GPS op de D2X

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

GPS op de D2X

Bericht door a90 » wo dec 13 2006 8:52 pm

Beste Nikonisten,

Ik heb een MC-35 weten te bemachtigen. Dit is een kabel die een GPS apparaat koppelt aan de D2 / D200. Ze zijn momenteel redelijk schaars maar als het goed is komt de kabel morgen binnen.

Het is mijn doel om de foto's die ik maak automatisch te laten voorzien van de GPS coordinaten, (lengte en breedtegraad) en windrichting waarin de foto is geschoten.

Op deze manier wil ik proberen om de buitenfoto's die ik maak weer te geven op een landkaart / Google maps.

Ik heb er inmiddels best veel over gevonden, hierbij wat linken

Artikel van Microsoft

World-Wide Media eXchange

Ook worden er al standaard systemen gemaakt oa. van RedHen maar die zijn best prijzig

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag is of iemand er zich al mee bezig houd op dit moment en of er nog tips zijn voor software :idea:

Ik ben beniuwd of iemand hier ook mee bezig is.

-edit- voorbeeld toegevoegd

voorbeeld
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo dec 13 2006 9:42 pm

Kan ik dit speeltje ook inzetten als een nikon-nikon (tomtom) :D :)

yoyo

Bericht door yoyo » wo dec 13 2006 10:12 pm

Met vliegen vind ik een GPS wel handig. Maar voor de rest...?

Maar even ingaand op je vraag. Windrichting (je bedoeld natuurlijk de richting waarin je schiet) geeft een GPS alleen aan als je ermee beweegt.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo dec 13 2006 10:40 pm

yoyo schreef:Met vliegen vind ik een GPS wel handig. Maar voor de rest...?

Maar even ingaand op je vraag. Windrichting (je bedoeld natuurlijk de richting waarin je schiet) geeft een GPS alleen aan als je ermee beweegt.
Windrichting is inderdaad niet het juiste woord. Windstreek moet het zijn (kompas informatie) Volgens mij wordt dat toch standaard meegegeven op die GPS dingen ?

Afbeelding

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Bericht door yoyo » wo dec 13 2006 10:59 pm

Een GPS weet alleen via minimaal drie satelieten waar je je bevind op aarde. Hij geeft dan zeg maar een X en Y coordinaat. Vliegveld Soesterberg is bijvoorbeeld N52°07'39" E005°16'34". Met minimaal vier satelieten geeft hij ook een GPS hoogte.

Als jij gaat bewegen (meestal vanaf 5km/h) kan hij aan de hand van het coordinaatverschil berekenen hoe snel jij in welke richting beweegt. Als je stil gaat staan en je gaat rondjes draaien, dan kan een GPS je niet het noorden aanwijzen...

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo dec 13 2006 11:07 pm

Dank voor de utleg, toch alvast weer wat geleerd. Valt dan weer een beetje tegen. De eerste de beste blikken kermis kompas weet dus beter waar het noorden is als een GPS ding.

En ik maar denken dat de term "Electronisch Kompas" toppie spul was. Moet eerst de straat door hollen :lol:

yoyo

Bericht door yoyo » wo dec 13 2006 11:13 pm

Ik heb in mijn SUUNTO horloge wel een electronisch kompas sensor zitten. Deze is echter snel gedecalibreerd.

Ik kan me echter voorstellen dat er inmiddels wandelGPS units zijn waar zo'n kompassensor is ingebouwd. Ik kan er echter geen opnoemen voor je...
Misschien moet je even navraag doen bij GARMIN, SUUNTO of LOWRANCE.

Ik vraag me echter af of de body dan deze informatie kan opslaan. Wel het coordinaat waar je staat, maar richting (heading/bearing)?

yoyo

Bericht door yoyo » wo dec 13 2006 11:27 pm

In één van je links staat dit :
In addition to latitude, longitude, and altitude the GPS unit I used also recorded compass direction. The Nikon camera firmware, however, does not record this data in EXIF, though the standard has a location for compass direction. It would be good for camera manufacturers to support this additional GPS data, and to ensure it is stamped to the EXIF files at the time photos are taken.
De huidige firmware doet hier dus niets mee. Hij geeft overigens zelf aan dat zijn GPS compass direction aangeeft. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heeft een eTrax geen compassensor aan boord. Hij geeft direction, als je beweegt... en als je met voldoende snelheid richting je onderwerp beweegt dan heb je die juiste direction. Als je vervolgens stil gaat staan onthoud hij de laatste gegevens. Waarschijnlijk is deze onhandigheid de reden van het niet gebruiken van deze (dan onbetrouwbare) informatie.
Laatst gewijzigd door yoyo op wo dec 13 2006 11:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » wo dec 13 2006 11:33 pm

BUG322

Bericht door BUG322 » do dec 14 2006 12:30 am

Houdt hij ook rekening met de jaarlijkse declinatie (afwijking magnetisch noorden)

:)

Hier mijn D50 modificatie(geen snoer nodig)

Afbeelding

SPIKE

Bericht door SPIKE » do dec 14 2006 12:40 am

Ik ben sprakeloos….kan deze high tech draadloze GPS ook mijn D70…nee zeker?
En dat filter systeem. Elders op dit forum las ik iets over een te veel aan blauw, en zie…je kan zelfs kiezen uit te veel groen en te veel rood.
Heee Bug…je bent het forum lid van het jaar 2006 :D :D

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 14 2006 12:43 am

:D

Een GPS houdt geen rekening met het aardmagnetisme. Is niet nodig.

Zo'n sensor in mijn horloge echter wel. De deviatie kun je met de hand instellen. De juiste deviatie voor het gebied waar je bent vind je op vliegkaarten. In Nederland/Utrecht heb ik hem meestal op 1.0gr West staan. Aangezien de nauwkeurigheid van zo'n sensor ongeveer 3 graden is maakt wel duidelijk dat je je deviatiecorrectie in Nederland dus niet echt nodig hebt.

BUG322

Bericht door BUG322 » do dec 14 2006 12:55 am

Heee Bug…je bent het forum lid van het jaar 2006 Very Happy Very Happy
haha Spike kan best kloppen

ik krijg een jaar lang gratis foto rolletjes :shock:

He yoyo waar vlieg je mee (maak me niet te jaloers)
dat is nog steeds mijn grote droom.

alleen P38 lightnings maken ze niet meer helaas :)

groetjes

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do dec 14 2006 11:01 am

Ik had juist gelezen dat FW versie 2.0 oa dit kon
The information shown on page 5 (GPS data) of the single-image playback photo-information display has been modified.
LATITUDE and LONGITUDE information: up to 3 digits* can now be displayed for each segment. *3-digit display may not be possible with some GPS devices.
Compass bearing* *Displayed only if GPS device is equipped with digital compass.
vandaar dat ik er van uitging dat de kompas functie ook opgenomen kon worden in de EXIF

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 14 2006 2:35 pm

a90 schreef:Ik had juist gelezen dat FW versie 2.0 oa dit kon
The information shown on page 5 (GPS data) of the single-image playback photo-information display has been modified.
LATITUDE and LONGITUDE information: up to 3 digits* can now be displayed for each segment. *3-digit display may not be possible with some GPS devices.
Compass bearing* *Displayed only if GPS device is equipped with digital compass.
vandaar dat ik er van uitging dat de kompas functie ook opgenomen kon worden in de EXIF
OK.
Dan moet je dus idd op zoek naar een GPS met een digitaal compas. Ga even bellen met GARMIN. Of even verder zoeken met http://www.google.nl.
Laatst gewijzigd door yoyo op do dec 14 2006 2:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”