Het digitaliseren van negatieven, dia's, e.d.
Het enthousiasme voor de demo dia’s scannen valt mij wat tegen. Wanneer dit zo blijft zal ik mij beraden of die demo wel zin heeft. De bedoeling was dat bij voldoende belangstelling een ieder die er wat in ziet zitten dan zelf eens achter de knoppen gaat zitten. Dit dan om het programma eens zelf uit te proberen.
Maar wel reageren als je dat wilt!
Gerrit
Maar wel reageren als je dat wilt!
Gerrit
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die met film schieten, laat staan met dia. De animo om hiervoor naar een demo te gaan zal dan minder zijn. Zelf heb ik nog een hele berg dia;s liggen die digitaal moeten.
Echter, ik heb geen flatbed meer een coolscan die ik hiervoor ook niet ga gebruiken. Mijn ervaring is dat scannen nooit echt super resultaten opleveren en dia's al helemaal niet.
Wat ik ga proberen is om met mijn macro lens de dia's te fotograferen.
Ik projecteer ze op mijn macrolens en maak een foto.
Scheelt bergen tijd en ik denk redelijke resultaten te verkrijgen.
Ik vind je aanbod wel mooi!
Wat mij leuker lijkt om eens bij jou in de buurt wat plaatjes te schieten.
Jij kent de buurt en weet de leuke plekjes.
Kan in "mijn" buurt ook overigens, je bent welkom.
Bij deze is eigenlijk iedereen uitgenodigd.
Ik kan in principe elke dag in de week.
Heb een zee van tijd.
Echter, ik heb geen flatbed meer een coolscan die ik hiervoor ook niet ga gebruiken. Mijn ervaring is dat scannen nooit echt super resultaten opleveren en dia's al helemaal niet.
Wat ik ga proberen is om met mijn macro lens de dia's te fotograferen.
Ik projecteer ze op mijn macrolens en maak een foto.
Scheelt bergen tijd en ik denk redelijke resultaten te verkrijgen.
Ik vind je aanbod wel mooi!
Wat mij leuker lijkt om eens bij jou in de buurt wat plaatjes te schieten.
Jij kent de buurt en weet de leuke plekjes.
Kan in "mijn" buurt ook overigens, je bent welkom.
Bij deze is eigenlijk iedereen uitgenodigd.
Ik kan in principe elke dag in de week.
Heb een zee van tijd.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Op de koffie bij Brenzef
Hoi Brenzef,
Ik weet niet waar je woont, maar op zich lijkt het me een leuk idee.
Ik ben ook wel een beetje nieuwsgierig wie er achter die soms foeilelijke en soms bloedmooie plaatjes zit.
Graag een keer tot ziens.
Groetjes George
Ik weet niet waar je woont, maar op zich lijkt het me een leuk idee.
Ik ben ook wel een beetje nieuwsgierig wie er achter die soms foeilelijke en soms bloedmooie plaatjes zit.
Graag een keer tot ziens.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Eens met het laatste, maar toch haal ik veel betere resultaten uit mijn Canoscan 8400F met vuescan. Vooral het dynamisch bereik is stukken, stukken beter. Had ik niet verwacht. Ken dit programma al een tijd, sinds er in ComputerTotaal eens iets over stond.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Zelf zou ik veel meer geïnteresseerd zijn in het scannen van negatieven dan van dia's. Is daar veel verschil tussen?
Ik heb namelijk een paar honderd dia's (uit een erfenis van een oom), maar ik heb honderden filmpjes aan negatieven van mezelf en mijn ouders.
Dat staat nog steeds op de planning voor als ik eens tijd heb.
Ik heb namelijk een paar honderd dia's (uit een erfenis van een oom), maar ik heb honderden filmpjes aan negatieven van mezelf en mijn ouders.
Dat staat nog steeds op de planning voor als ik eens tijd heb.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Het enthousiasme voor de demo negatieven en dia’s scannen blijft tegen vallen.
Ik stel dan ook voor om dit onderwerp te sluiten.
Informatie over het programma VueScan is te vinden: http://www.hamrick.com/
Gerrit
Ik stel dan ook voor om dit onderwerp te sluiten.
Informatie over het programma VueScan is te vinden: http://www.hamrick.com/
Gerrit
-
- Clublid
Scannen
Dat vind ik nu jammer Gerrit,
Misschien in besloten kring, bij een glas fris of zo, mij lijkt het wel interessant om er iets meer over te weten te komen.
Gerrit denkt er nog eens even over na en wie weet, kunnen we elkaar over dit onderwerp nog eens ontmoeten.
Groetjes George
Misschien in besloten kring, bij een glas fris of zo, mij lijkt het wel interessant om er iets meer over te weten te komen.
Gerrit denkt er nog eens even over na en wie weet, kunnen we elkaar over dit onderwerp nog eens ontmoeten.
Groetjes George

Re: Scannen
Hallo George,George Fennes schreef:Dat vind ik nu jammer Gerrit,
Groetjes George
Na veel moeite is het eindelijk rond. Mijn digitale doka is operationeel.
Het programma VueScan en de Spyder 2 Pro heb ik nu onder de knie, maar ik moet me nog verdiepen in het programma ‘PrintFix Plus’.
De eerste resultaten zijn zeer veel belovend. Nu nog zonder ‘Profile’ komen er toch hele mooie foto’s uit mijn HP DeskJet 5550. En. Haarscherp!
En dan komt nog het bewerken van de foto’s. Ik zit te denken aan Adobe PhotoShop Elements. Maar hier ben ik nog niet uit.
Met vr. gr.
Gerrit
-
- Clublid
knutsel Gerrit
Wel Gerrit, die niet aflatende enthousiaste inzet van jou, waar haal je de energie vandaan?
Maar ik volg je op de voet en lijkt me reuze interessant om te zien wat de resultaten zijn.
Groetjes George
Maar ik volg je op de voet en lijkt me reuze interessant om te zien wat de resultaten zijn.
Groetjes George

- diskfac
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik heb jaren ekta's etc gedaan met een professionele flatbed-scanner van Epson met een speciale bak zodat zowel reflectief als translucent tegen hoge resolutie gescand kon. Dit was super en recht vanuit Photoshop.
Toen de bak niet meer vlot werkte, heb ik een Canon Lide gekocht. Dat werkt erg goed, maar ik dacht voor ingeraamde dia's een zaak te doen met een occassie Nikon LS1000 (Scsi). Werkte wel op de G5DP, maar enkel met een shareware software van Internet (Vuescan).
Ik heb uiteindelijk de Coolscan 5000 gekocht begin dit jaar en na enkele dagen uren scannen en bewaren is het hele digitaliseren van mijn archiefje naar de niet-zo-nabije toekomst verschoven.
Hiermee wil ik maar zeggen dat scannen los van de berekeningen die je constant moet doen van ppi naar dpi en van dia-formaat naar je gewenste drukformaat... uiterst tijdrovend is.
Er bestaan van twee merken scanners die met gewone dia-laders werken, maar die Reflecta en Braun zijn duur en niet ideaal (glas uitgesloten; OSX-problemen...).
Bovendien is elk stofje, krasje etc te zien op je scans en zelfs ICE enz lossen dit niet op. Dat betekent dus uurtjes photoshoppen.
De laders bij een fotohandel afgeven is een goede quick&dirty oplossing, maar prijzig.
Toen de bak niet meer vlot werkte, heb ik een Canon Lide gekocht. Dat werkt erg goed, maar ik dacht voor ingeraamde dia's een zaak te doen met een occassie Nikon LS1000 (Scsi). Werkte wel op de G5DP, maar enkel met een shareware software van Internet (Vuescan).
Ik heb uiteindelijk de Coolscan 5000 gekocht begin dit jaar en na enkele dagen uren scannen en bewaren is het hele digitaliseren van mijn archiefje naar de niet-zo-nabije toekomst verschoven.
Hiermee wil ik maar zeggen dat scannen los van de berekeningen die je constant moet doen van ppi naar dpi en van dia-formaat naar je gewenste drukformaat... uiterst tijdrovend is.
Er bestaan van twee merken scanners die met gewone dia-laders werken, maar die Reflecta en Braun zijn duur en niet ideaal (glas uitgesloten; OSX-problemen...).
Bovendien is elk stofje, krasje etc te zien op je scans en zelfs ICE enz lossen dit niet op. Dat betekent dus uurtjes photoshoppen.
De laders bij een fotohandel afgeven is een goede quick&dirty oplossing, maar prijzig.
D3S
tegen betaling is alles mogelijk.palone schreef:Ik heb geen scanner, maar is het mogelijk om je negatieven bij een fotozaak te digitaliseren, of moet ik daarvoor zelf een scanner of iets dergelijks voor aanschaffen ?
gr,
Patrick
Bij het ontwikkelen en afdrukken laat ik soms meteen het negatief digitaliseren. Krijg dan bij de foto's meteen een CD'tje mee.
Dat kost een paar euro en de resolutie is 1909x1273
Nu ik een digitaaltje heb is het digitaliseren waarschijnlijk verleden tijd.
-
- Forumlid
Re: Het digitaliseren van negatieven, dia's, e.d.
Sinds 3 weken in het bezit van de ES-1 in combinatie met de 60 mm macro en tussenringen.
Met dat hulpstuk inmiddels een kleine 1500 dia's gedigitaliseerd. Als lichtbron gebruik ik daglichtlampen.
De kwaliteit haalt het niet bij mijn Coolscan IV ED. Maar de kwaliteit van de, voor het meerendeel 20 - 30 jaar oude dia's
is ook niet meer geweldig.
Door vochtschade zijn er ook een paar duizend verloren gegaan.
Maar om bij het onderwerp te blijven.
Ik heb nu gedigitaliseerde dia's van een aanvaardbare kwaliteit maar ze zijn niet geschikt voor publikatie o.i.d.
Leuk om eens terug te kijken, maar dat is het dan wel.
Bladmos
Met dat hulpstuk inmiddels een kleine 1500 dia's gedigitaliseerd. Als lichtbron gebruik ik daglichtlampen.
De kwaliteit haalt het niet bij mijn Coolscan IV ED. Maar de kwaliteit van de, voor het meerendeel 20 - 30 jaar oude dia's
is ook niet meer geweldig.
Door vochtschade zijn er ook een paar duizend verloren gegaan.

Maar om bij het onderwerp te blijven.
Ik heb nu gedigitaliseerde dia's van een aanvaardbare kwaliteit maar ze zijn niet geschikt voor publikatie o.i.d.
Leuk om eens terug te kijken, maar dat is het dan wel.
Bladmos
Re: Het digitaliseren van negatieven, dia's, e.d.
Het voordeel van Vuescan is dat het systeem onafhankelijk werkt.
Wanneer je Vuescan koopt, dan kan je een versie voor windows, Apple en Linux downloaden.
Geweldig programma. Ik gebruik dit programma voor mijn documentscanner Nikon Coolscan IV ED.
Resultaten bij negatieven en nog niet ingeraamde dia's prima.
Bij ingeraamde dia's afhankelijk van het inraamsysteem zijn de resultaten matig tot slecht.
Wanneer je Vuescan koopt, dan kan je een versie voor windows, Apple en Linux downloaden.
Geweldig programma. Ik gebruik dit programma voor mijn documentscanner Nikon Coolscan IV ED.
Resultaten bij negatieven en nog niet ingeraamde dia's prima.
Bij ingeraamde dia's afhankelijk van het inraamsysteem zijn de resultaten matig tot slecht.