Waarom wordt er zo weinig gereageerd

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Waarom wordt er zo weinig gereageerd

Bericht door Erich Snijder » di jun 08 2010 10:59 am

Melliw schreef:Als je foto's positief opvallen wordt er zeker op gereageerd.
Wordt er niet gereageerd, dan zegt dat toch genoeg?

Groeten van Willem
Lijkt me niet helemaal zo.
En waarom zou er dan niet gereageerd hoeven worden ???
Is dit dan niet een forum waar mensen komen om ook nog steeds wat te leren.
Dus uit zowel de positieve foto's als de negatieve.

Nu moet een TS maar met Gods gratie afwachten of een door hem geplaatste foto('s) als positief wordt ervaren.

Groeten.
Erich.

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » di jun 08 2010 11:14 am

Erich Snijder schreef: Is dit dan niet een forum waar mensen komen om ook nog steeds wat te leren. Dus uit zowel de positieve foto's als de negatieve.
Mee eens, maar er zit ook een verschil in de nuancering van de positieve en negatieve reacties. Het wil nog wel eens gebeuren dat ik een reactie lees van iemand die een foto niet zo goed vind en de reactie dan ook erg grof/negatief vertaald. Iedereen hier heeft een eigen niveau en doel van de foto's die hij/zij maakt. En waarom moeten sommige foto's dan (onnodig) worden afgebrand? Komt de sfeer niet ten goede en zo jaag je ook mensen weg. Tuurlijk mag je foto's niet mooi vinden of zelf anders maken (of dat nu qua compositie is of instellingen), maar probeer de TS dan ook te adviseren of inspireren, althans dat is mijn gedachte..
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di jun 08 2010 11:21 am

Nog even een tweede reactie, meer on-topic:

Per maand wordt het forum bezocht door ca. 100.000 bezoekers, die 6 à 7 minuten gemiddeld blijven 'hangen'. Dat is veel en lang. Nog meer cijfers: Vanaf begin januari, dus in 5 maanden, zijn er 40.000 posts geplaatst. Er wordt dus wel degelijk veel geplaatst. De sfeer is het laatste jaar absoluut verbeterd, er wordt minder kort door de bocht en fel gereageerd dan de vorige jaren.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die over onderwerpen een afwijkende mening hebben en/of wat onhandig communiceren, dat houdt je op internet. Je kunt tenslotte de intonatie niet horen. Daarnaast, zoals ook Joep al schreef, komt het erg veel voor dat er naar de bekende weg gevraagd wordt. Dat iemand daar, na binnen twee weken driemaal een nieuw draadje met hetzelfde onderwerp tegen gekomen te zijn, ietwat korzelig reageert vind ik begrijpelijk, maar keur ik niet goed. De nieuweling kan ook op een vriendelijke manier op de reeds bestaande informatie gewezen worden.
Kortom, ben je het ergens niet mee eens, tel even tot tien voor je reageert, dat voorkomt een hoop - ongewilde - ellende.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Erich Snijder » di jun 08 2010 11:25 am

Jop schreef:
Erich Snijder schreef: Is dit dan niet een forum waar mensen komen om ook nog steeds wat te leren. Dus uit zowel de positieve foto's als de negatieve.
Mee eens, maar er zit ook een verschil in de nuancering van de positieve en negatieve reacties. Het wil nog wel eens gebeuren dat ik een reactie lees van iemand die een foto niet zo goed vind en de reactie dan ook erg grof/negatief vertaald. Iedereen hier heeft een eigen niveau en doel van de foto's die hij/zij maakt. En waarom moeten sommige foto's dan (onnodig) worden afgebrand? Komt de sfeer niet ten goede en zo jaag je ook mensen weg. Tuurlijk mag je foto's niet mooi vinden of zelf anders maken (of dat nu qua compositie is of instellingen), maar probeer de TS dan ook te adviseren of inspireren, althans dat is mijn gedachte..
Hier ben ik het volledig mee eens.

Echter plaats ik mijn foto's in beoordelen en niet in presentatie omdat daar al een verschil zit met het reageren.
In die sectie kun je dus ook meer verwachten en moet dat accepteren.
Ik waardeer het niet als men grof en onbeschoft reageert maar weet wel dat ik meer kan verwachten.
Dit (duidelijke info) is ook iets wat ik wil omdat, wat in mijn vorige post ook al stond, ik veel meer wil leren en dus de commentaar nodig heb.

In één van mijn laatste topics heb ik ook vermeld dat ik graag commentaar wil en die fatsoenlijk wil.
Mensen mogen over mijn foto's zeggen wat ze willen maar inderdaad met fatsoen en respect.

Blijft echter op een forum en het geschreven woord natuurlijk ook het nadeel dat iets anders gelezen kan worden dan wat er staat of werkelijk bedoelt wordt.
Misschien moet ook niet altijd alles gelijk als afzeiken worden gezien of men moet dat niet menen te lezen.

Groeten.
Erich.

Daniël

Bericht door Daniël » di jun 08 2010 11:26 am

aquarius schreef:Ik heb twee weken gelden ook wat foto`s geplaatst. Zowel in een aparte topic als in een verzameldraadje. Ik heb op de aparte topic 2 maal commentaar gehad en in het verzameldraadje 1.
Hier zaten Daniel en Patric V NIET bij.
Excuses, die heb ik over het hoofd gezien gezien het feit dat er zoveel post per minuut bij komen.

Het is niet perse het feit dat er bepaalde personen niet reageren. Ik heb liever dat de bekende azijn pissers niet reageren. Liever gewoon zoals al gezegd een ban krijgen op de forum.
Zeiken doe je maar op de plee :!:

En natuurlijk heb ik het ook niet over de 500e vraag die gesteld is of deze lens wel op deze body past.
Soms reageren omdat er dan toch wel wat interessants tussen zit.

Ik heb het meer over de presentaties. Ook al staat er in de regels van presentaties (wat ik eigenlijk een zinloze regel vind) dat er geen zware commentaar mag zijn.
Als het een opbouwende kritiek is en ook uitgelegd waarom dan denk ik dat het al een stuk beter gaat.

Ik zie soms foto's die echt goed zijn en niemand die reageert. Dat vind ik nou echt jammer. Zou dat te maken hebben met 1e post vrees?
Ik denk niet dat de bedoeling is dat een foto compleet afgebrand moet zijn. Als je beginner bent en je hebt een leuke hobby en je wilt wat reacties zit je niet te wachten op een afbrander. Waarom zou je dan terug komen.
Er zijn zat vriendelijkere forums waar je wel gewoon geholpen bent.

Is het nu een feit omdat je vanaf (bijvoorbeeld) je 12e begonnen bent en al een zooi foto's gemaakt hebt en op school academie zit of pro bent dat je superieur bent? Die tijd hebben we toch al gehad. Grow up!

Het woord zit in een beginner en amateur. Het is een hobby. Een hobby moet leuk blijven.
Als ik soms de Voorstel topics zit te lezen is soms een reactie(wat George al zei) welkom.
Alsof je over een deur veger stapt :huh:

Ik zie enkele topics in Foto Presentaties met foto's die er goed uitzien.
Wat krijg je als reactie, niks. Soms zijn foto's 130x bekeken en dan nog maar 1 of 2 reacties. En dan zijn ze echt goed.

Die mentaliteit van:
If I scratch your back I will scratch yours
moet echt verdwijnen.
Tevens dat club gedrag. Ik ben vriendjes met die en alleen daar reageer ik op. Ben je dan echt zo bekrompen?
Ik heb hier met veel plezier op gezeten maar dat begint toch echt langzaam te verdwijnen.
Ik was zelfs van plan om clublid te worden. Maar ik daar ben ik wel vanaf gestapt.
Melliw schreef:Als je foto's positief opvallen wordt er zeker op gereageerd.
Wordt er niet gereageerd, dan zegt dat toch genoeg?

Groeten van Willem
Dit is nu zo'n voorbeeld.
Waarom zegt het nou genoeg? Ben je nu al verzuurd?
Als er niet gereageerd zou worden hoe wil je je dan verbeteren?
Vriendelijker zou zijn:
Is een leuke serie (o.i.d.).
De serie spreekt mij niet aan omdat, .....
Je kan beter de volgende keer deze dingen doen .....

Ik zeg niet dat je bij elke serie moet reageren. Ik persoonlijk zit ook niet te wachten 5 pagina's met reacties van:
wat een leuke serie zeg.
Ik heb liever een reactie zoals Jac, Léon, George, Patrick, RBfoto, LOKA, Jop, Arthur, roes en nog meer.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » di jun 08 2010 11:31 am

Erg boeiend om de meningen na de start van Daniel te lezen.
Ik heb me ook regelmatig verwonderd over de toon in reacties aan mij of anderen. En me weleens gedacht is mijn foto nou zo slecht? Of gedacht moet je dat nu echt zo zeggen?

Tjah, ik verwacht gewoon minder en probeer mijn dingetje te doen. En heb en aantal leuke(internet tot nu toe) contacten hier opgedaan.
Wat mij betreft mag er soms wat genuanceerder gereageerd worden op mensen, of zoals ik al paar maal lees geen reactie op je foto is duidelijk zat toch en als je een vraag stelt die te simpel is, tja.......

Ben benieuwd of hier nog opzienbarende replies gaan komen.

Daniel, ik heb respect voor het feit dat je dit op deze manier in de groep gooit! Je maar weet nooit waar het goed voor is en wat het brengt.

Peter
Bijna leeg hier....

Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Erich Snijder » di jun 08 2010 11:35 am

Waarom zegt het nou genoeg? Ben je nu al verzuurd?
Sorry hoor maar dit vindt ik een reactie zoals jij die afkeurt in je eerder posts.

Ik zeg niet dat je bij elke serie moet reageren. Ik persoonlijk zit ook niet te wachten 5 pagina's met reacties van:
wat een leuke serie zeg.
Ik heb liever een reactie zoals Jac, Léon, George, Patrick, RBfoto, LOKA, Jop, Arthur, roes en nog meer.
Ik vind het krijgen van een compliment ook erg leuk maar voor mijn leren heb ik meer nodig.
Daarin wil ik 'commentaar' op een fatsoenlijke manier.
Ik ga ook zeker niet reageren bij elke post omdat ik het dan afgezaagd vind om elke keer te zeggen leuke foto of iets in die trend.
Ik moet nog heel veel leren in de fotografie en kan daardoor niet eens op elke foto reageren.
Kan het niet onderbouwen.
En alleen maar typen dat ik iets leuk vind is niet mijn ding.

Dit is mijn persoonlijke motivatie over het wel of niet reageren.

Groeten.
Erich.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di jun 08 2010 11:38 am

Daniël schreef:
I
Tevens dat club gedrag. Ik ben vriendjes met die en alleen daar reageer ik op. Ben je dan echt zo bekrompen?
Ik heb hier met veel plezier op gezeten maar dat begint toch echt langzaam te verdwijnen.
Ik was zelfs van plan om clublid te worden. Maar ik daar ben ik wel vanaf gestapt.
Jammer, maar hier sla je, wat mij betreft, de plank echt helemaal mis.
Als je plezier weg is, moet je dat denk ik bij jezelf zoeken en niet anderen daar de schuld van gaan geven.
Geef mij eens aan waarom je besloten hebt geen clublid te worden en nu wel vindt dat je het recht hebt om clubleden in een bepaalde hoek te zetten. Je bent gast op een open forum dat mogelijk gemaakt wordt door een vereniging.
Groet, Cees

Lid NCN

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jun 08 2010 11:42 am

Erich Snijder schreef:Ik vind het krijgen van een compliment ook erg leuk maar voor mijn leren heb ik meer nodig.
Daarin wil ik 'commentaar' op een fatsoenlijke manier.
Ik ga ook zeker niet reageren bij elke post omdat ik het dan afgezaagd vind om elke keer te zeggen leuke foto of iets in die trend.
Ik moet nog heel veel leren in de fotografie en kan daardoor niet eens op elke foto reageren.
Kan het niet onderbouwen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik fotografeer nog maar net 2 jaar en moet nog veel leren (volg dus ook cursussen etc), maar het forum is voor mij buiten die cursussen zo'n beetje de enige plek om inhoudelijke feedback te krijgen. Mijn familie- en kennissenkring vind alles wat het niveau van camera's in mobiele telefoons ontstijgt al prachtig, wat grappig is maar waardoor je bar weinig leert. En de lokale fotoclubs hier in Eindhoven spreken me tot nu toe ook niet echt aan als ik hun websites zo bekijk...
Spul waarmee je foto's maakt...

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » di jun 08 2010 11:55 am

Cees Laarman schreef:
Daniël schreef:
I
Als je plezier weg is, moet je dat denk ik bij jezelf zoeken en niet anderen daar de schuld van gaan geven.
Geef mij eens aan waarom je besloten hebt geen clublid te worden en nu wel vindt dat je het recht hebt om clubleden in een bepaalde hoek te zetten. Je bent gast op een open forum dat mogelijk gemaakt wordt door een vereniging.
Wel Cees zulk soort reacties, daar krijg ik nu stekeltjes van.
Waarom altijd direct de schuld bij een ander neerleggen?
Waarom vraag je je niet eens af of de reactie van die persoon terecht is en of er iets aan gedaan zou kunnen worden?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ppbogaard
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ppbogaard » di jun 08 2010 12:21 pm

Wat een eindeloos gezever :!:
Geniet van het fotograferen. :mryellow:
Vriendelijke groet, Peter

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door yo-1 » di jun 08 2010 12:32 pm

ReneG schreef:Dat er zo weinig wordt gereageerd vind ik wel jammer, zeker in de sectie foto presentaties/beoordelingen (daar moeten mensen immers van leren). Maar gezien de reacties die je af en toe ziet (in het verleden was het erger!) vind ik het niet zo vreemd dat mensen terughoudend zijn.

In het begin was ik ook zeer terughoudend met posten door de overtrokken reacties van sommige mensen. Maar ik heb besloten me daar niets meer van aan te trekken. Dat gezegd hebbende, ik heb jarenlang grote fora gemodereerd en soms zie ik hier reacties die (eventueel na een waarschuwing) direct hadden moeten leiden tot een (al dan niet permanente) forum ban. Gewoon op basis van normale omgangsvormen en fatsoen. Die gelden OOK op fora.
Misschien een idee om in de sectie presentaties/beoordelingen een opsplitsing te maken, in beginner/gevorderde en/of amateur/pro, waar iedere fotograaf naar zijn eigen pretentieniveau kan kiezen waar hij zijn foto's aanbied ter recensie. Wie zijn foto's dán in de PRO-categorie plaatst, weet dat er met bijpassende kritiek naar gekeken zal worden, maar wie zich als 'beginner' manifesteert, kan met milde, stimulerende aanbevelingen geholpen worden.
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di jun 08 2010 12:36 pm

George Fennes schreef:
Cees Laarman schreef:
Daniël schreef:
I
Wel Cees zulk soort reacties, daar krijg ik nu stekeltjes van.
Waarom altijd direct de schuld bij een ander neerleggen?
Waarom vraag je je niet eens af of de reactie van die persoon terecht is en of er iets aan gedaan zou kunnen worden?

Groetjes George :D
Jammer dat je, in dit geval, selectief leest, George.
De zin "tevens dat club gedrag, etc", daar reageer ik op.
Daarnaast zeg ik juist, zoek het weglopen van het plezier bij jezelf en niet bij een ander.

We hebben daarnaast elk jaar zo'n topic. Meestal van een forumlid en niet van een clublid.
Indien een forumlid zich tekort gedaan voelt, kan hij of zij zich daarover bij een moderator beklagen.

Ik maak in het reageren naar forum- en clubleden geen verschil, iedereen is welkom zolang hij/zij zich aan de forum- en etiquetteregels houdt.
Zolang die regels door een ieder nageleefd worden, hoeft er niets te veranderen.

En om op de eerste 'klacht' van de TS terug te komen, ik kan en zal niemand dwingen te reageren op iets, of dat nu een foto of een stuk tekst is. De één krijgt meer reacties dan de ander, ik zie jou, George, ook zelden reageren, om nog maar eens naar het onderwerp terug te keren.
Groet, Cees

Lid NCN

Daniël

Bericht door Daniël » di jun 08 2010 12:50 pm

Erich Snijder schreef:orry hoor maar dit vindt ik een reactie zoals jij die afkeurt in je eerder posts.
Dat is de reactie die ik bedoelde. Het is niet persoonlijk naar Melliw. Dat moet ik even zeggen. Het zijn dit soort reacties die ik wil aangeven.
Mocht het verkeerd overkomen dan mijn oprechte excuses. Ik ben niet iemand om af te branden. Heb veel vriendelijkheid in me die ik niet kwijt wil hebben.

Cees, ik heb het niet over het club gedrag van de NCN leden. Absoluut niet.
Het is het het punt van
Daniël schreef:If I scratch your back I will scratch yours
Dat moet verdwijnen.

Waarom dan misschien toch geen club lid? Als dat negatieve zo door blijft doorgaan waarom zou ik dan terug komen? Wat let mij om niet mijn account te laten verwijderen en tabee te zeggen?

Peter, dank. Je weet nooit wat er uit rolt. Ik had dit ook niet verwacht. Het is een punt waar veel mensen mee zitten maar niet durven te zeggen vanwege de reacties.
Ik ben er niet bang voor. Wat kan me gebeuren???
Mijn huid is dik genoeg om woorden door te laten komen (ik heb de bouw ook mee :lol: ). En 's-ochtends insmeren met olie om alles van je af te laten glijden doet wonderen :lol:

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » di jun 08 2010 1:13 pm

Ik persoonlijk weet niet hoe ik iets onder woorden moet brengen, dus als ik een foto mooi vind dan laat ik dat meestal wel weten, ik heb op alleen de reactie ,, dat is een mooie foto,, commentaar gekregen waarom ik hem mooi vind en dat is nu net iets wat ik niet zo goed weet over te brengen, dus laat ik het er meestal bij dat ik de foto mooi vind.

zou zelf ook heel graag op een cursus gaan, ik heb ook wel een cursus gedaan bij de Volksuniversiteit, maar daar moest ik ook zeggen waarom ik een foto mooi vond/vind en dat weet ik meestal niet te benoemen. Ik had dus toen al spijt dat ik op een cursus was gegaan.

Dus soms reageer ik niet op een foto, want tips geven vind ik ook best moeilijk, of ik zeg (als ik de foto mooi vind) alleen maar dat ik hem mooi vind.

Als ik een foto plaats (wat ik niet zo heel veel doe) en ik krijg geen reacties zit ik daar niet mee, weet dan al dat het niet zo heel veel bijzonders is. En het maakt me ook niks uit als een ander er niks aan vind, ik heb plezier tijdens het fotograferen en niet iedereen hoeft mijn foto`s mooi te vinden. Kan ik echt niet mee zitten, er zijn wel ergere dingen op de wereld dan geen reactie krijgen op je foto`s.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”