wat is jullie minst favoriete standaardinstelling

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

wat is jullie minst favoriete standaardinstelling

Bericht door Roelof » do dec 13 2007 1:08 am

Ik heb dit jaar twee nieuwe DSLRs gekocht en ik realiseerde mij dat de eerste menu-instelling die ik veranderde bij beide camera's dezelfde was. Duidelijk dus een kwestie waarbij ik het dus niet met Nikon eens ben.

De eerste instelling die ik veranderde op de D40 was dat ik het geluid uit zette en laat ik dat op mijn D300 nou ook hebben moeten doen.

Een andere favoriete instelling van mij is dat de camera doortelt als de kaart weer geleegd is, dat doet de D300 wel out of the box, maar de D40 niet.
Ook geeef ik er de voorkeur aan om de geschoten foto niet direct op het display te zien, weer iets waar de D40 het niet met mij en z'n grote broer eens was.

Wat zijn jullie favoriete instellingen, die direct gecontroleerd/ingesteld worden bij een nieuwe camera?
En dan bedoel ik met instelling alles wat vanuit het menu geregeld moet/kan worden en waar geen dedicated knop voor op de body zit....
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Kaatje

Bericht door Kaatje » do dec 13 2007 1:31 am

Hoi Roelof,

In 4 maanden tijd de D40X en de D300 aangeschaft. Je hebt mijn minst favoriete instellingen zo'n beetje genoemd.

-Direkt het geluid!
-Bij de D40X de AF hulpverlichting snel uitgezet, hoefde gelukkig niet op de D300 maar ik heb dat wel direkt gecontroleerd.
-Foto's niet direkt op het display laten zien.
-Display uitschakelen na 2 seconden.

Bij de D300 heb ik de eerste week niet zo veel ingesteld, te druk met ontdekken nog. Vandaag heb ik echter wat dingen aangepast. Zo zitten spot en en centrum nu onder de knoppen voor, heb ik een non-CPU lens ingevoerd, en vergrendeld de AE/L knop na indrukken totdat ik een foto heb gemaakt. Ik ben best wel aan mijn D40X gehecht maar ik ben zo blij met de D300 als het om al die knopjes gaat, het is net een instrument wat ik blind kan bespelen. Bij de D40x moest ik gewoon te vaak echt de menu's doorscrollen.

Groetjes,
Erica

paparazzi

Bericht door paparazzi » do dec 13 2007 7:04 am

Kaatje schreef:-Bij de D40X de AF hulpverlichting snel uitgezet, hoefde gelukkig niet op de D300 maar ik heb dat wel direkt gecontroleerd.
zonder die hulpverlichting stelt ie toch niet scherp bij slechte lichtomstandigheden?

Bij mij staat geluid en hulpverlichting dus gewoon aan.
Foto op display wil ik ook zeer zeker niet missen!

Wel heb ik in moeten stellen dat ie door moet tellen. En dan vind ik het nog belachelijk dat je na 10.000 weer bij 0 begint en je dus alsnog dubbele nummering krijgt. Maak er dan gewoon 100.000 van, dan kom je daar wellicht mee toe.

Verder heb ik mijn camera standaard op levendig/vivid staan voor mooiere gesatureerde kleuren.

Mapnaam zou ik ook liever wat uitgebreider aan willen kunnen passen. Nu kan ik slechts 3 letters veranderen.

Marco

Bericht door Marco » do dec 13 2007 8:12 am

paparazzi schreef: Wel heb ik in moeten stellen dat ie door moet tellen. En dan vind ik het nog belachelijk dat je na 10.000 weer bij 0 begint en je dus alsnog dubbele nummering krijgt. Maak er dan gewoon 100.000 van, dan kom je daar wellicht mee toe.
Het duurt nog 4000 opnames voor ik eraan toe ben, maar is het niet mogelijk om bijv. na 9999 opnames de naam van de opnames aan te passen van DSC_xxxx naar DSC1xxxx, na DSC19999 in DSC2xxxx etc ?

groet,
Marco

Pruimpit

Re: wat is jullie minst favoriete standaardinstelling

Bericht door Pruimpit » do dec 13 2007 8:24 am

Roelof schreef: De eerste instelling die ik veranderde op de D40 was dat ik het geluid uit zette en laat ik dat op mijn D300 nou ook hebben moeten doen.
Das grappig ik dacht dat alleen de F501 zoiets had (en camera's uit die tijd)

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » do dec 13 2007 8:35 am

Eerste instelling veranderd was dat ik niet na elke plaat het op de lcd scherm te zien kreeg.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » do dec 13 2007 8:41 am

Waarom willen veel van jullie je foto's niet zien ? Het is toch handig om nog te controleren of het is gelukt ? Ik kijk altijd en vaak nog in de stand waarbij je evt. overbelichting kan zien.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

CorH

Bericht door CorH » do dec 13 2007 8:50 am

Eerste instelling veranderd was dat ik niet na elke plaat het op de lcd scherm te zien kreeg.

Kijk jij dan niet naar "highlights"?

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » do dec 13 2007 8:55 am

Ik kijk ook of ik de instellingen juist heb gedaan via de display.
Wat ik wel jammer vind is dat de D70s niet zo ver inzoomt om de details goed te zien en dat de display klein is.
NAS Buikpijn

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » do dec 13 2007 8:59 am

CorH schreef:Eerste instelling veranderd was dat ik niet na elke plaat het op de lcd scherm te zien kreeg.

Kijk jij dan niet naar "highlights"?
Als ik bezig ben met sportfotografie, of enige andere vorm van snelle fotografie, dan heb ik geen tijd om na elke plaat naar het beeldschermpje te gaan turen.

Als ik wel tijd heb, kan ik altijd nog op het knopje linksbovenin drukken om te kijken.

Das het mooie als je het uitzet; je hebt een keuze :D

CorH

Bericht door CorH » do dec 13 2007 9:05 am

Die keus heb je ook als je het aan laat staan door er gewoon niet naar te kijken
Lijkt mij gemakkelijker.

mikemix

Bericht door mikemix » do dec 13 2007 9:09 am

D200:
Geluid aan, Vivid, scherm standaard uit (controleer omvang handmatig erna) niet opscherpen, NEF, Altijd wel op "A" of "M", AF en AE standaard Locked.

Meest belangrijk:
Dat ding zo min mogelijk en zelf zo veel mogelijk doen.

Even een beetje off-topic:
Qua ergonomie vind ik de D200 super, had ik bij de D100 nog wel eens de ASA waarde vergeten terug te zetten of andere instellingen, bij die D200 gebeurt mij dit dus nooit. Vind ik eigenlijk het allerbelangrijkste aan een camera.

Euh, de vraag was juist, wat juist niet favoriet is?
De "P" stand mag er van mij er direct af, gebruik ik nooit.
Laatst gewijzigd door mikemix op do dec 13 2007 9:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » do dec 13 2007 9:10 am

CorH schreef:Die keus heb je ook als je het aan laat staan door er gewoon niet naar te kijken
Lijkt mij gemakkelijker.
Ja, wel zonde van je batterij als je de hele dag weg bent, en het kritisch begint te worden.

Heb je enig idee hoeveel die lcd slurpt? :D

mikemix

Bericht door mikemix » do dec 13 2007 9:14 am

Dat is voor mij dus ook de rede dat ie standaard uit staat, ondanks 2 accu's.

CorH

Bericht door CorH » do dec 13 2007 9:17 am

De batterij is bij een D70S geen probleem. Lijkt eindeloos mee te gaan.
Ik weet niet hoe dat met een D80 is.

Wel is een probleem als ik, bij het later controleren, tot de ontdekking kom dat de hoog lichten zijn uitgebrand of dat het histogram te veel links eindigd en er is geen mogelijkheid om het nog eens met een andere instelling te proberen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”