Is een camera ooit goed genoeg?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
LosGoud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Bericht door LosGoud » do jun 22 2023 8:06 am

Ik ben iemand voor wie (zoals dat heet) "De jacht interessanter is dan de vacht". Dus ik ben altijd zeer geïnteresseerd en op zoek naar nieuwe (met name technische) dingen. En als er iets beters op de markt is dan wat ik al heb dan wil ik dat graag ontdekken, de mogelijkheden uitproberen, etc. Daarnaast (ik heb 't al eerder op dit forum geschreven) ben ik geen echte fotograaf, ik leg herinneringen vast en probeer graag dingen uit. Zowel op foto, audio als video gebied. Ik kan zeer tevreden zijn met wat ik heb, maar dat kan van 't ene op 't andere moment veranderen wanneer er een nieuw product is met andere en betere mogelijkheden. En... inderdaad, hobby's kosten geld :)
Groeten van Ben
Mijn Foto's

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jan24 » do jun 22 2023 8:14 am

Ben blij met wat ik heb, hoewel ik mij meer kan veroorloven. Het is hobby en financieel stel ik wel grenzen.
Is een nieuwe serie camera's technisch een vooruitgang en ook beter, doorgaans wel. De techniek schrijdt steeds verder.
Maar maakt deze dan ook op voorhand jou in creatief opzicht een betere fotograaf, ik betwijfel het.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

stronk
Forumlid
Forumlid

Bericht door stronk » do jun 22 2023 11:21 am

Skippy schreef:Zal voor menig vogel/sport/actie fotograaf een valide reden zijn om te upgraden naar de Z8/Z9.
Nou en of ik dat merk! De software wordt continue verbeterd en draagt zeker bij aan de vraag: "is een camera ooit goed genoeg?"

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 22 2023 12:27 pm

Ik was even stil in de discussie; ik was mijn nieuwe laptop aan het inrichten... Dat leek me een betere investering dan het laatste model camera. :mryellow:

Natuurlijk snap ik dat de Z camera's zich nog ontwikkelen. En als je in het snelle werk zit (sport, vogeltjes, etc.), dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Maar ik zie veel foto's van molens, straatjes, zonsondergangen, etc. Daar heb je geen snelheidsmonster voor nodig. De sensoren van zelfs de eerste Z camera's waren natuurlijk al erg goed, want die zijn natuurlijk gewoon afgeleid van wat er al in de D serie zat.

Als ik het even op de D (DSLR) serie betrek, want dat is lekker overzichtelijk en stabiel. Wie had daar nou echt een D850 nodig als je al een D810 had. Of een D750 of D800(s). Toch zag je velen overstappen. Idem voor de D3/3s/4/4s/5/6. Wie (behalve Vincent :wave: ) had nu echt een D6 nodig als je al een D4 of zo had. Meer pixels kreeg je volgens mij niet eens bij!

Het "het is een hobby en mag geld kosten" argument ken ik natuurlijk ook. Ook ik vind het leuk om met goede spullen te lopen. Maar ik roep al jaren dat ik liever met een D700 loop met een echt goed objectief dan een D850 met een redelijk objectief. En daar zit ruim meer dan 10 jaar tussen. Daarom is bij mij al vele jaren veel meer geld gestoken in objectieven dan in camera's.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » do jun 22 2023 12:35 pm

Wat een mooie en eerlijke overwegingen om te lezen.
Ik ben weliswaar een vrouw, maar wil ook altijd meer en beter.
Ik gebruik mijn werk als advies, maar dat is maar ten dele waar, want de benodigde plaatsje kan ik ook schieten met oudere camera's
en een goed objectief. Als ik toch iets nieuws koop kan ik daar wel echt van genieten (een tijdje!)
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » do jun 22 2023 4:14 pm

Gemmageluk60 schreef:Als ik toch iets nieuws koop kan ik daar wel echt van genieten (een tijdje!)
Precies: een tijdje! Dat is het probleem voor velen!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » do jun 22 2023 4:54 pm

Tja, dan ga je wat meer de diepte in. Van een belevenis (bv fotograferen, NCN-uitje) blijft het leuke er van je lang bij. Iets kopen/ verwerven geeft ongeveer 3 maanden “geluk” waarna het gewoon wordt. De voorpret er van is wel fijn en die kun je weer zo lang maken als je wilt. “Bezit is t eind van t vermaak” en zo.
Groet Bert

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » do jun 22 2023 7:03 pm

{/quote } “Bezit is t eind van t vermaak” en zo.[/quote]

Behalve dan bij mijn Af-S 85 mm f1.4 ( iedere keer nog blij dat ie in mijn tas zit. )

Groet…….Willem. 😉
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do jun 22 2023 10:07 pm

Gemmageluk60 schreef:Wat een mooie en eerlijke overwegingen om te lezen.
Ik ben weliswaar een vrouw, maar wil ook altijd meer en beter.
Ik gebruik mijn werk als advies, maar dat is maar ten dele waar, want de benodigde plaatsje kan ik ook schieten met oudere camera's
en een goed objectief. Als ik toch iets nieuws koop kan ik daar wel echt van genieten (een tijdje!)
ik ken er meer van, op elk vlak :-)

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr jun 23 2023 5:41 pm

Bert vD schreef:... knip ... Iets kopen/ verwerven geeft ongeveer 3 maanden “geluk” waarna het gewoon wordt. ... knip ...
Bedoel je hier: "Iets kopen/ verwerven geeft mij ongeveer 3 maanden “geluk” waarna het gewoon wordt."?
Ik fotografeer, dus ik ben.

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » vr jun 23 2023 6:21 pm

Haha, bij mij al eerder. Maar hier is echt serieus wetenschappelijk onderzoek over. Heel leuk. Maar zonder gekheid, je begrijpt toch wel wat ik bedoel?
Groet Bert

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » vr jun 23 2023 7:06 pm

Ik denk dat upgraden voornamelijk te maken heeft met het feit of je het geld er voor hebt. Afgelopen week bij Foto de Vakman binnen geweest en vroeg hoe het ging met de verkoop van de Z8. Was een gekkenhuis zeiden ze. Op de dag van de release stonden er stapels achter de toonbank die allemaal gereserveerd waren. Ik geloof niet dat dat allemaal fotografen waren die er hun geld mee moesten verdienen. Ikzelf moet mijn geld er wel mee verdienen,....maar werk nog elke dag met een D800 en een D810. Zou best een Z8 willen hebben, maar om eerlijk te zijn,.....ik zie het nut er niet van in. Ik heb geen 120 shots nodig, geen auto-herkenning van vliegtuigen of vogels, een betere autofocus?...de autofocus van mijn D800 werkt gewoon nog heel goed. Is de autofocus van de Z8 sneller dan die van de D800 (of D810)?,...ik geloof het meteen, maar ik mis het (nog) niet.

Dus ik denk dat heel veel upgrades gedaan worden omdat mensen graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben en het geld er voor over hebben. Groot gelijk. Maar of die mensen betere foto's gaan maken dan met hun "oude" camera? .....

Het gaat er om of je weet hoe je je gereedschap moet gebruiken. Ik zal het nooit meer vergeten dat ik op een van mijn eerste Nikon-glasdagen stond en langs mij stond een meneer met een spiksplinternieuwe D4. Hij was foto's aan het maken maar wist totaal niet waar hij mee bezig was. Maakte een foto, keek op het display, zag dat het niet goed was, draaiden aan wat knopjes, maakte een nieuwe foto, zag dat het nog steeds niet goed was, draaide aan nog wat knopjes, en zag dat het weer niet goed was. Die meneer wist totaal niet waar hij mee bezig was, maar had wel een D4. Waarmee ik wil zeggen, als je het geld er voor hebt, koop het nieuwste van het nieuwste, maar of je daar betere foto's mee maakt?...

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jun 23 2023 8:47 pm

Camera's worden steeds beter, bijv. de AF, om steeds meer minder goede fotografen toch mooie plaatjes te laten maken. In die zin zullen voor sommige fotografen camera's nooit goed genoeg zijn. Bijv. wie kan er nog goed met de hand scherpstellen? Alhoewel het toegenomen aantal pixels scherpstellen wel kritischer maakt maar op het forum ga je dat niet zien.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr jun 23 2023 10:18 pm

Ik zie bij de Nikon clubuitjes..., dure camera's.
Met duur glas

En maar klikken op standje automatisch
Pronkstukken zijn het :-)

Of .. te koop. : D850.
2 jaar oud
Slecht 7000 kliks

Wegens upgrade

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » vr jun 23 2023 10:36 pm

Aan de andere kant is dit wel weer een cameramerkclub. En net zo goed als bij bv auto’s kun je hier steeds voor de beste camera gaan. Gewoon de techniek. Ik heb het er niet voor over, maar snap het best. En ook dan is het een heel leuke hobby.
Groet Bert

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”