Zal hier even mijn ervaring delen betreffende het zelf reinigen van de sensor. Na veel op fora gelezen te hebben had ik alle moed verzameld en heb ik een sensor cleaning setje van VisibleDust gekocht (sensor swaps 1,5-1,6 sensor size + Vdust formula cleaning fluid)
Ik had dus twee behoorlijke stofjes die op de fotos goed zichtbaar waren. Na de instructie te hebben gelezen, lens eraf, drie druppeltjes op de swab, spiegel open en in één beweging over de sensor. Dat was helemaal niet zo moeilijk. Vervolgens test foto gemaakt en wat blijkt stof waar het zat is weg, maar het is verschoven en ergens anders weer zichtbaar. 2e poging dus... weer stof verschoven maar niet weg..., 3e , 4e.... 12e poging hetzelfde. En toen waren de swabs op.
Bij de laatste poging één druppeltje extra vloeistof gebruikt in de hoop dat het stof dan wel aan de swab zou blijven hechten. De swabs vond ik immers aardig droog blijven. Dit had ik beter niet kunnen doen want nu heb ik er boven en onder ook nog strepen bij

Zie hier het resultaat:

Mijn conclusie: don't try this at home

Morgen ga ik maar een bezoekje plegen aan het Nikon service centre.
Hoop dat zij het beter kunnen.
Waarom ik dit vertel.....
A) sowieso om m'n hart te luchten. M'n vrouw heeft niets met sensorstof en kan alleen maar zeggen dat er in de huiskamer ook nog wel stof te vinden is.
B) misschien nuttige info voor anderen die nog in het besluitvormingsproces zitten van wel of niet naar Beverwijk
Groeten, Ralph