AI beleid NCN

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: AI beleid NCN

Bericht door henkk » wo dec 25 2024 8:52 pm

Misschien liever aansluiten bij het beleid ovet journalistieke foto's. Vzv ik weet 'geen gerotzooi'. Jammer dan van die toeristen, nonnen of wat ook maar. Geen luchten inplakken, draden weghalen. Is allemaal nep. Waarom wel een lucht en geen ijsvogel?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » wo dec 25 2024 9:25 pm

Ik heb ChatGPT gevraagd wat ons standpunt zou moeten zijn.
Dit was de vraag: "Welk standpunt zou een fotoclub moeten innemen met betrekking tot met AI gegenereerde beelden?"

Dit is het antwoord:

Een fotoclub zou verschillende overwegingen moeten maken bij het innemen van een standpunt over AI-gegenereerde beelden. Dit kan variëren afhankelijk van de doelen en filosofieën van de club, maar hier zijn enkele belangrijke overwegingen en mogelijke standpunten:

### 1. **Erkenning van Technologische Innovatie**
AI-gegenereerde beelden zijn een product van technologische vooruitgang en kunnen gezien worden als een uitbreiding van de creatieve mogelijkheden. In dit geval kan een fotoclub het gebruik van AI-technologie om beelden te creëren of te manipuleren verwelkomen, mits het gebruik ervan duidelijk wordt gemaakt.

- **Voorbeeldstandpunt**: "We erkennen dat AI een nieuwe vorm van creatieve expressie is en verwelkomen het gebruik van AI-gegenereerde beelden als een legitiem artistiek medium."

### 2. **Differentiatie tussen Fotografie en Digitale Kunst**
Een andere benadering kan zijn om te onderscheiden wat fotografie is en wat andere vormen van beeldkunst zijn. Fotografie wordt vaak geassocieerd met het vastleggen van de werkelijkheid, terwijl AI-gegenereerde beelden volledig door algoritmes worden gecreëerd zonder directe link naar de fysieke wereld.

- **Voorbeeldstandpunt**: "Als fotoclub benadrukken we dat fotografie een proces is van het vastleggen van de werkelijkheid, terwijl AI-gegenereerde beelden meer passen binnen de categorie digitale kunst. We moedigen leden aan om duidelijk te maken of een werk een AI-creatie is."

### 3. **Bevordering van Ethische Richtlijnen**
Een belangrijk aandachtspunt kan de ethiek rondom het gebruik van AI in de kunst zijn. Er kunnen zorgen zijn over het eigendom van AI-gegenereerde beelden, de mogelijkheid van misleiding (bijvoorbeeld bij het creëren van onrealistische beelden die als 'echt' gepresenteerd worden), en de impact van AI op traditionele kunstvormen.

- **Voorbeeldstandpunt**: "Als club steunen we het gebruik van AI binnen ethische kaders en moedigen we leden aan om transparant te zijn over het gebruik van AI in hun werk. We zetten ons in voor het respecteren van de rechten van mensen, inclusief auteursrechten en het vermijden van misleiding."

### 4. **Ondersteunen van Opleiding en Experimentatie**
Een fotoclub kan ook een standpunt innemen dat AI-technologie een waardevolle tool is voor educatie en experimentatie. AI kan de creativiteit stimuleren en nieuwe visies opleveren voor het bewerken en verbeteren van beelden.

- **Voorbeeldstandpunt**: "We moedigen onze leden aan om AI-technologie te verkennen als een tool voor artistieke groei en om de grenzen van traditionele fotografie uit te breiden."

### 5. **Discussie en Dialoog Aangaan**
In plaats van snel een definitief standpunt in te nemen, kan de fotoclub kiezen voor een open dialoog en het organiseren van evenementen of workshops waarin AI-gegenereerde beelden en de implicaties ervan besproken worden. Dit helpt de leden om zich bewust te worden van de technologische en artistieke veranderingen.

- **Voorbeeldstandpunt**: "We bevorderen een open discussie over de impact van AI op de fotografie, waarbij we leden aanmoedigen om hun ideeën en ervaringen te delen en samen na te denken over de toekomst van de kunstvorm."

### Samenvatting van Mogelijke Standpunten:
- **Innovatie verwelkomen**: AI kan als creatieve tool worden gezien.
- **Duidelijke scheiding maken**: Fotografie versus digitale kunst.
- **Ethische normen stellen**: Transparantie en respect voor auteursrechten.
- **Educatie en experimentatie bevorderen**: AI als hulpmiddel voor groei.
- **Dialoog stimuleren**: Open discussies over de rol van AI in de kunst.

In welk standpunt een fotoclub ook kiest, het is belangrijk dat het gebaseerd is op een reflectie van de kernwaarden van de club en de diverse meningen binnen het lidmaatschap. Het doel moet zijn om de creativiteit van de leden te ondersteunen, ethische overwegingen te respecteren en technologie op een verantwoorde manier te integreren.
Ik fotografeer, dus ik ben.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » wo dec 25 2024 10:24 pm

schakel het eigen denken uit en vraag het ChatGPT

het moet niet maffer worden zeg :prost:
wellicht is er ook nog een 'influencer' hier aanwezig die we ook als een mak schaap achterna kunnen lopen :D

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 25 2024 10:50 pm

Was het niet Al*, de computer uit 2001 a space odessey? Of is het space cake? In elk geval veel woorden nodig om zich te camoufleren. Optrekken onder uitstoot van rook?

NB hier staat een l en geen I.

Edit: dat was HAL, maar what's in a name?

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » wo dec 25 2024 11:12 pm

Peter schreef:schakel het eigen denken uit en vraag het ChatGPT

het moet niet maffer worden zeg :prost:
Ridiculiseren is een flauwe en weinig zinvolle discussievorm. Niemand zegt dat je eigen denken moet uitschakelen.

Het mooie van AI is nu juist dat je het prima kunt gebruiken om het eigen denken te stimuleren of te kijken er er invalshoeken zijn waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. En wees eerlijk: de gegenereerde tekst zou een prima basis kunnen zijn voor een discussie of set regels.

Zo zie ik Ai in de fotografie ook: soms een waardevolle toevoeging om een bepaald gewenst beeld te creëren, maar nooit een vervanger voor de fotogra(a)f(ie).

De voorzet van het bestuur vind ik een mooi begin, sowieso een goed keus om überhaupt een standpunt te formuleren. Ik zou ook gekozen hebben voor het volgen van het standpunt van de Fotobond, maar goed, ik zit niet in het bestuur.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo dec 25 2024 11:32 pm

henkk schreef:Edit: dat was HAL, maar what's in a name?
Uh, best wel wat in dit geval. H, A en L zijn de letters vóór I, B en M. Toendertijd was IBM de grootste in computers.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 25 2024 11:39 pm

Altijd leerzaam het forum !

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » do dec 26 2024 9:47 am

Peter schreef:AI op het forum geen probleem.
Bij foto wedstrijden andere regels, dan geen volledige AI
Duidelijk en ik kan mij daarin prima vinden.
AI gebruiken als creatieve toevoeging, daar lijkt mij niets mis mee.
De techniek schrijdt verder, niet willen, durven of kunnen meegaan/gebruiken is een ieder zijn eigen keuze.
Ik heb AI omarmt en gebruik het daar waar het de foto geen geweld aandoet en een toevoeging kan zijn.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do dec 26 2024 10:00 am

Patrick schreef:Ik zou als toevoeging graag zien dat als je AI gebruikt om elementen TOE TE VOEGEN, dat je dat dan vermeldt bij het plaatsen van je beeld. Niet als stigma, maar uit interesse. AI ruisonderdrukking of verscherping is wat anders natuurlijk.
Ik weet dat het onhaalbaar is, maar het zou eigenlijk wel mooi zijn indien ook dat soort informatie wél beschikbaar zou zijn op een forum als de onze*, en zelfs flickr. Ik denk namelijk dat er regelmatig naar de geplaatste foto's gekeken wordt met de bedoeling om te zien hoe een lens en/of camera presteert. En dat wordt steeds meer een onmogelijkheid door alle bewerkingen die worden toegepast.

*Ik zie het NCN forum nog steeds als een forum dat bedoeld is om meer te weten te komen over de mogelijkheden van de Nikon producten.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do dec 26 2024 10:05 am

voorhammr schreef:Wel is ons standpunt en tevens besluit dat in wedstrijden georganiseerd vanuit Nikon Club Nederland beelden volledig gegenereerd door middel van AI niet zijn toegestaan. Beelden mogen uiteraard wel bewerkt zijn door middel van software waarin AI wordt toegepast. Wij behouden bij deelname het recht ten alle tijde het originele bestand op te mogen vragen en/of de foto te diskwalificeren en daarmee ook te verwijderen.
Dat laatste wordt een interessante exercitie. Zeker als de foto niet volledig, maar wel grotendeels door AI is gegenereerd.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do dec 26 2024 12:36 pm

Nou, inderdaad. Er ontstaat een enorm grijs gebied. "Zulks ter beoordeling van de jury" dan maar?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » do dec 26 2024 5:20 pm

MarcoEos70D schreef:Nou, inderdaad. Er ontstaat een enorm grijs gebied. "Zulks ter beoordeling van de jury" dan maar?
Met als toevoeging: "over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd" ?
Scheelt een hoop gedoe.
Groet,
Bert

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » do dec 26 2024 5:44 pm

Geen idee of dat kan, of al gebeurt.
Maar AI toepassingen in de exif gegevens vermeld voorkomt ook de (on)nodige discussies.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do dec 26 2024 6:13 pm

Brutus schreef:
MarcoEos70D schreef:Nou, inderdaad. Er ontstaat een enorm grijs gebied. "Zulks ter beoordeling van de jury" dan maar?
Met als toevoeging: "over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd" ?
Scheelt een hoop gedoe.
Zeker, dat hoort er dan inderdaad bij. Gedoe is anders gegarandeerd ;-)

Marco Weening Fotografie

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr dec 27 2024 7:27 am

Ik vind het een goede stap, net als dat Adobe bezig is met de (volgens mij nog Beta) mogelijkheid om bij het exporteren vanuit hun programma's de bewerkingsstappen mee te voeren en als daar AI in is gebruikt dat je dus een toevoeging krijgt in de 'Content Credentials' en die gaan naar de Adobe Cloud.
Zo zou je een standaard kunnen gaan maken, maar dat is denk ik nog toekomstmuziek.

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”