Waarom wordt er zo weinig gereageerd

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Daniël

Waarom wordt er zo weinig gereageerd

Bericht door Daniël » di jun 08 2010 7:49 am

Iets wat al door veel mensen aan gegeven is inclusief mij.
Dus ik begin er maar een discussie over.

Waarom zijn er mensen die alleen kijken en niet met een reactie komen :frown:
Het lijkt er wel op dat ze niks durven te zeggen omdat er een stel azijn pissers zijn die gelijk iedereen afzeiken :evil:
Het zou fijn zijn ook voor de mensen die net beginnen dat mensen met tips komen en is gaan reageren.
Niet alleen vrienden en vast clubje. Ga is uit je schulp en plaats is een reactie.
En niet alleen komen met het zeggen dat je het niet mooi vind. Waarom niet, wat kan er beter, tips voor het schieten van de volgende keer.
Er is niets voor niets een reden dat er steeds meer mensen naar andere forums gaan omdat ze het gezeik hier zat zijn.

Ik wou het even kwijt omdat het me echt begint te irriteren.

Patrick_V

Re: Waarom wordt er zo weinig gereageerd

Bericht door Patrick_V » di jun 08 2010 8:06 am

Het voelt wel een beetje aan als een kliekje, dat viel mij ook al op vanaf het begin.
Dit forum geeft me niet echt een warm gevoel. Misschien komt dit ook door de soort hobby, die door een bepaald type mensen wordt beoefend?

Bij hoeveel van jullie is de ringvinger langer dan je wijsvinger? Bij mij is ie stukken langer ;)

Ook omdat er veel aandacht wordt gegeven aan ''clubleden''. Het geeft mij het gevoel als of gewone forum leden geen echte leden zijn en buiten de boot vallen.
Uitje clubleden hier, 1000ste clublid daar, meeting clubleden daar, fotoshoot met NCN....
Ik denk dat er aparte uitjes georganiseerd moeten worden voor forumleden, dat roept het bij mij op.
Maar dan krijg je twee kampen, en dat is helemaal niet bevorderlijk voor de sfeer op het forum.... :twisted:

iJoost

Bericht door iJoost » di jun 08 2010 8:18 am

Vind je nu dat er te weinig gereageerd wordt of dat er te veel "gezeikt" wordt?

Voor wat betreft het eerste (dat is per slot van rekening je topic titel), ik reageer alleen als er wat mij betreft iets te reageren valt. Er wordt een vraag gesteld waarop ik denk te kunnen helpen bij het beantwoorden, er wordt een foto geplaatst waarbij ik denk een goed advies te hebben, of er wordt een foto geplaatst die ik een compliment of een vraag waard vindt.

Veel posts van foto's van beginners stellen nog niet zoveel voor. Hartstikke leuk dat je de ontspanknop van je camera gevonden hebt maar leer nu eerst maar even belichten, scherpstellen, composeren, kleur corrigeren, etc. Je kunt hier natuurlijk niet naar aanleiding van elke "hij doet" of "ik heb 'm" post een cursus fotograferen gaan starten. Gelukkig hoeft dat ook niet want het is allemaal al veeeeeeel vaker uitgelegd. Gebruik voor de grap de zoekfunctie maar eens...

Dus om niet te "zeiken" reageer ik dan gewoon niet. "Al honderd kijkers en nog geen enkele reactie" krijg je dan. Ja, nou en? Dat zegt toch genoeg? Blijkbaar heb je niet iets gepost waar mensen op willen reageren. Dit is internet. Iedereen doet hier wat ie zelf leuk vindt. Als je gegarandeerd een reactie wilt moet je maar naar school gaan of een cursus nemen. Docenten worden ervoor betaald om te reageren. Wij niet. Als je hier een reactie wilt dan moet daar zelf iets (meer) voor doen.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di jun 08 2010 8:50 am

Patrick_V schreef: Ook omdat er veel aandacht wordt gegeven aan ''clubleden''. Het geeft mij het gevoel als of gewone forum leden geen echte leden zijn en buiten de boot vallen.
Uitje clubleden hier, 1000ste clublid daar, meeting clubleden daar, fotoshoot met NCN....
Het forum is onderdeel van de Nikon Club. Toch logisch dat er meer aandacht gaat naar de activiteiten van de Nikon Club.
Als je je daar aan ergert moet je naar een forum gaan dat niet gekoppeld is aan een club.
Kliekvorming heb je op ieder forum. Veel leden van dit forum zijn naar een ander forum overgestapt, of op beide forums actief. Maar ook daar zie je groepjes forumleden die gezamenlijk dingen ondernemen. Is toch niks mis mee?

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » di jun 08 2010 8:59 am

Dat vind ik jammer, dat mag toch ook.
Ik had mij een andere voorstelling van dit forum, mijn fout....

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di jun 08 2010 9:07 am

Patrick_V schreef:
Ook omdat er veel aandacht wordt gegeven aan ''clubleden''. Het geeft mij het gevoel als of gewone forum leden geen echte leden zijn en buiten de boot vallen.
Ik denk dat er aparte uitjes georganiseerd moeten worden voor forumleden, dat roept het bij mij op.
Maar dan krijg je twee kampen, en dat is helemaal niet bevorderlijk voor de sfeer op het forum.... :twisted:
Even een reactie op een naar mijn mening ongefundeerde mening:
Fotoshoots en stadswandelingen, zoals die de afgelopen twee weken in Leiden en het Noorder Dierenpark zijn georganiseerd, zijn voor iedereen vrij om mee te doen. Dus als je daar niet aan meedoet, ligt dat aan jezelf.
En ja, er worden aparte dingen voor clubleden georganiseerd. Die betalen daar jaarlijks het fenomenale bedrag van € 27,= voor. Daar krijgen ze viermaal per jaar het full colour NCN Magazine voor, kunnen ze deelnemen aan een aantal speciaal voor clubleden georganiseerde uitjes en cursussen, bijvoorbeeld a.s. zondag de CaptureNX2-cursus voor gevorderden.
Daarnaast, en dat mag je je ook realiseren, maken deze clubleden het met het betalen van hun contributie ook mogelijk dat niet-clubleden kennis op kunnen doen op dit forum. Dat clubleden dus een streepje vóór hebben, klinkt mij nog steeds niet vreemd in de oren.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Northernlight

Bericht door Northernlight » di jun 08 2010 9:12 am

Persoonlijk lees ik hier met enige regelmaat en reageer ook weinig om de doodeenvoudige reden dat ik vind dat mijn reactie relevant moet zijn aan het gestarte topic, en daar ik / wij onze D90's nog niet helemaal doorgrond hebben ben je automatisch en wellicht wat terughoudend?
Wat betreft opbouwende kritiek op foto's is het gegeven waarschijnlijk dat het niveau hier nogal hoog ligt en men dus kritischer is?

Ook zitten er hier gewoon professionals die wellicht bij elkaar te rade gaan wat hun collega's van het materiaal vinden en verzoeken om feedback???? http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=25781" onclick="window.open(this.href);return false; is hier misschien een voorbeeldje van :?:

Ik denk dat de variëteit heel breed is hier, iemand onterecht afzeiken mist altijd doel en zegt wat meer over diegene zelf dus span je niet.
Verder doe ik vooralsnog mijn voordeel met het hoog informatieve karakter van deze site.
Wellicht zou een hobby fotograaf zich altijd wat moeilijker kunnen meten met een vak fotograaf om de dood eenvoudige reden dat jij en ik incidenteel en in vrije tijd fotograferen, de waardeloze platen van een vak fotograaf zul jij nooit zien :lol: , maar die zijn er wel hoor.

En zou een vak fotograaf werkelijk net zoveel plezier aan het fotograferen beleven als jij???, stel voor dat je voor Neckerman de hele dag artikelen moet catalogiseren?, of de hele dag met arrogante modellen moet werken?, in een busje zit voor het gebouw van burgerzaken en iedereen die ruftent binnenkomt voor een nieuwe foto op het rijbewijs beleeft te woord moet staan? :lol: , die mensen zitten hier wellicht ook :lol:
Ik denk dat diegene die voor een foto shoot naar het buitenland worden gestuurd zich terdege bewust zijn dat ze een heel mooie baan hebben en je ook nooit af zullen zijken, wanneer ze tijd hebben je heus wel van goede informatie zullen voorzien.

Denk ook dat door het mooie weer van de afgelopen dagen veel (hobbyisten) mensen er juist op uit trekken en de pc of laptop even links laten liggen?
Mogelijk dat na de zomer dit forum helemaal op bloeit?, mensen allerhande schitterende vakantie foto's en of ander materiaal zullen delen?
Alle foto's die wij nu schieten verzamelen we ook in opslag om met slecht weer vervolgens te bewerken indien nodig?

Bekijk het relatief, en blijf je materiaal en vragen delen, er zijn altijd anderen die met jouw vragen worstelen en stiekem inspiratie opdoen van jou bekritiseerde foto?, kom je azijnpissers tegen bedenk dan dit, Shit never just happens, it always comes from an asshole !

Laters!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 08 2010 9:19 am

iJoost schreef:Gebruik voor de grap de zoekfunctie maar eens...
Haha, dat zouden meer mensen moeten doen. 8)

Bij een reactie kijk ik nooit of iemand wel of geen clublid is. (Ik ben zelf niet eens lid :lol: )
Vriendjes of geen vriendjes interesseert mij niet. Ik kijk alleen naar de inhoudelijkheid van berichten.
Als ik overal op elke posting zou moeten reageren, heb ik een dagtaak. Begin ik niet aan.
Pik alleen die paar berichten eruit wat ik aardig vind om erop te reageren. Dat is persoonlijk.
Een ander heeft weer andere voorkeuren om te reageren. Voor ieder wat wils, maar niks moet.
Als een bericht veel kijkers heeft, maar geen reacties kan dat voor de poster een aanwijzing zijn dat het kennelijk niet zo bijster interessant is om er überhaupt op te reageren. Moet de poster eerder bij zichzelf te rade gaan wat er zo on-interessant is aan diens posting, in plaats van het vingertje naar andere wijzen waarom ze niet reageren. En trek het je allemaal niet te persoonlijk aan. Er worden ook zeker interessante postings neergezet met bijv. een aardige link naar informatie, waar verder weinig aan toe te voegen is. Dat staat op zichzelf. Kan ook prima zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » di jun 08 2010 9:54 am

Ik ben het wel eens met een aantal reacties die hier al gegeven zijn. Zoals ik ook al eens eerder aangaf in een topic bij fotopresentaties:

Ik besef me heel goed dat het voor iedereen verschillend is wat hij/zij mooi vind en dat is ook zo voor mij. Ik denk vaak: wie ben ik om opmerkingen te plaatsen als 'ik heb er niets mee' of 'ik vind het niet mooi' of iets dergelijks. Ik wil graag positief reageren (het valt me op dat hier op het forum de laatste tijd zoveel negativiteit is :wink: ) of inhoudelijk iets kunnen zeggen/adviseren. Ik ben zelf 'pas' een jaar aan het fotograferen, dus ben erg zuinig op het geven van kritiek en adviezen, omdat ik sommige dingen gewoon nog niet weet (ik zie het dan wel, maar vertalen naar de technische termen vergt nog wat meer tijd en begrip). Ik ben het met je eens dat het fijn zou zijn als er meer echte adviezen worden gegeven en ook de toon wat gematigd zou worden. Vaak lees ik berichten die op een manier zijn geschreven die weinig subtiel is en daar wordt dan vaak meer over gekibbeld dan over het oorspronkelijke bericht. Iets wat ik erg jammer vind! Maar zoals ook al is gezegd, het is geen doen om op elke presentatie/beoordeling inhoudelijk op de kwaliteit van de foto's in te gaan.

Groeten, Jop
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jun 08 2010 10:13 am

Dat er zo weinig wordt gereageerd vind ik wel jammer, zeker in de sectie foto presentaties/beoordelingen (daar moeten mensen immers van leren). Maar gezien de reacties die je af en toe ziet (in het verleden was het erger!) vind ik het niet zo vreemd dat mensen terughoudend zijn.

Als een enthousiaste beginner een keer een vraag stelt die hij of zij in een boekje had kunnen vinden (en dat misschien ook heeft gedaan maar niet heeft begrepen), of een wat mindere foto plaatst, geef dan constructieve kritiek of zeg niets, want met overdreven negatieve reacties jaag je mensen weg. Bedenk voor je iets plaatst ook eens of je het zo tegen iemand zou zeggen als die persoon in het echt tegenover je zit? Maar ja bij sommige mensen gaat normaal fatsoen het raam uit als ze eenmaal op fora zitten...

In het begin was ik ook zeer terughoudend met posten door de overtrokken reacties van sommige mensen. Maar ik heb besloten me daar niets meer van aan te trekken. Dat gezegd hebbende, ik heb jarenlang grote fora gemodereerd en soms zie ik hier reacties die (eventueel na een waarschuwing) direct hadden moeten leiden tot een (al dan niet permanente) forum ban. Gewoon op basis van normale omgangsvormen en fatsoen. Die gelden OOK op fora.
Spul waarmee je foto's maakt...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » di jun 08 2010 10:16 am

Ik herkan het bericht van de TS wel.
Ook dat er hier boven gesuggereerd word dat er "kliekjesvorming" heerst, heb ik aan den lijve ondervonden.
In het verleden heb ik veel gepost, maar voor mij is de lol er wel een beetje van af.
Dus ik post maar heel weinig op dit moment.
Ook veel onzinnige postings met alleen een smilie of alleen welkom hier om de score omhoog te gooien vind ik ronduit kinderachtig.
Neem dan de moeite om even inhoudelijk in te gaan op hetgeen degene die zich voorstelt vertelt in zijn voorstelposting.
Als je al die reacties leest met alleen "welkom hier" is dat wel zo vreselijk onpersoonlijk en beledigend, want daar gaat gewoon niets van uit.
Dus dat irriteert mij ook.
Verder worden er soms Topics geopend door een TS die ronduit belachelijk zijn, neem dat Topic over Camera Tools.
Het enige wat gedaan wordt is het Topic oip slot doen, dus degene die zich aangevallen voelt in dit geval Camera Tools kan zich niet verdedigen en deze negatieve reclame blijft maar gewoon staan en iedereen tot in alle eeuwigheid kan dit negatieve verhaal lezen.
Ik zou zeggen verwijder zo'n onzin topic.
Ik heb zelf de moeite genomen om met Camera Tools deze zaak te bespreken en volgen Camera Tools is er niets van waar wat de TS geplaatst heeft (zou dit een posting zijn van een concurerend bedrijf?).
Aan de ene kant zijn de moderators heel streng en aan de andere kant kan schijnbaar alles.
Ook het arrogante gedrag van sommige bestuursleden erger ik mij regelmatig aan en ik denk dat die bestuursleden hun job beter aan iemand anders af kunnen staan, maar dat is mijn mening.
Dus daarom reageer ik weinig meer op dit forum, zie bovenstaande argumentatie.
Voor de rest zijn er wel hele sympathieke forumleden, zoals Arthur, Jack Trum, Léon Obers en nog een aantal anderen, en die maken het voor mij leuk en interessant om toch regelmatig dit forum te lezen.
Ook moet ik zeggen dat ons clubblad een stuk volwassener is geworden en prettig is om te lezen.
Dus niet alles is negatief hoor :wink:
Maar ik denk als we toch bezig zijn dan gooi ik dit er ook maar even uit.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » di jun 08 2010 10:18 am

René G schreef:
In het begin was ik ook zeer terughoudend met posten door de overtrokken reacties van sommige mensen. Maar ik heb besloten me daar niets meer van aan te trekken. Dat gezegd hebbende, ik heb jarenlang grote fora gemodereerd en soms zie ik hier reacties die (eventueel na een waarschuwing) direct hadden moeten leiden tot een (al dan niet permanente) forum ban. Gewoon op basis van normale omgangsvormen en fatsoen. Die gelden OOK op fora.

Je hebt helemaal gelijk René.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di jun 08 2010 10:27 am

Het forum is eigenlijk op z'n minst tweeledig. Een forum over Nikon-materiaal (dat is ook waar de NCN vooral z'n roots heeft) en een fotografie-forum. Beide functies trekken veel mensen aan die vragen stellen en materiaal plaatsen waarvan gezegd kan worden: "been there, done that".
Ik heb echt geen zin om voor de triljoenste keer een antwoord te geven op vragen als: "ik wil mijn kitlens vervangen voor iets beters, wat moet ik kopen?" of "doet dit objectief AF op mijn D3000?". Soms doe ik het wel, soms niet.
Reageren op foto's doe ik ook weinig, omdat ik daar gewoon niet zoveel zin in heb. Ik plaats er ook niet zoveel, omdat ik vaak twijfel aan de toegevoegde waarde van mijn goedbedoelde, maar ontegenzeggelijk middelmatige plaatjes.
En zo heeft het forum een eigen dynamiek, die kennelijk toch heel veel bezoekers trekt. Reageert er niemand op je vraag of foto's, dan is dat een signaal waar je ook wat mee kan.
Het is altijd jammer dat mensen die eerlijke kritiek geven of anderen aanspreken op gemakzuchtige vragen het predikaat 'azijnpisser' krijgen. Ontegenzeggelijk zijn er (zoals op elk forum) figuren die zich minder sociaal vaardig betonen. Dat voorkom je niet.
Is het glas half vol of half leeg? Er wordt ook veel wél gereageerd. Richt je daar maar op, geeft veel meer positieve energie. :lol:
Toen ik voor het eerst op dit forum kwam, viel mij op dat er in het algemeen een beschaafde en gemoedelijke sfeer hangt en dat er niet vaak discussies uit de bocht vliegen. Dit in tegenstelling tot vele andere internet-fora.

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » di jun 08 2010 10:34 am

Daniël schreef:Waarom zijn er mensen die alleen kijken en niet met een reactie komen :frown:
Ik wil hier ook wel op reageren. Ik ga voor een groot deel mee met het commentaar van iJoost en Jop. Ik kijk dagelijks een aantal keren op dit forum en vind het nog steeds erg leuk om naar de foto`s te kijken. Ook van sommige vragen leer ik weer.
Er zijn op dit forum best veel verzameldraadjes geopend en het is inderdaad ondoenlijk om op elke posting te reageren.
Ik heb twee weken gelden ook wat foto`s geplaatst. Zowel in een aparte topic als in een verzameldraadje. Ik heb op de aparte topic 2 maal commentaar gehad en in het verzameldraadje 1.
Hier zaten Daniel en Patrick V NIET bij.
Ik laat het aan de mensen zelf over om te reageren. De kijkers die niet reageren zullen daar best een goede reden voor hebben.

Groetjes,

Aquarius
Laatst gewijzigd door aquarius op di jun 08 2010 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di jun 08 2010 10:43 am

Als je foto's positief opvallen wordt er zeker op gereageerd.
Wordt er niet gereageerd, dan zegt dat toch genoeg?

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”