Bericht
door joepert » ma sep 22 2008 3:47 pm
ElRonno heeft in principe gelijk, máár:
Nikon geeft een jaar "fabrieksgarantie". Dat is garantie van Nikon, niet van de winkel waar je hem koopt. De garantie die de winkel moet geven houdt in dat je een product krijgt dat naar behoren functioneert. Omdat Nikon fabrieksgarantie geeft, kan de winkel in het eerste jaar heel makkelijk alle claims op Nikon afschuiven. Het onderdeel van de garantie die de winkel geeft is dan inderdaad het opsturen en dergelijke, al lijkt het mij dat de kosten daarvoor in het eerste jaar (dus gedurende de fabrieksgarantie) door Nikon zullen worden gedragen.
Als het eerste jaar verstreken is, heb je in principe alleen nog maar garantie van de winkel. Een camera heeft een te verwachten levensduur die langer is dan een jaar, dus ook na dat eerste jaar moet de winkel garanderen dat jouw product blijft werken zoals je mag verwachten. Nu gaat echter wel meetellen dat je het hebt gebruikt, dus als je camera het bijvoorbeeld na anderhalf jaar begeeft, kan het in de rede liggen dat de winkel zegt, we geven u een nieuwe, maar u moet wel een deel van die nieuwprijs betalen, want u heeft anderhalf jaar lang al van deze camera genoten. Ook als er een reparatie moet worden uitgevoerd kan het in de rede liggen dat de winkel meebetaalt maar dat je ook zelf een deel moet betalen. Naarmate de camera ouder wordt, zul je steeds voor een groter deel van de kosten moeten opdraaien. Voor auto's geldt geloof ik dat ze in elk geval een levensduur van 7 jaar zouden moeten hebben dus dat gedurende die tijd de winkel tot op zeker hoogte garantie moet geven. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met de intensiteit waarmee je de auto gebruikt.
Voor camera's (zeker digitale) lijkt me die periode wat korter, maar 4-5 jaar is toch niet onredelijk.
Nu is ergens recht op hebben een stuk makkelijker dan dat recht ook echt effectueren. Veel winkels verkopen je verlengde garantie: je betaalt deels voor iets wat de winkel sowiezo al zou moeten doen! Ook zal een winkel bij evt. reclamatie je vaak proberen af te schepen met het verhaal dat de garantie nu eenmaal is verstreken. Dat is dus onzin, als het echt een defect is dat door een gebrek in het ontwerp/uitvoering komt, kan de winkelier zich daar niet achter verschuilen. Hij is er voor verantwoordelijk dat je een goed werkend product hebt en houdt.
De meerwaarde van kopen in een "goede" winkel ligt hem volgens mij met name in het feit dat zij in het eerste jaar voor jou kunnen bemiddelen richting Nikon. Als de winkel ook bij Nikon goed bekend staat, denk ik dat dat een voordeel kan zijn. Na dat eerste jaar zal een goede vakhandel eerder geneigd zijn je met een klacht tegemoet te komen, althans dat is de theorie.
Ik denk persoonlijk dat je nog wel eens van een koude kermis zou kunnen thuiskomen omdat veel vakhandels vandaag de dag de concurrentie met de dozenschuivers nog maar tenauwernood aankunnen. Een bijdrage aan jouw nieuwe camera of reparatie is voor hun waarschijnlijk ook een forse aderlating.
Al met al durf ik de stelling aan dat vlijmscherpe concurrentie ook het serviceniveau van de gerennomeerde zaken zal aantasten. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Misschien de moeite waard om een hoekje in te richten op het forum waarop mensen ervaringen kwijt kunnen?