Middels de zoek functie van dit forum:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=104
en een citaat hier uit:
sensor werd gelijk even schoongemaakt. Zeer vakkundig werd een schoonmaak stokje geprepareerd. De schoonmaak vloeistof bestond uit gewone 96% alcohol en pure wasbenzine. Het leek of je het ook zelf zou kunnen doen. Daarna werd de binnenkant drooggeblazen met een grote rubberen bal met een witte spuitmond. Na een eindcontrole (onscherpe opname met lange tijd van een wit papier) bleek alle stof weg. Geweldige service.
Wat er niet bij staat is dat Nikon (destijds dus Inca) ook twee foto's maakt. Een vooraf en een achteraf. Kom je nadien met het verhaal: er zit een kras op mijn sensor, dan wordt de eerste foto er ook bij gehaald.
Het verhaal van de dienstdoende reparateur, was voor mij zo duidelijk, dat ga ik nooit en te nimmer zelf doen. Dus eens per jaar wordt mijn camera door Nikon schoongemaakt. Ik weet al een datum voor dit jaar: 22 februari.
Op mijn site hebben ook meer foto's van deze club activiteit en het schoonmaken zelf gestaan. Wegens gebrek aan sponsors, heb ik het er weer af gegooid.