Sony a7 review

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Sony a7 review

Bericht door Léon Obers » wo nov 18 2015 12:37 pm

philippe schreef: Die EVF, een niet reflex zoeker dus, met een LCD schermpje en daarachter een optisch stelsel die de zoeker vormt, daarover gaat het. Welke invloed heeft dat op het oog, ik bedoel dit medisch?

Kan iemand onder jullie daarop wat licht laten schijnen?
Ik denk niet dat er enig medisch onderzoek is uitgevoerd die daar iets over aangeeft.
Echter afgezet tegen de voorbeelden die je eerder in je reactie zelf noemt, is de frequentie en tijd dat je naar zo'n EVF schermpje kijkt zodanig fractioneel weinig en kort, met bovendien de meeste tijd tussen de opnamen door dat men er niet in kijkt, en je oog op die momenten dan weer rust krijgt, dat ik vermoed dat er geen enkele meetbare invloed ervan is vast te stellen of zelfs menselijk gezien maar op te merken als "er last van hebben".

Ik heb er nog nooit iets over gelezen als ervaring van gebruikers. Als dat wel het geval was geweest, waren dat soort berichten op fora al lang eerder verschenen.

Het zit hem niet alleen in de frequentie van beeldverversing of men er wel- of geen last van zal hebben, maar tevens of er voldoende nagloeitijd is totdat het volgende beeld binnen die frequentie wordt weergeven.
Dat is bijvoorbeeld het verschil tussen een ouderwetse gloeilamp en een oude eerste generatie TL-buis. Bij een gloeilamp is de frequentie van wisselspanning als frequentie in het uitgestraalde licht niet meetbaar of menselijkerwijs ook maar enigszins op te merken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » wo nov 18 2015 4:19 pm

Captain en Leon, bedankt voor de snelle respons(-tijd).

Wat het langdurig door de zoeker kijken betreft, daar kan ik alleen maar voor mezelf spreken.
Het overkwam me soms dat ik wel een half uur door die zoeker tuurde tijdens m'n laatste project (http://www.photoeil.be/books/Pages/Wynantz.html.
Gewoon wachtend, de camera aan m'n oog houdend en de benen wijd gespreid voor wat stabiliteit, tot net die wandelaar op de juiste plaatst stond, die wolk daar was waar ik het wilde (wind), de zon net achter die paal, de tram voorbij, die ene auto net weg was en die vlag op de juiste plaats viel.
En of dat zonder statief gebeurde maakt mij niks uit, ik moest heel nauwkeurig die kadrage in de gaten houden en geduld was m'n belangrijkste kompaan. Ik heb een soort haat/liefde verhouding met statieven, heb er veel te veel mee moeten rondzeulen (en te veel tijd onder die zwarte doek doorgebracht)! :evil:
Maar dit is natuurlijk allemaal zeer irrelevant voor het huidige topic... :wink:

Wat wel relevant is, is het veel lichtere gewicht van die Sony wat o.a. door dat soort zoeker komt! :oohh:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za nov 21 2015 2:15 pm

Dat soort momenten als het op "wachten" aankomt, kun je beter een statief gebruiken, en vanuit een vaste positie al hebben bepaald waar dan de wandelaar e.d. langs moet komen. Één keer in de zoeker eenmaal de positie uitgekozen, hoef je er niet meer door te kijken. Is het een kwestie van "in het echt" het moment afwachten tot het daar is.

Wel een uitdaging om vanuit oude (ingekleurde) waterverf tekeningen, het huidige stadsbeeld opnieuw vast te leggen. Ik neem aan dat je zoveel mogelijk tevens hetzelfde perspectief wilde benaderen. Hoewel dat gezien het resultaat in praktisch fotografische mogelijkheden zeker niet altijd goed mogelijk is tegenover de vrije interpretatie van het perspectief die bij de tekeningen zeer beslist een rol heeft gespeeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”