Ik snap het , helemaal nadat ik hem vandaag heb getest met verschillende lichtsterkten.
Wat ik nu niet snap wat er nu Manuel is aan de stand M , in mijn ogen niks.
Ik zie in mijn dislay precies welke sluitertijd ik moet gebruiken ( + en - )
het diafrafma word automatisch aangepast aan het licht , dan kan ik hem toch net zo goed op automatisch zetten? (grrrr ik zal wel weer iets doms zeggen)
diafragma probleem
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Met dit antwoord ben ik weer terug bij mijn beginvraagroel schreef:De stand wordt Manual genoemd, omdat je handmatig en direct zowel de sluitertijd als het diafragma kunt instellen. Wat instelling betreft dus geen automatiek, maar wel het voordeel dat de lichtmeter meedenkt met + en -.

hoe stel ik dan het diafragma in? daar gaat het mij juist om, ik wil b.v. geen diafragma van 5.6 (bij een sluitertijd van b.v. 1/200) maar een ingesteld diafragma van 11 (en dan maar een sluitertijd van b.v. 1/60)
Maar dat is juist het probleem op mijn D50, ik moet het diafragma locken anders geeft hij die FEE fout.

Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Is toch simpel?
Je zet als je geen G-objectief hebt het diafragma op de kleinste stand (meestal 22).
Bij een G-objectief hoeft dit uiteraard niet, die kan je immers niet locken omdat deze ring ontbreekt.
Vervolgens zet je je selectieknop aan de linkerzijde op A (= diafragmavoorkeuze).

Kies met het instelwiel het gewenste diafragma.

Op je display bovenop de camera zie je nu het door jou gewenste diafragma en de daarbij passende sluitertijd.
Zie ook blz. 44 van je handleiding.
Je zet als je geen G-objectief hebt het diafragma op de kleinste stand (meestal 22).
Bij een G-objectief hoeft dit uiteraard niet, die kan je immers niet locken omdat deze ring ontbreekt.
Vervolgens zet je je selectieknop aan de linkerzijde op A (= diafragmavoorkeuze).

Kies met het instelwiel het gewenste diafragma.

Op je display bovenop de camera zie je nu het door jou gewenste diafragma en de daarbij passende sluitertijd.
Zie ook blz. 44 van je handleiding.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Toestel op M en het diafragma vastgezet.olle_griese schreef:Met dit antwoord ben ik weer terug bij mijn beginvraagroel schreef:De stand wordt Manual genoemd, omdat je handmatig en direct zowel de sluitertijd als het diafragma kunt instellen. Wat instelling betreft dus geen automatiek, maar wel het voordeel dat de lichtmeter meedenkt met + en -.![]()
hoe stel ik dan het diafragma in? daar gaat het mij juist om, ik wil b.v. geen diafragma van 5.6 (bij een sluitertijd van b.v. 1/200) maar een ingesteld diafragma van 11 (en dan maar een sluitertijd van b.v. 1/60)
Maar dat is juist het probleem op mijn D50, ik moet het diafragma locken anders geeft hij die FEE fout.![]()
![]()
Sluitertijd instellen met instelwiel
+/- knopje(boven de sluiterknop) met diafragmateken erboven indrukken en met instelwiel het gewenste diafragma instellen
Met de D70 en andere camera's gaat het allemaal net iets makkelijker omdat die 2 instelwieltjes hebben.
In de zoeker zie je dan de belichtingsmeter van + naar - of andersom gaan
blz 45 van de manual.
Laatst gewijzigd door hjanssen op ma sep 11 2006 7:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer: