Kijken kijken en niet reageren.

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Kijken kijken en niet reageren.

Bericht door Genster » di sep 22 2026 8:48 pm

Tony D schreef: di sep 22 2026 5:20 pm Onderbouwde negatieve opmerkingen zijn volgens mij geen probleem: “Ik vind het niet mooi, omdat ……. enz.” moet kunnen. Daar leert de maker van.

Ton
Wat leert een maker van het niet mooi vinden door iemand anders?

Wat leert mijn buurman als ik zeg dat ik zijn nieuwe auto niet mooi vind omdat ik niet van stationcars houd? :wink:

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » di sep 22 2026 9:20 pm

Genster schreef: di sep 22 2026 8:48 pm
Tony D schreef: di sep 22 2026 5:20 pm Onderbouwde negatieve opmerkingen zijn volgens mij geen probleem: “Ik vind het niet mooi, omdat ……. enz.” moet kunnen. Daar leert de maker van.

Ton

Wat leert mijn buurman als ik zeg dat ik zijn nieuwe auto niet mooi vind omdat ik niet van stationcars houd? :wink:
Kijk naar het Guggenheim-topic, zou ik zeggen. Daar zie je concreet hoe concrete feedback over verbeterpunten een betere foto tot gevolg heeft. En dat is uiteraard leerzaam: meerdere visies op één foto lezen en daaruit pikken wat je aanstaat. Mooi toch?

Je uitdaging is dan om niet alleen maar te zeggen dat je iets niet mooi vindt, maar ook juist waarom - dus wat de maker anders zou kunnen doen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » di sep 22 2026 9:36 pm

Zo zie ik 't ook, Genster. In de tijd dat ik actief was op fotoforums en fotoclub leerde ik vooral wat de smaak en stokpaardjes waren van de medeforum/fotoclub leden. Met één uitzondering, een zeer ervaren fotograaf, waarvan ik veel heb geleerd en die ik nog steeds bijzonder waardeer.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

RGS
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RGS » di sep 22 2026 9:41 pm

In de tijd dat ik actief was op fotoforums en fotoclub leerde ik vooral wat de smaak en stokpaardjes waren van de medeforum/fotoclub leden. Met één uitzondering, een zeer ervaren fotograaf, waarvan ik veel heb geleerd en die ik nog steeds bijzonder waardeer.
Wat je hier zegt is heel herkenbaar Ben :thumbup:

Dit ervaar ik ook vaak zo op andere fotoforums. Elk fotoforum/club heeft zijn ‘kleur’ / ‘richting’ / ‘sweet spot’. Van zeer ervaren fotografen heb ik daar altijd wel veel geleerd van de feedback.
Laatst gewijzigd door RGS op di sep 22 2026 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto’s vind je op Flickr.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » di sep 22 2026 9:46 pm

MarcoEos70D schreef: di sep 22 2026 9:20 pm

Ton

Kijk naar het Guggenheim-topic, zou ik zeggen. Daar zie je concreet hoe concrete feedback over verbeterpunten een betere foto tot gevolg heeft. En dat is uiteraard leerzaam: meerdere visies op één foto lezen en daaruit pikken wat je aanstaat. Mooi toch?

Je uitdaging is dan om niet alleen maar te zeggen dat je iets niet mooi vindt, maar ook juist waarom - dus wat de maker anders zou kunnen doen.
Ik bedoel…ik heb altijd moeite met “niet mooi”.
Dat is persoonlijk, en ik moet mijn foto mooi vinden. Als jij hem niet mooi vindt is dat voor mij geen reden om hem te veranderen.

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » di sep 22 2026 10:06 pm

Genster schreef: di sep 22 2026 9:46 pm Ik bedoel…ik heb altijd moeite met “niet mooi”.
Dat is persoonlijk, en ik moet mijn foto mooi vinden. Als jij hem niet mooi vindt is dat voor mij geen reden om hem te veranderen.
Precies! Feedback gevers vergeten soms wie de maker is en welke feedback deze zou willen ontvangen. Eerst luisteren/begrijpen en dan pas adviseren (is wat een goede consultant zou moeten doen :wink: ).
Groeten van Ben
Mijn Foto's

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » di sep 22 2026 10:42 pm

Genster schreef: di sep 22 2026 9:46 pm Ik bedoel…ik heb altijd moeite met “niet mooi”.
Heb jij dan helemaal nooit dat iemand iets zegt waarvan jij denkt “he, dat had ik niet bedacht/ geprobeerd, maar pakt eigenlijk beter uit”? Uiteraard heb je niks aan “vind ik niet mooi”, er hoort wel een toelichting bij waarom dan niet en wat er beter zou kunnen.

En natuurlijk: het is jouw foto, dus jij bepaalt of je iets met de feedback doet of niet. Maar mijn ervaring is dat goede feedback vaker leerzaam is dan niet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di sep 22 2026 10:52 pm

De gemaakte kanttekeningen over opmerkingen als 'niet mooi' , begrijp ik. Dat klinkt ook als een soort (negatief) waarde-oordeel.
Misschien is het een optie om het anders te formuleren. Je zou feedback kunnen starten met iets positiefs wat je aanspreekt/mooi vindt/goed gelukt vindt, en eventueel aanvullen met indien van toepassing: wat mij iets minder aanspreekt is..., omdat...
Dan houd je het vooral bij jezelf en is het aan de ander of en wat hij daarmee doet.

Zelf vind ik dat in ieder wel leerzaam niet alleen waar het mijn eigen foto's betreft, maar ook die van anderen en de daarop gegeven feedback, omdat het weer andere gezichtspunten of invalshoeken aan het licht kan brengen. Misschien dingen waar je zelf niet aan gedacht had of die triggeren om een volgende keer een andere aanpak of uitwerking te kiezen.
Ook zou je kunnen vragen: "Heb je overwogen/al eens uitgeprobeerd om je beeld z/w te maken?" (om maar iets te noemen) of "heb je bewust gekozen voor...?
Er zijn verschillende manieren om feedback te geven zonder expliciet waarde-oordeel, waarbij het wel waardevol kan zijn voor de maker en/of lezers.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di sep 22 2026 11:02 pm

"Er zit een beetje as op je sensor."
"Voor mij zijn deze foto's het niet. Ze brengen voor mij de grootsheid van de realiteit (die ik ook met eigen ogen heb gezien) niet over. Zowel qua compositie als qua technische kwaliteit (met name de eerste) en ook qua "pit" doen deze foto's het voor mij niet."
Als dit de enige reacties zijn op een paar snel geplaatste foto's met actualiteit, dan houdt het voor mij op.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » wo sep 23 2026 12:18 am

henkk schreef: di sep 22 2026 11:02 pm Als dit de enige reacties zijn op een paar snel geplaatste foto's met actualiteit, dan houdt het voor mij op.
Ik ben dan toch benieuwd waarom “het voor je ophoudt”. Ik heb je in dat topic concrete feedback gegeven, incl onderbouwing. En volgens mij heb ik, gezien je daar geplaatste foto’s, niets miszegd. Of vond je die foto’s zelf wel heel goed dan?

De makkelijke weg is die foto’s gewoon negeren omdat ik ze simpelweg niet mooi en niet goed vond, maar ben je daarmee geholpen? Ik heb zelf als fotograaf veel liever dat iemand gewoon zegt waarom mijn foto’s hem/ haar wel of niet aanspreken, daar kan ik iets van leren.

Wat veel leerzamer zou zijn op een forum is om in zo’n topic gewoon direct te reageren op de feedback in plaat van er anderhalf jaar later over klagen. Mijn mening is immers ook maar precies dat: mijn mening, en daar kan en mag jij heel anders over denken. Het zijn immers jouw foto’s.

Maar ik denk dat je meer hebt aan iemand die gewoon zegt wat hij/ zij van je foto’s vindt, dan aan al die anderen die hun mond houden.

En de opmerking van Pimmetje is volgens mij niet meer dan een wat ludieke manier om je te wijzen op de aanzienlijke sensorvlekken op je foto’s.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo sep 23 2026 6:55 am

MarcoEos70D schreef: di sep 22 2026 10:42 pm
Heb jij dan helemaal nooit dat iemand iets zegt waarvan jij denkt “he, dat had ik niet bedacht/ geprobeerd, maar pakt eigenlijk beter uit”? Uiteraard heb je niks aan “vind ik niet mooi”, er hoort wel een toelichting bij waarom dan niet en wat er beter zou kunnen.

En natuurlijk: het is jouw foto, dus jij bepaalt of je iets met de feedback doet of niet. Maar mijn ervaring is dat goede feedback vaker leerzaam is dan niet.
Natuurlijk heb ik dat ook wel, maar dan vind ik “mooi of niet mooi” nog steeds lastig. Ik heb, als voorbeeld, wel eens gehad dat iemand schreef dat mijn hele serie “portretten” weinig ruimte aan de bovenkant had. Daar kon ik wel wat mee.

Ik kan me ook een opmerking bij mijn straatfoto’s uit Antwerpen (volgens mij) herinneren als “ik zou liever in een rustig straatje fotograferen” en dan denk ik: Wat moet ik daar mee? Ga lekker in een rustig straatje fotograferen maar “koppel jouw voorkeur niet aan mijn foto’s en aan mijn voorkeur” :)
Laatst gewijzigd door Genster op wo sep 23 2026 7:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo sep 23 2026 6:59 am

Karina2 schreef: di sep 22 2026 10:52 pm De gemaakte kanttekeningen over opmerkingen als 'niet mooi' , begrijp ik. Dat klinkt ook als een soort (negatief) waarde-oordeel.
Misschien is het een optie om het anders te formuleren. Je zou feedback kunnen starten met iets positiefs wat je aanspreekt/mooi vindt/goed gelukt vindt, en eventueel aanvullen met indien van toepassing: wat mij iets minder aanspreekt is..., omdat...
Dan houd je het vooral bij jezelf en is het aan de ander of en wat hij daarmee doet.

Zelf vind ik dat in ieder wel leerzaam niet alleen waar het mijn eigen foto's betreft, maar ook die van anderen en de daarop gegeven feedback, omdat het weer andere gezichtspunten of invalshoeken aan het licht kan brengen. Misschien dingen waar je zelf niet aan gedacht had of die triggeren om een volgende keer een andere aanpak of uitwerking te kiezen.
Ook zou je kunnen vragen: "Heb je overwogen/al eens uitgeprobeerd om je beeld z/w te maken?" (om maar iets te noemen) of "heb je bewust gekozen voor...?
Er zijn verschillende manieren om feedback te geven zonder expliciet waarde-oordeel, waarbij het wel waardevol kan zijn voor de maker en/of lezers.
Eens! Voor mij een forum wat dat betreft ook lastiger dan een fotoclub waarbij je een foto “aan tafel” bespreekt. Dan komt het o.a. door de toon vaak heel anders over dan de platte tekst op een forum.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo sep 23 2026 7:09 am

En tenslotte…. Leuk om het hier (weer) eens over te hebben, maar ik heb mijn zegje nu wel gedaan denk ik :)

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » wo sep 23 2026 9:22 am

Voutje :oops:
Laatst gewijzigd door LosGoud op wo sep 23 2026 9:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » wo sep 23 2026 9:30 am

LosGoud schreef: wo sep 23 2026 9:22 am
MarcoEos70D schreef: wo sep 23 2026 12:18 am
henkk schreef: di sep 22 2026 11:02 pm Als dit de enige reacties zijn op een paar snel geplaatste foto's met actualiteit, dan houdt het voor mij op.
Ik ben dan toch benieuwd waarom “het voor je ophoudt”. Ik heb je in dat topic concrete feedback gegeven, incl onderbouwing. En volgens mij heb ik, gezien je daar geplaatste foto’s, niets miszegd. Of vond je die foto’s zelf wel heel goed dan?

De makkelijke weg is die foto’s gewoon negeren omdat ik ze simpelweg niet mooi en niet goed vond, maar ben je daarmee geholpen? Ik heb zelf als fotograaf veel liever dat iemand gewoon zegt waarom mijn foto’s hem/ haar wel of niet aanspreken, daar kan ik iets van leren.

Wat veel leerzamer zou zijn op een forum is om in zo’n topic gewoon direct te reageren op de feedback in plaat van er anderhalf jaar later over klagen. Mijn mening is immers ook maar precies dat: mijn mening, en daar kan en mag jij heel anders over denken. Het zijn immers jouw foto’s.

Maar ik denk dat je meer hebt aan iemand die gewoon zegt wat hij/ zij van je foto’s vindt, dan aan al die anderen die hun mond houden.

En de opmerking van Pimmetje is volgens mij niet meer dan een wat ludieke manier om je te wijzen op de aanzienlijke sensorvlekken op je foto’s.
Feedback dient om de maker te helpen. Je hoeft er niet vanuit te gaan dat jouw behoefte aan feedback dezelfde is als die van de maker. Ernaar vragen bij de maker kan soms helpen om effectiever te zijn in het geven van feedback. Je zou bijvoorbeeld aan Henk kunnen vragen waarom hij er nu op terugkomt in plaats van je feedback van toen toe te lichten. Overigens begrijp ik Henk's reactie volledig nadat ik naar het artikel dat je quote heb gekeken.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”