De foto en een klein artikel over het gerucht van deze nieuwe camera komt van:
http://nikonrumors.com/2016/05/31/more- ... talk.aspx/
Nu zijn berichten van NikonRumors, altijd geruchten. Logisch. En over geruchten praten, daar kun je het druk mee hebben. Dus veelal blijf ik daar vanaf. Maar voor dit onderwerp wil ik een uitzondering maken. En waarom.
Even naar wat er op de foto te zien is:
1 - Zit er nog wel een F bajonet op? Maar het f 1,4 50?mm objectief is niet het objectief dat ik ken. En mocht het knopje onder de Nikon gravure het ontgrendelknopje zijn, dan zijn we de klos. De F bajonet gebruikt Nikon nog maar sinds 1959.
2 - De flitsschoen is geheel anders dan dat ik bij Nikon gewend zijn. Dit lijkt wel de flitsschoen die Olympus gebruikt. Met de actuele Nikon flitsschoen sluiten we nog steeds aan op de oude ISO norm uit de jaren 70. De eerste flitser van de Nikon met de ISO norm was de SB-3 uit 1974. Daarvoor gebruikte Nikon de PC ( Prontor-Compur, of Poor Contact) aansluiting. Ook m'n SB-3 doet het nog steeds op m'n huidige reflex camera.
3 - Als dit de camera wordt, dan ben ik blij met het fatsoenlijke instelwiel voor onder- of overbelichting. Maar of ik zelf aan het diafragma kan draaien in de A instelling? Hoop het.
Natuurlijk is dit camera ontwerp een gerucht, maar het kan het begin zijn van het loslaten van traditie. Nikon ken ik als een Japans camera merk, waarbij traditie en kwaliteit hoog in het vaandel staat. De kwaliteit wordt los gelaten als een product goedkoop moet zijn, omdat de concurrentie ook goedkoop is. Daar kan ik inkomen. Maar traditie loslaten op het gebied van bajonet en flits. Het moet niet gekker worden.