Gast gebruik ingeperkt

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Gast gebruik ingeperkt

Bericht door MarcoEos70D » di okt 06 2026 9:15 am

LosGoud schreef: di okt 06 2026 9:03 am
MarcoEos70D schreef: ma okt 05 2026 1:42 pm Wat is het probleem van scrapers? Ze komen op ieder forum voor, maar ik ken geen enkel ander forum wat zo rigoreus de hekken om het huis plaatst.
En daarmee is dit forum dat een voorbeeld voor anderen.
Denk je? Ik denk eerder dat dat de doodsteek voor een gemiddeld forum is. Een normaal forum heeft online zichtbaarheid en vindbaarheid nodig om nieuwe mensen/ leden aan te trekken. Je ziet het vaak genoeg: mensen vinden het forum met een vraag of behoefte, kijken een tijdje rond, mengen zich in topics en worden soms lid van NCN. Als je het hele forum dicht zet, doe je ook de toegangspoort naar de vereniging grotendeels op slot.
LosGoud schreef: di okt 06 2026 9:03 amIk ben lid van een aantal forums, die totaal onzichtbaar zijn voor de buitenwereld. Nieuwe leden registreren zich dagelijks.
De vraag is dan of die fora representatief zijn voor "normale", zichtbare fora. Hoe komt men op een totaal onzichtbaar forum terecht om zich te registreren? Alleen via "hear say", ofzo? De reden dat dat bij de fora waar jij over spreekt blijkbaar werkt, zou voor NCN heel interessant kunnen zijn.
LosGoud schreef: di okt 06 2026 9:03 amAls ik iets op een forum post is dat bedoeld voor de forumleden en niet voor de rest van de wereld. Als ik dingen wil posten voor de rest van de wereld zijn daar andere mogelijkheden voor.
Dat is natuurlijk een prima persoonlijke mening. Hij is alleen niet in lijn met de "common sense" in forumland. De gebruikelijke werkwijze is dat de normale topics gewoon open staan voor iedereen en dat alleen de meer persoonlijke forumdelen die specifiek voor leden bedoeld zijn, afgesloten zijn.

De vraag is wat je als NCN wilt met je forum. Is het puur een kennisdelingsplatform en digitale ontmoetingsplek voor leden, of is het ook je uithangbordje naar buiten toe om onder meer nieuwe leden aan te trekken?

Gezien de al jaren lopende discussie over terugkerende ledenaantallen en vergrijzing lijkt me de tweede optie vanuit verenigingsbelang bezien een logischer optie.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door LosGoud » di okt 06 2026 10:16 am

MarcoEos70D schreef: di okt 06 2026 9:15 am Dat is natuurlijk een prima persoonlijke mening. Hij is alleen niet in lijn met de "common sense" in forumland. De gebruikelijke werkwijze is dat de normale topics gewoon open staan voor iedereen en dat alleen de meer persoonlijke forumdelen die specifiek voor leden bedoeld zijn, afgesloten zijn.
Ik ben actief op een aantal forums en wat daaraan vooraf ging sinds de jaren '90. Wat jij "common sense" noemt heb ik in die periode zien veranderen op de forums, waar ik actief was en ben. Maar misschien zijn de forums, waar jij actief bent, nog niet zover dat ze inzien dat maatregelen, zoals op dit forum noodzakelijk zijn? Hoe dan ook, onze meningen verschillen en dat is prima wat mij betreft. Ik ben niet verantwoordelijk voor dit forum en heb alle vertrouwen in de forum beheerders, die zo'n actie nemen.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » di okt 06 2026 10:23 am

LosGoud schreef: di okt 06 2026 10:16 amMaar misschien zijn de forums, waar jij actief bent, nog niet zover dat ze inzien dat maatregelen, zoals op dit forum noodzakelijk zijn?
Grappige discussietactiek: je presenteert hier een aanname/ persoonlijke mening als een feit. Want of dit noodzakelijk is, is nu juist onderwerp van deze discussie.
LosGoud schreef: di okt 06 2026 10:16 amHoe dan ook, onze meningen verschillen en dat is prima wat mij betreft.
Zeker, dat is absoluut prima. Juist omdat jij anders denkt dan ik vraag ik door. Ben altijd benieuwd wat ik uit andere standpunten kan leren. Helaas blijft het belangrijkste onbeantwoord ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 06 2026 11:32 am

Situatie is in ieder geval nu zo dat als ik geen lid zou zijn en zie wat er geboden wordt aan mij als “toevallige” passant, er geen enkele aanleiding is om verder te kijken wat NCN is of doet. Het lijkt mij een totaal ongewenste situatie. Vroeger, in mijn tijd als forumbeheerder, waren we vrijwel altijd de eerste paar links in de resultaten van zoekmachines. NCN was de plek waar je snel dingen vinden kon, een discussie over het onderwerp vinden kon, etc. Dat is nu vakkundig de nek om gedraaid. Het lijkt mij echt heel heel verkeerde actie!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

kooskoets
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door kooskoets » di okt 06 2026 12:59 pm

Ik begrijp dat er iets moet gebeuren tegen het vele verkeer van scrapers, maar de geïnteresseerde, niet-ingelogde bezoeker is natuurlijk niet het probleem.
Door juist die groep de toegang te beperken, tref je vooral de mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in het forum en later lid zouden kunnen worden.
De scrapers blijven ondertussen gewoon verzoeken naar de site sturen, ook als je de inhoud voor gasten grotendeels afschermt.
Volgens mij zou het daarom beter zijn om de veroorzakers van het probleem aan te pakken, in plaats van de gewone bezoeker die er niets mee te maken heeft.

Er zijn genoeg mogelijkheden om het af te stoppen.

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » di okt 06 2026 5:09 pm

In het verleden heb ik ook gezien dat het aantal geregistreerde leden toenam op een forum omdat men, toen het "dicht gezet werd", niet meer kon meekijken als "gast" en zich dus moest registreren.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » di okt 06 2026 5:30 pm

LosGoud schreef: di okt 06 2026 5:09 pm In het verleden...
Als het om fora gaat, zou ik voorzichtig zijn met het extrapoleren van gebeurtenissen uit het verleden naar het heden. Voorheen was men voor informatie veel meer afhankelijk van fora. Tegenwoordig zoekt men sowieso al veel liever op allerhande Social Media naar informatie en tutorials, en zijn fora een veel minder vanzelfsprekende informatiebron geworden. Dan betekent meer moeite moeten doen al gauw dat men afhaakt.

Of er dus tegenwoordig nog sprake is van "registreerbereidheid" op een forum waarvan dat wat het te bieden heeft totaal onzichtbaar is geworden, waag ik te betwijfelen. Het vormt hoe dan ook een extra drempel.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di okt 06 2026 5:43 pm

Misschien moeten we dit draadje laten zien aan gasten (ipv 'het forum'): viewtopic.php?t=73897
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » di okt 06 2026 6:43 pm

Zolang de AI storm loeit, denk ik niet dat dat gauw zal veranderen.

De investeerders zullen geld willen zien en er is aardig wat geïnvesteerd: https://isaiprofitable.com/

Het inperken van de rechten beschermt ook in één klap het copyright.

De schrapers hebben notoir schijt aan copyright: https://www.404media.co/doom-loop-opena ... -on-theft/
Met vriendelijke groet,

Richard

RGS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RGS » di okt 06 2026 6:54 pm

Deze ontwikkeling op het forum staat wat mij betreft haaks op de lange termijn continuiteit van NCN. Waar ik juist aandring op verbreding en vergroting van de zichtbaarheid besluiten we hier gewoon om de zaak dicht te zetten. Ik vind het onbegrijpelijk.

Wat vindt het bestuur van de NCN hier nu van want in alle recente discussies is het bestuur opvallend ‘afwezig’.
Mijn foto’s vind je op Flickr.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di okt 06 2026 7:58 pm

Ik snap Richard volledig, vanuit het belang van serverbeheer. Per slot van rekening is het (mede) zijn taak dat wij dit forum op een normale wijze kunnen gebruiken. Daar zal ieder het mee eens zijn.
Echter, het volledig dicht zetten heeft wel andere gevolgen, zoals meerdere al verwoord hebben.

In dat spanningsveld is er wellicht nog ergens een gouden middenweg te vinden ? Daar hebben we primair ICT deskundigheid voor nodig.
Deze forum beheerders zijn capabel genoeg om even zonder bestuursleden hun 'ding' te doen. En als het echt zo moet.., dan zij het zo. Dan het forum maar zo veel mogelijk promoten via andere kanalen

RGS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RGS » di okt 06 2026 9:02 pm

Deze forum beheerders zijn capabel genoeg om even zonder bestuursleden hun 'ding' te doen.
Dat was mijn strekking ook niet. Ik doelde met name op de discussies over activiteit op het forum en het verbreden van de scope van de NCN.
Mijn foto’s vind je op Flickr.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: notoir

Bericht door gijs sandberg » di okt 06 2026 9:28 pm

Beste Richard en andere beheerders,
Met enige pijn in mijn liberale inborst moet ik jouw actie gelijk geven.
Als plunderende buitenstaanders de goede werking van dit forum storen, zijn drastische maatregelen nodig.
Het bestuur zal kunnen rekenen op mijn stem.
Ondertussen hoop ik dat de beheerdes/whizzkids een modus zullen vinden om oprechte zoekers/bezoekers toegang tot dit forum te kunnen verlenen zonder registratie vooraf.
Een analogie: ik lees op het web regelmatig verwijzingen naar dagbladen of andere nieuws-sites, om vervolgens te stuiten op betaal- of cookie muren: no-go.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie