voorstellen en camerakeuze..
voorstellen en camerakeuze..
Hallo allemaal,
ik heb mijzelf voorgesteld in de topic daarvoor.
om met de deur in huis te vallen: ik sta voor de keuze zoals zovelen op deze en andere forums ( fora in meervoud)
Heb nu de Nikon 7900 waar ik erg goed mee uit de voeten kan letterlijk want het is een soort grote luciferdoos.
Wat zijn mijn eisen en doelen ?
ik wil fotografie als semi hobby oppakken, geen ultieme hobbyfreak maar als ik zin heb en 'en passant'.
interesse : vliegtuigshows, zeilwedstrijden, natuur, maar ook creatieve onderwerpen, gebeurtenissen, technische onderwerpen.
ik ben 'analoog' ingesteld en ben geen absolute PC nerd. ben autodidact.
hou van echte kwaliteit en heb veel geld over voor de lens(en)
maar ik wil ook manual alles kunnen instellen en wil niet in de weg gezeten worden door onzin software of overkill toepassingen. ( microsoft is mij al te lang een plaag)
ik ben aardig getalenteerd met een oude analoge Nikon, en weet op gevoel met de techniek (instellingen) om te gaan, ik ben dus geen techniek freak of expert maar meer een creatieve fotograaf een old school figuur zeg maar.
Ik zie nu wel de prachtige mogelijkheden en ontwikkelingen met digitaal, en ben een snelle leerling.
een fotoclub of cursus zie ik wel zitten.
digitale techniek en software is dus prima , maar erg mooie foto's maken is waar het mij a priori om gaat.
D-50 / 70 / 80 of toch de 200 ?
de D-2X is binnen budget maar vind ik too much om mee te sjouwen.
budget voor een lens is eigenlijk vrij.
mvgr; ron
ik heb mijzelf voorgesteld in de topic daarvoor.
om met de deur in huis te vallen: ik sta voor de keuze zoals zovelen op deze en andere forums ( fora in meervoud)
Heb nu de Nikon 7900 waar ik erg goed mee uit de voeten kan letterlijk want het is een soort grote luciferdoos.
Wat zijn mijn eisen en doelen ?
ik wil fotografie als semi hobby oppakken, geen ultieme hobbyfreak maar als ik zin heb en 'en passant'.
interesse : vliegtuigshows, zeilwedstrijden, natuur, maar ook creatieve onderwerpen, gebeurtenissen, technische onderwerpen.
ik ben 'analoog' ingesteld en ben geen absolute PC nerd. ben autodidact.
hou van echte kwaliteit en heb veel geld over voor de lens(en)
maar ik wil ook manual alles kunnen instellen en wil niet in de weg gezeten worden door onzin software of overkill toepassingen. ( microsoft is mij al te lang een plaag)
ik ben aardig getalenteerd met een oude analoge Nikon, en weet op gevoel met de techniek (instellingen) om te gaan, ik ben dus geen techniek freak of expert maar meer een creatieve fotograaf een old school figuur zeg maar.
Ik zie nu wel de prachtige mogelijkheden en ontwikkelingen met digitaal, en ben een snelle leerling.
een fotoclub of cursus zie ik wel zitten.
digitale techniek en software is dus prima , maar erg mooie foto's maken is waar het mij a priori om gaat.
D-50 / 70 / 80 of toch de 200 ?
de D-2X is binnen budget maar vind ik too much om mee te sjouwen.
budget voor een lens is eigenlijk vrij.
mvgr; ron
Uiteraard welkom,
Ik zou voor of de D80 of de D200 gaan. Het grootste verschil zal in eerste instantie in de body zitten. Ook al koop je misschien via internet, ga naar een goede winkel om ze allebij in de handjes te houden. Daar kunnen ze dan haarfijn alles aan de hand van jou wensen uitleggen en je ter plekke mee laten spelen.
Starten met de volgende lens: de Nikkor 18-200 VR (is toch mooi tot 300 digitaal). De een zegt top, de ander verafschuwt zoveel zoom, al moeten ze allemaal bekennen dat de kwaliteit van het objectief top is. Dan heb je alles in één om mee te spelen. Later kan je dan nog altijd losse vaste brandpunts lenzen aanschaffen!
Veel plezier met kopen en daarna gebruiken!!!!
Ik zou voor of de D80 of de D200 gaan. Het grootste verschil zal in eerste instantie in de body zitten. Ook al koop je misschien via internet, ga naar een goede winkel om ze allebij in de handjes te houden. Daar kunnen ze dan haarfijn alles aan de hand van jou wensen uitleggen en je ter plekke mee laten spelen.
Starten met de volgende lens: de Nikkor 18-200 VR (is toch mooi tot 300 digitaal). De een zegt top, de ander verafschuwt zoveel zoom, al moeten ze allemaal bekennen dat de kwaliteit van het objectief top is. Dan heb je alles in één om mee te spelen. Later kan je dan nog altijd losse vaste brandpunts lenzen aanschaffen!
Veel plezier met kopen en daarna gebruiken!!!!

Hoi Onne-Floris,
Dank voor je antwoord, ik zal alles terharte nemen en ken de nieuwste Nikon lenzen niet uit m'n hoofd..
een visite bij de vakhandel is een goed idee.
ik wil in eerste instantie inderdaad een fijne allround lens kwa bereik, echter ik wil investeren in kwaliteit, of het nou 1000 of 2000 euro is maakt niet uit.
wat ik niet wil is na een jaar erachter komen dat ik de verkeerde keuze (kwa kwaliteit) heb gemaakt.
ik ben mij ervan bewust dat digi cameraas net als PC snel wordt vervangen door weer nieuwe modellen.
dat fotokwaliteit voornamelijk door de lens bepaald wordt is ook een open deur...
wat ik verlang is dat de camera met een klik volledig handmatig wordt en mij ook het gevoel geeft dat ikzelf in control ben. heb dus geen zin om midden in het bos te staan vlak voor een zeldzame zeearend en het menu om updates vraagt voor ik verder kan...
Dank voor je antwoord, ik zal alles terharte nemen en ken de nieuwste Nikon lenzen niet uit m'n hoofd..
een visite bij de vakhandel is een goed idee.
ik wil in eerste instantie inderdaad een fijne allround lens kwa bereik, echter ik wil investeren in kwaliteit, of het nou 1000 of 2000 euro is maakt niet uit.
wat ik niet wil is na een jaar erachter komen dat ik de verkeerde keuze (kwa kwaliteit) heb gemaakt.
ik ben mij ervan bewust dat digi cameraas net als PC snel wordt vervangen door weer nieuwe modellen.
dat fotokwaliteit voornamelijk door de lens bepaald wordt is ook een open deur...
wat ik verlang is dat de camera met een klik volledig handmatig wordt en mij ook het gevoel geeft dat ikzelf in control ben. heb dus geen zin om midden in het bos te staan vlak voor een zeldzame zeearend en het menu om updates vraagt voor ik verder kan...
Goedenavond Ron,
De volgende link stond hier al op de site:
http://home.zonnet.nl/famwakker/nikonli ... nses01.htm
Alles over lenzen......
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Kan je de D80 en de D200 kiezen en heb je alle verschillen naast elkaar.
Nogmaals, heel veel succes!!!
De volgende link stond hier al op de site:
http://home.zonnet.nl/famwakker/nikonli ... nses01.htm
Alles over lenzen......
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Kan je de D80 en de D200 kiezen en heb je alle verschillen naast elkaar.
Nogmaals, heel veel succes!!!
zelfs al heeft de D80 'pre-sets', dan nog kun je veel 'met de hand instellen'. In de praktijk zul je niet meer gaan instellen dan wat gangbare zaken als witbalans en iso, en natuurlijk je diafragma en sluitertijd...of heb ik het nu mis? een digitale spiegelreflex is niet ineens ingewikkelder dan een 'conventionele' camera, eerder veel makkelijker om mee te werken, vanwege de flexibiliteit van o.a. het veranderen van iso-waarde tussen opnamen door.
Dank je voor de bijdrage.
natuurlijk zijn alle digitale features prachtig thuis in de stoel met een kopje thee erbij.
ik denk dat de D-50 t/m de D-200 een hele kluif zijn om echt te leren kennen in al hun mogelijkheden.
Maar de spijker op de kop zijn juist de basics die ik ook snel handmatig wil kunnen instellen in het 'veld'.
daarbij wil ik niet eerst door een heel menu heen moeten worstelen om..
you get the picture.
uiteindelijk zal door de tijd heen ( net als Windows en Exel ) het eea vanzelfsprekend worden daar ben ik ook niet huiverig voor.
Maar mijn oude Ricoh en Nikon van 20 jaar geleden begrijpen mij, en ik begrijp hun. en dat vertrouwde gevoel wil ik instant kunnen oproepen bij mijn eerste echte digi camera.
juist de diafragma en sluitertijd wil ik instant kunnen bedienen zonder menu's.
tsja ik zoek eigenlijk een digicamera met old fashion knoppen.
of is dat onmogelijk ?
natuurlijk zijn alle digitale features prachtig thuis in de stoel met een kopje thee erbij.

ik denk dat de D-50 t/m de D-200 een hele kluif zijn om echt te leren kennen in al hun mogelijkheden.
Maar de spijker op de kop zijn juist de basics die ik ook snel handmatig wil kunnen instellen in het 'veld'.
you get the picture.
uiteindelijk zal door de tijd heen ( net als Windows en Exel ) het eea vanzelfsprekend worden daar ben ik ook niet huiverig voor.
Maar mijn oude Ricoh en Nikon van 20 jaar geleden begrijpen mij, en ik begrijp hun. en dat vertrouwde gevoel wil ik instant kunnen oproepen bij mijn eerste echte digi camera.
juist de diafragma en sluitertijd wil ik instant kunnen bedienen zonder menu's.
tsja ik zoek eigenlijk een digicamera met old fashion knoppen.
of is dat onmogelijk ?
De D200!!!Maar de spijker op de kop zijn juist de basics die ik ook snel handmatig wil kunnen instellen in het 'veld'.
Als je snel wil kunnen instellen lijkt me de D200 de goeie camera. Ik heb hem zelf ook en ben zeer tevreden over de 3 knoppen bovenop voor ISO, Witbalans en fotokwaliteit. Deze (en veel meer dingen) kun je ook vastleggen in de 4 menubanken voor fotograferen. Maar bovenop met de knoppen kun je ze dus snel veranderen.
Wat je ook kunt doen in verschillende menubanken gebruiken voor verschillende toepassingen. Die kun je heel snel wisselen.
Bovendien kun je nog 4 verschillen persoonlijke instellingsbanken programmeren voor zaken als scherpstel instellingen, bediening van de camera enzovoort. Dus mogelijkheden genoeg om te programmeren dat je snel kunt werken of wisselen van instellingen. Je moet wel even doorkrijgen hoe je het moet programmeren en waar het allemaal zit, maar als je dat eenmaal doorhebt werkt het allemaal fantastisch!!
slechts 5 maanden oud die D200 op marktplaats. Is garantie overdraagbaar? Kun jij de resterende garantietijd zomaar overnemen als je deze camera koopt? Ik heb geen idee, maar lijkt me vrij zinnig om uit te zoeken. Stel dat de camera wordt verkocht omdat er een defect aan is of iets dergelijks waar jij later pas achter komt, dan ben je dus flink duurder uit dan nu in de 'vakhandel' een nieuwe aan te schaffen voor +/- 1650 euro.
De 18-200mm lijkt mij geen goede lens, maar als je lui bent en niet al te kritisch, dan moet het een goede optie zijn...
De 18-200mm lijkt mij geen goede lens, maar als je lui bent en niet al te kritisch, dan moet het een goede optie zijn...
lui......
a) misschien wel heel erg voorzichtig met de sensor! Nooit last van stof!
b) misschien wel last van zijn rug, nooit meer zeulen met lensen!
c) misschien wel ......
ach ja, zoals eerder gezegd, de een vindt de 18-200 VR al vanuit z'n oude analoge achtergrond bij voorbaat waardeloos en de ander is er lyrisch over. In ieder geval is deze fantastisch in gebruik en is de kwaliteit top, want daar zijn de review sites het wel over eens.
a) misschien wel heel erg voorzichtig met de sensor! Nooit last van stof!
b) misschien wel last van zijn rug, nooit meer zeulen met lensen!
c) misschien wel ......

ach ja, zoals eerder gezegd, de een vindt de 18-200 VR al vanuit z'n oude analoge achtergrond bij voorbaat waardeloos en de ander is er lyrisch over. In ieder geval is deze fantastisch in gebruik en is de kwaliteit top, want daar zijn de review sites het wel over eens.
thanx for reply.
inderdaad zijn de meningen zeer verdeeld, uiteindelijk is het resultaat wat telt... het is net als met highend audio, je kunt de duurste apparatuur kopen en aan elkaar knopen en plomp in de kamer zetten.
maar dat is geen garantie voor een overweldigende ervaring.
ik denk dat een top fotograaf met creativiteit en een berg ervaring de meest bijzondere foto's kan produceren zonder de duurste camera te gebruiken...
ik wil zeker niet gaan zeulen met een tas vol lenzen en apparatuur.
wel ben ik bereid om een flinke camera mee te moeten nemen, een D-200 is overigens geen straf om om je schouder te hebben
Dus een fantastisch goede lens heb ik veel geld voor over, moet allround zijn en hoeft niet het allergrootse bereik te hebben just for the sake of it.
sommigen kicken voortdurend op de allerlaatste specs die over 5 maanden alweer overtroffen zijn...
ik ben een analoog ingesteld iemand, maar de voordelen van digitale fotografie zijn daar en het wordt voor mij geen wedstrijd om te bewijzen dat film 'beter' is.
mbt de Nikkor lenzen snap ik de rangen en standen niet helemaal.
ook de onderverdeling daarvan op de diverse websites snap ik niet meteen.
aan de hand van de verkoop prijzen moet ik herleiden welke beter is.
het aloude adagio : stop al je geld in de lenzen was vroeger ook al.
kan iemand mij een link geven bv in NL waar de Nikkors worden gerubriceerd op kwaliteit en toepassing ?
nogmaals dank !
mvgr
ron
inderdaad zijn de meningen zeer verdeeld, uiteindelijk is het resultaat wat telt... het is net als met highend audio, je kunt de duurste apparatuur kopen en aan elkaar knopen en plomp in de kamer zetten.
maar dat is geen garantie voor een overweldigende ervaring.
ik denk dat een top fotograaf met creativiteit en een berg ervaring de meest bijzondere foto's kan produceren zonder de duurste camera te gebruiken...
ik wil zeker niet gaan zeulen met een tas vol lenzen en apparatuur.
wel ben ik bereid om een flinke camera mee te moeten nemen, een D-200 is overigens geen straf om om je schouder te hebben

Dus een fantastisch goede lens heb ik veel geld voor over, moet allround zijn en hoeft niet het allergrootse bereik te hebben just for the sake of it.
sommigen kicken voortdurend op de allerlaatste specs die over 5 maanden alweer overtroffen zijn...
ik ben een analoog ingesteld iemand, maar de voordelen van digitale fotografie zijn daar en het wordt voor mij geen wedstrijd om te bewijzen dat film 'beter' is.
mbt de Nikkor lenzen snap ik de rangen en standen niet helemaal.
ook de onderverdeling daarvan op de diverse websites snap ik niet meteen.
aan de hand van de verkoop prijzen moet ik herleiden welke beter is.
het aloude adagio : stop al je geld in de lenzen was vroeger ook al.
kan iemand mij een link geven bv in NL waar de Nikkors worden gerubriceerd op kwaliteit en toepassing ?
nogmaals dank !
mvgr
ron
Hierna mag je zelf googlen!
Wat alle lettertjes betekenen:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm
Bjørn Rørslett top of the bill list:
http://www.naturfotograf.com/bestof.html
Ken Rockwell over lenzen:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm#af
over de 18-200 VR:
http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm
En dan hangt het er uiteraard weer vanaf wat je wilt gaan fotogtaferen, succes!!!!!

Wat alle lettertjes betekenen:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm
Bjørn Rørslett top of the bill list:
http://www.naturfotograf.com/bestof.html
Ken Rockwell over lenzen:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm#af
over de 18-200 VR:
http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm
En dan hangt het er uiteraard weer vanaf wat je wilt gaan fotogtaferen, succes!!!!!