Verzameltopics: Iets met bomen en een bos.

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Verzameltopics: Iets met bomen en een bos.

Bericht door Peter » vr jun 28 2024 3:08 pm

ik ben wel Peter

ik baseer dat op 'vroeger'
viewtopic.php?f=34&t=14540

toen hadden we nadrukkelijk een sectie 'beoordelingen ' . In een verzamel draadje gaven we toen geen inhoudelijke beoordelingen over de foto's

en neen.., het staat niet in de huidige regels meer.
Dus als iemand daar zijn gelijk in wil hebben.., van mij mag je :-)

aw123456
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door aw123456 » vr jun 28 2024 3:24 pm

Skippy schreef:Dat ligt er maar net aan welk verzameldraadje je bekijkt. In het, gelukkig, populaire Vogel verzameldraadje bijvoorbeeld wordt regelmatig commentaar gegeven op de geplaatste foto's.
Er word meestal wel minder commentaar gegeven dan in een eigen post.
Als duidelijk is dat je je doel niet bereikt,
verander dan niet je doel maar je aanpak.
Fotograferen kan je leren, dus waarom zou je het niet proberen?
https://www.flickr.com/photos/199991201@N06/

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » vr jun 28 2024 3:36 pm

aw123456 schreef:
Skippy schreef:
Peter schreef: bij verzamel topics wordt ook niet verwacht dat je een inhoudelijk een reactie geeft in de regel, het gaat om de foto's
Peter, waarop baseer je dit?
Ik heet geen Peter, maar ik wil wel reactie geven :D

Ik baseer dat op wat er in de werkelijkheid gebeurd.
Dat is simpelweg niet waar.

Als ik in de lijst met "actieve topics" alle verzameltopics bekijk, wordt in letterlijk álle verzameltopics commentaar gegeven op de foto's. De enige uitzondering is het "reactie-ketting-verzameltopic", maar dat is sowieso een vreemde eend in de bijt en bevat geen überhaupt foto's.

Ter onderbouwing alle verzameltopics uit de lijst met actieve topics:
- vogels
- singleshot
- zonsondergangen
- speciale bewerkingen
- spoorwegen
- kettingreactie

Ergo: het is geen regel, het is niet de praktijk, het is slechts iets wat wellicht heel lang geleden zo was. En wat mij betreft ook niets iets wat wenselijk zou zijn. Voor mij is een verzameltopic een topic waarin je foto's kunt (dus niet: moet) plaatsen, en waarin op de foto's gereageerd moet kunnen worden.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr jun 28 2024 6:12 pm

Marco , wat jij wilt., ik baseer mij op hoe het destijds is besproken en hoe wij destijds dachten over de vorm en inhoud van het forum.
a. verzameldraadjes...., alleen foto's - geen inhoudelijk commentaar
b. foto beoordelingen sectie met de bedoeling om commentaar te geven. En dat idee bruist ook al weer op gelet op Annoh

Kan ik het weten ? ja , als voormalig beheerder van het forum hebben we vaak daar over gesproken en getracht er een draai aan te geven.
Nogmaals, het zal mij nu een worst wezen welke keuzes er dan nu eventueel worden gemaakt mocht dat wenselijk zijn. :wink:

Ik geef slechts een toelichting op de historie.
Dat het allemaal wellicht anders nu loopt is verder ter beoordeling van de huidige forumbeheerders en mods

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jun 28 2024 6:47 pm

Peter schreef:bij verzamel topics wordt ook niet verwacht dat je een inhoudelijk een reactie geeft in de regel, het gaat om de foto's
Peter, destijds ... historie ... Het had m.i. beter geweest als je die context eerder, in het bovenstaande bericht, had vermeld. Nu interpreteren lezers het als een stelling zonder duiding van periode.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr jun 28 2024 7:44 pm

ja, wellicht wel, Marco zit ook al 10 jaar op dit forum, dus dacht dat het voldoende was in eerste aanleg :-)
Maakt ook niet uit

Maar toch alsnog bij deze dan maar toegelicht Skippy,

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jun 28 2024 8:04 pm

Ok Peter bedankt daarvoor.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » vr jun 28 2024 8:05 pm

Peter schreef:Marco , wat jij wilt.,
Ik proef wat kregeligheid, geen idee waarom. Je komt eerst met een kale stelling, zonder enige onderbouwing. Ik stelt daarom een simpele vraag, waar uiteindelijk een toelichting op komt - die overigens al lang niet meer overeen blijkt te komen met de huidige invulling van het forum. Prima toch? Iemand anders komt met argumenten die aantoonbaar onjuist zijn, dus dat weerleg ik onderbouwd. Prima toch? Ook geef ik aan wat mijn beeld van een verzameltopic is en wat mijn wensen daaromtrent zouden zijn. Lijkt mij precies waarvoor dit topic is bedoeld. Prima toch? Ik hoop dat iedereen dat gewoon doet, dan ontstaat er vanzelf een beeld waar de huidige beheerders/ moderatoren verder mee kunnen.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr jun 28 2024 8:16 pm

ooh, helemaal geen 'kregeligheid' hoor. Als zaken moeten veranderen ?, prima
Het enige wat ik dan hoop is dat het aantal foto's dat wordt geplaatst op dit forum niet minder wordt

Zoveel is het namelijk al niet (meer), de opkomst van sociale media zal daar wellicht ook een rol in spelen.
Geen idee, gebruik de 'socials' niet. Dat is voor mij "bomen door het bos niet meer zien namelijk"

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Highlander » vr jun 28 2024 8:31 pm

keenoncoolstuff schreef:Goedemiddag.

Ik snap het forum onderhand niet meer. Er is onderhand geen thema meer zonder dat er een verzameltopic voor gemaakt is. Sommigen vanwege het verstrijken van de tijd inmiddels diep verzonken in de donkere krochten van dit forum.
Wordt er serieus van de forumleden verwacht dat we eerst gaan zoeken of er in het verleden al eens een verzameltopic is aangemaakt voor de foto's die we willen plaatsen?
Van de andere kant wordt er door de ene moderator net een verzameltopic "Vakantie 2024" aangemaakt en plaatst een andere moderator zijn vakantiefoto's in een eigen topic.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Rob
Ik snap je punt Rob dat het ondertussen onduidelijk is welke verzameltopic’s er allemaal zijn.
Er zijn in het verleden ook een flink aantal verzameltopic’s vastgezet in het betreffende subforum,
dat resulteert weer in dat als iemand een eigen topic wil openen dat heel snel op pagina twee beland, ook niet wenselijk.
Zou een apart subforum met daarin alle subforum op alfabetische volgorde een oplossing zijn ?
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Highlander » vr jun 28 2024 8:39 pm

RGS schreef:Ik zit ook op een ander fotoforum en daar kennen ze geen verzameltopics (er daar gaan meer posts per dag dan hier).
Dat werkt ook prima. Het is hier ook weer niet zo dat er dagelijks honderden posts worden gemaakt.

Maar zo vind ik hier de regel dat je een post na x uur niet meer mag bewerken ook een hopeloze regel (en ook heel onhandig).
Wat vind jij hier zo onhandig aan ?
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jun 28 2024 9:27 pm

Is het mogelijk in posts te werken met 'bijgehouden wijzigingen'? Ik vraag me dat af omdat de reden het aanpassen te blokkeren na enige (eerder reeds verlengde) tijd, te maken had met mensen die al hun berichten weghaalden waardoor een draadje verkruimelde tot een onbegrijpelijke brij.
Als wijzigingen zichtbaar gemaakt kunnen worden, kan elke plaatser zijn bericht wijzigen en is duidelijk waarom en waartoe.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door annoh » vr jun 28 2024 10:58 pm

Los van de historie, ik voel me hier een beetje een nieuwkomer, ik vind de verzamel topics wel handig. Zo eens in de paar weken bekijk ik de laatste pagina's van bijvoorbeeld vogels. Het valt mij op dat, zie ook bij verzamel topic vliegtuigen, het commentaar vooral gericht is op het vogeltje of het vliegtuig en minder gericht is op de foto an sich. Als dat de behoefte is, prima. En ik moet er niet aan denken dat voor elk wad-sijsje of vliegtuig een nieuw topic gestart zou gaan worden.
b. foto beoordelingen sectie met de bedoeling om commentaar te geven. En dat idee bruist ook al weer op gelet op Annoh
Ik beleef het bespreken van foto's waar ik nieuw leven in geblazen heb als mislukt. Misschien is het online bespreken van foto's geen goed idee. Het idee bruist, dat wel. Om in gesprek te komen over elkaars fotowerk zijn wellicht betere manieren te vinden.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door aw123456 » za jun 29 2024 6:46 pm

MarcoEos70D schreef:
aw123456 schreef:
Skippy schreef: Peter, waarop baseer je dit?
Ik heet geen Peter, maar ik wil wel reactie geven :D

Ik baseer dat op wat er in de werkelijkheid gebeurd.
Dat is simpelweg niet waar.

Als ik in de lijst met "actieve topics" alle verzameltopics bekijk, wordt in letterlijk álle verzameltopics commentaar gegeven op de foto's. De enige uitzondering is het "reactie-ketting-verzameltopic", maar dat is sowieso een vreemde eend in de bijt en bevat geen überhaupt foto's.

Ter onderbouwing alle verzameltopics uit de lijst met actieve topics:
- vogels
- singleshot
- zonsondergangen
- speciale bewerkingen
- spoorwegen
- kettingreactie

Ergo: het is geen regel, het is niet de praktijk, het is slechts iets wat wellicht heel lang geleden zo was. En wat mij betreft ook niets iets wat wenselijk zou zijn. Voor mij is een verzameltopic een topic waarin je foto's kunt (dus niet: moet) plaatsen, en waarin op de foto's gereageerd moet kunnen worden.
Bij singleshot van de week staat er wel dat het geen verzameldraadje is om reacties op te roepen.
En ik vind dat er meestal wel meer commentaar word gegeven bij een eigen post.

Dat is mijn mening hoor, het kan zijn dat dat bij u anders ligt.
Als duidelijk is dat je je doel niet bereikt,
verander dan niet je doel maar je aanpak.
Fotograferen kan je leren, dus waarom zou je het niet proberen?
https://www.flickr.com/photos/199991201@N06/

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » za jun 29 2024 10:14 pm

Arthur

wie citeer je nu eigenlijk ¿ :-)

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”