Als je Capture NX gebruikt, heb ik hier nog een net iets meer aangepast (sRGB) NEF-bestandje vanaf dat web-JPG bestandje wat Joeri als eerste hierboven in het bericht heeft staan (ingepakt in een zip-bestand).
http://www.fotograaf.cc/ftp/dean02c.zip
(zip-bestand uitpakken om het nef-bestand over te houden).
Dus het gaat daarbij niet om een werkelijk RAW-bestand vergelijkbaar met wat er in RAW (nef) uit je camera komt.
Laat dat voor iedereen duidelijk zijn om vergissingen in het begrip te voorkomen.
Maar zoals in de reactie van mij hiervoor aangegeven kun je in Capture NX ook niet raw-bestanden inladen zoals JPG, en die uiteindelijk als "NEF" opslaan inclusief de instructieset van je bewerkingen. Het voordeel daarvan is dat je JPG-bestand niet verder degradeert en je geen tussenbestanden als resultaat van bewerkingen ertussen "in TIF" hoeft op te slaan zoals bij Photoshop. Je kunt ook altijd terug naar je eerste versie.
Door dat NEF-bestand in Capture in te laden kun je zien wat ik aan bewerkingen heb gedaan (kun je er iets uit opsteken). Het aardige is verder dat je dezelfde instructieset, in Capture kunt kopiëren (door de control button van je toetsenbord vast te houden en de bewerkingen stuk voor stuk "actief" te kiezen, worden
DIE instructies gekopieerd via de rechtermuisknop en het kopieermenu). Die instructies kun je dan vervolgens op je grotere originele JPG-bestand weer heenplakken en laten uitvoeren. Helaas werkt dat niet goed met
sturingspunten omdat die op een andere afmeting plaatje op een ander deel in dat plaatje terecht komen. (Je kunt ze dan wel weer verschuiven en over een groter gebied laten werken door het actieve "cirkel-gebied" van het sturingspunt te vergroten).
Bij evengrote NEF-afbeeldingen werkt het wel allemaal binnen de juiste plaatsen in het beeld.
Maar goed, je hebt nu een indicatie wat ik heb veranderd aan het JPG-bestand via Capture NX op een bestandstype wat door de meesten niet zal worden ingezet bij gebruik van NX. Zo zie je maar weer hoe universeel Capture NX eigenlijk te gebruiken is.
Verder ook nogmaals het begrip dat als je bewerkingen doet op een origineel uit de camera komend RAW-bestand (nef), dat je als basis in je correctie beter kunt beginnen met een andere witbalans, en niet met de instructieset zoals ik die nu heb gebruikt op een JPG (automatische niveaus), bij ontbreken van een mogelijkheid van verandering van een witbalans.
EDIT:
@dirk-jan boon
Tevens hier de eerste versie van de bewerking in Photoshop waar de bewerkingen als aparte correctie-lagen in het psd-bestand zijn opgeslagen.
http://www.fotograaf.cc/ftp/dean02-b.zip
Om te zien wat er is veranderd kun je de tool van elke laag oplikken en kijken in de verschillende RGB-kanalen wat er is ingesteld.
Door alle lagen uit te klikken (het oogje uitklikken), behalve de onderste, zie je het originele bestand.
Bij de onderste correctielaag ---> levels ben ik aan de settings gekomen door een zwart-punt en wit-punt in te stellen (zwart en wit eye droppertje),
en grijspunt.
- zwartpunt ---> donkerste deel in de broek.
- witpunt ------> bovenste knoopje van de blouse. Ik heb bewust de andere witte delen van spots gelaten voor wat het is.
- grijspunt, weet ik niet meer precies. Misschien ergens in de blousse.