Pagina 2 van 3

Geplaatst: do dec 14 2006 2:35 pm
door yoyo
@ BUG322

Ik vlieg met zweefvliegtuigen...

Als ik naar je naam kijk dan wil jij blijkbaar bij het 322Sq op Leeuwarden gaan vliegen. :)
Ik heb een Falcon 3.0 internet sq gehad. We vlogen met een groepje online. Vooral jongens die werkte op Leeuwarden. En je raad het al. Wij waren het 322nd DVFS... :)

PS
Dit zijn de types waar ik tot nu toe mee heb gevlogen :

14. Rolladen Schneider LS8-a
13. Schempp-Hirth Duo Discus Turbo
12. Schempp-Hirth Duo Discus
11. Alexander Schleicher K 23 B
10. Rolladen Schneider LS7-wl
09. Alexander Schleicher K 21 B
08. Rolladen Schneider LS3-a
07. Schempp-Hirth Discus-2b
06. Rolladen Schneider LS4-b
05. Grob G 103C 'Twin III Acro'
04. Pilatus B4 PC11
03. PZL Bielsko SZD-51-1 'Junior'
02. Alexander Schleicher K 7
01. Alexander Schleicher K 13

Geplaatst: do dec 14 2006 7:46 pm
door D. Haaksma
Lekker collega's, bedankt he. :wink:

Ook namens mijn vrouw. :cry:

De mogelijkheid was mij bekend, maar ik was er tot op heden nog niet ver op ingegaan. Prima mogelijkheden voor mijn botanische inventarisatie's en het vastleggen van Rode Lijstsoorten.
Perfect.

Bladmos

Geplaatst: do dec 14 2006 8:05 pm
door Cees
Hoe en wat bedoel je, Bladmos?
Kan je even niet volgen .....

Groet, Cees :D

Geplaatst: do dec 14 2006 8:34 pm
door D. Haaksma
Ik werk als vrijwilliger o.a. bij Natuurmonumenten.
Voor die organisatie inventariseer ik de blad-, lever- en hauwmossen op hun terreinen. In feite loopt er een hele club vrijwilligers rond met ieder zijn eigen specialiteit, zweefvliegen, vlinders, vogels, wespen, muizen, paddestoelen, sieralgen enz enz.
Het totaal van al die gegevens wordt gebruikt bij het beheer van de betreffende terreinen.
Zeldzame c.q. bedreigde soorten staan op een zogenaamde rode lijst, dat kan een Nederlandse, maar ook een Europese lijst zijn. De mate van soortbescheming is veelal aan dergelijke lijsten opgehangen en wettelijk verankerd.
Het is voor terreinbeheerders van grote waarde als ze exact weten waar bepaalde soorten groeien. We gaven dat al door middels coordinaten. Als dat met een digitaal beeld kan worden vastgelegd en bevestigd waarbij ook de omringende soorten en het bijbehorende biotoop wordt meegenomen is dat van grote waarde.
Bij beheersmaatregelen, b.v. kappen, ontgronden, maaien etc, kan precies worden vastgesteld welk stuk terrein, bosje, boom greppel sloot of talud enz, enz behouden moet blijven om de betreffende soort te sparen tijdens deze werkzaamheden dan wel het terrein aan te passen.
GPS is niet altijd exact. Een begeleidende foto met coordinaten is dan wel heel handig zeker bij kleinere soorten en bijzondere biotopen.

Bladmos

En ik schat, dat je eigenlijk bedoeld dat mijn vrouw niet direct blij is met uitbreiding van mijn wensenlijst :lol: :lol:

Geplaatst: vr dec 15 2006 1:43 am
door BUG322
Mooie hobby yoyo (hi speed lo speed) :)

falcon 3.0 is lang geleden hehe
vlieg voornamelijk wo2 combat sims (il2,Aceshigh)

322 stond voor mijn eerste virt. squad de in de wo2 in engeland gebaseerde.

echt vliegen blijft wel het aller mooist.

vwb luchtvaart is het ook een fotogeniek onderwerp

groetjes

Geplaatst: vr dec 15 2006 10:13 pm
door yoyo
BUG322 schreef: vwb luchtvaart is het ook een fotogeniek onderwerp
De fotogeniekheid (is dit nederlands?) is heel beperkt. Het is zonder toestemming verboden te fotograferen vanuit de lucht. Tenzij je in een dichte doos zit op 11km hoogte.

Hier een overtreding :
Afbeelding

En hier een paar hele mooie overtredingen van een Fransman, Hugues Beslier :
http://beslier.free.fr/planeurs/plaine/ ... laineg.htm
http://beslier.free.fr/planeurs/plaine/ ... aine2g.htm

Geplaatst: vr dec 15 2006 10:32 pm
door olle_griese
wie heeft daar de rechten van dan? ik neem aan niet alleen aerofoto

Geplaatst: vr dec 15 2006 10:56 pm
door Cees
Dank voor je uitleg, Bladmos. Begrijp je problemen 8)

Groet, Cees :D

Geplaatst: vr dec 15 2006 11:17 pm
door yoyo
olle_griese schreef:wie heeft daar de rechten van dan? ik neem aan niet alleen aerofoto
Heel simpel... de staat der Nederlanden.

Heeft voornamelijk te maken met militaire zaken. En omdat de burgerluchtvaart gescheiden is qua luchtruim van de overige luchtvaart mag je vanuit een boeing wel foto's maken. Die jongens zitten ook vaak hoger... Het andere luchtruim is in principe militair luchtruim en wordt in Nederland gecontroleerd door Dutch Mil. En die willen geen pottekijkers.

Bij kleine landen is het meeste luchtruim Militair. Die jongens vliegen redelijk snel en zijn zo aan de andere kant van hun vlieggebied... :)
In grotere landen als de USA is het grootste deel burger luchtvaart en zijn er kleine afgescheide gebieden militair. Een soort reservaten voor stresskippen zeg maar.

Geplaatst: za dec 16 2006 12:02 am
door BUG322
Ik heb die vliegkaarten weleeens in mijn handen gehad.
Mijn vader was grondtuigwerkkundige op teuge.

Het zijn wel een beetje regels uit de koude oorlog en dan nog vlogen de russische vracht toestellen met open landings gestel laag boven de kazerne waar ik gelegerd zat.
:)

Mijn vader heeft geregeld foto's gemaakt van homebase om het zo maar te zeggen.

Vaak zijn het ook schiet terreinen zoals bv het ASK dat is best wel logisch.
dat je daar niet mag vliegen.

Maar in principe moet je er een vergunning voor hebben voor fotografie vanuit de lucht.

groeten

Geplaatst: za dec 23 2006 8:40 pm
door a90
Er zit in middels weer wat schot in de zaak. Heb de MC-35 kabel inmiddels ontvangen en via Marktplaats een 2e hands Garmin Summit gekocht.

Het enige wat ontbrak was de seriele kabel en die heb ik nu nabesteld. Ik verwacht deze as. woensdag of donderdag.

Zodra er nieuws is zal ik weer wat plaatsen :)

Geplaatst: wo dec 27 2006 10:33 pm
door a90
De kabel is inmiddels binnen en dankzij de handleiding van Thom Hogan werkt het spul prima.

Via de EXIF heb ik nu al de informatie van de GPS van het moment van afdrukken. Dit is de informatie die ik nu op sla met de foto's.


Afbeelding

Nu nog op zoek naar software om weer te gevan waar de foto is genomen. Ik dacht dat Google earth dat kon.

Als ik het heb gevonden zal ik het plaatsen :)

Geplaatst: wo dec 27 2006 11:09 pm
door yoyo
a90 schreef:Nu nog op zoek naar software om weer te gevan waar de foto is genomen. Ik dacht dat Google earth dat kon.
Als je dit als zoekoptie invoert dan kom je d'r :
graden minuten' seconden"N, graden minuten' seconden"E

Ook in maps.google.nl trouwens.

Geplaatst: wo dec 27 2006 11:12 pm
door olle_griese
heb je geen navigatiesysteem waar je de graden in kunt vullen?

Geplaatst: wo dec 27 2006 11:21 pm
door yoyo
...