'Rechts' belichten
- HenkG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
'Rechts' belichten
Wie kan mij het principe van 'rechts belichten' goed uitleggen? Er is een aantal tegenstrijdigheden in dit uitgangspunt. Volgens Johan Elzenga in het boek 'Raw' zit de meeste informatie (toonwaarden) in het rechtergedeelte van het histogram. 'Rechts' belichten heeft ook een gunstige invloed op de hoeveelheid ruis in het beeld. Om het histogram naar rechts te krijgen moet je, voor zover ik zie, óverbelichten. Dat botst allereerst al tegen de neiging van mijn D70s om iets ónder te belichten. Dat onderbelichten is weer om de 'hoge lichten' te beschermen. In veel opnames ligt de 'berg' in het histogram links van het midden.
Is mijn interpretatie juist als ik zeg: zóver schuiven met de belichting dat de hoge lichten niet uitgevreten raken? Ook al heeft dat als gevolg een histogram dat eventueel links van het midden ligt?
Groet,
Henk
Is mijn interpretatie juist als ik zeg: zóver schuiven met de belichting dat de hoge lichten niet uitgevreten raken? Ook al heeft dat als gevolg een histogram dat eventueel links van het midden ligt?
Groet,
Henk
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Henk,
Jouw interpretatie is juist; zoveel mogelijk naar rechts belichten, maar zorgen dat de hoge lichten niet uitgevreten raken. Hou er wel rekening mee dat het histogram op de camera er iets anders kan uitzien dan in je fotobewerkingsprogramma. Ik werk altijd in RAW en Capture NX, waarbij kleine belichtingsfoutjes gemakkelijk kunnen worden gecorrigeerd.
Groet,
Jouw interpretatie is juist; zoveel mogelijk naar rechts belichten, maar zorgen dat de hoge lichten niet uitgevreten raken. Hou er wel rekening mee dat het histogram op de camera er iets anders kan uitzien dan in je fotobewerkingsprogramma. Ik werk altijd in RAW en Capture NX, waarbij kleine belichtingsfoutjes gemakkelijk kunnen worden gecorrigeerd.
Groet,
Jur
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
- HenkG
- Forumlid
Dank voor jullie reacties. Ze bevestigen wat ik vermoedde. Ik wist nog niet dat de D70s met name het groene kanaal toont in het histogram. Weer wat geleerd. Fotograferen doe ik al enige tijd alleen nog in RAW. De RAW-bestanden bewerk ik zowel in Capture NX als in (de RAW-converter van) Photoshop CS3, waarbij ik regelmatig gebruikmaak van meerdere belichtingen die ik 'in elkaar poets'. Ik vermoed dat je met het ophalen van de dichtgelopen donkere delen in het beeld als het ware het histogram 'oprekt' en alsnog, achteraf, 'rechts' aan het belichten bent...
Groet,
Henk
Groet,
Henk
Nee.HenkG schreef:Ik vermoed dat je met het ophalen van de dichtgelopen donkere delen in het beeld als het ware het histogram 'oprekt' en alsnog, achteraf, 'rechts' aan het belichten bent...
Data die je kwijt bent krijg je niet meer terug. Posterisatie zal sneller optreden.
De helft van je datapunten zit in de bovenste kwart van je histogram (rechts).
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... ight.shtml
Eigenlijk zouden digitale camera's niet moeten belichten op 18% grijs (sommige merken houden andere waardes aan).
- reneo57
- Clublid
- Contacteer:
M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
Maar op de highlights...yoyo schreef:Nee.HenkG schreef:Ik vermoed dat je met het ophalen van de dichtgelopen donkere delen in het beeld als het ware het histogram 'oprekt' en alsnog, achteraf, 'rechts' aan het belichten bent...
Data die je kwijt bent krijg je niet meer terug. Posterisatie zal sneller optreden.
De helft van je datapunten zit in de bovenste kwart van je histogram (rechts).
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... ight.shtml
Eigenlijk zouden digitale camera's niet moeten belichten op 18% grijs (sommige merken houden andere waardes aan).
- HenkG
- Forumlid
Je hebt volkomen gelijk 'Reneo', eerder de zoekfunctie gebruiken. Het is een topic van nog maar kortgeleden, toch heb ik het blijkbaar gemist...
'Yoyo' bedankt voor je aanvullingen. Ik heb alle verwijzingen bekeken en heb nu een heel volledig antwoord op mijn oorspronkelijke vraag.
(Een neveneffect is wel, dat het topic weer naar boven is gehaald. En het gaat wel om iets dat er in de (digitale) fotografie wezenlijk toe doet...)
Groet,
Henk

'Yoyo' bedankt voor je aanvullingen. Ik heb alle verwijzingen bekeken en heb nu een heel volledig antwoord op mijn oorspronkelijke vraag.

Groet,
Henk
- HenkG
- Forumlid
Beste John,
Bedankt voor de tip. Ik heb het boek al wel: in de start van dit topic verwees ik ook naar dit boek. Ik had ook (ondermeer uit dit boek) al wel begrepen dat 'rechts belichten' moet, maar vond een aantal dingen min of meer tegenstrijdig... Overigens heb ik een meer dan duidelijk antwoord gekregen.
Groet,
Henk
Bedankt voor de tip. Ik heb het boek al wel: in de start van dit topic verwees ik ook naar dit boek. Ik had ook (ondermeer uit dit boek) al wel begrepen dat 'rechts belichten' moet, maar vond een aantal dingen min of meer tegenstrijdig... Overigens heb ik een meer dan duidelijk antwoord gekregen.
Groet,
Henk