Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Bericht door Marten » wo jul 01 2015 2:45 pm

Regelmatig komt de vraag naar voren of het Nikon forum als merkenforum zich moet beperken tot het merk Nikon en Nikon gerelateerde onderwerpen, of dat ook andere merken aan bod mogen komen.
Telkens wordt door de forumbeheerders op formele gronden die discussie afgebroken en berichten verwijderd, omdat dit onderwerp niet in het betreffende draadje thuishoort.
De voorzitter van de NCN club heeft twee keer zijn (m.i. waardevolle) bijdrage geleverd aan de discussie en twee keer zijn ook zijn bijdragen gewist.

Dan maar een apart draadje.
Wat hieraan vooraf ging: (ik heb de laatste opmerkingen niet meer omdat die al gewist waren door de beheerder.)
Roy Kersbergen schreef:
Robin schreef:Nou dan kom ik ook maar uit de kast.

Heb eerder al mijn Nikon spul al verkocht voor fuji maar vorige week toch het fuji spul weer verkocht en een Sony A7II aangeschaft met een te goedkope leica M to E adapter voor mijn leica summicron 35 en 50mm .
Later volgt er nog een 16-35 F4.0 van Sony/Zeiss.
Hehe dat wist ik al :lol:

Die 16-35 was mij te duur, daarom voor mij een 24-70 F4. Als ik weer een keer geld heb komt hij misschien wel en dan ook nog een 70-300 er bij (Tele gebruik ik niet heel veel).

Mogen we nog wel lid zijn van de Nikon club met onze Sony's? Was eigenlijk van plan weer lid te worden..
gvdnberg schreef:Tja Roy,

Daar zeg je wat. Eigenlijk is de NCN de Nikon Club Nederland, een gebruikersclub van enthousiastelingen die Nikon gebruiken. Binnen de club promoten we Nikon en wisselen we informatie over Nikon spullen uit. Op uitjes praten we over Nikon en wisselen we Nikon spullen uit en geven we elkaar tips voor het gebruik van onze Nikon. De club vertegenwoordigt ongeveer 1900 leden, allemaal Nikon gebruikers, tenminste tot voor kort.........
Als wij een interessante partij voor Nikon willen blijven, dan zullen we Nikon moeten blijven gebruiken, we zijn immers een merkgebonden vereniging. Fotoclubs die merk onafhankelijk opereren zijn er genoeg op het internet. Wij onderscheiden ons door één merk te propageren, namelijk Nikon.
Wanneer je een ander merk prefereert boven Nikon dan lijkt het mij zinvol om eens rond te kijken naar een forum over dat merk, of juist naar een onafhankelijk forum. Mijns inziens heb je daar meer aan dan aan Nikon informatie voor je Sony, Fuji, Olympus, Canon, of wat dan ook.
Als bestuur gaan we ons beraden over de toekomst. Wij willen vooralsnog als Nikon Club Nederland ons presenteren met Nikon spullen. Zodat het liefst alle functionarissen met Nikon werken als zij uit naam van de Nikon Club Nederland een activiteit organiseren.
Ik zeg met name " vooralsnog" want ik weet nog niet waar we over, laten we zeggen, 5 jaar willen staan. Misschien zijn we dan wel Fotoclub Nederland. Wij komen in de toekomst, ik denk dit jaar nog, met de eerste stappen naar de toekomst. En dan met name via de presentatie van meerdere mogelijkheden, en dan is het aan de ALV om te stemmen over de koers die we gaan varen.
Tot die tijd willen we uit volle overtuiging kunnen zeggen dat we Nikon Club Nederland zijn, die zo'n 1900 Nikon gebruikers vertegenwoordigt.

Gert van den Berg,

Voorzitter NCN
Roy Kersbergen schreef:
gvdnberg schreef:Tja Roy,

Daar zeg je wat. Eigenlijk is de NCN de Nikon Club Nederland, een gebruikersclub van enthousiastelingen die Nikon gebruiken.
Gert, het is niet de bedoeling om een discussie aan te wakkeren. Het is een gezellige en actieve club en daarom blijf ik hier hangen en ga ik niet naar andere (op LC na) forums toe. Ik was van plan volgend jaar lid weer lid te worden (na een jaartje er tussenuit te zijn geweest) en dat had ik bedacht voor dat ik de beslissing nam om mijn Nikon spullen weg te doen. Aan de andere kant, ik heb nog een F100 dus ik mag gewoon lid worden en op uitjes met een andere camera gaan fotograferen (dat doen er meer).
Marten schreef:
Roy Kersbergen schreef:Mogen we nog wel lid zijn van de Nikon club met onze Sony's?
Maar waarom zou je?
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1571312
djunclesam schreef:
Marten schreef: Maar waarom zou je?
http://www.fredmiranda.com/forum/board/56" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
CaptainHook schreef:Tja...zo kunnen we idd de NCN ook wel opheffen. :crazy:

Er is ook op tweakers een specifiek Nikon topic:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1474487" onclick="window.open(this.href);return false;
en daarnaast diverse subonderwerpen die over Nikon spullen gaan.

en een Nikon DX forum:
http://www.dpreview.com/forums/1034" onclick="window.open(this.href);return false;
en een Nikon pro DX forum:
http://www.dpreview.com/forums/1039" onclick="window.open(this.href);return false;
en een Nikon FX forum:
http://www.dpreview.com/forums/1021" onclick="window.open(this.href);return false;
en een Nikon objectief forum:
http://www.dpreview.com/forums/1030" onclick="window.open(this.href);return false;
en zo kunnen we nog wel ff doorgaan...

BTW, op de NCN 'word lid' pagina's zie ik nergens staan dat het verplicht zou zijn om iets van Nikon spullen te bezitten (nog afgezien van hoe je dat zou willen controleren)
http://www.nikon-club-nederland.nl/niko ... id-worden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom lid worden van de Nikon Club Nederland?
Wij zijn de grootste fotografie vereniging in Nederland verbonden aan een merk. Daarnaast bieden wij voor een laag contributie bedrag het volgende:
4 keer per jaar het full color NCN Magazine
Toegang tot alle secties van het NCN Forum en mogen particuliere vraag/aanbod advertenties geplaatst worden
Deelnemen aan de vele activiteiten of workshops georganiseerd door leden of leveranciers
Gratis toegang tot het jaarlijkse Nikon Club Event, in samenwerking met Nikon Nederland
Extra voordeel bij de collectieve apparatuur verzekering van DSV Verzekeringen
Op vertoon van de clubpas ontvang je korting in de winkels bij de retailers CameraNU.nl, Kamera Express, Klein en Foto de Vakman. De retailer Kamera Express en Foto de Vakman bieden ook online korting aan.

En dit allemaal voor maar €27,00 per jaar (2015)!

Lid worden van de Nikon Club Nederland is heel eenvoudig: Klik op de onderstaande link en je komt in de Webshop. Registreer door op aanmelden te klikken. Na het aanmelden kan je het ‘artikel’ lidmaatschap NCN (1 kalenderjaar) aanschaffen. Na betaling ontvang je zo snel mogelijk een bevestigingsbrief, de clubpas en de laatste uitgave van ons NCN Magazine.

Kortom; maakt het wat uit dan waarom je lid zou willen worden/blijven van de NCN?! :wtf:
Marten schreef:Tweakers en dpreview zijn dan ook algemene fora en bestrijken daarmee zoveel mogelijk merken.
Het verwijzen naar de formele regeltjes vind ik nooit zo sterk.
Roy Kersbergen schreef:Het gaat mij niet om de regeltjes of andere fora zoals ik al duidelijk aangeef!
djunclesam schreef:
CaptainHook schreef:Tja...zo kunnen we idd de NCN ook wel opheffen. :crazy:
Ik vind juist de combinatie van meerdere fora een grote toevoeging. Ik post nauwelijks op Fredmiranda forum maar het is echt een van de beste fora die ik ken, om meerdere redenen.

En er is op het grote internet geen gelijke aan het 58mm topic. Als er ooit weer iemand zegt dat het een slecht objectief is dan ga ik niet eens in discussie en verwijs daarheen :lol:
Flandria schreef:Groepen uitsluiten is zo van voor 1940......
Marten schreef:
Roy Kersbergen schreef:Het gaat mij niet om de regeltjes of andere fora zoals ik al duidelijk aangeef!
Beste Roy, mijn opmerking sloeg op het verwijzen naar de forumregeltjes door de kapitein.

Forumregels zijn prima, maar ze lossen dit telkens terugkerende vraagstuk niet op.
En "parkeren" door de forumbeheerders helpt blijkbaar ook niet meer: De voorzitter heeft zelf het bal geopend.

Marten
Forumlid
Forumlid

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Bericht door Marten » wo jul 01 2015 2:53 pm

Mijn opvatting:
Als het Nikon forum een merkenforum wil blijven dan moet het zich beperken tot Nikon en Nikon gerelateerde onderwerpen.
Wil men ook andere merken aan bod laten komen dan wordt dit forum een algemeen fotografieforum. Daar is niets mis mee, maar dan dient wel de naam van dit forum te worden aangepast.
Ik hoop op een correcte discussie.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » wo jul 01 2015 3:09 pm

In tijden als deze waar de merken bij elkander componenten kopen om dan zo gezegd hun 'eigen ding' te doen, is het bijna evident dat andere merken op een 'single brand forum' ter sprake komen.
Ik heb het al proberen uit te leggen (maar die posting werd verwijderd) dat bijvoorbeeld over SONY camera's op een NIKON forum spreken, meer dan normaal is. Nikon bouwt immers de Sony sensors in hun camera's (D800)... Het is toch interessant te zien wat die twee met net dezelfde CMOS aanrichten!

Laten we het zo stellen, en een 'Belgisch compromis' uitwerken: alleen over merken spreken die zo ongeveer 'aanverwant' zijn, zij het van verre of dicht.
Dus kan het ook over Zeiss, Sigma en anderen gaan, want zij maken objectieven met F vatting.
En, ietsje stouter, zo kan je ook nog rustig vergelijken ook om dan conclusies trekken...

Overigens getuigd het van een gezonde geest om de horizon breed te houden... :wink:

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo jul 01 2015 3:21 pm

If You Try To Be Everything To Everyone,
You’ll Be Nothing To No One.
Het onderscheiden en uniek maken maakt het NCN forum veel sterker.

Dat hoeft niet rigide gehandhaafd te worden, het is altijd goed om te weten wat er speelt bij andere merken, maar ik zou zeker niet de identiteit overboord gooien.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » wo jul 01 2015 3:52 pm

Een soortgelijke discussie hadden we pas ook al in dit topic.

Mijn ideaalplaatje van een merkenforum is een forum dat primair gericht is op één merk (in casu Nikon), maar dat in een speciaal daarvoor bedoeld onderdeel van het forum ruimte biedt om over merk-vreemde camera's te discussiëren. Het trekken van een grens is bijna per definitie arbitrair en doet dan tekort aan vele gebruikers.

Wij hebben het op ons Canon-forum exact zo geregeld. Alles draait in beginsel om Canon en op/aan Canon bruikbare randapparatuur, maar er is een een specifiek topicdeel voor andere merken camera's. Het gros van de forumleden heeft immers niet "Nikon" of "Canon" als hobby of professie, maar "fotografie".

Volgens mij is het niet nodig om de uitersten (volledig Nikon aan de ene kant en volledig merk-vrij aan de andere kant), maar is met de door mij omschreven middenweg voor vrijwel iedereen prima te leven. Als andere merken je niet boeien, laat je dat forumdeel immers gewoon links liggen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 01 2015 3:56 pm

Ik citeer uit het door Marten geplaatste bericht van NCN-voorzitter Gert van den Berg "Wij komen in de toekomst, ik denk dit jaar nog, met de eerste stappen naar de toekomst. En dan met name via de presentatie van meerdere mogelijkheden, en dan is het aan de ALV om te stemmen over de koers die we gaan varen."

Dat is nogal wat, de toekomst van de club laten bepalen door de uitslag van een stemming onder de aanwezigen bij de ALV.
Zo'n opzet mag je democratisch noemen maar is zo'n uitslag dan ook representatief voor de wensen van de leden?

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo jul 01 2015 3:57 pm

ATOR schreef: Het onderscheiden en uniek maken maakt het NCN forum veel sterker.
Ben ik het niet mee eens... De club op zich is uniek, de leden, de activiteiten. Het forum is verre van uniek, met uitzondering van de gemoedelijkheid en het NCN sfeertje. Op informatie gebied voegen we echt nauwelijks iets toe. Daarvoor vind ik persoonlijk mijn heil op andere plaatsen.

En om de knuppel maar even in het hoenderhok te gooien:

De laatste tijd komen er op Nikon gebied vrij weinig topics langs die in mijn ogen nog echt de moeite waard zijn, omdat er eigenlijk op Nikon gebied momenteel niet zo gek veel te melden valt. Dan kunnen we zeuren over de 'lees-de-gebruiksaanwijzing' en 'gebruik-de-zoekfunctie' reacties maar feitelijk komt het daar wel op neer. Herhaling van zetten. Op technisch vlak niets nieuws onder de zon. Behalve als straks de nieuwe 'rumoured' 500mm en 600mm uitkomen dan kan iedereen weer even roepen hoe belachelijk duur het allemaal is...

Op foto inhoudelijk gebied vind ik het echt dramatisch momenteel. Ook de reden dat ik vrijwel geen foto's meer plaats hier. Er wordt nauwelijks inhoudelijk geregeerd op foto's en vooral niet op fototechnieken (er zijn een paar uitzonderingen). Ellenlange dicussies over schermcalibraties en fijnafstelling van een objectief is allemaal leuk, maar waar is de aandacht om goede fotografische en nabewekringstechnieken te gaan beheersen? Er is hier zoveel kennis en kunde aanwezig hier op het forum, waar menig ander gebruiker echt heel veel van zou kunnen leren. En fotografische technieken zijn (vrijwel allemaal) merkonafhankelijk. Dus dan zou er niet eens noodzaak zijn om te kiezen.

Beginngers krijgen hier altijd een welgemeend schouderklopje na het plaatsen van een foto, maar veel verder gaat het niet. Typ ik onlangs hele epistels over mijn persoonlijke ervaring met flits technieken bij bruidsfotografie, wordt daar zelfs niet op gereageerd, gewoon ook helemaal niet. Daarmee zeg ik ook niet dat ik gelijk heb of alles goed doe, integendeel, maar een forum kan iets toe voegen als de leden met verschillende ervaringen, hun kennis en technieken gaan uitwisselen. Daar wordt iedereen beter van. DAT is toegevoegde waarde van een forum. Niet het voor de 100e keer herhalen van uitslagen van labtesten van andere sites. Daarom valt het volgens mij ook zo op dat er meer over andere merken gesproken wordt, niet omdat dat veel meer gebeurt, maar omdat er verder nergens over gesproken wordt...

Ik vrees dat die 'ene user' toch gelijk gaat krijgen dat het hier een apparatuur forum is en geen fotoforum, jammer. Verder prima overigens, maar als je dan strikt bij Nikon wilt blijven dan wordt het echt een aflopende zaak. Momenteel gebeurt 'het' namelijk niet in het Nikon kamp...
Fin.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard » wo jul 01 2015 5:15 pm

Het gaat hier verder: Captainhook heeft sensorspots op een foto van me gezien. Daar ben ik hem dankbaar voor :thumbup:

En dan te bedenken dat ik dit forum heb ontdekt vanwege een inmiddels verholpen mankement van een Tamron objectief - hoezo merk gebonden :mryellow:

Foto's, dat is wat er nieuw is en zal blijven.

In de periode dat ik lid ben heb ik nieuwe dingen geleerd. Blijkbaar was daar de tijd rijp voor.

Misschien trekt Nikon er lering uit dat boven segment DSLR gebruikers naar Sony over stappen. Tijd zal het leren.
Met vriendelijke groet,

Richard

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo jul 01 2015 5:28 pm

Het is een Nikon gerelateerd forum. Of je nu Nikon hebt, had of zou willen hebben, je kunt hier vast wel wat informatie vinden of plaatsen. Dat er ook wel eens uitstapjes worden gemaakt naar andere merken is voor mij alleen maar interessant. De vergelijking of het anders zijn boeit me wel.
De geregeld optredende nare reacties zitten mij veel meer dwars, die kom ik op geen van de andere fora waar ik ingeschreven sta zo regelmatig tegen

Ik zou het fijn vinden als we wat toleranter konden zijn, zowel ten opzichte van gebruikers van andere merken als ten opzichte van mensen met andere inzichten
Nikon D810, Sony RX1R II. 

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo jul 01 2015 5:31 pm

Het uniek komt van de marketing term Unique Selling Points. In dit geval de punten waarmee je je onderscheidt van andere fora, niet zozeer dat je de enige bent op de wereld.

Dat het om Nikon gaat creëert onderscheid. En ja dat beperkt de nieuwtjes dan wel tot een paar camera's en objectieven per jaar.

Dat het gemoedelijk is creëert onderscheid.

Het gaat hier niet om presteren maar om lekker een beetje fotograferen. Dat is de reden dat ik me hier bezwaard voel om kritisch te reageren op foto's. Je kunt hier rustig die niet helemaal gelukte foto van je kat plaatsen.

Dat het Nederlandstalig is, is nog zo'n punt.

Wat ik een sterk punt vind van dit forum is de (Nikon) kennis die er achter de gebruikers zit en het daardoor lage gehalte aan onzin. Als er iemand onzin uitkraamt, doe ik soms zelf ook, wordt ie meteen teruggefloten door iemand die wel weet hoe het zit.

Je zou er even wat werk in moeten stoppen om de onderscheidende elementen helemaal helder te krijgen maar dat alles bij elkaar zorgt voor een "uniek" forum dat zich richt op een unieke doelgroep.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » wo jul 01 2015 5:39 pm

John'47 schreef:Het is een Nikon gerelateerd forum. knip
Ik denk dat Gert de discussie breder wil trekken, niet alleen het forum.
Duidelijkheid in deze lijkt me inderdaad wenselijk. Niet de moderatoren bepalen de lijnen, dat doet het bestuur.

Daar waar een visie echter (nog) ontbreekt valt het door het forumbeheer ook niet altijd even gemakkelijk te reguleren.
En dan sneuvelen er wellicht weleens berichten in de verkeerde draadjes. Wellicht soms te snel en te radicaal. Excuses in dat geval

Ben echt content met deze discussie, dank aan de topicstarter.
Hopelijk gaat het een goed beeld geven van wat, - in ieder geval onder de forumbezoekers -, leeft als het gaat om de invulling van NCN op langere termijn..

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jul 01 2015 8:20 pm

Ik ben hier lid geworden om meer over Nikon apparatuur te leren en ervaringen met Nikon fotografen uit te wisselen. Aanvankelijk las ik alleen mee en geleidelijk aan ben ik ook meer gaan bijdragen.
Ik verwacht ook dat de overgrote meerderheid van de forumleden hier meelezers zijn die misschien af en toe een vraag stellen zo hun kennis over Nikon apparatuur vergroten. Die zullen hier ook niet hun mening gaan verkondigen.
Ik fotografeer niet uitsluitend met Nikon maar voor het delen van ervaringen met andere merken zoek ik mijn heil elders. Er moet zeker ruimte zijn voor andere apparatuur zoals er nu al bestaat op dit forum. Maar ik vraag me af of een verdere verruiming dit forum niet gaat devalueren, zeker voor de zwijgende meerderheid.

De reden dat ik hier zelf steeds onregelmatiger kom is dat ik het gevoel krijg tussen twee kampen te zitten. Aan de ene kant de onervaren fotografen die vaak niets meer van zich laten horen als je ze een advies gegeven hebt en aan de andere kant de "betweters" die altijd het laatste woord moeten hebben. Veel discussies verzanden ook meer in kijk eens wat ik allemaal weet of het verdedigen van eigen keuzes in plaats van objectief een doelgericht advies te geven.
Maar ik heb zeker in de eerste jaren veel profijt van en veel plezier gehad op dit forum.

Persoonlijk ben ik niet zo pessimistisch over de toekomst van Nikon.
Natuurlijk zijn ze erg laat met een serieuze spiegelloze camera, maar ze hebben alle componenten in huis - of ze die nu elders inkopen of niet en dat doen ze echt niet alleen bij Sony - om met iets goeds te komen.

En over het fotogedeelte is al veel gediscussieerd. Maar het blijkt gewoon dat het constructief fotobespreken online een grote uitdaging is, ondanks de vele pogingen hier om dit te verbeteren (verschillende onderdelen, sterretjes etc.). Voor het fotobespreken ben ik daarom lid geworden van een lokale fotoclub of vraag ik de mening van specifieke fotografen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Flandria

Bericht door Flandria » wo jul 01 2015 10:05 pm

Marten, met alle respect, je bent (net als ik) niet eens lid hier !
Maar ik zeur niet.

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » wo jul 01 2015 10:23 pm

:lol:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jul 01 2015 10:26 pm

Je maakt een denkfout, Michael.
Ik ben geen lid van de Nikon Club Nederland.
Maar ik ben wel forumlid. En aangezien dit nog steeds een openbaar forum is voel ik mij vrij hier mijn mening te ventileren. (Een vrij bescheiden mening overigens, zie mijn beginpost.)
Overigens is wat mij betreft het doel van dit draadje, slechts het op gang brengen van een discussie die elke keer weer boven komt, en dan weer abrupt eindigt.
Jammer dat je dat "zeuren" vindt.
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op wo jul 01 2015 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”