Het digitaliseren van negatieven, dia's, e.d.
Het digitaliseren van negatieven, dia's, e.d.
VueScan
Wanneer u dia’s, kleur- en/of zwart/wit negatieven wilt scannen dan kan dat ook heel vaak met een flat bed scanner. Heel veel scanners hebben daar speciale voorzieningen voor. De resultaten vallen vaak flink tegen, omdat de software flink te kort schiet.
Sinds kort gebruik ik daar het programma VueScan voor. Wat zondermeer een professioneel programma genoemd mag worden. Scant ook in RAW en laat de histogrammen zien, enz.
Bij voldoende belangstelling wil ik het wel laten zien na de Alg. Leden Vergadering van 18 maart. Ik zal hiervoor een computer en scanner meebrengen.
Bij voldoende reacties zal ik het bestuur van de NCN vragen of er voor deze demo ruimte is.
Gerrit
Wanneer u dia’s, kleur- en/of zwart/wit negatieven wilt scannen dan kan dat ook heel vaak met een flat bed scanner. Heel veel scanners hebben daar speciale voorzieningen voor. De resultaten vallen vaak flink tegen, omdat de software flink te kort schiet.
Sinds kort gebruik ik daar het programma VueScan voor. Wat zondermeer een professioneel programma genoemd mag worden. Scant ook in RAW en laat de histogrammen zien, enz.
Bij voldoende belangstelling wil ik het wel laten zien na de Alg. Leden Vergadering van 18 maart. Ik zal hiervoor een computer en scanner meebrengen.
Bij voldoende reacties zal ik het bestuur van de NCN vragen of er voor deze demo ruimte is.
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op wo feb 21 2007 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie wel een FB630U in de lijst staan.Pindar01 schreef:Hmmm,
Ik ben hier wel benieuwd naar![]()
Ik heb zelf een oude CanoScan FB630P als ik daar met de juiste software dia's mee kan digitaliseren lijkt het me wel wat!![]()
Groet: Michel
Het moet een scanner zijn waar reeds voorzieningen op zitten om dia's e.d. te scannen. Vaak een speciale houder en achtergrondverlichting.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Agendapunt
Lijkt me een goed idee Gerrit,
Ik heb nog een karrevracht aan dia's en negatieven.
Als ik die kan scannen en er een redelijke kwaliteit uit kan halen, doe ik er tenminste nog iets mee.
Weer een punt voor de agenda.
Groetjes George
Als ik die kan scannen en er een redelijke kwaliteit uit kan halen, doe ik er tenminste nog iets mee.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: Agendapunt
George,George Fennes schreef:Lijkt me een goed idee Gerrit,
Groetjes George
Omdat het een commercieel programma is, kan ik me voorstellen dat men dat eerst wil zien. Alle functie en instellingen die je op een digitale camera kan tegen komen zitten in het programma. Maar ook enige honderden kleur negatief films zijn al voorgeprogrammeerd!
Vr. gr. Gerrit
-
- Clublid
eurocentjes
Gerrit schreef:
Je zegt dat het een commercieel programma is.
Ben ik nieuwsgierig wat de kosten voor dit programma zijn (ik blijf een Hollander toch).
Alvast bedankt voor je inzet Gerrit.
Groetjes George
Code: Selecteer alles
George,
Omdat het een commercieel programma is, kan ik me voorstellen dat men dat eerst wil zien. Alle functie en instellingen die je op een digitale camera kan tegen komen zitten in het programma. Maar ook enige honderden kleur negatief films zijn al voorgeprogrammeerd!
Vr. gr. Gerrit
Ben ik nieuwsgierig wat de kosten voor dit programma zijn (ik blijf een Hollander toch).
Groetjes George

Re: eurocentjes
Ca. 60 dollar.George Fennes schreef:Gerrit schreef:Je zegt dat het een commercieel programma is.Code: Selecteer alles
George, Omdat het een commercieel programma is, kan ik me voorstellen dat men dat eerst wil zien. Alle functie en instellingen die je op een digitale camera kan tegen komen zitten in het programma. Maar ook enige honderden kleur negatief films zijn al voorgeprogrammeerd! Vr. gr. Gerrit
Groetjes George
Gerrit
-
- Clublid
samen delen
Daar is nog overheen te komen.
En kunnen we dat programma gezamenlijk aanschaffen?
Dan scheelt het weer.
Groetjes George
Dan scheelt het weer.
Groetjes George

Re: samen delen
Ik denk het niet. Na betaling krijg je een getal per email, waarmee je het programma kan activeren. Wel heb je hierna ‘levenslang’ recht op gratis up dates.George Fennes schreef:Daar is nog overheen te komen.
Dan scheelt het weer.
Groetjes George
Gerrit
Hoi mensen,
Niet om alle verwachtingen direkt neer te slaan, maar toch het volgende:
Ik gebruik zelf ook Vuescan, en het fijne is dat deze inderdaad niet scanner afhankelijk is. Komt nog bij kijken dat deze software de meeste Scan software van de scannerfabrikanten het nakijken geeft. Een goede uitzondering op dit verhaal is Nikon scan die geleverd word bij de Nikon Coolscans. De combinatie Vuescan en Fladbed(epson 3200) gebruik ik alleen voor het scannen van Midden formaat dia's. De kwaliteit is dan heel erg goed. Maar............., vcoor het scannen van kleinbeeld negatieven/dia's schieten flatbeds echt tekort. Goed genoeg voor webpresentatie, of maximaal A4 prints. Voor kwaliteits prints op groot formaat schieten ze gewoon te kort in vergelijking met een goede negatief/dia scanner. Komt nog bij kijken dat alle flatbeds de door hun opgegeven ppi waarde gewoonweg niet halen. Die scanner van mij geeft aan 3200 ppi werkelijke optische resolutie. De praktijk is maximaal 2400 ppi. Dit geld zelfs voor de nieuwste V700 fladbeds van Epson.
Dus voor web en t/m A4 OK. Voor echte kwaliteit moet je toch naar een Coolscan.
Mvrgr,
Martin
Niet om alle verwachtingen direkt neer te slaan, maar toch het volgende:
Ik gebruik zelf ook Vuescan, en het fijne is dat deze inderdaad niet scanner afhankelijk is. Komt nog bij kijken dat deze software de meeste Scan software van de scannerfabrikanten het nakijken geeft. Een goede uitzondering op dit verhaal is Nikon scan die geleverd word bij de Nikon Coolscans. De combinatie Vuescan en Fladbed(epson 3200) gebruik ik alleen voor het scannen van Midden formaat dia's. De kwaliteit is dan heel erg goed. Maar............., vcoor het scannen van kleinbeeld negatieven/dia's schieten flatbeds echt tekort. Goed genoeg voor webpresentatie, of maximaal A4 prints. Voor kwaliteits prints op groot formaat schieten ze gewoon te kort in vergelijking met een goede negatief/dia scanner. Komt nog bij kijken dat alle flatbeds de door hun opgegeven ppi waarde gewoonweg niet halen. Die scanner van mij geeft aan 3200 ppi werkelijke optische resolutie. De praktijk is maximaal 2400 ppi. Dit geld zelfs voor de nieuwste V700 fladbeds van Epson.
Dus voor web en t/m A4 OK. Voor echte kwaliteit moet je toch naar een Coolscan.
Mvrgr,
Martin