Hier alvast het resultaat van het bewerkte NEF-bestand + een kleine aanpassing erna in Photoshop.
Om de verschillen lekker tegenover elkaar te zetten eerst jouw eerste versie (zoals op de ander pagina):
En wat je met hetzelfde RAW-bestand ervan kunt maken:
Het NEF-bestand + beschrijving hoe het tot stand is gekomen komt hier nog onder.
** Het gecorrigeerde NEF-bestand (ingepakt in ZIP) **
EDIT:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opmerking vooraf m.b.t. Capture NX (versie 2) en gebruik van een Nikon D50 (en D1x oude firmware).
Er zit een
bug in de firmware van de Nikon D50, of in de Nikon NX software.
Wil je dat het juiste kleurprofiel wordt meegegeven aan een geconverteerd NEF-bestand naar TIF of JPG,
moet binnen de voorkeuren van kleurbeheer bij “Standaard kleurruimte†(bovenste regel)
het Nikon profiel gekozen worden wat je ook in je camera gebruikt hebt (bijv. Adobe RGB)
en de regel eronder specifiek de optie aanvinken “Gebruiken in plaats ingesloten profielâ€.
Vink je dat NIET aan, krijgt het geconverteerde TIF- of JPG bestand een sRGB profiel “tag†mee, ondanks je het bestand
in Capture NX met het camera ingestelde profiel Adobe RGB hebt gebruikt en dat als zodanig ingesloten zou moeten zijn.
Dit is ook een bug die indertijd reeds in de Nikon D1x firmware zat.
Daar is echter een firmware update voor uitgekomen. Bij de D50 met kennelijk dezelfde fout niet.
Pas je de bovenstaande correctie niet toe krijg je verkeerde omzettingen vanuit je profielen
(uitgezonderd als je al een sRGB profiel op de camera gebruikt en dat verder blijft gebruiken).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bewerking:
Bij bewerking in Capture NX kun je het beste in chronologische volgorde werken.
Zo gauw je een NEF-bestand inlaadt, heb je 3 basis-groepen in je tools. Daar zou je dus het eerste
mee moeten beginnen om te kijken of het beeld wat je ziet, in die groepen kunt verbeteren.
De eerste groep: “Camera-instellingenâ€.
Het menu openklappend heb ik diverse settings al direct anders gezet. Van je eerste
voorbeeld (zie ook hierboven) weten we dat de witbalans simpelweg verkeerd is.
Dat kun je zo zien.
Dan is het beredeneren waar je ongeveer ergens uit moet komen. Ga er maar vanuit
dat als je ’s avonds in een verlichte tenthemel zit, met allemaal halogeen (?) kunstlicht lampen
om je heen, dat je te doen hebt met “kunstlicht†(in NX de optie “gloeilamplicht†die er het dichtste
bijkomt). Dus dat is een optie die je kunt uitproberen. Met 2 schuifjes kun je dan wat bijregelen.
Dat geeft direct al een veel beter resultaat. Maar een meer voor de hand liggende setting voor
witbalans is:
“Automatisch berekenenâ€. Altijd een goede optie om mee te starten.
Het resultaat is bijna hetzelfde, maar net iets genuanceerder.
Er zit nog iets teveel magenta in.
De setting “kleurtoon†zet ik op +1
Die setting laat ik staan als basis. Straks gaan we kijken of er nog kleine nuanceringen mogelijk zijn.
Opmerking: Bij die laatste witbalans setting, vraag je je waarschijnlijk af waarom ik
“Automatisch berekenen†kies, terwijl de witbalans in de camera ook al automatisch was
berekend. Niet elke camera doet dat netjes, en de algoritmen in de NX software zouden
misschien wel eens veel beter kunnen zijn. Dat pakt in dit geval ontstellend veel beter uit.
“Camera-instellingen†---> Beeldinstelling
Verscherpen staat op hoog. Vanuit ervaring weet ik dat je beter achteraf het grootste aandeel
daarin met andere tools kunt verscherpen met meer verfijnde instellingen om tot een beter
resultaat te komen met minder artifacten.
Dus ik zet de camera verscherping op medium laag
(minder dan normaal).
Tooncompensatie staat op hoog contrast. Dat zou je bij dergelijke contrastrijke onderwerpen
eigenlijk niet moeten doen. Maar vreemd genoeg geven veel lagere instellingen wel erg
futloze beelden.
Ik zet hem op medium hoog, ook omdat het onderwerp dat wel mag hebben.
Ten opzichte van hoog contrast geeft dat een beter dynamisch bereik. In dit geval nog steeds ietsje slap,
maar beter vanuit een groter dynamisch bereik met tekening in de schaduwen het contrast later aan te passen
naar wat sterker, als direct “te hoog†zonder noemenswaardige doortekening en dat achteraf moeten oppeppen.
De rest van Camera-instellingen laat ik staan.
De groep “Snel herstellenâ€:
Aan het histogram (en ook aan de afbeelding zelf) zie je dat het beeld wat te krap belicht is.
Vreemd eigenlijk hoe Joeri te werk gaat tijdens het fotograferen, want voor de belichting is op
de camera zelf een -1 LichtWaarde correctie ingesteld. (Vanuit de exif-info uit te lezen).
Dus ik schuif de belichtingscorrectie nu op +0,5 stop omhoog.
Verder wil ik niet gaan om (verder) clippen van hoge lichten te voorkomen. Een en ander kun
je controleren met de clipping tools (Shift S voor “shadow†– Shift H voor highlight).
Omdat het beeld nog iets donker overkomt
trek ik de curve iets omhoog en schuif het
zwartpunt minimaal naar rechts (met ingeschakelde shadow clipping tool) als grenswaarde.
Omdat de schaduwen toch iets meer tekening mogen hebben, zet ik de schuif van
“Schaduwen†op +4 (mede vanuit het resultaat van bewerkingen later).
DAT is in feite mijn basis correctie die op zichzelf al heel aardig voldoet. De rest zijn
nuanceverschillen die we erachteraan gaan doen.
Extra bewerkingen:
Door het gevarieerde “menglicht†met verschillende tinten spots, wijkt de kleur op de zanger
enigszins af, van de rest. De huid is wat magenta/purper en soms wat meer verzadigd.
Met sturingspunten her en der maak ik kleine verschuivingen in tint, helderheid, verzadiging e.d.
Het beeld is al vrij compleet, vandaar met nog een extra niveaus- curve tool nog iets
genuanceerder instellingen voor helderheid en contrast.
Wat kleine extra nuanceringen in het gezicht met sturingspunten.
Verder om het “optisch effect†iets meer nadruk te leggen op de zanger, maak ik met
sturingspunt en verloop de linker en rechter bovenhoeken iets donkerder.
Verder is het blauw van de lucht in de achtergrond niet echt mooi. Met de LCH tool geef ik
meer verzadiging in geel en blauw, en verschuif de kleur van meer cyaan-blauw naar blauw-violet.
Het is misschien wat te krachtig en bovendien op de grens van de settings. (Je ziet wat
posterisatie-effecten van de blauwe lucht + wat vreemde blauwe randjes om de stellingen in
de achtergrond).
Dan nog een standaard onscherp masker met vrij lage settings (bovenop de lage verscherping
van de camerasetting).
Dat is het standaard gecorrigeerde NEF-bestand. ** Het gecorrigeerde NEF-bestand (ingepakt in ZIP) **
De bovenstaande beschrijving sluit aan met de gebruikte tools die je in de instructieset van boven naar beneden tegenkomt.
Door binnen Capture NX die tools uit en aan te vinken zie je wat het verschil is en wat de tool feitelijk aan correctie inhoudt.
Vanuit Capture NX converteer RAW naar TIF.
Verder in Photoshop met de plugin PTlens wat vignetering rondom gegeven op een extra kopie-laag
van de opname om meer nadruk te leggen op de zanger. Voor de onderkant is dit iets teveel,
en poets ik via een masker de niet behandelde onderlaag daar ietsje (in verloop) weer terug.
Dat is dan het resultaat wat je HIER ziet (voor het web, Adobe RGB geconverteerd naar sRGB),
plaatje verkleint en met “Smart Sharpen†wat verscherping gegeven.
Het resultaat is voor wat betreft de huidskleur misschien iets aan de warme kant, maar heb bewust
die tint zo gelaten, omdat de sfeer ter plekke met die spots wel iets in die richting zal zijn.
(Overigens altijd moeilijk met menglicht de juiste kleur naar boven te halen).