diafragma probleem

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo sep 10 2006 11:47 pm

Ik snap het , helemaal nadat ik hem vandaag heb getest met verschillende lichtsterkten.
Wat ik nu niet snap wat er nu Manuel is aan de stand M , in mijn ogen niks.
Ik zie in mijn dislay precies welke sluitertijd ik moet gebruiken ( + en - )
het diafrafma word automatisch aangepast aan het licht , dan kan ik hem toch net zo goed op automatisch zetten? (grrrr ik zal wel weer iets doms zeggen)
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » ma sep 11 2006 7:28 am

De stand wordt Manual genoemd, omdat je handmatig en direct zowel de sluitertijd als het diafragma kunt instellen. Wat instelling betreft dus geen automatiek, maar wel het voordeel dat de lichtmeter meedenkt met + en -.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma sep 11 2006 5:00 pm

roel schreef:De stand wordt Manual genoemd, omdat je handmatig en direct zowel de sluitertijd als het diafragma kunt instellen. Wat instelling betreft dus geen automatiek, maar wel het voordeel dat de lichtmeter meedenkt met + en -.
Met dit antwoord ben ik weer terug bij mijn beginvraag :roll:
hoe stel ik dan het diafragma in? daar gaat het mij juist om, ik wil b.v. geen diafragma van 5.6 (bij een sluitertijd van b.v. 1/200) maar een ingesteld diafragma van 11 (en dan maar een sluitertijd van b.v. 1/60)
Maar dat is juist het probleem op mijn D50, ik moet het diafragma locken anders geeft hij die FEE fout. :?: :?: :?:
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma sep 11 2006 7:08 pm

Is toch simpel?
Je zet als je geen G-objectief hebt het diafragma op de kleinste stand (meestal 22).
Bij een G-objectief hoeft dit uiteraard niet, die kan je immers niet locken omdat deze ring ontbreekt.
Vervolgens zet je je selectieknop aan de linkerzijde op A (= diafragmavoorkeuze).

Afbeelding

Kies met het instelwiel het gewenste diafragma.

Afbeelding

Op je display bovenop de camera zie je nu het door jou gewenste diafragma en de daarbij passende sluitertijd.

Zie ook blz. 44 van je handleiding.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

hjanssen

Bericht door hjanssen » ma sep 11 2006 7:18 pm

olle_griese schreef:
roel schreef:De stand wordt Manual genoemd, omdat je handmatig en direct zowel de sluitertijd als het diafragma kunt instellen. Wat instelling betreft dus geen automatiek, maar wel het voordeel dat de lichtmeter meedenkt met + en -.
Met dit antwoord ben ik weer terug bij mijn beginvraag :roll:
hoe stel ik dan het diafragma in? daar gaat het mij juist om, ik wil b.v. geen diafragma van 5.6 (bij een sluitertijd van b.v. 1/200) maar een ingesteld diafragma van 11 (en dan maar een sluitertijd van b.v. 1/60)
Maar dat is juist het probleem op mijn D50, ik moet het diafragma locken anders geeft hij die FEE fout. :?: :?: :?:
Toestel op M en het diafragma vastgezet.
Sluitertijd instellen met instelwiel
+/- knopje(boven de sluiterknop) met diafragmateken erboven indrukken en met instelwiel het gewenste diafragma instellen

Met de D70 en andere camera's gaat het allemaal net iets makkelijker omdat die 2 instelwieltjes hebben.

In de zoeker zie je dan de belichtingsmeter van + naar - of andersom gaan

blz 45 van de manual.
Laatst gewijzigd door hjanssen op ma sep 11 2006 7:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma sep 11 2006 7:19 pm

Zo kan het ook... :wink:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma sep 11 2006 7:21 pm

en ik tegen anderen maar zeggen, RTFM :oops:
Dank je heren.

hjanssen

Bericht door hjanssen » ma sep 11 2006 7:22 pm

Ed Post schreef:Zo kan het ook... :wink:
Volgens mij is dit de enige manier om handmatig instellingen te doen en jij beschrijft diafragmavoorkeuze, je kiest een diafragma en de camera zoekt er de goede sluitertijd bij, maar de vraag ging over handmatig.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”