diafragma probleem

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

diafragma probleem

Bericht door olle_griese » vr sep 08 2006 6:55 pm

Mijn camera staat op manuel maar als ik de lens niet op de kleinste diafragma zet geeft hij FEE aan.
Ik heb het met meerdere lenzen geprobeert maar overal hetzelfde resultaat.
Ook op de stand A geeft Hij FEE aan
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

hjanssen

Bericht door hjanssen » vr sep 08 2006 7:52 pm

diafragma op kleinste stand en vergendelen met kleine knopje net boven de vatting.

Malo1961

Bericht door Malo1961 » vr sep 08 2006 7:56 pm

Van de D70S weet ik dat je bij gebruik van D objectieven met diafragmaring inderdaad de zaak moet vergrendelen op het kleinste diafragma. In manueel stand maar ook op A kan je diafragma alleen instellen met command wiel.
Groetjes,

Martin

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr sep 08 2006 8:08 pm

Diafragma ring op het objectief vergrendelen op het kleinste diafragma (grootste getal) en vervolgens in de A of M stand instellen d.m.v. de instelwielen op de camera body!

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr sep 08 2006 8:47 pm

Okee, dan zal het even verstandsverbijstering zijn.
Ik dacht helemaal dat ik in de M stand het diafragma op de lens zelf kon instellen, hoe lager de dia hoe sneller de sluitertijd is in te stellen, maar gelukkig is er dus niks mis met mijn D50
Bedankt voor de antwoorden.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

vanson

Bericht door vanson » zo sep 10 2006 1:20 am

Malo1961 schreef:Van de D70S weet ik dat je bij gebruik van D objectieven met diafragmaring inderdaad de zaak moet vergrendelen op het kleinste diafragma. In manueel stand maar ook op A kan je diafragma alleen instellen met command wiel.
overigens ook bij gebruik van niet-D AF Nikkor lenzen, het verschil AFD en AF is m.i nihil.

rjoemman

Bericht door rjoemman » zo sep 10 2006 9:38 am

Even een vraag tussendoor als het mag.

Ik heb de Nederlandse handleiding van de D200 doorgelezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Als het goed is zou ik op de D200 de keuze hebben.
Klopt het dat ik met zo'n lens als hierboven dus WEL de diafragmaring van de camera kan gebruiken als ik dat wil?
Dus zonder de diafragma te blokkeren en op de M stand van de camera de diafragmaring bijvoorbeeld draaien naar 5.6?

Raoul

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo sep 10 2006 11:12 am

Wat bedoel je met een lens als hierboven?
Je kunt m.i. elke Nikonlens AF of MF gebruiken, omdat de D200 een diafragma meeneemring heeft. Met meeneemring bedoel ik de ring die de diafragmainstelling doorgeeft aan de camera.
Werk zelf regelmatig met MF (manuel focus) lenzen. De 24/F2, een 50/f1,5 of een oude 105 micro/F4

rjoemman

Bericht door rjoemman » zo sep 10 2006 2:14 pm

Sorry was niet duidelijk genoeg.

In mijn ogen zijn er twee soorten lenzen, de lenzen met en de lenzen zonder diafragamaring. De lenzen zonder zijn de nieuwe DX lenzen en alle overige lenzen, wel of niet met autofocus zijn uitgerust met een diafragma ring.

Mijn vraag was dus, draai je aan de diafragma ring, begrijpt de camera het dan ook.

Ik begrijp uit je antwoord dat dat dus gewoon werkt.
Ik vind dit een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Canon waar helemaal geen diafragma ringen meer gebruikt worden.

Raoul

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo sep 10 2006 2:28 pm

Hallo,

Er zijn 3 mogelijkheden:

1: G-type lenzen (zonder ring, met CPU), diafragma altijd instellen via de body (naar keuze met de kleine of de grote instelschijf).

2: Niet-CPU lenzen (niet G of D), diafragma altijd instellen met de ring van de lens.

3: D-type lenzen (met ring en CPU): hier kun je zelf kiezen of je de diafragmaring gebruikt of de body. Dit stel je in onder Persoonlijke instellingen - f bediening - f5 instelschijven - instellen diafragma. Hier kun je kiezen voor de de instelschijf of de ring van de lens. Als je voor instelring kiest moet je belichting A of M gebruiken, omdat de camera geen controle meer heeft over je diafragma. Als je de schijf gebruikt kun je alle standen (P S M A) gebruiken. Je moet dan de ring op het kleinste diafragma (=hoogste getal) zetten. Om te voorkomen dat hij hiervan afschiet heeft de lens een blokkering, die je er dan op kunt schuiven met een oranje punt.

Hopelijk heeft dit wat duidelijk gemaakt.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo sep 10 2006 2:32 pm

rjoemman schreef:In mijn ogen zijn er twee soorten lenzen, de lenzen met en de lenzen zonder diafragamaring. De lenzen zonder zijn de nieuwe DX lenzen en alle overige lenzen, wel of niet met autofocus zijn uitgerust met een diafragma ring.
Bijna goed: DX zegt niets over het aan- of afwezig zijn van den diafragmaring. Dit geeft aan hoe groot het plaatje is dat achteruit de lens komt. DX is een kleiner formaat, dat afgestemd is op de Nikon digitale sensor. Deze lenzen zijn bij korte brandpuntsafstanden dan ook niet bruikbaar op een filmcamara of full-frame digi camera.

Wat wel relevant is: de G-objectieven hebben geen diafragmaring, maar wel een CPU. De D-objectieven hebben beiden (ring en CPU). Oudere lenzen hebben geen CPU en geven dus geen afstandsinformatie door aan de body. Zij hebben wel een diafragmaring. De Nikkors die de laatste jaren gelanceerd zijn, zijn allemaal G-type lenzen.

Groeten,
Marnix
Laatst gewijzigd door MvBoetzelaer op zo sep 10 2006 2:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

rjoemman

Bericht door rjoemman » zo sep 10 2006 2:33 pm

ja het is me nu duidelijk, dank je.
Raoul

rjoemman

Bericht door rjoemman » zo sep 10 2006 2:41 pm

oeps ik maakte een foutje, waar ik DX schreef bedoelde ik inderdaad de G. Maar het is me duidelijk.

Raoul

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » zo sep 10 2006 4:11 pm

MvBoetzelaer, bij jouw genoemde drie opties is het duidelijker als je zegt: G-lenzen, manual focus lenzen en autofocuslenzen met diafragmaring. Of zo'n laatste een D-type is, is niet relevant. Dat slaat enkel op het doorgeven van scherpstelafstand aan de camera, gericht op de flitser. Er zijn ook vele niet-D autofocuslenzen die een diafragmaring hebben èn bediend kunnen worden met het diafragmawieltje op de camera. Werken met de diafragmaring kan enkel op de digitale reflexen d1, d1x/h, d2x/h, d200.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo sep 10 2006 9:40 pm

Helemaal eens.
Dank voor je aanvulling.

Groeten,
Marnix

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”