wat gedachten over steeds maar nieuwe camera's

Discussies over ons favoriete merk
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

wat gedachten over steeds maar nieuwe camera's

Bericht door wil » ma dec 10 2007 2:05 pm

Als ik de berichten lees lijkt het wel als je nu met een camera en lens loopt die een paar maanden geleden nog de hemel in werd geprezen je eigenlijk een beetje zielig bent. Toen ik de 17-55 2.8 DX kocht was ik de koning te rijk. Nu had ik een pracht combinatie met de D200 of op mijn werk met de D2Xs. Ik deed in het analoge tijdperk 10 jaar met een camera. Op mijn werk moet ik nu in drie jaar afschrijven. Wat eigenlijk al te lang is. Ik vind dit niet leuk meer. Digitale fotografie is een bodemloze put waar je geld in blijft gooien.
Maar ga je het relativeren en puur kijkt wat staat er op de foto. Dan maakt het eigenlijk toch niet uit waar hij mee gemaakt is. Als het beeld je maar aanspreekt. Het blijkt vaak dat de prijswinnaars met de simpelste camera's gemaakt zijn. Technisch mankeert er vaak wat aan maar het zijn dan foto's waar je naar blijft kijken.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma dec 10 2007 2:17 pm

Ik zou zeggen, wacht nog maar even, in 2012 is de F7 aan de beurt :)

marx

Bericht door marx » ma dec 10 2007 2:20 pm

Kan ik geheel beamen Wil, het ligt ook aan het inzicht , ne nabewerking etc etc.

Maar het is nu eenmaal een dure hobby, en natuurlijk, ook met een d70 kun je prima plaatjes schieten.
Vergelijk het met een auto, iedere auto kun je van a naar b rijden, je zit droog en warm.

Maar als je lang in de auto zit, wil je graag een radio hebben, cruise control, elecktische ramen, eventueel wat maar airbags, een grotere laadruimte, USB aansluiting in je handschoenenkastje, armsteuntjes, in kleur meegespoten spiegels etc etc.

De auto doet nog steeds hetzelfde, het is wat luxer, makkelijker.
En zo is het ook met camera's de d70 is prima, maar op de d80 is het schermpje wat groter, spotmetering, meer megapixels, de zoeker is groter, etc.

De d300 nog weer wat luxer, een CMOS sensor, stoffunctie, nog meer megapixels, groter lcd, meer frames per seconde, een nog grotere zoeker en meer weatchersealing.

Dat is het probleem met mensen, als ze iets hebben willen ze altijd meer.
Zelf ook, ik heb een middelgroot huis, een mooie auto en een goede camera, maar toch zou ik best een nog grotere auto willen hebben, een vrijstaand huis en een nog betere camera.

Vooruitgang gaat steeds sneller vrees ik.
Een body is na 2 jaar al oud en een computer is al oud voordat je de winkel uitloopt.
wat jij belangrijk vind telt, niet wat anderen denken, als jij ermee uit de voeten kunt, waarom zou je je dan iets aantrekken van anderen.

Je moet maar zo denken, cocaïne snuiven is duurder en daar hou je niets aan over, niets positiefs in ieder geval ;)

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: wat gedachten over steeds maar nieuwe camera's

Bericht door emiel » ma dec 10 2007 2:23 pm

wil schreef:Maar ga je het relativeren en puur kijkt wat staat er op de foto. Dan maakt het eigenlijk toch niet uit waar hij mee gemaakt is. Als het beeld je maar aanspreekt. Het blijkt vaak dat de prijswinnaars met de simpelste camera's gemaakt zijn. Technisch mankeert er vaak wat aan maar het zijn dan foto's waar je naar blijft kijken.
volgens mij gaat de volgende vergelijking op:

- een goede vakman kan met slecht gereedschap een perfect meubelstuk in elkaar zetten
- voor de gemiddelde eigen-huis-en-tuin kijker is perfect gereedschap geen garantie op een perfect meubelstuk....

pas als de beperkingen van de techniek je creativiteit in de weg gaan zitten moet je beter gereedschap kopen ;)

ajuus
emiel

marx

Bericht door marx » ma dec 10 2007 2:36 pm

Dan nog, een groot deel van de D-SLR bezitter is aangesmeerd door de plaatselijke dixons of mediamarkt en denken dat bij een betere (duurdere) body ook mooiere betere foto's komen.

En het deel van fotografen dat zichzelf overschat en zeker weet dat het de beperkingen van de camera zijn en niet die van de fotograaf ;)

Vergeet niet de mensen die het "stoer" vinden staan om een D-slr om de nek te hebben en je hebt zo'n 70 procent besproken :D

mikemix

Bericht door mikemix » ma dec 10 2007 2:36 pm

Tja, dat heet "vooruitgang".

En toch lonkt die D3 ook voor mij,maar volgend jaar heb je misschien al weer de D3x? Is frustrerend, blijft toch een berg geld.

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » ma dec 10 2007 4:03 pm

Ja het is allemaal erg verleidelijk ,
met al die reclames over de D300 en D3 maar ik doe het ,
even rustig aan dat heb ik met mijn D70 en D100 ook gedaan nu heb ik ,
mijn D200 net een jaar en hij bevalt en voldoet prima dus hij gaat voorlopig niet de deur uit , de veranderingen bij nikon gaan erg snel ,
net wat Mike al zegt volgent jaar komt misschien de D3x het blijft zo ,
dus tegen de tijd dat ik ga up-grade zal de prijs ook wat lager liggen ,
dat is het voordeel van geduld hebben .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: wat gedachten over steeds maar nieuwe camera's

Bericht door Skippy » ma dec 10 2007 4:26 pm

wil schreef:Het blijkt vaak dat de prijswinnaars met de simpelste camera's gemaakt zijn. Technisch mankeert er vaak wat aan maar het zijn dan foto's waar je naar blijft kijken.
Herkenbaar, ik zat gisteravond op Flickr naar een prachtige serie portretten te kijken, gemaakt met een D50 + kitlens :roll:

Het ligt aan jezelf hoe je hiermee omgaat. Ga je wel of niet mee in de maalstroom van wat vooruitgang genoemd wordt of niet?

Je moet met een hobby als deze wel heel stevig in je schoenen staan wil je niet naar je portemonnee kopen.

Natuurlijk kun je met een D70 prachtige foto's maken. Sterker nog, je schijnt zelfs analoog nog fraaie foto's te kunnen maken :wink:

Het gaat er uiteindelijk om hoe je hier mee omgaat. Heb je er genoeg van, stap dan uit of las een pauze in.

Heb ik ook gedaan, ik heb na mijn D70s de D80 langs zien komen, de D200 en nu de D300 en D3.

Ik laat ze voorlopig passeren en concentreer me op het wezenlijke en dat is foto's maken :)

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » ma dec 10 2007 4:36 pm

Dat zijn weer wijze woorden Luc . :)

Groeten Ton .
Groeten Ton .

mikemix

Bericht door mikemix » ma dec 10 2007 4:43 pm

Idd Skip, helemaal mee eens, dat is mijn cynische broodtrommel camera verhaal :mrgreen:

Zie je het niet met een D40, dan zie je het ook niet met een D3.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » ma dec 10 2007 4:54 pm

mikemix schreef:Zie je het niet met een D40, dan zie je het ook niet met een D3.
en zo is het. :wink:

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » ma dec 10 2007 5:24 pm

Hulde Luc, hoewel ik wel voor een D300 aan het sparen ben...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma dec 10 2007 5:35 pm

Ach, je kent ze wel, die gasten die op hun 40e plotseling een Ferrari kopen enzovoorts. Kunnen voor geen meter rijden maar wel de blits uithangen. Het zal met camera's wel net zo zijn. Die mensen hebben gewoon wat aandacht nodig. :shock: :mrgreen:

Maar alle gekheid op een stokje, met een nieuwe camera wordt je nooit een betere fotograaf. Soms zelfs een slechtere omdat je voor sommige situaties niet meer zo je best hoeft te doen en de essentie van het maken van de foto wellicht aan sommigen voorbij gaat door het gemak van de verbeterde mogelijkheden :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

mikemix

Bericht door mikemix » ma dec 10 2007 5:40 pm

Nou a90, jouw foto's (en andere voorbeelden) hebben mij over de streep getrokken wbt de D3.
Niet dat ik de illusie heb dat ik beter ga fotograferen maar hou van bestaande licht situaties en daar zie ik een grote sprong voorwaarts in die D3.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma dec 10 2007 5:41 pm

Ik ben er wel gevoelig voor.
De meeste reclamemakers hebben mij in gedachten als ze een nieuwe campagne ontwikkelen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”