Mijn sensor swab ervaring

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
yoyo

Bericht door yoyo » wo jan 31 2007 12:05 am

Ralph schreef:Overigens doet Nikon het niet in een stofvrije ruimte en gebruiken ze ook een sensorswap, alleen het type vloeistof is mij niet bekend.
Volgens mij 100% methanol (copperhill methode).

Ik heb er echter geen ervaring mee. Ik heb wel bij iemand op zijn site foto's van een clubdag gezien dat het voor werd gedaan bij INCA. Er zullen vast wel mensen geweest zijn die het gevraagd hebben.

Iemand...?

yoyo

Bericht door yoyo » wo jan 31 2007 12:11 am

Nikon - A commercial grade lens tissue wrapped around a chopstick style piece of wood with medical grade methanol. Several forums have posts where readers have been to Nikon Service outside the USA and reported seeing the technicians using Sensors Swabs and Eclipse.
http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo jan 31 2007 1:04 am

Ik denk dat de D60 / D90 /D300 een heuse stofafzuiger in de body heeft zitten .Dan is swappen niet meer nodig :)

martijn01

Bericht door martijn01 » wo jan 31 2007 1:09 am

Wij doen het hier tegenwoordig altijd zelf 2 druppies meuk op dat kwastje.
1 x van links naar rechts en een keer van rechts naar links klaar!
altijd perfect tijdsduur 10 sec.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » wo jan 31 2007 8:07 am

Volgens hem zat het misschien onder het lowpass filter
Hoe is het trouwens mogelijk dat er stof onder het lowpassfilter komen
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

GdP

Bericht door GdP » wo jan 31 2007 9:50 am

Waarom zetten ze er niet gewoon een soort sluiter voor? Lens er af, dan sluiter eerst dicht.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Klepje, hm.......

Bericht door George Fennes » wo jan 31 2007 9:55 am

Gerrit, ik zou hier octroi op aanvragen.

Lijkt me een prima idee.

Zo werk je toch nog een beetje mee aan de ideale camera ook voor jezelf hahahahaha

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » wo jan 31 2007 10:06 am

gdepater schreef:Waarom zetten ze er niet gewoon een soort sluiter voor? Lens er af, dan sluiter eerst dicht.
Veel stof komt op je sensor als je lens er gewoon opzit.
Zoomlenzen werken soms als een lucht pomp waardiir je lucht naar binnen blaast. Je sensor blijft alleen vrij van stof als je hem in purschuim doet.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jan 31 2007 10:07 am

Volgens mij zit er nog een spiegel voor dus dat lijkt me wel even genoeg.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 31 2007 10:13 am

Middels de zoek functie van dit forum:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=104

en een citaat hier uit:
sensor werd gelijk even schoongemaakt. Zeer vakkundig werd een schoonmaak stokje geprepareerd. De schoonmaak vloeistof bestond uit gewone 96% alcohol en pure wasbenzine. Het leek of je het ook zelf zou kunnen doen. Daarna werd de binnenkant drooggeblazen met een grote rubberen bal met een witte spuitmond. Na een eindcontrole (onscherpe opname met lange tijd van een wit papier) bleek alle stof weg. Geweldige service.

Wat er niet bij staat is dat Nikon (destijds dus Inca) ook twee foto's maakt. Een vooraf en een achteraf. Kom je nadien met het verhaal: er zit een kras op mijn sensor, dan wordt de eerste foto er ook bij gehaald.

Het verhaal van de dienstdoende reparateur, was voor mij zo duidelijk, dat ga ik nooit en te nimmer zelf doen. Dus eens per jaar wordt mijn camera door Nikon schoongemaakt. Ik weet al een datum voor dit jaar: 22 februari.

Op mijn site hebben ook meer foto's van deze club activiteit en het schoonmaken zelf gestaan. Wegens gebrek aan sponsors, heb ik het er weer af gegooid.

BUG322

Bericht door BUG322 » wo jan 31 2007 11:06 am

Gewoon sensor eruit halen en alleen werken onder vacuum atmosfeer..

nergens last van.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jan 31 2007 11:11 am

BUG322 schreef:Gewoon sensor eruit halen en alleen werken onder vacuum atmosfeer..

nergens last van.
Stof in een vacuum blijft gewoon stof hoor :wink:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » wo jan 31 2007 11:40 am

Brenzef schreef:
gdepater schreef:Waarom zetten ze er niet gewoon een soort sluiter voor? Lens er af, dan sluiter eerst dicht.
Veel stof komt op je sensor als je lens er gewoon opzit.
Zoomlenzen werken soms als een lucht pomp waardiir je lucht naar binnen blaast. Je sensor blijft alleen vrij van stof als je hem in purschuim doet.
Ik gebruik zelf al enige jaren een stofzuigertje. Hij werkt op twee AA batterijen en is zo klein dat hij gemakkelijk in je hand past. Heeft een nauwelijks waarneembare zuigkracht, maar los zittend stof neemt hij gemakkelijk mee.
Er staat helaas geen merknaam op, en de verpakking heb ik niet meer.
Er zit een zuigbuisje bij en twee idem met een borsteltje er op.
Misschien een idee. :oops:
Op mijn Nikon F6 werkt het perfect, want daar mag je absoluut niet aan de sluiterbladen komen.

GdP

Bericht door GdP » wo jan 31 2007 12:01 pm

Jos schreef:
Volgens hem zat het misschien onder het lowpass filter
Hoe is het trouwens mogelijk dat er stof onder het lowpassfilter komen
Ik kan me dit ook niet voorstellen. Juist bij het fabricageproces van een sensor mag je toch verwachten dat dit in een stofvrije ruimte plaats zal vinden.

yoyo

Bericht door yoyo » wo jan 31 2007 5:42 pm

Ik zag vandeweek een review van een beurs van Oktober 2006. Er werd een nieuwe Sigma getoond die een filter had direct achter de lensvatting waardoor het camerahuis stofdichtwas.
Als je dat filter van een folie maakt die je snel kunt laten trillen zoals je hebt in een DMC-L1 dan heb je volgens mij nooit meer last van stof...

Ik zal vanavond even zoeken welke Sigma dat was.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”