Garantie
Garantie
Ik ben al meermalen tegen gekomen dat wanneer je een body uit het buitenland haalt, je bij Nikon Nederland geen garantie krijgt.
Op zich vind ik dat logisch, geen problemen mee.
Maar nu het volgende:
Op de Site van Cameranu.nl zie ik bij een D200 staan "internationaal model". Verder staat er "garantie via Cameranu.nl" en "1 jaar garantie".
Stel dat ene jaar is verstreken.
Wordt je dan bij Nikon in Beverwijk wel of niet geholpen?
Raoul
Op zich vind ik dat logisch, geen problemen mee.
Maar nu het volgende:
Op de Site van Cameranu.nl zie ik bij een D200 staan "internationaal model". Verder staat er "garantie via Cameranu.nl" en "1 jaar garantie".
Stel dat ene jaar is verstreken.
Wordt je dan bij Nikon in Beverwijk wel of niet geholpen?
Raoul
de taal is meestal wel te regelen, je hebt altijd zeker de beschikking over Engels. Je kunt ook de software (laten)vervangen en dan heb je zeker de beschikking over Nederlands als keuze-optie in je menu (alleen nog iemand vinden die dat voor je kan en wil doen...)
garantie loopt altijd via de verkoper, in dit geval dus een 'erkende' winkel.
Na het jaar garantie van de verkoper heb je dus geen garantie meer. Mocht je na de garantieperiode problemen krijgen dan kun je m.i. zonder problemen je camera of lens ter reparatie aanbieden bij het Nikon service centre. Je zult wel moeten betalen voor de reparatie.
Het Nikon Service Centre in Beverwijk is niet 'van Nikon', maar een zelfstandig bedrijf dat door Nikon gecontracteerd is om de reparaties binnen Nederland af te handelen.
Binnen de gestelde garantietermijn zal een eventuele reparatie moeten worden betaald door de verkoper (mits de schade valt onder de garantiebepalingen), daar buiten moet je elke reparatie zelf betalen.
garantie loopt altijd via de verkoper, in dit geval dus een 'erkende' winkel.
Na het jaar garantie van de verkoper heb je dus geen garantie meer. Mocht je na de garantieperiode problemen krijgen dan kun je m.i. zonder problemen je camera of lens ter reparatie aanbieden bij het Nikon service centre. Je zult wel moeten betalen voor de reparatie.
Het Nikon Service Centre in Beverwijk is niet 'van Nikon', maar een zelfstandig bedrijf dat door Nikon gecontracteerd is om de reparaties binnen Nederland af te handelen.
Binnen de gestelde garantietermijn zal een eventuele reparatie moeten worden betaald door de verkoper (mits de schade valt onder de garantiebepalingen), daar buiten moet je elke reparatie zelf betalen.
Laatst gewijzigd door vanson op zo sep 03 2006 11:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je hebt garantie bij jouw verkoper, oftewel Cameranu.nl. Die winkel krijgt ook geen garantie bij Nikon Nederland, wanneer de camera elders vandaan komt. Ze kunnen wel de camera daar aanbieden, maar moeten dan gewoon betalen. Het kan zijn dan cameranu de camera stuurt naar het land waar ze 'm vandaan hebben, wat eventueel (veel?) langer kan duren. Het kan ook meevallen.
Samengevat: jij hebt garantie bij cameranu en hoe zij de garantie regelen, is niet aan jou. Stel dat jij zelf aanklopt bij Nikon Nederland, dan wordt je als het goed is ook teruggestuurd naar cameranu, omdat zij jouw gesprekspartner zijn.
Of het menu van een vreemde taal in het Nederlands te zetten is, weet ik niet. Dat staat waarschijnlijk wel in de gebruikshandleiding, zoals te downloaden is van de nikon.nl site.
Samengevat: jij hebt garantie bij cameranu en hoe zij de garantie regelen, is niet aan jou. Stel dat jij zelf aanklopt bij Nikon Nederland, dan wordt je als het goed is ook teruggestuurd naar cameranu, omdat zij jouw gesprekspartner zijn.
Of het menu van een vreemde taal in het Nederlands te zetten is, weet ik niet. Dat staat waarschijnlijk wel in de gebruikshandleiding, zoals te downloaden is van de nikon.nl site.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Maar om te kunnen downloaden moet je je camera wel bij Nikon Nederland kunnen registreren. Iemand zonder registratie, kan vrijwel geen handleidingen downloaden.roel schreef:Of het menu van een vreemde taal in het Nederlands te zetten is, weet ik niet. Dat staat waarschijnlijk wel in de gebruikshandleiding, zoals te downloaden is van de nikon.nl site.
Oke, garantie etc is me nu duidelijk, bedankt.
Nog even over de taal.
Ik heb de Nederlandse handleiding kunnen downloaden van de Nikon site.
In de beschrijving staat uitgelegd hoe de menu taal gewijzigd kan worden.
Maar mijn vraag was eigenlijk of in de internationale modellen de Nederlandse taal wel aanwezig is.
Ik vraag het wel even na bij de leverancier.
Raoul
Nog even over de taal.
Ik heb de Nederlandse handleiding kunnen downloaden van de Nikon site.
In de beschrijving staat uitgelegd hoe de menu taal gewijzigd kan worden.
Maar mijn vraag was eigenlijk of in de internationale modellen de Nederlandse taal wel aanwezig is.
Ik vraag het wel even na bij de leverancier.
Raoul
Hi...
Ik heb een vergelijkbaar "probleem".
Mijn "Europese" D200 (Mét Nederlandstalig menu, overigens) komt van Kamera-Express en dit bedrijf heeft, naar eigen zeggen, deze camera's zelf geïmporteerd uit Japan.
Dit heeft tot gevolg dat de camera, omdat hij niet door Nikon Europe geïmporteerd is, niet bij hen bekend is en derhalve ook niet valt te registreren.
Wat de garantie betreft, Kamera-Expres heeft mij verzekerd dat die door hen wordt verzorgd en gelijk is aan die van de Nederlandse modellen.
Wat dat registreren betreft, ik vind het wel jammer dat dit niet mogelijk is, al was het alleen al omdat hij nu niet bekend is bij het Nikon Service Centre, waar al mijn andere spullen (F100, D1 en D2H plus enkele objectieven en speedlights) wél bekend zijn. Ik heb ook een NPS pas voor "snelle" professionele service op die apparatuur en daar valt mijn D200 nu ook buiten.
Overigens, wat dat betreft werd mij bij Kamera-Express verteld dat de NPS service alleen geldt voor de professionele lijn van Nikon, de D1 en D2 serie (en uiteraard de analoge F100, F5 en F6).
Nou ja, ik ga er maar van uit dat de statement "Nikon Worldwide Service" geen loze kreet is.
Grtz.

Ik heb een vergelijkbaar "probleem".
Mijn "Europese" D200 (Mét Nederlandstalig menu, overigens) komt van Kamera-Express en dit bedrijf heeft, naar eigen zeggen, deze camera's zelf geïmporteerd uit Japan.
Dit heeft tot gevolg dat de camera, omdat hij niet door Nikon Europe geïmporteerd is, niet bij hen bekend is en derhalve ook niet valt te registreren.
Wat de garantie betreft, Kamera-Expres heeft mij verzekerd dat die door hen wordt verzorgd en gelijk is aan die van de Nederlandse modellen.
Wat dat registreren betreft, ik vind het wel jammer dat dit niet mogelijk is, al was het alleen al omdat hij nu niet bekend is bij het Nikon Service Centre, waar al mijn andere spullen (F100, D1 en D2H plus enkele objectieven en speedlights) wél bekend zijn. Ik heb ook een NPS pas voor "snelle" professionele service op die apparatuur en daar valt mijn D200 nu ook buiten.
Overigens, wat dat betreft werd mij bij Kamera-Express verteld dat de NPS service alleen geldt voor de professionele lijn van Nikon, de D1 en D2 serie (en uiteraard de analoge F100, F5 en F6).
Nou ja, ik ga er maar van uit dat de statement "Nikon Worldwide Service" geen loze kreet is.
Grtz.

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoi Johan, garantie op je D200 wordt gegeven door de winkel. Dus dat is geen probleem. Na de garantie periode is je D200 ook welkom in Beverwijk en betaal je gewoon voor een eventuele reparatie.Johan Lemmers schreef: Mijn "Europese" D200 (Mét Nederlandstalig menu, overigens) komt van Kamera-Express en dit bedrijf heeft, naar eigen zeggen, deze camera's zelf geïmporteerd uit Japan.
Grtz.![]()
![]()
In Beverwijk is al een NPS uitleenservice in geval dat er iets stuk is. Je D200 zal daar dan net niet onder vallen.
World Wide Service heeft Nikon wel, je kunt op de hele wereld service krijgen. Maar service is algemener van aard dan een gratis reparatie in de garantie periode. Dit laatste is altijd afhankelijk van de winkel. En in Nederland (Europa) mag je met een Nederlands product ook rechtstreeks naar het Nikon Reparatie Punt. Dan hoef je dus niet naar de winkel en bespaar je soms porto kosten.
Wat je zelf aan Nikon Nederland mag gaan vragen: of ze de info voor NPS, net als Inca dat vroeger deed, op hun website willen zetten!