garantie afwerking Nikon

Discussies over ons favoriete merk
jmfotografie

garantie afwerking Nikon

Bericht door jmfotografie » ma sep 22 2008 1:38 pm

Afgelopen vrijdag heb ik een workshop gevolgd bij cameratools in Apeldoorn.
flitsreportage en portretfotografie. Zeer leerzaam moet ik zeggen en erg gezellig! :wink:
Deze workshop is absoluut zijn 39 euro waard geweest.
Maar nu is mij het volgende ten oore gekomen.

De d300 word niet meer gemaakt!! Daar komt weer een andere voor, volgens zeggen een d400. Nu is de d300 nog maar net op de markt en het is al weer gebeurd met dit model. De d700 komt op de markt voor rond de 2700 euro is nu te koop voor rond de 2100 euro en dat binnen een paar weken. Oorzaak is de vele model aankoop van o.a. konijnenberg. Die er maar liefst 100 afnam.
Normaal komt de zending mondjes maat binnen en kunnen ze die nog wel verkopen. Maar nu kwam de hele zending ineens binnen en zaten met een paar weken met meer dan 80 stuks, die ook nog eens verkocht moeten worden!

Vandaar het dumpen van de prijzen waar dus de d300 ook van te lijden heeft gehad. Zo maak je dus de markt voor de winkels die de d700 voor de normale prijs verkoopt, mooi kapot! Tevens het merk ook want die doet er net zo hard aan mee.

Je zult maar net de d700 voor de normale prijs gekocht hebben en een paar weken later is die te koop voor 2100! Leuk als je de body weer wilt omruilen voor een d3 zeg maar.
Waar gaat dit verder naar toe? Het nieuwe model is er nog niet of de volgende komt er alweer aan. Alleen maar productie en verkopen die hap.
De kleine winkel is hiervan de dupe en de klant ook. Ook kun je de d700 voor 2100 kopen, je wilt ook nog wel eens hogerop in kwaliteit.
Zo help je dus de gezonde handel voor de klant naar de kloten.

Tevens is de garantie afwerking van Nikon bij het absurde slecht. 2 klanten
die hun product ter garantie opstuurde werden als aso's behandeld.
1 klant met een nieuwe lens, werkte niet goed op de zoom. Tijdens het zoomen maakte die lawaai en voelde je een duidelijk weerstand.
De lens is 3 weken weggeweest en het euvel werd niet verholpen! De klant kreeg als opmerking. U HEEFT DE LENS LATEN VALLEN!!!!!!! En de winkel waar de lens gekocht is weet dat het niet zo is..

2e klant heeft een d3 waarvan de spiegel en sensor smerig was. Body opgestuurd en hij kreeg de reactie van. Heeft u met vet in de camera gezeten? HOE DURF JE DIT GEWOON TE ZEGGEN!
Natuurlijk niet, dit zat er al in toen ik hem kocht!!!
Zo maak je klanten Nikon, zo ben je goed bezig.

Waarom ik dit vertel? Wel dit hadt ik niet verwacht van mijn geliefde merk.
Ik hoop niet dat mijn d300 de geest geeft. Want ik zit niet op deze ellende te wachten. Deze voorbeelden werd mij door deze mensen in de winkel verteld en waren zeer onder de indruk van de slechte afhandeling van Nikon.

Wat is jullie ervaring hiermee met deze modellen?

gr Jan 8)

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » ma sep 22 2008 1:46 pm

Prijsverandering is niet iets vanaf de D300, indien je altijd het nieuwste model wil hebben zal het betekenen dat je rekening moet houden met een behoorlijke afschrijving. Dat is de prijs die je betaalt om altijd met de nieuwste spullen rond te lopen. Daarom wacht ik nog even met het kopen van een D300, mijn D200 bevalt nog best! (mede om deze reden heb ik hem 2e hands voor € 650 gekocht inclusief grip, 5000 kliks op de sluiter)

Voor wat betreft de afhandeling van de problemen binnen de garantie, ik kan daar geen oordeel over vellen want was er niet bij. Maar de winkel waar het objectief is gekocht zou in ieder geval zijn best kunnen doen Nikon alsnog te overtuigen (lijkt me logisch dat je dat voor je klant probeert) en het D3 verhaal? Tsja, volgens mij is daar al vaker iets over geschreven op het forum (dat met dat vet verhaal, schijnt dat ze daar ander vet voor gebruiken?)

EDIT: vet verhaal, topic http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... c&start=15

Vreemde reaktie van Nikon inderdaad.

EDIT: dus kan me in dat laatste geval de reaktie van Nikon wel voorstellen.

Michael
Laatst gewijzigd door noogle op ma sep 22 2008 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

dodo

Bericht door dodo » ma sep 22 2008 1:50 pm

Ik weet niet. Het klinkt alsof het rammelt aan alle kanten.

Ik zie de D300 niet zo gauw uit het gamma verdwijnen, en een nieuwe heb ik nog niet gezien. Ze hebben net de D90. Overigens is het met nieuwe technieken geen vreemd verschijnsel dat het ene model het andere snel opvolgt. Kijk maar naar telefoons, MP3-spelers, TV's... die worden echt niet vervangen omdat ze niet goed meer zijn, maar er zijn altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste willen hebben. En dat is voor ons alleen maar gunstig, omdat dat doorwerkt in de ontwikkelingen op de lagere modellen in het segment.

Ik ben ook niet overtuigd van de invloed van Konijnenberg in deze. Ik weet niet wat de verkoopaantallen van Nikon zijn in NL, maar of 100 stuks zo'n moordend effect op de concurrentie zullen hebben...?

De vraag of iemand met vet in de camera heeft gezeten vind ik niet zo'n vreemde. Het is wel een naïeve vraag want daar antwoord je natuurlijk ontkennend op. Maar, als mensen met scotch tape op hun sensor durven komen zullen er ook wel zijn die met vet in de camera gaan zitten. "Even m'n sluitergordijntje smeren hoor, zo gebeurd."

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma sep 22 2008 2:00 pm

Jan ik begrijp niet goed wat je nu eigenlijk wilt zeggen.

Gaan de prijsdalingen je te snel? Mij gaan ze niet snel genoeg.
Snelle prijsdalingen zijn niet nieuw. Dat geldt niet alleen voor Nikon maar voor alle consumentenelektronica.

Dat de D300 wordt opgevolgd door een D400? Kan. So what?
Wanneer dat gebeurt geef je niet aan. Elk model heeft een opvolger.
Daardoor wordt de D300 niet minder goed.

Dat de garantie van Nikon slecht is?
Op basis van "horen zeggen" zou ik die conclusie niet willen trekken. Je hoort ook veel positieve verhalen

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » ma sep 22 2008 2:08 pm

Ik denk dat Jan een D300 heeft gekocht en ervan baalt dat die nu een stuk goedkoper te krijgen is :wink:

Precies de reden waarom je op marktplaats soms 2e hands camera's te koop ziet staan voor dezelfde prijs als waar je hem nieuw voor kunt kopen. De mensen hebben de hoofdprijs betaalt, en willen er (begrijpelijk) gewoon nog een goeie prijs voor hebben want willen niet accepteren dat ze zoveel afschrijven. Ik ben echter van mening dat je altijd onder de laagste prijs moet zitten met je 2e hands spul, en hoeveel is afhankelijk van ouderdom (aantal kliks en staat van camera)

Maar dat laatste was een beetje offtopic

Michael
Laatst gewijzigd door noogle op ma sep 22 2008 2:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 22 2008 2:09 pm

Dat de d300 niet meer gemaakt word hoorde ik persoonlijk van een man die net met Nikon gesproken hadt. Dus dat moet gewoon waar zijn dan,toch?
Niet alleen konijnenberg doet dat maar cameraexpres enz ook. Dan gaat het toch anders uitvallen volgens mij. Cameratools doet er echt alles aan om de man met de zoomlens tevreden te stellen. De man met de d3 vertelde mij het verhaal zelf en hij kwam bij mij gewoon eerlijk over. Of vertrouw ik toch te snel mijn medemens?

Natuurlijk gaat de ontwikkeling door en dat komt de kleinere modellen zeker tot hun recht. Maar zo omgaan met nieuwe modellen op de markt brengen is echt verkeerd volgens mij. Want als het model na een half jaar pas gaat zakken in prijs vind ik dat redelijker dan binnen een paar weken!
Want dan ben je toch gek om meteen een nieuw model te kopen en wacht je gewoon af tot de bodemprijs is bereikt. Zo doe je je eigen producten geen eer aan vind ik.

voor de rest ben ik met jullie eens.

gr Jan

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 22 2008 2:11 pm

noogle schreef:Ik denk dat Jan een D300 heeft gekocht en ervan baalt dat die nu een stuk goedkoper te krijgen is :-)

Precies de reden waarom je op marktplaats soms 2e hands camera's te koop ziet staan voor dezelfde prijs als waar je hem nieuw voor kunt kopen (de mensen hebben de hoofdprijs betaalt, en willen er (begrijpelijk) gewoon nog een goeie prijs voor hebben want willen niet accepteren dat ze zoveel afschrijven. Ik ben echter van mening dat je altijd onder de laagste prijs moet zitten met je 2e hands spul, en hoeveel is afhankelijk van ouderdom (aantal kliks en staat van camera)

Maar dat laatste was ene beetje offtopic

Michael
Wel Michael, dat rijmt. Ik heb de d300 voor 1347 geloof ik gekocht. :lol:
Maar de d300 was ook al een paar maanden op de markt!
verder mee eens. :wink:

gr Jan

dodo

Bericht door dodo » ma sep 22 2008 2:12 pm

Want dan ben je toch gek om meteen een nieuw model te kopen en wacht je gewoon af tot de bodemprijs is bereikt. Zo doe je je eigen producten geen eer aan vind ik.
Ik ben bang dat dat in onze westerse economie niet meer werkt. Als mensen bereid zijn het hoogste voor het allernieuwste te betalen, blijf je toch nieuwe modellen uitbrengen? Dan verdien je er lekker op!

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 22 2008 2:20 pm

dodo schreef:
Ik ben bang dat dat in onze westerse economie niet meer werkt. Als mensen bereid zijn het hoogste voor het allernieuwste te betalen, blijf je toch nieuwe modellen uitbrengen? Dan verdien je er lekker op!

mee eens, maar hoe zou je het dan wel kunnen doen. Zodat de waarde beter blijft van camera producten?

gr Jan

Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Warner » ma sep 22 2008 2:27 pm

Vergeet niet dat de mensen van Cameratools (ontevreden) ex werknemers van Konijnenberg zijn! Kleurt het hele verhaal misschien wel iets.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

dodo

Bericht door dodo » ma sep 22 2008 2:28 pm

Tóch top of the bill kopen... kijk maar naar objectieven. De duurdere (lees, in dit geval, betere) worden 2e hands bijna niet aangeboden, en als ze worden aangeboden is het tegen hoge prijzen, soms bijna nieuwprijs.

En dat is niet alleen omdat mensen bang zijn veel waarde te verliezen... die dingen zíjn ook gewoon heel goed.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 22 2008 2:36 pm

Warner schreef:Vergeet niet dat de mensen van Cameratools (ontevreden) ex werknemers van Konijnenberg zijn! Kleurt het hele verhaal misschien wel iets.
Deze mensen kende ik al bij konijnenberg en zij waren het niet eens van hoe er verkocht moest worden. Het begint steeds meer op mega max te lijken.
En daarom zijn ze voor hun zelf begonnen, ze willen de klant uitleggen over de product en behandelen zoals het hoort. Verder staan ze op goede voet met den ham. De rest is verteld door klanten van hun die in de winkel aanwezig waren.

gr Jan 8)

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » ma sep 22 2008 2:41 pm

Zo te horen verspreid CameraTools verhalen om de concurrentie zwart te maken.

En over garantieafhandeling: in eerste instantie moet de winkel dit doen, dus niet de consument zelf naar Nikon sturen.

En ja, ik heb net een nieuwe D700, die nu overal alweer goedkoper is. Maar ja, zo werkt dat. Het ene moment klagen we over hoge prijzen, dan weer over lage prijzen. En zo is er altijd wat...

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 22 2008 2:57 pm

ElRonno schreef:Zo te horen verspreid CameraTools verhalen om de concurrentie zwart te maken.

En over garantieafhandeling: in eerste instantie moet de winkel dit doen, dus niet de consument zelf naar Nikon sturen.

En ja, ik heb net een nieuwe D700, die nu overal alweer goedkoper is. Maar ja, zo werkt dat. Het ene moment klagen we over hoge prijzen, dan weer over lage prijzen. En zo is er altijd wat...
ik wil toch even uitdrukkelijk vermelden dat CAMERATOOLS DAT NIET DOET!!
Dit is een praktijk ervaring, zo gaat dat in deze handel. En dat mag gezegd worden. De rest heb ik geen belang bij. Ik praat alleen maar over de hobby en ons merk meer niet.

Bij de kleine fotografenwinkels in mijn omgeving hoor ik precies hetzelfde!!

gr Jan 8)

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » ma sep 22 2008 3:04 pm

Sorry Jan :-)

Ik doelde overigens specifiek op het verhaal dat Konijn de prijs drukt door foute inkoop en daarmee de handel 'naar de kloten' helpt.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”