Ik denk dat de verwachte Nano coating meer zal bijdragen aan een nog mooier plaatje.Arend-ho schreef:de 70-200 vr2 ben ik verbaasd over want vraag mij af hoeveel vr2 zal bijdragen tov de huidige versie. of het glas moet nog beter zijn ??
Nieuwe objectieven Nikon ? 2008
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mee eens, maar het is wel jammer dat ze niet gaan voor een 50 1.2. Ik bedoel, zit de wereld nou echt te wachten op een AF-S uitvoering van een bestaande lens, het enige echte voordeel is de manual focus override.Roelof schreef:Ik zat al een poosje over de huidige 50mm F1.4 te denken, maar als er met een jaar een AF-S variant zou kunnen komen, dan wacht ik toch nog maar even. (Van uitstel komt afstel enzo)4) Nikkor AFS 50 mm f/1,4,
Mijn inschatting; de upgrade moest op een koopje met het argument dat 1.4 voldoende is vanwege betere hoge-iso prestaties van de camera's.
- Cees
- Forumlid
Als ik naar deze lijst kijk, krijg ik niet echt een bijzonder gevoel. De enige waarvan ik het echt een vooruitgang vind is de 80-400 AF-S.
Ben het met Luc eens dat de 50/1.4 AF-S te weinig toevoegt en ik vind VR op een 85/2.0 ook niet echt geweldig. Hadden ze op de 85/1.4 moeten doen.
Dus, NAS? Nee......
Groet, Cees
Ben het met Luc eens dat de 50/1.4 AF-S te weinig toevoegt en ik vind VR op een 85/2.0 ook niet echt geweldig. Hadden ze op de 85/1.4 moeten doen.
Dus, NAS? Nee......
Groet, Cees

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik denk dat Nikon domweg alle bestaande lenzen omzet naar AF-S. Verder verwacht ik dat er meer camera's zullen komen die net als de D40 geen motor meer in de body hebben. Ik ga er vooral geen geld op zetten dat de opvolger van de D80 nog een motor in de body heeft.Mee eens, maar het is wel jammer dat ze niet gaan voor een 50 1.2. Ik bedoel, zit de wereld nou echt te wachten op een AF-S uitvoering van een bestaande lens, het enige echte voordeel is de manual focus override.
Bovendien zijn beide bestaande 50 mm objectieven al een paar jaar oud, de 1.8 is 6 jaar oud en de 1.4 al 13 jaar, hoog tijd voor een nieuwe coating etc. De AF-S zal ook wel G worden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Nou Roelof daar zou ik mijn geld niet op zetten!Roelof schreef:Ik denk dat Nikon domweg alle bestaande lenzen omzet naar AF-S.
Ik denk dat de tijd van de vele hoogwaardige primes voorbij is

De zooms presteren dermate goed (zie 14-24 f2,8, 24-70 f2,8 en 70-200 f2,8) dat Nikon die paar verstokte primeliefhebbers waaronder mijzelf niet zal gaan verwennen met mooie primes.
Het is gewoon een kosten/rendementplaatje; aan dure zooms in grote hoeveelheden valt meer te verdienen dan aan relatief goedkope primes in kleine aantallen.
Ik wil de zoom nog zien die scherper is dan de 2,8/180 ED...
En in het groothoekbereik wil ik de zoom nog zien die vertekeningsvrij is...
Maar ik denk dat Roelof gelijk heeft. Nikon gaat alles in AF-s uitbrengen. De AF-motor in de camera zal zeker bij de amateurcamera's gaan verdwijnen. De professionele modellen zullen hem nog wel een tijd houden, er zijn te veel AF-objectieven in omloop bij de vakmensen.
Groet, E.M. de Klerk
En in het groothoekbereik wil ik de zoom nog zien die vertekeningsvrij is...
Maar ik denk dat Roelof gelijk heeft. Nikon gaat alles in AF-s uitbrengen. De AF-motor in de camera zal zeker bij de amateurcamera's gaan verdwijnen. De professionele modellen zullen hem nog wel een tijd houden, er zijn te veel AF-objectieven in omloop bij de vakmensen.
Groet, E.M. de Klerk
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik bedoelde dus de lenzen die in het assortiment blijven. Ik verwacht dat de 50mm 1.8 komt te vervallen.
De enige primes die overblijven zullen de langere lenzen zijn en de lichtsterkere, twee stops lichtsterker dan de duurdere zooms.
Ik geloof dus ook niet zo erg in een 85 F2, wel in een vernieuwde F1.4 (wel een G, natuurlijk)
En die groothoeken? De 14mm is bijna net zo duur als de 14-24, dus die prijst zich uiit de markt en hoewel de 16, 20 en 24 per stuk duidelijk goedkoper zijn dan de zoom, zijn ze met z'n drieën toch weer duurder.
Zal misschien niet allemaal dit jaar gebeuren, maar 't zal ook geen jaren duren.
De enige primes die overblijven zullen de langere lenzen zijn en de lichtsterkere, twee stops lichtsterker dan de duurdere zooms.
Ik geloof dus ook niet zo erg in een 85 F2, wel in een vernieuwde F1.4 (wel een G, natuurlijk)
En die groothoeken? De 14mm is bijna net zo duur als de 14-24, dus die prijst zich uiit de markt en hoewel de 16, 20 en 24 per stuk duidelijk goedkoper zijn dan de zoom, zijn ze met z'n drieën toch weer duurder.
Zal misschien niet allemaal dit jaar gebeuren, maar 't zal ook geen jaren duren.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik geloof je op je woord, Mike. Ik neem aan dat je de 70-200 bedoelt?
De 80-200 is echt iets minder scherp dan de 180.
Overigens, die 20mm is inderdaad niet zo geweldig, naar wat ik lees.
En ik weet ook wel dat een zoom heel gemakkelijk is, ik heb er zelf ook vier, maar voor mij is vertekeningsvrijheid gewoon net iets belangrijker dan het wat rekbare begrip "gemak".
Vriendelijke groet, E.M. de Klerk
De 80-200 is echt iets minder scherp dan de 180.
Overigens, die 20mm is inderdaad niet zo geweldig, naar wat ik lees.
En ik weet ook wel dat een zoom heel gemakkelijk is, ik heb er zelf ook vier, maar voor mij is vertekeningsvrijheid gewoon net iets belangrijker dan het wat rekbare begrip "gemak".
Vriendelijke groet, E.M. de Klerk
Eigenlijk maak ik mij niet zo zorgen om de (nieuwe)lenzen, tuurlijk je hebt met een stuk marketing te maken (er moet immers verkocht worden).
Nikon heeft een naam hoog te houden, immers als lenzen/objectieven fabrikant ontstaan.
Als ik zo kijk wat er de laatste tijd is uitgebracht en getest is, dan laat Nikon nog steeds zien dat ze lenzen kunnen bouwen.
Het zijn geen objectieven van de zoveelste spin-off, maar daadwerkelijk nieuwe ontwikkelde lenzen die significant beter zijn en iets (nieuws) toevoegen.
Mijn laatste aanwinsten in het "N", "G" en "VR" gebeuren zijn de 105 en 14-24, objectieven die voor mij hun bestaansrecht al reeds hebben bewezen.
Nikon heeft een naam hoog te houden, immers als lenzen/objectieven fabrikant ontstaan.
Als ik zo kijk wat er de laatste tijd is uitgebracht en getest is, dan laat Nikon nog steeds zien dat ze lenzen kunnen bouwen.
Het zijn geen objectieven van de zoveelste spin-off, maar daadwerkelijk nieuwe ontwikkelde lenzen die significant beter zijn en iets (nieuws) toevoegen.
Mijn laatste aanwinsten in het "N", "G" en "VR" gebeuren zijn de 105 en 14-24, objectieven die voor mij hun bestaansrecht al reeds hebben bewezen.