Wat is wijsheid?

Discussies over ons favoriete merk
marx

Wat is wijsheid?

Bericht door marx » ma dec 10 2007 10:18 am

Ik gebruik momenteel met veel plezier een D80 camera met wat glaswerk.

Nu had ik eigenlijk al besloten om maar niet voor de d300 te gaan vanwege het prijsverschil en het feit dat ik daar beter een 17-55 f2.8 lens voor kan kopen wat mijn glaswerk mooi compleet maakt.

Echter, nu krijg ik via mijn bevriende fotohandel een mooi aanbod om een D200 nieuw in doos over te nemen en mijn d80 in te ruilen met een marginale bijbetaling (250 euro).

Is dit het waard? omdat de d80 al vrij veel van de d200 weg heeft, dezelfde sensor, zelfde zoeker etc, de d200 is zelfs 6 maanden ouder dan de d80.

Wat is wijsheid, lekker met mijn d80 door blijven schieten en de 250 euro in mijn zak houden voor ander leuk spul (denk aan een micro lens)

of de overstap maken naar de d200.
Mijn fotografie interesse ligt buiten, ik ben altijd buiten te vinden met de camera, maar wel met beleid, dus bij harde regen gaat de cam de tas in, en ik behandel hem voorzichtig, toch heeft ie best wat te lijden op de vochtige grond, regen en wind.

Graag jullie input...

Wienand

Bericht door Wienand » ma dec 10 2007 10:32 am

Misschien dat je een aantal dingen kan doen voordat je een beslissing neemt, mocht je dat al niet gedaan hebben natuurlijk.
Op dpreview kun je goed de beide cameras naast elkaar leggen, en kijken wat de verschillen zijn. Zoals je zelf al aangeeft, zijn de specificaties niet zo heel verschillend. Het grootste verschil in mijn optiek is dat de D200 een degelijke body heeft, en wat beter tegen weersinvloeden kan. Verder zal de D200 veel anders in de hand liggen dat je D80. Persoonlijk hou ik er wel van om wat meer massa in handen te hebben. Zeker omdat je zegt veel buiten te fotograferen, lijkt een degelijker en zwaardere body me wel een pluspunt.
Een ander verschil is natuurlijk dat de D200 alleen PSAM heeft voor de belichtingsvoorkeuze, en in dat opzicht toch een camera is waar je als gebruiker zelf meer voor moet doen.
Zelf schiet ik nog analoog, en ben begonnen met een F75 (lichte camera, iets als de D40 ofzo). Daarna heb ik een F100 weten te kopen welke de analoge voorvader is van de D200. Dat werkt toch echt vele malen prettiger, en zou echt niet terug willen naar een lichtgewicht camera.

Zover mijn 2 cents. Hopelijk helpt het je wat!

Groeten,
Wienand

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma dec 10 2007 10:55 am

Hoi Marc,

Vraagje: heb je bij je D80 ook de MB80? Dus ben je al gewend aan een groter/zwaarder geheel? Hoeveel clicks zitten er al op je D80 en de D200 is echt helemaal nieuw?

Ik ben van de D70, en een half jaar D100 met grip, overgestapt op de D200, nu ook met grip. Heb de D80 wel eens in handen gehad, maar vond die wat klein in vergelijking met wat ik al had. De D200 is misschien iets ouder dan de D80, maar is wel een "professionelere" camera dan de D80. Net even iets steviger, iets robuuster, iets groter.

Succes met je overpeinzingen!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

marx

Bericht door marx » ma dec 10 2007 11:07 am

Dank voor de reacties tot zover, ik heb nu GEEN dmb-80 maar had hiervoor een canon 30d, in zwaarte vergelijkbaar en die vond ik prettig vast houden.

als ik nu een reportage moet doen met grote zware lens en flitser krijg ik best wel kramp in mijn vingers na een tijdje, omdat de handgreep het "net" niet is.

Mijn d80 is van augustus dit jaar (daarvoor canonian) en heeft nu bijna 4500 clicks gehad, best redelijk wat in kort tijdsbestek.

De d200 is helemaal nieuw, teller staat op 0, maar heeft in de etalage gestaan dus door de hitte is een klein hoekje van de rubber grip los gaan zitten, met een beetje lijm is dat zo opgelost (daar had canon ook last van).

Vandaar de lage prijs :)

GdP

Bericht door GdP » ma dec 10 2007 11:23 am

Marc niets ten nadele van de D80, maar voor dat bedrag zou ik zeker voor de D200 gaan.
De D200 lijkt me zo wie zo een stuk steviger en beter in de hand liggen. En dat is een stuk prettiger.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma dec 10 2007 11:38 am

Marc, na je opmerking over kramp in de vingers, zou ik het wel weten! :roll:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

marx

Bericht door marx » ma dec 10 2007 12:25 pm

Jullie hebben gelijk, ik ga het ook maar doen..

Kramp in mijn vingers alleen als ik een dag aan het schieten met ben met sb-800 en 17-55 erop, dat is best een gewicht, en dat komt 2 keer per jaar voor, dus dat valt mee denk ik.

Klik-Klak

Bericht door Klik-Klak » ma dec 10 2007 1:21 pm

Gaan met die banaan zoals ze wel eens zeggen. Volgens mij heeft de fotowinkel het goed met je voor.

Groet R.

mikemix

Bericht door mikemix » ma dec 10 2007 1:33 pm

marx schreef:De d200 is helemaal nieuw, teller staat op 0, maar heeft in de etalage gestaan dus door de hitte is een klein hoekje van de rubber grip los gaan zitten, met een beetje lijm is dat zo opgelost (daar had canon ook last van).

Vandaar de lage prijs :)
Is het een Nederlands model (garantie)?
Een kokende etalage met direct zonlicht is niet je van het....
Alles checken dus!

TimoClemens

Bericht door TimoClemens » ma dec 10 2007 1:41 pm

ik zou zeker overgaan op de D-200 allemaal net iets zwaarder en in combinatie met de 17-55 lens kan je verbluffende resultaten schieten;)

marx

Bericht door marx » ma dec 10 2007 1:54 pm

het is een nederlands model, handleiding NL en een groene duim-sitcker op de doos ;)

Ik zal hem goed testen, dank!

@Timo, dank voor je tip, nu alleen nog sparen voor de 17-55, die leen ik af en toe eens, maar helaas is ie niet van mij. ;)

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » ma dec 10 2007 4:10 pm

Op de d200 kan je ook MF lensen erop schroeven met behoud van lichtmeting.
Dat had ik ook graag op mijn d80 gezien.

hoefnix

Bericht door hoefnix » za dec 15 2007 8:51 pm

Altijd doen..., maar de beslissing is geloof ik al gevallen. :-)

marx

Bericht door marx » di dec 18 2007 11:16 am

Nou de test is gedaan ik heb de d200 getest (erg uitgebreid) en ik heb hem laten staan, de zon (hiite) heeft waarschijnlijk toch meer defect gemaakt dan bekend is, want en de AF werkt niet naar behoren en ook zitten er echt lagen stof in de body, alsof deze tijden zonder body dop heeft gestaan oid.

Voorlopig gaan we dus gewoon verder mijn d80 camera, daar is niets mis mee en ik kan hem dromen.

Nu is het verschil groter, dus ben ik weer aan het twijfelen, want is dat het dan wel waard?

Nu praten we toch al snel over een bijlegging van 400 euro, voor een nieuwe d200.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » di dec 18 2007 7:59 pm

tja marc zou als ik jou dan was lekker doorsparen voor een D300.

gr. ruud

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”