Nee, die methode is totaal niet te vergelijken
Echt een heel andere benaderingswijze.
Wat Olijfje doet is enkel die delen die door ruisonderdrukking als geheel
te zacht zijn geworden door het
vervlakken van het detail, weer scherper te maken door die plaatselijk met extra unsharp mask te behandelen. De verloren scherpte als negatief bijproduct van een in veel gevallen te hoge ruisonderdrukking op die wijze weer terug te halen.
Echter er zit nog steeds hetzelfde onderscheid, dat zowel lichte delen met weinig ruis, als donkere delen met veel ruis met een ruisfilter in dezelfde mate behandeld zijn met effect op
ALLE helderheden. Bij een oog zowel het oogwit, de witte huid rondom waar geen of nauwelijks ruis zat, is met het ruisfilter behandeld, alsook de donkere pupillen, wimpers, wenkbrauwen en eventueel aangebrachte donkere ogenschaduw waar in dat geval wel een behoorlijk aandeel ruis zat.
Ik ga er sowieso vanuit dat ik zo min mogelijk verlies wil hebben aan scherpte en detail. Het gaat namelijk om
RUIS-onderdrukking, niet het onscherper maken van een beeld en het eventueel naderhand dan weer oppeppen ervan.
Wat ik wil verminderen is alleen de ruis, daar waar die het sterkst naar voren komt, dat is in de donkere delen. Die wil ik op een niveau brengen zoals het in lichte mate dan nog voorkomt in de heldere delen van een beeld. De middentonen zit qua ruis tussen de donkere en lichte delen in, en die hebben dan slechts een matige ruisreductie nodig om die zoveel mogelijk op het niveau te brengen zoals de lichte delen. Dat is wat mijn methode beoogt.
Dezelfde mate van ruis / "korrel" in alle delen van een foto. "Ruisloos" hoeft van mij niet eens. Als het beeldend effect maar zoveel mogelijk gelijkelijk verdeeld is in zowel donkere delen, middentonen als lichte delen. Zoals korrel bij film.
Als voorbeeld een foto van een zebra bij hoge ISO. Er zit bij een digitaal bestand dan meer ruis in de zwarte strepen dan in de witte. Mijn methode van ruisreductie behandelt het meest sterk de ruis in die zwarte strepen,
niet in de witte, en maar gedeeltelijke ruisreductie in middentonen.
Bij het oog van het voorbeeld hierboven. Alleen ruisreductie van de ruis in zwarte wimpers, pupil, wenkbrauw, maar niet of nauwelijks in het oogwit, en de bleke huid.
Ik doe dat door de foto
ZELF als masker te gebruiken, en wel omgekeerd als "negatief" als bewerking over de foto.
Als negatief werkt de ruisreductie dan het sterkst in de donkere delen van de opname, omdat het masker daar ter plekke "transparant" (wit) is. Geen ruisreductie op heldere delen van de opname, omdat het masker daar ter plekke zwart/volledig gedekt is, en de bewerking - de ruisreductie- niet doorlaat tot de opname. En omdat het masker bestaat uit de eigen opname zelf (maar dan omgekeerd) werkt het dus op alle helderheden keurig netjes evenredig, met inachtneming van detail en vlakindeling.
Misschien nog steeds moeilijk te begrijpen.
Door simpel de beschrijving te volgen van de eerdere link
en dat zelf stapje voor stapje uit te proberen op een eigen foto zie je de bedoeling en valt het kwartje beslist.
Voor uitleg wat ik doe zie een bericht van mij (in het Engels) op een nieuwsgroep hier
>> bericht nieuwsgroep <<