkt....
formaat dan kleinbeeld op pad kon en een technische camera niet handig was.
Waarom Hasselblad? Om die mooie Zeiss objectieven.
Het verschil in kwaliteit en gebruik was groot. Nu veel minder. Ook de prijzen die je
voor dergelijke niche systemen moet vragen rechtvaardigt de afschrijving niet en gebruik.
Dat je dan 'gekke' zijsprongen gaat maken genererend op de merkbekendheid en uitstraling
van een merk, geeft eigenlijk alleen maar aan waarin je je verkeert qua marktpositie.
Dat het nu domme dingen doet (tja, je moet wat en -nee- je hoeft het niet te kopen)
dat neemt nog niet weg dat het nu afgeserveerd wordt als een een rijkelui speeltje.
Ik denk dat veel mensen o.a. Erwin Olaf een warm hart toe dragen met betrekking zijn fotowerk.
Groot deel is allemaal met een Hasselblad geschoten.
En dan vergeet ik voor het gemak even die hele grote rest die ermee werkt of heeft gewerkt....
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
Zat toevallig gisteren dit filmpje nog te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=9UBTE4xpvpk" onclick="window.open(this.href);return false;
D800 vs Hasselblad met 40mp back.
Conclusies in het kort:
- Hasselblad is net wat scherper
- Hasselblad haalt erg veel detail uit de highlights
- Halen allebei evenveel detail uit de schaduwen
- Hasselblad was bij ISO 1600 niet meer bruikbaar
- Hasselblad had zeker een betere kleurenrendering
Al met al ontloopt het elkaar weinig, en dan alleen in gecontroleerde omstandigheden. Met de komst van de D810 zal het scherpteverschil nog wat verder afnemen of praktisch weg zijn.
Ik zie niet heel veel meerwaarde in de Hasselblads voor dat geld.
Iets als een Pentax 645z is dan wel weer interessant, het prijsverschil tussen de top-end SLRs is een stuk kleiner, en een grotere sensor heeft natuurlijk toch nog steeds wel zijn meerwaarde.
https://www.youtube.com/watch?v=9UBTE4xpvpk" onclick="window.open(this.href);return false;
D800 vs Hasselblad met 40mp back.
Conclusies in het kort:
- Hasselblad is net wat scherper
- Hasselblad haalt erg veel detail uit de highlights
- Halen allebei evenveel detail uit de schaduwen
- Hasselblad was bij ISO 1600 niet meer bruikbaar
- Hasselblad had zeker een betere kleurenrendering
Al met al ontloopt het elkaar weinig, en dan alleen in gecontroleerde omstandigheden. Met de komst van de D810 zal het scherpteverschil nog wat verder afnemen of praktisch weg zijn.
Ik zie niet heel veel meerwaarde in de Hasselblads voor dat geld.
Iets als een Pentax 645z is dan wel weer interessant, het prijsverschil tussen de top-end SLRs is een stuk kleiner, en een grotere sensor heeft natuurlijk toch nog steeds wel zijn meerwaarde.
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Dan is in die vergelijking de Nikon 50mm f/1.4 de zwakste schakel, zet een OTUS op een D810 en de verschillen worden nog kleiner.
Het grootste verschil voor mij zit hem in de 16bit kleuren van de Hasselblad. Zelfs al zie je het niet bewust ik denk dat wij mensen erg goed de meest minieme variaties in huidtinten waarnemen om te kunnen zien of iemand gezond, ziek, opgewonden, moe of dood is. Een portret van een Hasselblad voelt door de extra kleurtinten (iets) echter.
Het grootste verschil voor mij zit hem in de 16bit kleuren van de Hasselblad. Zelfs al zie je het niet bewust ik denk dat wij mensen erg goed de meest minieme variaties in huidtinten waarnemen om te kunnen zien of iemand gezond, ziek, opgewonden, moe of dood is. Een portret van een Hasselblad voelt door de extra kleurtinten (iets) echter.
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
Klopt. Dat was zelfs in de video al goed te zien.
Er is ook veel te zeggen over hoe je met de files omgaat (voorheen de film).
Soms heb ik de indruk dat wat NA de opname gebeurd minstens even belangrijk is, zo niet meer, dan hoe de eigenlijke opname gemaakt wordt.
En in dit geval leunen de twee systemen (H40 en D800E) zo dicht tegen elkaar aan, dat eventueel alleen nog de opname discipline het echte verschil zou kunnen maken.
Het is uiteindelijk de 'hand' van de fotograaf die het doet, voor, tijdens en na de opname…
Zelfs de optieken maken al niet meer uit, je hebt zo veel keuze dat er op dat gebied geen verschil is.
Ook ben ik altijd zeer verrast te zien hoezeer de meeste fotografen bijna obsessief met hun camera (s) bezig zijn, en de ver– & belichting verwaarlozen!
Er is een significant verschil tussen flits- en continu licht, meer dan je zou vermoeden, wat betreft de scherpte, contrast, kleursaturatie, –weergave, –diepte en –dynamiek. En willen dat nu juist de onderwerpen zijn die de hoofdrol spelen in de argumentatie.
In die mate zelfs dat ik liever, bij gelegenheid, de vergelijking zou willen zien tussen flits – en continu licht, eerder dan Hasselblad 40 MP v/s D800E (of D810)…
Overigens moet je altijd de wijze waarop je omgaat met het licht, aanpassen naar het medium waarmee je werkt, ook het type van camera.
In het filmpje zie je dat de verlichting gewoon dezelfde is, voor de H40 als de D800, terwijl de sensoren (en de objectieven) zeer verschillend zijn, jammer.
Voor mij is het een uitgemaakte zaak: de investering [voor een beroeps of niet] in een middenformaat camerasysteem is, in het licht van de nieuwste FX systemen, eigenlijk onverstandig want economisch en technisch nog moeilijk te verantwoorden, ik spreek nu uit (harde) ervaring.
Wat men kan 'besparen' bij het camera systeem, kan men beter gebruiken voor een goed verlichting systeem. De eindafrekening zal ongeveer dezelfde zijn, maar het fotografisch resultaat, dat is een gans ander paar mouwen, in de zin van beter!
Alhoewel ik m'n 'oude' Hasselblad 500C/M met z'n Zeiss lenzen nog altijd zo bloedmooi vindt, niet alleen als object, maar voornamelijk bij de beeldvoordracht, in Z/W althans...
Soms heb ik de indruk dat wat NA de opname gebeurd minstens even belangrijk is, zo niet meer, dan hoe de eigenlijke opname gemaakt wordt.
En in dit geval leunen de twee systemen (H40 en D800E) zo dicht tegen elkaar aan, dat eventueel alleen nog de opname discipline het echte verschil zou kunnen maken.
Het is uiteindelijk de 'hand' van de fotograaf die het doet, voor, tijdens en na de opname…
Zelfs de optieken maken al niet meer uit, je hebt zo veel keuze dat er op dat gebied geen verschil is.
Ook ben ik altijd zeer verrast te zien hoezeer de meeste fotografen bijna obsessief met hun camera (s) bezig zijn, en de ver– & belichting verwaarlozen!
Er is een significant verschil tussen flits- en continu licht, meer dan je zou vermoeden, wat betreft de scherpte, contrast, kleursaturatie, –weergave, –diepte en –dynamiek. En willen dat nu juist de onderwerpen zijn die de hoofdrol spelen in de argumentatie.
In die mate zelfs dat ik liever, bij gelegenheid, de vergelijking zou willen zien tussen flits – en continu licht, eerder dan Hasselblad 40 MP v/s D800E (of D810)…
Overigens moet je altijd de wijze waarop je omgaat met het licht, aanpassen naar het medium waarmee je werkt, ook het type van camera.
In het filmpje zie je dat de verlichting gewoon dezelfde is, voor de H40 als de D800, terwijl de sensoren (en de objectieven) zeer verschillend zijn, jammer.

Voor mij is het een uitgemaakte zaak: de investering [voor een beroeps of niet] in een middenformaat camerasysteem is, in het licht van de nieuwste FX systemen, eigenlijk onverstandig want economisch en technisch nog moeilijk te verantwoorden, ik spreek nu uit (harde) ervaring.
Wat men kan 'besparen' bij het camera systeem, kan men beter gebruiken voor een goed verlichting systeem. De eindafrekening zal ongeveer dezelfde zijn, maar het fotografisch resultaat, dat is een gans ander paar mouwen, in de zin van beter!
Alhoewel ik m'n 'oude' Hasselblad 500C/M met z'n Zeiss lenzen nog altijd zo bloedmooi vindt, niet alleen als object, maar voornamelijk bij de beeldvoordracht, in Z/W althans...

Laatst gewijzigd door philippe op di apr 21 2015 9:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In deze blog zien jullie wat ik bedoel met "meer aandacht voor het licht…": http://sofiecrabbe.blogspot.be/2015/04/ ... colle.html" onclick="window.open(this.href);return false;
P.S. dit is niet als reclame bedoeld, zeker niet...
P.S. dit is niet als reclame bedoeld, zeker niet...

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Mooie collectie typemachines.
Diverse van die typemachine modellen die je toont in die blog herkende ik direct, vanuit een eerdere tentoonstelling in het "Scryption", een voormalig museum in Tilburg.
Blijken het "dezelfde" typemachines te zijn. Kennelijk is deze collectie van het "Scryption" naar die boekhandel in België gegaan.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/19659 ... andel.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De verdere "verkwanseling" van de voormalige museumstukken.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/17874 ... ption.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
In ieder geval heeft de collectie van W.F. Hermans een goede plek gekregen.
Aanvulling:
Toevallig afgelopen maandagavond een uiteenzetting ervan bij "De wereld draait door".
Diverse van die typemachine modellen die je toont in die blog herkende ik direct, vanuit een eerdere tentoonstelling in het "Scryption", een voormalig museum in Tilburg.
Blijken het "dezelfde" typemachines te zijn. Kennelijk is deze collectie van het "Scryption" naar die boekhandel in België gegaan.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/19659 ... andel.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De verdere "verkwanseling" van de voormalige museumstukken.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/17874 ... ption.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
In ieder geval heeft de collectie van W.F. Hermans een goede plek gekregen.
Aanvulling:
Toevallig afgelopen maandagavond een uiteenzetting ervan bij "De wereld draait door".
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 21 2015 3:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Eerlijk stukje van jezelf, respect, velen zullen het niet toegeven.Frank Roelofs schreef:Het is voor mij ook niet weggelegd maar weet zeker dat ik ook in een ander segment zou winkelen als ik niet hoef te onthouden hoeveel er nog op m'n rekening staat.
Zelf ben ik ook wel zo, ik moet helaas ook mijn rekening in de gaten houden en zorgen dat ik geen ruzie met mijn vrouw krijgt

Maar aan de andere kant blijft het zo ook wel een beetje leuk, als je zoveel geld hebt is het denk ik ook geen ruk meer aan.
Ik ben dol blij met mijn consumenten camera D5300, ik zal echt geen betere foto's maken met een duurdere camera.
Zo'n Hasselblad is misschien een keer leuk om mee te spelen, maar wellicht is dat gevoel om dat het een naam heeft en een duur ding is, verder is het een lelijk lomp ding.
Het laatste is natuurlijk puur smaak en eigen mening, niet bedoelt om iemand tegen de schenen te schoppen

Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG
Flickr
Flickr
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
je vergeet onwetendheid.signxpress schreef:(...)
Het laatste is natuurlijk puur smaak en eigen mening, (...)
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Wellicht is dat zo, misschien beterJaapV schreef:je vergeet onwetendheid.

Nikon D850 // Nikon D5300
Flickr
Flickr