Kijken kijken en niet reageren.

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Kijken kijken en niet reageren.

Bericht door annoh » ma sep 21 2026 3:23 pm

Ook ik heb de (subjectieve) indruk dat er minder geplaatst wordt en dat er minder gereageerd wordt op een geplaatste foto. Dat betreur ik, voor mij is dat één van de pijlers van dit forum.

Ik ben bezig met een boek over straatfotografie en ik heb daarom redelijk veel recent werk. Ik merk dat ik meedoe aan de spiraal naar beneden door hier geen foto's te plaatsen. Ook reageer ik zelden meer.

Groet, Anno
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog setje met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » ma sep 21 2026 4:01 pm

Dit is sinds ik hier meekijk altijd al meer een apparatuur/ techniek (en dus praat)forum geweest dan echt een fotoforum, als ik het vergelijk met andere fotografie-gerelateerde fora. Maar 't is er de afgelopen jaren in dat opzicht niet bepaald beter op geworden.

De negatieve spiraal herken ik ook wel. Een actief forum inspireert veel meer.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 21 2026 4:29 pm

Willem Focus schreef: ma sep 21 2026 3:12 pmIk zou zeggen dat je het moet melden, met een reden waarom je dat dan vind. Daar kan ik iets mee zoals Marco reeds zei.

Groet.....Willem :wink2:
Dat zou je denken, maar als dat in het verleden gebeurde werd dat zelden op prijs gesteld. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » ma sep 21 2026 4:40 pm

Bij feedback geven is juist belangrijk aan te geven dat een bepaalde foto minder interessant is. Tevens aangeven waarom die foto minder interessant zou zijn. Dat betekent dus ook dat je als kijker er in gaat verdiepen.
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog setje met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » ma sep 21 2026 4:46 pm

MarcoEos70D schreef: ma sep 21 2026 4:01 pm Dit is sinds ik hier meekijk altijd al meer een apparatuur/ techniek (en dus praat)forum geweest dan echt een fotoforum, als ik het vergelijk met andere fotografie-gerelateerde fora. Maar 't is er de afgelopen jaren in dat opzicht niet bepaald beter op geworden.
In feite is dat ook het hoofddoel van de NCN: we zijn een merk-gebonden vereniging, geen fotoclub.
Overigens vind ik het ook jammer dat er minder activiteit is op het fotogedeelte.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma sep 21 2026 5:05 pm

Tony D schreef: ma sep 21 2026 4:46 pm
MarcoEos70D schreef: ma sep 21 2026 4:01 pm Dit is sinds ik hier meekijk altijd al meer een apparatuur/ techniek (en dus praat)forum geweest dan echt een fotoforum, als ik het vergelijk met andere fotografie-gerelateerde fora. Maar 't is er de afgelopen jaren in dat opzicht niet bepaald beter op geworden.
In feite is dat ook het hoofddoel van de NCN: we zijn een merk-gebonden vereniging, geen fotoclub.
Overigens vind ik het ook jammer dat er minder activiteit is op het fotogedeelte.

Ton
Ik begrijp wat je schrijft, en het verklaart historisch wel iets. Maar het hoofddoel van de vereniging is niet noodzakelijkerwijs ook het hoofddoel van het forum natuurlijk. Een actief en nuttig forum kent andere randvoorwaarden dan een actieve vereniging.

Om zaken als vergrijzing en "uitsterving" tegen te gaan, vraagt dat voor beide onderdelen om een gerichte, maar niet noodzakelijkerwijs dezelfde aanpak.

Juist een fotoforum valt of staat met feedback. En dat het ook in de huidige tijd nog gewoon kan, bewijzen diverse andere fotofora, waar een actieve feedbackcultuur en deelname aan uitjes nog wel hand in hand gaan.
Laatst gewijzigd door MarcoEos70D op ma sep 21 2026 5:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » ma sep 21 2026 5:05 pm

Maar ook de fotoclubs bloeden dood !
In mijn fotoclub zijn er 3 leden die niet met pensioen zijn, de rest is misschien niet stokoud, maar wel rond of dik over de 70 jaar!
En als je dan op straat of tijdens vakantie rondkijkt dan is werkelijk iedereen aan het fotograferen ! Niet met camera's zoals wij misschien, maar dat geeft wel aan dat er volop interesse is in het vastleggen van beelden. En zou je denken dat het hier en bij de fotoclubs storm zou lopen. Maar niets van dat al. Alleen Insta en dat soort social media lijken er wel bij te varen, terwijl ik me daar juist van distantieer .
Word ik oud......of ben ik het al. :lol:

Hoe keren we het tij?

Groet.....Willem :wink:
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » ma sep 21 2026 5:11 pm

Dit staat op deze website:
Het forum is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een niet meer weg te denken fenomeen binnen de vereniging en ook daarbuiten. Het is een echt ‘gear-forum’ met heel veel informatie en discussie over Nikon en Nikon gerelateerde apparatuur. Interessant voor zowel beginners als gevorderden.
Niks over bespreken van foto's!

Je zal dus eerst eenduidigheid moeten hebben over doel van de website.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma sep 21 2026 5:29 pm

Er is hier al meermaals best veel over geschreven, zie o.a. deze topics, van al minimaal 10 jaar oud:

viewtopic.php?p=845659#p845659

viewtopic.php?p=933627#p933627

viewtopic.php?p=940724#p940724

viewtopic.php?t=74152&start=60

Maar blijkbaar leidt deze terugkerende discussie verder niet tot enige verandering.

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » ma sep 21 2026 8:02 pm

MarcoEos70D schreef: ma sep 21 2026 2:26 pm Als ik een foto plaats, hoop ik op feedback.
Goed dat je het ter sprake brengt, Marco!
Vaak zie ik foto's langs komen waarbij mijn toetsenbord jeukt. Graag zou ik -opbouwende- kritiek leveren maar in al de jaren dat ik hier rond hang, heb ik altijd begrepen dat dat 'not done' is. Daarvoor is het draadje 'Fotobespreking' in het leven geroepen, dacht ik.
Maar daarin wordt nooit meer iets geplaatst.

Misschien wordt het tijd om met z'n allen eens na te denken over de manier waarop we hier mee om kunnen gaan.
'Dit kan beter omdat...'
Of
'Sorry, het is het beste dat je die mooie camera van je verkoopt...'
Dat wil natuurlijk niemand horen.
Groet,
Bert

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » ma sep 21 2026 8:16 pm

Ik was indertijd initiator voor draadje 'Fotobespreking'. Is doodgebloed.

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » ma sep 21 2026 9:59 pm

Persoonlijk denk ik dat de tijd dat er belangstelling was voor fotoclubs en fotobesprekingen inmiddels voorbij is. In ieder geval bij mij. Nadat ik in 2019 stopte met werken heb ik een foto opleiding van een jaar gevolgd, ik ben lid geworden van twee fotografen forums en ben lid geworden van een fotoclub. Naarmate ik langer lid was ontdekte ik steeds meer hoeveel foto's werden gedeeld die ik totaal niet interessant vond, maar die de echte fotografen ontzettend boeiden. En dan de feedback die op al die foto's word gegeven op zo'n forum of fotoclub. Ik ging allerlei "zaken die niet goed waren" in foto's zien die me nog nooit opgevallen waren (ruis, takjes, scheve lijntjes, "krappe" foto's, te heftig bewerkt en ga zo maar door). Mijn interesse in fotografie is in die tijd tot zo goed als het nulpunt gedaald.

Aan de andere kant maak(te) ik veel hobby gerelateerde foto's, cactusbloemen, radio gerelateerd, etc en ik bewerk(te) veel foto's van anderen met diezelfde hobby's. De echte fotografen vonden die foto's allemaal maar niks, maar op Cactusforums, radio gerelateerde forums, etc vond men het prachtig. En daar ben ik me op gaan focussen. Ik zit inmiddels op zo'n 1.3 miljoen views op Flickr, daar zullen heel weinig fotografen tussen zitten denk ik want die hebben een fotografiehobby met een totaal andere invulling dan ik.

My 2 cents...
Groeten van Ben
Mijn Foto's

RGS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RGS » di sep 22 2026 8:13 am

Ik moet bekennen dat ik ook steeds minder foto’s post bij de Nikon club. Er zijn maar weinig actieve forumleden die reageren of feedback geven. Ik merk op andere plekken en media dan meer interactie (maar ook die is nog wel eens eenzijzig en ook niet altijd waardevol). Aan de andere kant denk ik dat dit meer een apparatuur forum is dan een foto gerelateerd forum en dat is ook niet slecht.

Ik houd nog steeds vast aan mijn idee dat de ‘NCN’ omgevormd zou moeten worden naar ‘Foto Club Nederland’ zodat fotografen met andere merken zich ook hier meer thuis gaan voelen. Dan hebben we hopelijk meer leden, meer interactie en mogelijk ook meer continuiteit. Maar volgens mij ga ik hier dan weer een hele andere discussie aanzwengelen :D
Mijn foto’s vind je op Flickr.

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » di sep 22 2026 1:31 pm

Het net met het hiervoor geplaatste bericht over het fotograferen van cactussen; het resultaat is maar voor weinigen interessant.
Zo maak ik graag foto's van paarden en mijn kleinkinderen, maar ik denk dat ze ook voor weinig mensen boeiend zijn.
Reageren doe ik wel regelmatig, maar vind het lastig als ik een foto helemaal niet mooi/goed of interessant vind om daar dan wat over te zeggen.
Bij de fotoclub waar ik eerder aangesloten was, was er best negativiteit en gemopper, dus daar had ik het niet naar mijn zin.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » di sep 22 2026 5:20 pm

Onderbouwde negatieve opmerkingen zijn volgens mij geen probleem: “Ik vind het niet mooi, omdat ……. enz.” moet kunnen. Daar leert de maker van.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”