Stof op sensor: wat is de praktijk van "lenzenwisselaar
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Nou ik heb mijn D70-sensor een half jaar geleden toen ie 2 was eens schoongemaakt.
Toen liep het vuil de spuigaten uit, op f6.3/f7.1 begon het al storend zichtbaar te worden.
Sensor eerst schoongezogen en daarna 'nat' afgedaan. Op zich is was daarna weer brandschoon (3 a 4 stofjes op f29).
Ik had het idee dat er na verloop van tijd vuil gaat ‘vastkoeken’, wat je niet met wat blazen wat ik tussendoor wel heb gedaan eraf gaat. Dus vandaar een keer nat afdoen.
Op zich valt het wel mee, ik ben wat dat betreft niet zo netjes tijdens lenzen wisselen.
Tijdens een dagje autosport of vliegshow wissel ik denk 15 of 20 keer van lens, in de wind of in de regen. En dit soort evenementen 15 keer per jaar.
Probeer de tijd dat de lens eraf is altijd wel zo kort mogelijk te houden.
Lenzen hou ik in mijn jaszak, broekzak en rugzak, geen tijd om ze netjes op te bergen. Enigste waar ik wel zorg is dat de lensdop na gebruik op het het achterste lenselement zit.
Wat dat betreft kan een beetje ventilatie in het spiegelhuis op zijn tijd geen kwaad denk ik. Een stevige luchtstroom blaast ook de nodige stof weg.
Toen liep het vuil de spuigaten uit, op f6.3/f7.1 begon het al storend zichtbaar te worden.
Sensor eerst schoongezogen en daarna 'nat' afgedaan. Op zich is was daarna weer brandschoon (3 a 4 stofjes op f29).
Ik had het idee dat er na verloop van tijd vuil gaat ‘vastkoeken’, wat je niet met wat blazen wat ik tussendoor wel heb gedaan eraf gaat. Dus vandaar een keer nat afdoen.
Op zich valt het wel mee, ik ben wat dat betreft niet zo netjes tijdens lenzen wisselen.
Tijdens een dagje autosport of vliegshow wissel ik denk 15 of 20 keer van lens, in de wind of in de regen. En dit soort evenementen 15 keer per jaar.
Probeer de tijd dat de lens eraf is altijd wel zo kort mogelijk te houden.
Lenzen hou ik in mijn jaszak, broekzak en rugzak, geen tijd om ze netjes op te bergen. Enigste waar ik wel zorg is dat de lensdop na gebruik op het het achterste lenselement zit.
Wat dat betreft kan een beetje ventilatie in het spiegelhuis op zijn tijd geen kwaad denk ik. Een stevige luchtstroom blaast ook de nodige stof weg.
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik kan en wil niet in een ander zijn portemonaie kijken maar waarom koop je er geen (gebruikte) body bij dan?SwederD70 schreef: Op zich valt het wel mee, ik ben wat dat betreft niet zo netjes tijdens lenzen wisselen.
Ik zat met hetzelfde euvel van constant wisselen en heb sinds 2 maanden 2 gelijke camera,s en ik wil nooit weer anders.
Een gebruikte D70 heb je al voor rond de 350 euro.
Wordt als je met 5 lenzen werkt toch nog een dure hobby 4x350euro..olle_griese schreef:Ik kan en wil niet in een ander zijn portemonaie kijken maar waarom koop je er geen (gebruikte) body bij dan?SwederD70 schreef: Op zich valt het wel mee, ik ben wat dat betreft niet zo netjes tijdens lenzen wisselen.
Ik zat met hetzelfde euvel van constant wisselen en heb sinds 2 maanden 2 gelijke camera,s en ik wil nooit weer anders.
Een gebruikte D70 heb je al voor rond de 350 euro.
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik dacht dat één van de voordelen van een speigelreflex is dat je van lenzen kunt wisselen. Ga d'r een beetje meer bodies bijkopen zeg, die das weegt al zwaar genoeg. Het systeem moet er gewoon tegenkunnen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- SwederD70
- Clublid
- Contacteer:
Klopt, Ik wordt af en toe gek van het moeten wisselen.
Niet zozeer dat er een andere lens op moet, de plaat die je vervolgens met die lens schiet is oke. Alleen, de handelingen die je moet verrichten, en de plaats waar je dat moet doen...
Ik neem meestal maar 3 lenzen + teleconverter mee, 18-70 DX, 70-200mm f2.8 en 50mm f1.8
Die laatste omdat je er mooie wazige achtergronden mee kunt krijgen en geringe scherptediepte, de eerste 2 gebruik ik het meeste.
Een investering voor een tweede nieuwe D70 body zag ik niet zo zitten omdat ze hard afschrijven en na 2 jaar eigenlijk al weer achterhaald zijn. Zund van m’n geld. Wat dat betreft geef ik mijn geld liever uit aan lenzen, die blijven altijd. Ik heb in die zin eerder een Nikkor 18-200mm overwogen.
En daarbij, ik fotografeer tot nu toe alleen voor prive doeleinden dus verdien er niks mee.
Echter nu 2de hands D70’s voor 300 a 400 over de toonbank gaan is het mischien lucratief. Maar anderszijds een nieuwe D200 staat ook op mijn verlanglijstje en dan de D70 als 2de body houden.
Niet zozeer dat er een andere lens op moet, de plaat die je vervolgens met die lens schiet is oke. Alleen, de handelingen die je moet verrichten, en de plaats waar je dat moet doen...
Ik neem meestal maar 3 lenzen + teleconverter mee, 18-70 DX, 70-200mm f2.8 en 50mm f1.8
Die laatste omdat je er mooie wazige achtergronden mee kunt krijgen en geringe scherptediepte, de eerste 2 gebruik ik het meeste.
Een investering voor een tweede nieuwe D70 body zag ik niet zo zitten omdat ze hard afschrijven en na 2 jaar eigenlijk al weer achterhaald zijn. Zund van m’n geld. Wat dat betreft geef ik mijn geld liever uit aan lenzen, die blijven altijd. Ik heb in die zin eerder een Nikkor 18-200mm overwogen.
En daarbij, ik fotografeer tot nu toe alleen voor prive doeleinden dus verdien er niks mee.
Echter nu 2de hands D70’s voor 300 a 400 over de toonbank gaan is het mischien lucratief. Maar anderszijds een nieuwe D200 staat ook op mijn verlanglijstje en dan de D70 als 2de body houden.
Ik heb de laatse tijd vaak stof op de sensor gehad en ik ben bij Nikon geweest om hem te laten reinigen. Ik was erg tevreden over de manier hoe ze met de camera zijn omgegaan, professioneel en ook voorzichtig. Sinds kort heb ik een 18-200 VR en ik gebruik eigenlijk allen nog maar deze lens. Geen last van stof meer !
- Cees
- Forumlid
Stof kan ook op de lens komen zonder lenswissel, namenlijk door de zoom. Zoals, als ik me niet vergis, ook de 18~200 'langer en korter' wordt bij in- en uitzoomen. Overigens heb ik goede ervaringen met ChipClean, mijn D70 was weer spic en span!
Groet, Cees
Excuses voor de dubbele misser!
Groet, Cees

Excuses voor de dubbele misser!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
Oke, dat klingt wel goed, dus ook de stofjes die ik op mijn matglas zie?chip54 schreef:Dan wordt het hele toestel schoon gemaakt, tot en met het slot van de CF-kaart! (Sorry, dit geldt voor Chipclean.)
Groet, Cees
Deze laat ik nu nog zitten, want ik kan ze wel wegblazen, maarja, als je ze dan richting sensor blaast, dan wordt het erger, en op het matglas komt niet op de foto

Hoe reinigt chipclean het dan? Met vloeistof? Of met een stofzuigertje?
En is jou sensor helemaal 100% clean?
- Cees
- Forumlid
Mijn sensor is 100% clean. In ieder geval was, heb de D70 al een paar weken niet meer gebruikt. Hoe het gedaan wordt, weet ik niet precies, maar het procede wordt ook bij Philips gebruikt in de cleanroom.
Groet, Cees
Groet, Cees

Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Wat was je ervoor kwijt? En kon je erop wachten?chip54 schreef:Mijn sensor is 100% clean. In ieder geval was, heb de D70 al een paar weken niet meer gebruikt. Hoe het gedaan wordt, weet ik niet precies, maar het procede wordt ook bij Philips gebruikt in de cleanroom.
Groet, Cees
Dat sensor swabben, tja, ik weet niet, ben bang om zelf wat kapot te maken en zo'n setje kost ook wel wat. En wat is dan 20/30euro om het te laten doen?