Stof bij macrofoto
Stof bij macrofoto
Bij de minimale afstand bij mijn macrofotografie van bloemen krijg ik een stofdeeltje te zien. Ik heb de D200 en wil het stofje verwijderen en heb gelezen dat dit kan. Wie heeft ervaringen?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk dat je stof in je camera hebt. Dat heeft niets met macro fotografie oid. te maken.
Hoe controleer je of je stof op de beeldchip hebt.
Maak een onscherpe en iets overbelichte opname van een wit papier, of de witte wolken lucht. Beweeg de camera om echt een onscherp, geheel wit beeld te krijgen.
De eventuele stipjes die je dan ziet op de opname zijn dan kennelijk van stof en niet van een fotografisch beeld.
Hoe kun je stof verwijderen:
zoek in dit forum.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/search.php
Hoe controleer je of je stof op de beeldchip hebt.
Maak een onscherpe en iets overbelichte opname van een wit papier, of de witte wolken lucht. Beweeg de camera om echt een onscherp, geheel wit beeld te krijgen.
De eventuele stipjes die je dan ziet op de opname zijn dan kennelijk van stof en niet van een fotografisch beeld.
Hoe kun je stof verwijderen:
zoek in dit forum.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/search.php
Bedankt voor de verwijzing.
Het stofdeeltje komt naar voren bij 1:1 macrofoto's en ik weet dat macrofotografie niet de oorzaak is. Ik had de test al gedaan met een wit vlak.
Ik wilde graag weten of iemand ervaring hiermee heeft omdat in de gebruiksaanwijzing van de D200 vermeld staat dat je erg voorzichtig moet zijn.
Het stofdeeltje komt naar voren bij 1:1 macrofoto's en ik weet dat macrofotografie niet de oorzaak is. Ik had de test al gedaan met een wit vlak.
Ik wilde graag weten of iemand ervaring hiermee heeft omdat in de gebruiksaanwijzing van de D200 vermeld staat dat je erg voorzichtig moet zijn.
Als ik last heb van stof, blaas ik de sensor met een eenvoudig blaasbalgje "schoon". Ik gebruik de betreffende functie van de camera om de spiegel op te klappen en sluiter open te laten gaan, waarna ik de opening naar beneden houd en van onder blaas. Niet te dichtbij.
Het bevalt mij goed. Tot op heden heb ik alle hinderlijke dingen weg kunnen krijgen. Er kan ook stof 'vast' gaan zitten en dan zijn er andere trucs. Dan moet je inderdaad super voorzichtig zijn of het laten doen.
Het bevalt mij goed. Tot op heden heb ik alle hinderlijke dingen weg kunnen krijgen. Er kan ook stof 'vast' gaan zitten en dan zijn er andere trucs. Dan moet je inderdaad super voorzichtig zijn of het laten doen.