garantie afwerking Nikon

Discussies over ons favoriete merk
Gebruikersavatar
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Berichten: 3996
Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 22 2008 3:12 pm

Jan, kan het er niet mee eens zijn. Pas geleden mijn 80-200 AF-S laten repareren die binnen een week terug was compleet gejusteerd/ schoongemaakt etc. prima en snel geregeld dus.

@ElRonno: waarom moet de winkel dit voor je doen?? Dat is alleen een omslachtige manier om hem op te sturen. Het duurt ook veel langer dan wanneer je het zelf zou doen, bovendien kan je zelf contact opnemen met Nikon als het te lang duurt. Garantie heb je ook bij Nikon en niet bij de winkel :)

Wat betreft de prijzen, dit is altijd al zo geweest. Kijk naar computers. Als je een nieuwe computer koopt is ie al de helft in prijs gedaald als je ermee de winkel uitloopt. Verder ben ik het wel eens met dodo, als je toplenzen hebt die weinig in de 2e hands scene terecht komen, kan je er ook een goed bedrag voor krijgen. Neem de fisheye als voorbeeld. Die zie je vrij weinig op MP en zal dus ook nog in 2ehands "duur" zijn. Ga je zoeken op een 70-300 wordt je er mee doodgegooid en zal deze dus "goedkoper" zijn.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Berichten: 2743
Lid geworden op: di mei 29 2007 1:24 pm
Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » ma sep 22 2008 3:25 pm

M.Oorthuis schreef:@ElRonno: waarom moet de winkel dit voor je doen?? Dat is alleen een omslachtige manier om hem op te sturen. Het duurt ook veel langer dan wanneer je het zelf zou doen, bovendien kan je zelf contact opnemen met Nikon als het te lang duurt. Garantie heb je ook bij Nikon en niet bij de winkel :)
Nee, precies andersom! Je sluit een koop met de winkel, die verplicht is deugelijke waar te leveren. Zo is dat juridisch geregeld.

Even Google'en, zie bijvoorbeeld http://www.consuwijzer.nl/dsresource?ob ... 7&type=pdf

En opsturen? Dat is mooi voor kosten en risico van de winkel. Ik kocht laatst een D700 en een 24-70, beide met een probleem. Terug naar de winkel, meteen nieuw spul meegekregen! Noem jij het omslachtig, ik noem dat veel sneller dan opsturen en een paar weken wachten...

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 22 2008 3:35 pm

ElRonno schreef:Sorry Jan :-)

Ik doelde overigens specifiek op het verhaal dat Konijn de prijs drukt door foute inkoop en daarmee de handel 'naar de kloten' helpt.
isse goed mien jong :wink:
Als ik bij mijn fotowinkels in de buurt kom, hoor ik toch hetzelfde verhaal. Dat de grote winkels alles opkopen en dat de kleine man een paar maanden later pas de modellen krijgt. En dat is toch de praktijk ervaring. Deze winkels klagen dus ook steen en been :wink:

gr Jan

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 22 2008 3:47 pm

In de tijd dat ik in de audio wereld vertoefde, was het ook normaal dat als het product zoals cd-spelers, versterkers, luidsprekers. Werden opgestuurd naar de importeur. Een paar winkels die top merken verkopen hadden ook een eigen technische dienst. Daarom vind ik het normaal dat als er een probleem in een lens zit, dit door de importeur of service center tegenwoordig, opgelost word. En de winkel contact houd met het service center. Als mijn body het begeeft en moet opgestuurd worden heb ik ook een probleem. Dan moet ik met mijn d80 verder. Dan ben je overgeleverd aan derden en als je dan verhalen hoort over afwerking en service die tegen vallen. Wel dat vind jantje niet leuk.:shock:

gr Jan 8)

Gebruikersavatar
joepert
Forumlid
Forumlid
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma jul 07 2008 10:35 pm

Bericht door joepert » ma sep 22 2008 3:47 pm

ElRonno heeft in principe gelijk, máár:
Nikon geeft een jaar "fabrieksgarantie". Dat is garantie van Nikon, niet van de winkel waar je hem koopt. De garantie die de winkel moet geven houdt in dat je een product krijgt dat naar behoren functioneert. Omdat Nikon fabrieksgarantie geeft, kan de winkel in het eerste jaar heel makkelijk alle claims op Nikon afschuiven. Het onderdeel van de garantie die de winkel geeft is dan inderdaad het opsturen en dergelijke, al lijkt het mij dat de kosten daarvoor in het eerste jaar (dus gedurende de fabrieksgarantie) door Nikon zullen worden gedragen.
Als het eerste jaar verstreken is, heb je in principe alleen nog maar garantie van de winkel. Een camera heeft een te verwachten levensduur die langer is dan een jaar, dus ook na dat eerste jaar moet de winkel garanderen dat jouw product blijft werken zoals je mag verwachten. Nu gaat echter wel meetellen dat je het hebt gebruikt, dus als je camera het bijvoorbeeld na anderhalf jaar begeeft, kan het in de rede liggen dat de winkel zegt, we geven u een nieuwe, maar u moet wel een deel van die nieuwprijs betalen, want u heeft anderhalf jaar lang al van deze camera genoten. Ook als er een reparatie moet worden uitgevoerd kan het in de rede liggen dat de winkel meebetaalt maar dat je ook zelf een deel moet betalen. Naarmate de camera ouder wordt, zul je steeds voor een groter deel van de kosten moeten opdraaien. Voor auto's geldt geloof ik dat ze in elk geval een levensduur van 7 jaar zouden moeten hebben dus dat gedurende die tijd de winkel tot op zeker hoogte garantie moet geven. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met de intensiteit waarmee je de auto gebruikt.
Voor camera's (zeker digitale) lijkt me die periode wat korter, maar 4-5 jaar is toch niet onredelijk.

Nu is ergens recht op hebben een stuk makkelijker dan dat recht ook echt effectueren. Veel winkels verkopen je verlengde garantie: je betaalt deels voor iets wat de winkel sowiezo al zou moeten doen! Ook zal een winkel bij evt. reclamatie je vaak proberen af te schepen met het verhaal dat de garantie nu eenmaal is verstreken. Dat is dus onzin, als het echt een defect is dat door een gebrek in het ontwerp/uitvoering komt, kan de winkelier zich daar niet achter verschuilen. Hij is er voor verantwoordelijk dat je een goed werkend product hebt en houdt.

De meerwaarde van kopen in een "goede" winkel ligt hem volgens mij met name in het feit dat zij in het eerste jaar voor jou kunnen bemiddelen richting Nikon. Als de winkel ook bij Nikon goed bekend staat, denk ik dat dat een voordeel kan zijn. Na dat eerste jaar zal een goede vakhandel eerder geneigd zijn je met een klacht tegemoet te komen, althans dat is de theorie.
Ik denk persoonlijk dat je nog wel eens van een koude kermis zou kunnen thuiskomen omdat veel vakhandels vandaag de dag de concurrentie met de dozenschuivers nog maar tenauwernood aankunnen. Een bijdrage aan jouw nieuwe camera of reparatie is voor hun waarschijnlijk ook een forse aderlating.
Al met al durf ik de stelling aan dat vlijmscherpe concurrentie ook het serviceniveau van de gerennomeerde zaken zal aantasten. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Misschien de moeite waard om een hoekje in te richten op het forum waarop mensen ervaringen kwijt kunnen?

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Berichten: 2743
Lid geworden op: di mei 29 2007 1:24 pm
Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » ma sep 22 2008 3:49 pm

Overigens vind ik ook dat geen ongewenste ontwikkeling Jan. Ik ben wat dat betreft ook meer een supermarkt-mens dan een kruidenier+ bakker+slager+groenteboer-mens. Wat mij betreft is het niet noodzakelijk dat kleine middenstanders moeten blijven bestaan want het voegt voor mij niet veel toe behalve een hogere prijs. Ik rij net zo lief een uur naar een grote niet al te dure winkel als Konijn dan dat ik tegen veel meer geld in de kleine plaatselijke fotozaak een veel kleinere keuze heb. Maar goed, dat is persoonlijk ...

Gebruikersavatar
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Berichten: 3996
Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 22 2008 3:52 pm

ElRonno schreef:
M.Oorthuis schreef:@ElRonno: waarom moet de winkel dit voor je doen?? Dat is alleen een omslachtige manier om hem op te sturen. Het duurt ook veel langer dan wanneer je het zelf zou doen, bovendien kan je zelf contact opnemen met Nikon als het te lang duurt. Garantie heb je ook bij Nikon en niet bij de winkel :)
Nee, precies andersom! Je sluit een koop met de winkel, die verplicht is deugelijke waar te leveren. Zo is dat juridisch geregeld.

Even Google'en, zie bijvoorbeeld http://www.consuwijzer.nl/dsresource?ob ... 7&type=pdf

En opsturen? Dat is mooi voor kosten en risico van de winkel. Ik kocht laatst een D700 en een 24-70, beide met een probleem. Terug naar de winkel, meteen nieuw spul meegekregen! Noem jij het omslachtig, ik noem dat veel sneller dan opsturen en een paar weken wachten...
Ja idd op deze manier is dat sneller ja. Als ik iets net gekocht heb bij bijv. KE dan ga ik daar zeker mee terug naar KE :) Ik doelde eigenlijk op niet meer in winkelgarantie zijnde app. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Berichten: 2743
Lid geworden op: di mei 29 2007 1:24 pm
Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » ma sep 22 2008 4:09 pm

Joepert: het doet er niet toe waar je de camera koopt want de winkel is per definitie verantwoordelijk. Het doet er daarbij niet toe of het een goede of slechte winkel is. Je moet juist bij goedkope winkels erop letten dat je je niet af laat schepen met een smoes als: gaat u maar naar de importeur of fabrikant. Nee, dat moet de winkel oplossen en de winkel moeten compenseren voor het feit dat je tijdens afhandeling van het probleem niet over het apparaat kunt beschikken. De meeste dozenschuivers weten dat heel goed, maar proberen hier altijd zichzelf onderuit te bluffen omdat dit soort service geld kost. Nu moet je niet teveel service verwachten van een dozenschuiver, maar je moet je ook geen oor laten aannaaien en je niet laten ontnemen waar je recht op hebt!

Gebruikersavatar
joepert
Forumlid
Forumlid
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma jul 07 2008 10:35 pm

Bericht door joepert » ma sep 22 2008 4:37 pm

ElRonno, je hebt gelijk, maar die verantwoordelijkheid kan de winkel in het eerste jaar dus heel makkelijk nemen door de producten linea-recta terug te sturen. Ze mogen inderdaad niet zegge: stuur 't zelf maar naar Nikon. De vraag is alleen of je bij zo'n onwillige zaak veel wijzer wordt als zij de klachtafhandeling gaan doen. Kan dan wel langer duren. En dan hebben we het nog over winkels waar je echt fysiek naar toe kan. Aftersales bij internetwinkel is weer een verhaal apart. Moet je eerst de camera naar de winkel sturen die hem dan weer doorstuurt naar Nikon.

Compensatie voor het niet kunnen beschikken is alweer een grijs gebied. Vanaf wanneer moet dat? En in welke vorm etc.

Jos
Forumlid
Forumlid
Berichten: 1521
Lid geworden op: zo jul 24 2005 7:30 am
Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » ma sep 22 2008 8:09 pm

Ik heb een slechte en een goede ervaring qua garantieafhandeling door Nikon.

Slecht; het rubber van mijn coolpix 4500 liet los na 1,5 jaar. Ze vertikten het om het te maken. Let wel: dat was destijds een camera van 900 euri

Goed: ze hebben laatst mijn SB600 gerepareerd zonder dat ik het gele voucher kon laten zien. Dat vond ik weer klasse.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Gebruikersavatar
gongon
Clublid
Clublid
Berichten: 3513
Lid geworden op: za jun 07 2008 10:21 am
Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » ma sep 22 2008 9:09 pm

Als ik iets net gekocht heb bij bijv. KE dan ga ik daar zeker mee terug naar KE Ik doelde eigenlijk op niet meer in winkelgarantie zijnde app.
Zal je bij KE niet lukken, ze sturen je van het kastje naar de muur en Nikon ook. Als er iets aan mankeert zeggen ze bij KE dat je het zelf stuk hebt gemaakt, en Nikon schuift de verantwoording dan naar KE, terwijl KE zegt dat ik bij Nikon moest zijn, kostte me dus extra geld om de D200 te laten repareren en ik had hem net die dag gekocht.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Gebruikersavatar
foto-ed
Forumlid
Forumlid
Berichten: 829
Lid geworden op: ma okt 02 2006 7:21 pm
Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » ma sep 22 2008 10:07 pm

gongon schreef:
Als ik iets net gekocht heb bij bijv. KE dan ga ik daar zeker mee terug naar KE Ik doelde eigenlijk op niet meer in winkelgarantie zijnde app.
Zal je bij KE niet lukken, ze sturen je van het kastje naar de muur en Nikon ook. Als er iets aan mankeert zeggen ze bij KE dat je het zelf stuk hebt gemaakt, en Nikon schuift de verantwoording dan naar KE, terwijl KE zegt dat ik bij Nikon moest zijn, kostte me dus extra geld om de D200 te laten repareren en ik had hem net die dag gekocht.
Een nieuwe camera gekocht en op dezelfde dag een rekening gepresenteerd krijgen omdat je nieuwe camera gemaakt is???? Hier was in NOOIT mee akkoord gegaan. Hier had ik zeer zeker mijn rechtsbijstand verzekering op gezet. Als dat werkelijk zo is zoals jij dat schetst die ik geen zaken met Kamera Expres.
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » ma sep 22 2008 10:21 pm

Hmmm, mijn 4 maanden oude D80 ligt in Beverwijk op de operatietafel, eens kijken of ze dat goed afhandelen.

Zo niet - binnenkort werk ik bij een advocatenkantoor.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
gongon
Clublid
Clublid
Berichten: 3513
Lid geworden op: za jun 07 2008 10:21 am
Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » ma sep 22 2008 10:46 pm

Een nieuwe camera gekocht en op dezelfde dag een rekening gepresenteerd krijgen omdat je nieuwe camera gemaakt is???? Hier was in NOOIT mee akkoord gegaan. Hier had ik zeer zeker mijn rechtsbijstand verzekering op gezet. Als dat werkelijk zo is zoals jij dat schetst die ik geen zaken met Kamera Expres.
Ja ik kreeg na het plaatsen van de geheugenkaart een foutmelding, bleek er een of twee pinnentjes verbogen te zijn, bij KE zeiden ze dat ik dat zelf had gedaan, terwijl ik zelf heel goed weet dat ik dat niet gedaan had.
Kon hem laten repareren of zo weer mee naar huis nemen, nou dan had ik hem gelijk weg kunnen gooien want dan kan ik hem niet gebruiken, dus moest wel betalen voor de reparatie. Heb daar wel gezegd dat ik er nooit meer een voet over de drempel zou zetten, maar dat kon ze niks schelen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Gebruikersavatar
rbfoto.nl
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5387
Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door rbfoto.nl » ma sep 22 2008 11:06 pm

Als wij een camera met CF verkopen, controleren we altijd de pinnen.
Precies om dit soort dingen te voorkomen. Vooral bij de 400D van Canon was dit een ramp, daar kon je de kaart ook verkeerd om erin steken en bij doorduwen was het mis. Heel veel gezeur mee gehad, dus besloten om naast de normale camera-controle ook de pinnen uitvoerig te bestuderen.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”