Denk je? Ik denk eerder dat dat de doodsteek voor een gemiddeld forum is. Een normaal forum heeft online zichtbaarheid en vindbaarheid nodig om nieuwe mensen/ leden aan te trekken. Je ziet het vaak genoeg: mensen vinden het forum met een vraag of behoefte, kijken een tijdje rond, mengen zich in topics en worden soms lid van NCN. Als je het hele forum dicht zet, doe je ook de toegangspoort naar de vereniging grotendeels op slot.LosGoud schreef: di okt 06 2026 9:03 amEn daarmee is dit forum dat een voorbeeld voor anderen.MarcoEos70D schreef: ma okt 05 2026 1:42 pm Wat is het probleem van scrapers? Ze komen op ieder forum voor, maar ik ken geen enkel ander forum wat zo rigoreus de hekken om het huis plaatst.
De vraag is dan of die fora representatief zijn voor "normale", zichtbare fora. Hoe komt men op een totaal onzichtbaar forum terecht om zich te registreren? Alleen via "hear say", ofzo? De reden dat dat bij de fora waar jij over spreekt blijkbaar werkt, zou voor NCN heel interessant kunnen zijn.LosGoud schreef: di okt 06 2026 9:03 amIk ben lid van een aantal forums, die totaal onzichtbaar zijn voor de buitenwereld. Nieuwe leden registreren zich dagelijks.
Dat is natuurlijk een prima persoonlijke mening. Hij is alleen niet in lijn met de "common sense" in forumland. De gebruikelijke werkwijze is dat de normale topics gewoon open staan voor iedereen en dat alleen de meer persoonlijke forumdelen die specifiek voor leden bedoeld zijn, afgesloten zijn.LosGoud schreef: di okt 06 2026 9:03 amAls ik iets op een forum post is dat bedoeld voor de forumleden en niet voor de rest van de wereld. Als ik dingen wil posten voor de rest van de wereld zijn daar andere mogelijkheden voor.
De vraag is wat je als NCN wilt met je forum. Is het puur een kennisdelingsplatform en digitale ontmoetingsplek voor leden, of is het ook je uithangbordje naar buiten toe om onder meer nieuwe leden aan te trekken?
Gezien de al jaren lopende discussie over terugkerende ledenaantallen en vergrijzing lijkt me de tweede optie vanuit verenigingsbelang bezien een logischer optie.