Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?
Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?
Jouw D800 heeft een Sony sensor, een printplaat met ingekochte onderdelen.
Dat logo van Nikon vertegenwoordigt een naam met een samenraapsel.
Niks meer, niks minder.
Dat logo van Nikon vertegenwoordigt een naam met een samenraapsel.
Niks meer, niks minder.
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Toch heeft Michael wel een punt(je)...Marten schreef:Je maakt een denkfout, Michael.
Ik ben geen lid van de Nikon Club Nederland.
Maar ik ben wel forumlid.
De NCN leden bepalen met het bestuur (ALV enzo) de koers van de vereniging. Het forum is slechts een bijkomend fenomeen, waarop al secties zijn toegevoegd voor niet-Nikon apparatuur en foto's daarmee gemaakt.
Buy film, not megapixels...
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
@Flandria, het lijkt wel een "Nikon bashing" draadje te worden.
Ik denk dat Nikon nog steeds meer dan in staat is om van dit "samenraapsel" een heel goede camera te maken. En voor de pixelpeepers is het duidelijk dat Nikon nog steeds iets meer uit de Sony sensoren weet te halen dan Sony zelf (ja ook uit de 24MP sensor die in jouw A7 II zit). Ik gebruik zelf ook naar tevredenheid Sony camera's maar dit statement is echt veel te kort door de bocht.
Ik denk dat Nikon nog steeds meer dan in staat is om van dit "samenraapsel" een heel goede camera te maken. En voor de pixelpeepers is het duidelijk dat Nikon nog steeds iets meer uit de Sony sensoren weet te halen dan Sony zelf (ja ook uit de 24MP sensor die in jouw A7 II zit). Ik gebruik zelf ook naar tevredenheid Sony camera's maar dit statement is echt veel te kort door de bocht.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
.ArendV schreef:Ik ben hier lid geworden om meer over Nikon apparatuur te leren en ervaringen met Nikon fotografen uit te wisselen.
Ik denk dat veruit de meeste leden hier helemaal niet gekomen zijn om meer over Nikon apparatuur te leren maar omdat ze a) meer over fotografie willen leren en toevallig een Nikon hebben of b) omdat ze een probleem met hun Nikon apparatuur hadden...
Maar misschien is het ook wel dempingen op zijn kop. Apparatuur gaat hier vaak voor fotografie...
Het gaat mij dan niet eens alleen om de eventuele kritiek en complimenten. JUIST als je hier bent met de instelling om, met de beste intenties, je eigen ervaring, technieken en kennis op fotogebied te delen (en informatie uit te wisselen met andere users met dezelfde instelling) dan loop je hier steeds tegen een dichte deur aan. Want dat zijn er blijkbaar niet zoveel...En over het fotogedeelte is al veel gediscussieerd. Maar het blijkt gewoon dat het constructief fotobespreken online een grote uitdaging is, ondanks de vele pogingen hier om dit te verbeteren.
Wat op zich gek is want veel duurbetaalde workshops, cursussen en boeken zijn wel erg in trek terwijl dezelfde informatie (en soms zelfs meer) hier gratis voor handen is...
Fin.
Dan lees je mij verkeerd, Arend.@Flandria, het lijkt wel een "Nikon bashing" draadje te worden.
Wat ik nog altijd merkwaardig vind is dat er een 'afdeling' is op het forum voor niet gerelateerde Nikon discussies.
Dat de mensen die hier het meest aanstoot aan geven daar waarschijnlijk het meest op te vinden zijn.
Je kan die draadjes toch ook negeren?
Primair vormt het merk Nikon een bepaalde binding voor waar wij hier komen, maar dat wil toch niet zeggen
dat je je blind staart op het merk?
Dat je hier je informatie deelt en graag discussieert met bepaalde mensen wil toch niet zeggen dat je werkwijze evolueert?
Dan is het juist toch leuk om te weten -en vooral te zien- waarom je tot nieuwe inzichten komt?
Zeker als Nikon op een bepaald vlak het volkomen laat afweten.
Vooral de zogenaamde 'diehard' fans van het merk, verwijzen voor vragen standaard naar een manual, plaatsen geen voorbeeld foto's
ter uitleg bij bepaalde problemen en praten eigenlijk alleen maar uit naam van gear.
Foto's vinden ze not done hier omdat het een merkenforum is.
Tunnelvisie en eigenlijk gewoon jammer.
djunclesam schreef: Ik denk dat veruit de meeste leden hier helemaal niet gekomen zijn om meer over Nikon apparatuur te leren maar omdat ze a) meer over fotografie willen leren en toevallig een Nikon hebben of b) omdat ze een probleem met hun Nikon apparatuur hadden...
...

Daarom verbaasde ik me iedere keer weer over die merkverheerlijking en het niet (willen?) openstaan voor alternatieven, op allerlei gebied.

Zekers...Flandria schreef: Vooral de zogenaamde 'diehard' fans van het merk, verwijzen voor vragen standaard naar een manual, plaatsen geen voorbeeld foto's
ter uitleg bij bepaalde problemen en praten eigenlijk alleen maar uit naam van gear.
Foto's vinden ze not done hier omdat het een merkenforum is.
Tunnelvisie en eigenlijk gewoon jammer.

En het inhoudelijke commentaar op geplaatste foto's is marginaal. Maar, zoals iemand anders al zei, het is en blijft ook lastig om online, onderbouwd en enigszins politiek correct kritiek te leveren op de geplaatste foto's. Zo worden er ook heel veel (technisch en inhoudelijk) zeer matige plaatjes geplaatst, maar dan moeten we allemaal juichen voor het schattige hondje/poesje/kindje/whatever kiekjes motief. En het is klaarblijkelijk not-done om daar iets van te zeggen. En dan krijg je dat de goedbedoelde aanwijzingen nooit het forumlicht zien en de plaatser er van overtuigd blijft dat hij/zij iets fabeltastisch heeft neergezet.

BTW: ik verwijs zelf ook regelmatig RTFM; zeker als het wel erg voor de hand ligt. Maar voor de andere punten voel ik me niet aangesproken...pfff...;

Dit forum komt mij over als een apparatuur club. En dat is prima, maar stel je dan open voor alles wat er op foto apparatuur gebied gebeurt.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Flandria & djunclesam, bedankt voor de heldere reacties.
De meningen van een aantal forumleden zijn nu wel duidelijk denk ik maar er lopen ook een paar dingen door elkaar in deze discussie.
De openingsvraag was of dit een merkenforum moet blijven dat zich moet beperken tot Nikon en Nikon gerelateerde zaken.
Persoonlijk denk ik niet beperken, maar wel dat de huidige ruimte die geboden wordt voldoende is in "Niet aan Nikon gerelateerde Foto Apparatuur" en met de mogelijkheid om foto's te plaatsen die niet met een Nikon camera gemaakt zijn (overigens ontstaan toen Flandria als mikemix enthousiast over zijn Panasonic LX3 schreef op dit forum en een soortgelijke discussie ontbrandde).
Daarnaast gaat het over gedrag van een aantal forumleden. Ook ik erger me aan tunnelvisie van sommige Nikon diehards maar net zo goed aan het meelopersgedrag bij de "snelle switchers", je staat er soms van te kijken hoe snel mensen hun conclusies getrokken hebben zonder veel gebruikerservaring. Maar dit gedrag verander je niet door een andere opzet van het forum en het beste advies is om niet te reageren op deze dogmatici en opportunisten.
Tenslotte de toekomst van de club. Club en forum lopen hier ook door elkaar. Formeel is het forum wel een verlengstuk van de club. Maar feit is dat veel van actieve deelnemers op het forum geen clublid zijn, dus helemaal klopt dit zeker niet. Zoals ik al eerder aangaf denk ik dat als de NCN zijn binding met Nikon gaat loslaten dat het snel bergafwaarts zal gaan. De vraag is wat je te bieden hebt wat anders is dan wat al beschikbaar is online of bij fotoclubs.
Misschien eens een online survey/zoomerangetje aan wagen als NCN om een bredere input te krijgen. Ik zou het niet op een ledenvergadering met een paar leden present aan laten komen om dit besluit te nemen.
De meningen van een aantal forumleden zijn nu wel duidelijk denk ik maar er lopen ook een paar dingen door elkaar in deze discussie.
De openingsvraag was of dit een merkenforum moet blijven dat zich moet beperken tot Nikon en Nikon gerelateerde zaken.
Persoonlijk denk ik niet beperken, maar wel dat de huidige ruimte die geboden wordt voldoende is in "Niet aan Nikon gerelateerde Foto Apparatuur" en met de mogelijkheid om foto's te plaatsen die niet met een Nikon camera gemaakt zijn (overigens ontstaan toen Flandria als mikemix enthousiast over zijn Panasonic LX3 schreef op dit forum en een soortgelijke discussie ontbrandde).
Daarnaast gaat het over gedrag van een aantal forumleden. Ook ik erger me aan tunnelvisie van sommige Nikon diehards maar net zo goed aan het meelopersgedrag bij de "snelle switchers", je staat er soms van te kijken hoe snel mensen hun conclusies getrokken hebben zonder veel gebruikerservaring. Maar dit gedrag verander je niet door een andere opzet van het forum en het beste advies is om niet te reageren op deze dogmatici en opportunisten.
Tenslotte de toekomst van de club. Club en forum lopen hier ook door elkaar. Formeel is het forum wel een verlengstuk van de club. Maar feit is dat veel van actieve deelnemers op het forum geen clublid zijn, dus helemaal klopt dit zeker niet. Zoals ik al eerder aangaf denk ik dat als de NCN zijn binding met Nikon gaat loslaten dat het snel bergafwaarts zal gaan. De vraag is wat je te bieden hebt wat anders is dan wat al beschikbaar is online of bij fotoclubs.
Misschien eens een online survey/zoomerangetje aan wagen als NCN om een bredere input te krijgen. Ik zou het niet op een ledenvergadering met een paar leden present aan laten komen om dit besluit te nemen.
Groeten - Arend / flickr
Daar doe je een groep mensen tekort mee, ik zie het aders, een goede objectieve praktijk, gebruikers ervaring is waarschijnlijk waardevollermaar net zo goed aan het meelopersgedrag bij de "snelle switchers", je staat er soms van te kijken hoe snel mensen hun conclusies getrokken hebben zonder veel gebruikerservaring.
dan men denkt.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Even voor de duidelijkheid Flandria, ik schaar jou zelf niet onder de meelopers/snelle switchers, maar er zijn er hier zeker die snel switchen zonder praktijk/gebruikerservaring en daar wel zeer stellig in zijn (hoezo objectief).
Groeten - Arend / flickr
Dat maakt toch niet uit? Al koopt iemand elke week een nieuwe camera.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik weet dat mijn verhaal niet direct antwoord op de originele vraagstelling is. Mijn punt heb ik wel bewust geplaatst, want áls er gekozen wordt om louter Nikon te zijn/worden/blijven dan trek ik de waarde van het forum direct in twijfel.ArendV schreef: De meningen van een aantal forumleden zijn nu wel duidelijk denk ik maar er lopen ook een paar dingen door elkaar in deze discussie.
Dan blijft er namelijk weinig over.
Foto's en technieken zijn niet merkgebonden. Zo kun je qua apparatuur de focus blijven leggen op Nikon producten en de leden die dat verder niet zoveel interesseert toch iets waardetoevoegend bieden. Maar daar komt momenteel helaas ook weinig van terecht.
Ga je nu alles dichtzetten voor de merk-switchers dan is het volgens mij een snel aflopende zaak hier....
Fin.
Iedereen is hier met nikon begonnen,tja en onderweg kan men iets anders tegen komen het zij zo.
Maar de eerste liefde vergeet men niet,dus laat het een nikon forum blijven met de mogelijkheid om over de nieuwe liefde te praten.
Maar de eerste liefde vergeet men niet,dus laat het een nikon forum blijven met de mogelijkheid om over de nieuwe liefde te praten.
Waardevolle discussie met waardevolle inbreng.
Ik vind dat dit forum een Nikon-forum moet blijven met terzijde de mogelijkheid ook andere apparatuur in de discussies te betrekken.
Flandria merkt terecht op dat sommigen (ik voel me aangesproken) het plaatsen van foto's alleen willen gedogen als deze bijdragen tot enige discussie over Nikon als camera- en objectievenfabrikant.
Dat vind ik nog steeds. Ik zie helaas te veel foto's voorbijkomen die beter in andere sites tentoongesteld kunnen worden.
Daarbij komt dat ikzelf niet direct de behoefte heb mijn foto's op dit forum te plaatsen; ik vind het veel prettiger te schrijven en zo dingen te verduidelijken dan door middel van (vaak mindere...) foto's.
Dat neemt allemaal niet weg dat ik ook veel uiterst waardevolle foto's voorbij zie komen, maar helaas zijn die in de minderheid.
Ik vind dat dit forum een Nikon-forum moet blijven met terzijde de mogelijkheid ook andere apparatuur in de discussies te betrekken.
Flandria merkt terecht op dat sommigen (ik voel me aangesproken) het plaatsen van foto's alleen willen gedogen als deze bijdragen tot enige discussie over Nikon als camera- en objectievenfabrikant.
Dat vind ik nog steeds. Ik zie helaas te veel foto's voorbijkomen die beter in andere sites tentoongesteld kunnen worden.
Daarbij komt dat ikzelf niet direct de behoefte heb mijn foto's op dit forum te plaatsen; ik vind het veel prettiger te schrijven en zo dingen te verduidelijken dan door middel van (vaak mindere...) foto's.
Dat neemt allemaal niet weg dat ik ook veel uiterst waardevolle foto's voorbij zie komen, maar helaas zijn die in de minderheid.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Wat een onzin, elke foto is waardevol, voor de één om er iets van te leren en voor de ander om zijn/haar werkt te kunnen tonen. Wat voor jou een "mindere" foto is kan deze voor een ander weer heel waardevol zijn. 100 mensen, 100 meningen.
Tevens is deze discussie ontstaan door de vraag; mag ik nog wel lid worden van de Nikon Club als ik een Sony heb (ik heb wel een analoge Nikon maar neem de Sony mee naar uitjes).
Tevens is deze discussie ontstaan door de vraag; mag ik nog wel lid worden van de Nikon Club als ik een Sony heb (ik heb wel een analoge Nikon maar neem de Sony mee naar uitjes).