Backup camera voor d80

Discussies over ons favoriete merk
Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » ma nov 19 2007 2:23 pm

Ik snap het hele back-up verhaal niet zo (niet alleen dit topic).
Zeker niet als het precies dezelfde camera is

Ben je nou een pro en kan je niet zonder omdat je anders 's avonds geen warm eten op je bord hebt OK.

Maar als het voor de hobby is waarom dan een dure SLR als back-up?

Ik snap dat het vervelend is om zonder te zitten en heb dit zelf ook ondervonden (ik heb mijn D80 + div. lenzen elke dag bij me!!).

Dit was echter voor mij geen reden om een nieuwe SLR als back-up aan te gaan aanschaffen.

Op het moment dat ik mijn D80 kwijt was en een plaatje wilde schieten heb ik mijn oude 995 gepakt die ik al had voor de aanschaf van mijn D80.

Ok...geen SLR maar ik kon nog wel wat doen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je al een D.. (over) had na een upgrade of genoeg geld hebt.

marx

Bericht door marx » ma nov 19 2007 2:44 pm

Geen van beiden, maar ik had hiervoor canon, die zijn een paar keer weggeweest en dan duurt het zomaar 5 a 6 weken eer ik iets hoor.

Niet gezellig als je dat gebeurt tijdens een vakantie, vlak voor een shoot oid.
Daarom heb ik graag een backup achter de hand.

Tevens doe ik soms wel eens een (betaalde) opdracht en dan is een backup body voor mij ideaal, 1 body met standaard lens, en een body met een tele gemount en ik mis geen foto meer omdat ik wisselen moet.

Daarbij, als je een backup wilt hebben, zou je toch de voorkeur geven aan een type die dezelfde werking/batterijen/opslagmedium heeft als jijzelf gewend bent. Als je deze dan voor een gunstige prijs kunt kopen, ben je toch spekkoper.

(achteraf gezien heb ik ook gezien dat een backup leuk is, maar in praktijk een beetje overdone is, geef ik grif toe :)

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma nov 19 2007 2:48 pm

PatrickP schreef: Dat tweede instelwiel is met name handig als je helemaal handmatig de camera instelt. Dan is het ene wieltje het diafragma, de andere de sluitertijd. Dat is meer dan handig; dat is eigenlijk gewoon nodig!

Maar als je fotografeert met "bergje", "portretje", "sport" en heel stoer zelfs "P" dan heb je het inderdaad niet nodig... :twisted: :twisted: :twisted:
Oke bij mijn d50 lukt het ook wel, maar inderdaad gaat het iets minder handig. Bij mijn overige camera's regel ik het diafragma gewoon via de lens zelfs. Het is jammer dat Nikon van dit systeem is afgestapt.

N.B. met de d50 schiet ik altijd in de A :wink: De toegevoegde waarde van het schieten in M zie ik niet zo.

Kenji

Bericht door Kenji » ma nov 19 2007 2:53 pm

Reden waarom ik van plan ben om de D80 te nemen is inderdaad het instellingsgemak.

Zoals je zei....AF, Scrolwiel, ISO enzo...wat de D40 allemaal minder heeft, heeft de D80 wel.

Ikzelf had de D40 pas in Aug op gehaald, dus nu heeft die nog een hogere verkoopwaarde. Zal ik dan nu overstappen op een D40 of volgend jaar overstappen en D40 als backup en een aparte D80 body kopen? Ben al bekend met alle instellingen van D40 en het is niet zo dat ik met D80 betere foto's ineens ga schieten.

70-300 is inderdaad beter naast een 18-70, maar op dit moment schiet haast geen dingen waar ik 200~300mm nodig heb en ik moet weer gaan verkopen, kopen...verlies ik weer in waarde. Plus het feit dat als ik een 55-200 erop heb....dat ik nog dingen kan schieten die rond de 55-70 liggen....zo bekijk ik het.

Op me verlanglijstje staat nog een groothoek, maar zo haastig is het nou ook weer niet...met de 18mm op me 18-70 kan ik nu ook aardig wat leuke foto's mee schieten. Mist denk ik in me arsenaal denk ik toch een betere "instelbare" body....

Iemand opmerking hierover?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 19 2007 2:58 pm

Pruimpit schreef:N.B. met de d50 schiet ik altijd in de A :wink: De toegevoegde waarde van het schieten in M zie ik niet zo.
Ik plaagde je maar hoor. Mijn camera staat ook in zeker 90% van de gevallen op A. De rest heeft m'n vrouw 'm in handen, dan zet ik 'm wel eens even op P. S gebruik ik niet omdat ik eigenlijk nooit snelle sport schiet waar ik toch een zo klein mogelijk diafragma wil hebben; sluitertijden regel ik ook daar door het diafragma te kiezen. Standje M gebruik ik in 1 a 2 promille van m'n foto's schat ik.

Voor de plaatjes standen voel ik mezelf te stoer. :oops: :oops:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

marx

Bericht door marx » ma nov 19 2007 3:01 pm

Een kleintje over je UWA (ultra wide angle).
18mm is al redelijk groothoek, hou er rekening mee dat je met UWA lenzen de lens recht moet houden om flinke vertekening tegen te gaan.

Heb zelf de 10-22 gehad en deze praktisch niet gebruikt, omdat ik aan 17/18 mm meer dan voldoende heb.

Voor wat je body betreft, de d40 zal niet meer waard worden inderdaad, als je geld over hebt, kun je gaan voor een d80, of zelfs voor een d300 (1658,- euro)

Als je toch al zeker bent van het feit dat je een d80 wilt hebben, zou ik niet wachten, waarom, dat kost je alleen maar geld, tenzij je gaat wachten tot de d90 uitkomt en de d80 nog wat zakt in prijs, maar dat bedrag is je d40 dan ook gezakt in waarde ;)

Macer

Bericht door Macer » ma nov 19 2007 3:05 pm

Kenji schreef:Reden waarom ik van plan ben om de D80 te nemen is inderdaad het instellingsgemak.

Zoals je zei....AF, Scrolwiel, ISO enzo...wat de D40 allemaal minder heeft, heeft de D80 wel.

Ikzelf had de D40 pas in Aug op gehaald, dus nu heeft die nog een hogere verkoopwaarde. Zal ik dan nu overstappen op een D40 of volgend jaar overstappen en D40 als backup en een aparte D80 body kopen? Ben al bekend met alle instellingen van D40 en het is niet zo dat ik met D80 betere foto's ineens ga schieten.

Iemand opmerking hierover?
Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb nu een paar maanden de D40 en het is een geweldige camera, maar toch staat die D80 naar me te roepen. Nu kan ik de D40 voor bijna hetzelfde bedrag verkopen als ik hem gekocht heb. Mijn D40 staat inmiddels op marktplaats, hij hoeft niet weg maar proberen het wel.

marx

Bericht door marx » ma nov 19 2007 3:06 pm

het geroep blijf je horen, ik heb een d80 en de d300 roept me, ik probeer niet te luisteren, maar hij gaat steeds harder roepen ;)

En zo is het ook met een d2h bezitter denk ik, die hoort de d3 schreeuwen: KOOP MIJ, KOOP MIJ......

Kenji

Bericht door Kenji » ma nov 19 2007 3:29 pm

@ Marx,

Je heb me goed overtuigd :D

Me maat die hetzelfde tijd zijn D40 had gekocht en vorige week zijn 18-55 verkocht voor 18-135, wil nu ook overstappen, maar dan naar de EOS 400D voor 499 @ Kamera-Express.....

Voor EOS ervaring zit ik zeker op de verkeerde Forum?? :P Ikzelf stick with Nikon....vind de Canon lelijk en niet lekker in me hand voelen.

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » ma nov 19 2007 3:44 pm

marx schreef:het geroep blijf je horen, ik heb een d80 en de d300 roept me, ik probeer niet te luisteren, maar hij gaat steeds harder roepen ;)

En zo is het ook met een d2h bezitter denk ik, die hoort de d3 schreeuwen: KOOP MIJ, KOOP MIJ......

Ik heb dit niet met bodies maar met lenzen!!

Die 70-200 en 17-55 blijven me vanuit Japan roepen maar ik negeer ze gewoon 8)

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lenzen horen roepen

Bericht door George Fennes » ma nov 19 2007 4:07 pm

Ik hoor nix :oops:

Code: Selecteer alles

marx schreef:  ‹ Selecteer ›  
het geroep blijf je horen, ik heb een d80 en de d300 roept me, ik probeer niet te luisteren, maar hij gaat steeds harder roepen  

Ik heb dit niet met bodies maar met lenzen!! 

Die 70-200 en 17-55 blijven me vanuit Japan roepen maar ik negeer ze gewoon   
Het zijn gewoon dooie dingen die niet kunnen praten, laat staan kunnen roepen :lol:
O, ja heb gehoord dat je wel tegen een of andere D1 nog wat kan praten en dan zegt ie hetgeen je heb ingesproken terug, maar uit zichzelf roepen, moest er nog bijkomen :twisted:
Volgens mij zit het tussen de oortjes, zal er eens met mijn ............. over hebben :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

marx

Bericht door marx » ma nov 19 2007 4:26 pm

ik hoor wel vaker dingen die er niet zijn, ik wens nog net mijn d80 niet welterusten (alleen omdat mijn vrouw anders boos wordt... ;)

Maar dat is wel heel erg off-topic :)

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”