Stof op sensor: wat is de praktijk van "lenzenwisselaar
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Stof op sensor: wat is de praktijk van "lenzenwisselaar
Beste fotografen,
Div. fotohandelaren zeggen dat er daaglijks camera's terugkomen voor een schoonmaakbeurt (Ã 50-100 euro) van de sensor. Komt er werkelijk zo snel stof op de sensor als je fotografeert met meerdere lenzen?
Mijn hoofdvraag:
Wat is de ervaring van diegenen die meer dan 1 Ã 2 jaar een DSLR bezit?
(en ook regelmatig van lens verwisseld in het veld!)
2. komt er alleen stof op de sensor door het lens verwisselen?
Div. fotohandelaren zeggen dat er daaglijks camera's terugkomen voor een schoonmaakbeurt (Ã 50-100 euro) van de sensor. Komt er werkelijk zo snel stof op de sensor als je fotografeert met meerdere lenzen?
Mijn hoofdvraag:
Wat is de ervaring van diegenen die meer dan 1 Ã 2 jaar een DSLR bezit?
2. komt er alleen stof op de sensor door het lens verwisselen?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
Ja en Nee.
De mogelijk dat er stof op je sensor komt is bij elke lenswisseling aan wezig. Je kunt echter ervoor zorgen dat de kans miniem is.
Voordat je een lens verwisselt blaas je de lens die je op de body wil zetten ff schoon. Leg het kapje er dan losjes op. Haal je lens van de body maar zorg ervoor dat de opening van de body naar beneden is gericht. Dit voorkomt dat er stof in de body valt. Pak het beschermkapje van de andere lans af en zet de lens op je body.
Het ligt er ook in in welke omgeving je de lenzen verwisselt. Als het hard waait of je hebt een zanderige omgeving dan heb je eerder kans op stof of andere dingen op je sensor.
Ik heb mijn D70 nu bijna 2 jaar en 1 keer de sensor schoon gemaakt.
(zelf gedaan) Wel kijk ik om de 4 á 6 weken de sensor ff na of er niets opzit. Ik verwisel gemiddeld een keer of 5 per week van lens.
De mogelijk dat er stof op je sensor komt is bij elke lenswisseling aan wezig. Je kunt echter ervoor zorgen dat de kans miniem is.
Voordat je een lens verwisselt blaas je de lens die je op de body wil zetten ff schoon. Leg het kapje er dan losjes op. Haal je lens van de body maar zorg ervoor dat de opening van de body naar beneden is gericht. Dit voorkomt dat er stof in de body valt. Pak het beschermkapje van de andere lans af en zet de lens op je body.
Het ligt er ook in in welke omgeving je de lenzen verwisselt. Als het hard waait of je hebt een zanderige omgeving dan heb je eerder kans op stof of andere dingen op je sensor.
Ik heb mijn D70 nu bijna 2 jaar en 1 keer de sensor schoon gemaakt.
(zelf gedaan) Wel kijk ik om de 4 á 6 weken de sensor ff na of er niets opzit. Ik verwisel gemiddeld een keer of 5 per week van lens.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Zoals Dryade zegt idd is de beste manier om je lens te wisselen.
Omdat de DSLR's steeds goedkoper worden kopen steeds meer mensen een DSLR en dus ook mensen die daarnaast geen fotobewerkingsprogramma gebruiken zoals bijv. PS. die mensen zien een vlekje en laten hun sensor laten reinigen. De mensen worden helemaal gek gemaatk door elkaar vroeger had je ook wel eens wat stofjes op je film of iets dergelijks. In PS is een stofje makkelijk weg te clonen. Ik blaas af en toe ook even de sensor schoon met een blaasbalgje meer dan genoeg ik zal zeker geen 50-100 betalen om hem te laten reinigen, grote kans dat er na een paar van lens verwisselen weer stof op zit. Gewoon zorgvuldig met je spullen om gaan.
Omdat de DSLR's steeds goedkoper worden kopen steeds meer mensen een DSLR en dus ook mensen die daarnaast geen fotobewerkingsprogramma gebruiken zoals bijv. PS. die mensen zien een vlekje en laten hun sensor laten reinigen. De mensen worden helemaal gek gemaatk door elkaar vroeger had je ook wel eens wat stofjes op je film of iets dergelijks. In PS is een stofje makkelijk weg te clonen. Ik blaas af en toe ook even de sensor schoon met een blaasbalgje meer dan genoeg ik zal zeker geen 50-100 betalen om hem te laten reinigen, grote kans dat er na een paar van lens verwisselen weer stof op zit. Gewoon zorgvuldig met je spullen om gaan.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Stof valt niet maar dwarrelt, goed te zien bij laagstaande zon. Als er maar iets van een warmtebron aanwezig is(zon op een fototas bv) zal de lucht met stof opstijgen.Dryade schreef: Haal je lens van de body maar zorg ervoor dat de opening van de body naar beneden is gericht. Dit voorkomt dat er stof in de body valt.
Ik hou mij camera meestal gewoon horizontaal, gewoon hangend aan de riem, dan kan de stof er alleen inwaaien, maar dat los je op door met je lichaam een luwte te maken.
Soms heb ik maanden geenstof en dan weer 2x per dag.
Re: Stof op sensor: wat is de praktijk van "lenzenwisse
Ik heb mijn D70 sinds november 2004. Pas na een jaar de sensor gereinigd en dat was dus veel te laat, ben nu bezig met het handje stof van foto's die ik in de VS heb gemaakt te halen
Ik heb dat inmiddels al zo'n 5 keer gedaan met Sensor Sweep en ik vind het een rotklus.
Ik hou het nu beter bij met zo'n Giotto Rocket Air en dat helpt wel.

Ik heb dat inmiddels al zo'n 5 keer gedaan met Sensor Sweep en ik vind het een rotklus.
Ik hou het nu beter bij met zo'n Giotto Rocket Air en dat helpt wel.
Ik heb mijn D200 nu een half jaar en weinig mijn lenzen verwisseld maar toch een hinderlijk stofdeeltje gehad maar door het goede advies op dit forum had ik hem zelf zo verwijderd.
Dit is een voordeel van een forum omdat deze handeling wel in de handleiding vermeld staat hoe dit moet gebeuren maar geeft ook meteen een waarschuwing.
Dit is een voordeel van een forum omdat deze handeling wel in de handleiding vermeld staat hoe dit moet gebeuren maar geeft ook meteen een waarschuwing.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb er geregeld last van hoewel ik niet heel vaak lensen verwissel. Maakte me in het begin er erg druk om, tegenwoordig minder. Het schoonmaken is een rotklusje, maar best te doen, zoalng je maar voorzichtg bent. Ik ga als volgt te werk:
1. Een foto op f22 maken van een wit vel, of de blauwe lucht of iets dergelijks. Mag best 1 seconde belichten, dat maakt niets uit, het stof zit toch op de sensor. Op de preview localiseer je de stofjes.
2. schoonblazen met de balg: herhaal 1
3. heeft het niet geholpen dan gebruik ik de sensorbrush, herhaal 1
4. heeft het niet geholpen dan gebruik ik sensorclean. Dit is de meest rigide methode, maar hij werkt altijd, tenminste bij mij.
1. Een foto op f22 maken van een wit vel, of de blauwe lucht of iets dergelijks. Mag best 1 seconde belichten, dat maakt niets uit, het stof zit toch op de sensor. Op de preview localiseer je de stofjes.
2. schoonblazen met de balg: herhaal 1
3. heeft het niet geholpen dan gebruik ik de sensorbrush, herhaal 1
4. heeft het niet geholpen dan gebruik ik sensorclean. Dit is de meest rigide methode, maar hij werkt altijd, tenminste bij mij.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Lees voor chipclean even dit door: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=132044TinekeW schreef:Heeft iemand ervaring met het bedrijf Chipclean?
Ik overweeg om mijn camera daar naartoe te brengen. Zij zeggen dat ze de sensor minder statisch maken.
Ik heb mijn d70 nu rijm 2 jaar en heb hem 1x laten reinigen.
Maar wel door Nikon service Point Nederland in beverwijk, en de prijs is daar niet zo veel.
Want daar ben je verzekerd als de sensor een kras krijg door het schoon maken, zij er een nieuwe in stoppen. Als je hem zelf schoon maakt komt voor eigen rekening.
Mijn camera is de prijs van vakmanschap wel waard.
Je kunt altijd even een prijs opgave doen op http://www.nikonservice.nl/
Maar wel door Nikon service Point Nederland in beverwijk, en de prijs is daar niet zo veel.
Want daar ben je verzekerd als de sensor een kras krijg door het schoon maken, zij er een nieuwe in stoppen. Als je hem zelf schoon maakt komt voor eigen rekening.
Mijn camera is de prijs van vakmanschap wel waard.
Je kunt altijd even een prijs opgave doen op http://www.nikonservice.nl/

Da's mooi Chris, maar Beverwijk is (zelfs onder de meest gunstige omstandigheden) anderhalf uur rijden. En dat een paar keer per jaar? Vind ik geen optie. Om over opsturen nog maar niet te praten.Chris Erbrink schreef:Ik heb mijn d70 nu rijm 2 jaar en heb hem 1x laten reinigen. Maar wel door Nikon service Point Nederland in beverwijk, en de prijs is daar niet zo veel. Want daar ben je verzekerd als de sensor een kras krijg door het schoon maken, zij er een nieuwe in stoppen. Als je hem zelf schoon maakt komt voor eigen rekening. Mijn camera is de prijs van vakmanschap wel waard. Je kunt altijd even een prijs opgave doen op http://www.nikonservice.nl/
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, het is van dezelfde fabrikant als de sensorbrush. Je krijgt er speciale stofvrije 'wattenstaafjes' bij@ Jos, wat is sensorclean? Een vloeistof?
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Stof op sensor: wat is de praktijk van "lenzenwisse
Ik heb mijn D2x nu 1.5 jaar in gebruik en heb nog nooit de sensor hoeven te reinigen, ondanks het feit dat ik zeer vaak (voorzichtig en met de objectiefmond naar beneden) de lens verwisselt. Een heel enkele keer heb ik in mijn bestanden iets gezien dat op een stofje of een miniem condensdruppeltje lijkt. Gemakkelijk op te lossen in PP. Bovendien bleek in latere bestanden geen spoor meer van de eerder vermeende stofdeeltjes op de sensor. In ieder geval zou ik zeker niet te snel en te vaak de sensor reinigen. Soms is het middel erger dan de kwaal.FotoTuur schreef:Wat is de ervaring van diegenen die meer dan 1 Ã 2 jaar een DSLR bezit?
Jur
-
- Forumlid
- Contacteer:
Valt allemaal reuze mee. Tis zweetdruppeltjeswerk, maar heus te doen. Overigens wissel ook ik voorzichtig lenzen, met de lensopening naar beneden, et cetera. Dat ik meer last heb van stof komt vast door de stoffige omstandigheden waarin ik vaak fotografeer (veel kerkinterieurs). Overigens maak ook ik me niet meer om elk stofje druk.Soms is het middel erger dan de kwaal.