fotografie TE laagdrempelig geworden?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma apr 02 2007 5:01 pm

Even één ding: er bestaan geen domme vragen.

En ik vind ook dat iedereen een vraag moet kunnen stellen en een antwoord verwachten.

Maar om bij het voorbeeld te blijven dat een van mijn voorgangers aanhaalde over het de weg wijzen aan iemand die de weg vraagt:

Ja. Inderdaad, ik vind het wel eens heel vreemd als mensen kennelijk op weg gaan zonder het flauwste benul van de route of waar ze het einddoel zelfs maar moeten vinden, (want geografisch inzicht wordt tegenwoordig ook met de dag minder, net als het gebruik van Nederlands), dan de auto bij voorkeur dwars over de weg parkeren, en uit het raampje schreeuwen "De ....straat ? ! ?".
Ik vind dus inderdaad wel eens dat iemand die in een auto van een halve ton zit best wel eens zou kunnen investeren in een kaart of een stratenboek van een tientje.

Begrijp me goed: ik wens geen hufterige reacties op vragen, en ik wil ook geen verharding op ons forum. Maar ik denk ook wel eens... Sjonge jonge... wat een vraag...

Maar ja, ik ben kennelijk van een uitstervende generatie. Sorry hoor. Ik heb me destijds in 1974 wel twee weken voorbereid op de aankoop: wordt het een tweedehands Leicaflex SL2 of een nieuwe Nikkormat FTn. Allemaal zonder internet. Gewoon aan de hand van het materiaal dat in boeken, in de fotobladen en in de folders van de importeurs stond. En dan nog voor een ander fotoblad dan waar ik een abonnement op had naar de openbare leeszaal. En de ingebonden jaargangen doornemen.
Lezen en leesvoer zijn en blijven de basis van echt weten.

Enne George: is gemaleerd hetzelfde als gemêleerd? (Mal = ziek of gek in het Frans, toch? Of bedoelde je dat?)

Nee, ik weiger die stomme smilies te gebruiken... Laat ik over aan de internetgeneratie... Liever echte info...

Groet, E.M. de Klerk

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

smile

Bericht door George Fennes » ma apr 02 2007 5:20 pm

Beste E.M. de Klerk,

Bedankt voor de correctie ik heb in de grote van Dale opgezocht en daar staat:

Code: Selecteer alles

ge·mê·leerd (bn.)
1 gemengd
Ja en MAL zou ook inderdaad kunnen, ze zeggen wel eens te mal voor woorden, ja dat kom ik inderdaad hier ook wel eens tegen, maar dat bedoelde ik echt niet.

Dus inderdaad een gemengd gezelschap, zo zie je maar weer, niemand is te oud om te leren.

Ik zal mijn medeforumleden niet meer voor ziek of gek uitmaken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma apr 02 2007 5:28 pm

emdeklerk schreef:Ik vind dus inderdaad wel eens dat iemand die in een auto van een halve ton zit best wel eens zou kunnen investeren in een kaart of een stratenboek van een tientje.
bij zo'n dure wagens kan 'n tomtom er toch ook nog wel van af mag ik hopen! :P

ruud
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » ma apr 02 2007 5:40 pm

domme vragen bestaan niet thik hai , alleen domme antwoorden :wink:

gr. ruud

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma apr 02 2007 5:45 pm

Brenzef, effe snel, moet nu weg:
dank voor je pb!
E.M. de Klerk

George Fennes
Clublid
Clublid

arrogantie hoort hier niet thuis

Bericht door George Fennes » ma apr 02 2007 5:49 pm

Zou het mogelijk kunnen zijn dat we inderdaad meer respect voor elkaar kunnen tonen?

Iemand die een beginnersvraag stelt, wat ook in de handleiding opgezocht had kunnen worden.
Geef daar gewoon antwoord op met eventueel een verwijzing naar de pagina's waar het te vinden is in de handleiding.

Maar door arrogant gedrag bereik je niets, alleen maar irritatie bij medeforumleden.

Dan mag iemand misschien iets meer kennis van een bepaalde vorm van fotografie hebben en soms wat goede raad kunnen geven.

Maar waarom geef je die raad?

Is het alleen om jezelf omhoog te steken van kijk nu eens hoe goed ik ben?

Of geef je die raad om de vragensteller te helpen?

Denk daar gewoon eens over na.

De gegeven raad mag nog zo correct en goed zijn, maar als de toon verkeerd is, sla je helemaal de plank mis en help je iemand niet mee.

Waarom zijn er forumleden die mij vragen stellen via een PB?

Kunnen ze ook op het forum doen.

Vraag je eens af waarom iemand dit niet op het forum wil stellen?

Zou het kunnen zijn dat ze door sommige arrogante forumleden niet als pispaal gebruikt willen worden?

Als iemand zich boven een ander stelt, heb ik liever dat die persoon hier niet meer post.

Het jaagt goedbedoelende nieuwelingen weg en maakt anderen monddood, en dat mag niet gebeuren.

Het zou fijn zijn als de moderatoren ook in dit opzicht zouden willen ingrijpen en personen die zich ten koste van anderen willen profileren even terugzetten op de plaats waar ze thuishoren.

Rogier

Bericht door Rogier » ma apr 02 2007 6:34 pm

George, ik vind dat je het weer behoorlijk overdrijft. Wie wordt er hier dan als pispaal gebruikt? Wie wordt er dan monddood gemaakt? En door wie gebeurd dat dan? Kom maar eens met concrete voorbeelden dan.

Als jij iemand leert autorijden, wil je dan dat hij leert hoe hij na het halen van zijn rijexamen zichzelf zelfstandig kan doorontwikkelen tot een goede automobilist, of dat hij altijd maar bij je blijft terugkomen om te vragen hoe hij iets moet doen? En doe je dat dan door hem er op te wijzen hoe hij zich bepaalde vaardigheden kan eigen maken, of door hem elke keer voor te kauwen wat hij moet doen zonder dat hij daarbij leert waarom?

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » ma apr 02 2007 7:13 pm

Waar is een forum voor?
Volgens mij voor een ieder die vragen stelt,antwoorden geeft,info uitwisselt etc,etc.
Wie maakt uit welke vragen er gesteld mogen worden?
Zijn mensen met sommige vragen te dom om aan dit forum te mogen deelnemen?
Heeft iemand het recht om deze mensen uit te schelden?
Dit is een gewoon forum waar een ieder zijn of haar vragen kan stellen .
Dit forum is toch niet bedoelt voor een paar gevorderde fotografen?
Juist deze zouden een gepast antwoord kunnen geven!
Op elke vraag of opmerking over fotografie in zijn totaliteit kun je antwoord vinden op internet.
Waar immers dit forum ook gevestigd is :!:
boekie

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » ma apr 02 2007 9:25 pm

ik vin 't hier eigenlijk wel gezellig; het is net een groot verjaarsfeestje waar diverse families doorelkaar zitten. Ben je zat van de ene koekebakker draai je je keukenstoel om en kakel je verder met de andere gast. Dan loop je de hal in en tref je op de trap een bijzonder aardige wijsneus die je alles over het postmodernisme kan vertellen, enz.

w.wind
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door w.wind » ma apr 02 2007 10:07 pm

Als je vindt dat er een domme vraag wordt gesteld, ben je niet verplicht om een antwoord te geven
Je kunt gewoon doorklikken naar de volgende vraag
Stoot je niemand tegen het hoofd
dan hoeven er niet van die gesprekken zoals deze plaats te vinden
We zijn allemaal onderaan begonnen
Groeten,
Wim
8)
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind

Mooi spul van Nikon

George Fennes
Clublid
Clublid

respect

Bericht door George Fennes » ma apr 02 2007 10:56 pm

Rogier schreef:

Code: Selecteer alles

George, ik vind dat je het weer behoorlijk overdrijft. Wie wordt er hier dan als pispaal gebruikt? Wie wordt er dan monddood gemaakt? En door wie gebeurd dat dan? Kom maar eens met concrete voorbeelden dan. 
Beste Rogier, dat is nu net wat ik niet wil, ik ga niet op de man spelen, ik ga geen namen noemen waardoor sommige personen zich verplicht gaan voelen om zich te verdedigen.

Degene die het aangaat, weet zelf wel dat hij/zij degene is die besproken wordt.

Maar als je denigrerende antwoorden krijgt, voor dombo wordt uitgemaakt, dat je te lui bent om te zoeken enz. dat zijn slechts enkele kreten die aan mijn netvlies voorbijgegaan zijn.

Dan komt het voor de vragensteller heel pijnlijk over, ondanks dat er fijntjes toch wel goede raad wordt gegeven.

Als ik rechtstreeks op de persoon af wil spelen, doe ik dat wel in een PB en niet openbaar op het forum.

Dus ik zal geen concrete feiten noemen op dit moment.

De rede is omdat ik het uiteindelijk resultaat voor ogen heb.

Ga ik namen en lettrelijke feiten noemen, dan zal het de ene ongepaste opmerking na de andere tot gevolg hebben, in het verleden hebben we dat al gezien en daar pas ik voor.

Ik hoop alleen dat degene die zich nu zo goed voelen, dat ze het recht denken te hebben anderen minderwaardig te behandelen, dit ook zullen lezen en hun handelwijze willen aanpassen en gaan inzien dat niet alles om hen draait.

Maar dat je met een forum als dit, een team moet vormen en elkaar met opbouwende kritiek en raad moet helpen.

Als iemand dat niet ziet of niet kan, hoop ik van ganser harte, dat die persoon dan vertrekt, het bederft de hele sfeer op dit forum.

Gezien de reacties van andere forumleden, wekt dit meer irritaties op dan ons lief is.

Daarom hoop ik dat de moderators eerder zullen ingrijpen, dan had waarschijnlijk die gele kaart ook niet uitgedeeld geworden.

Dat is mijn mening.

Rogier

Bericht door Rogier » ma apr 02 2007 11:27 pm

George, je wilt niet direct op de man spelen maar doet ondertussen wel allerlei toespelingen. Daarnaast heb je het daarbij over "een aantal mensen" en "sommige arrogante forumleden", ik ben dan wel benieuwd wie je daar mee bedoeld. Er zijn namelijk meer mensen, waaronder ik, die het met de opmerkingen van Opgezetfan eens zijn. Los van de eventuele manier waarop het gebracht wordt, op inhoud dus. Als jij mij als onderdeel van die groep dus beschuldigd van arogantie, boven anderen staan en mensen als pispaal gebruiken, dan wil ik dat inderdaad graag horen zodat ik in de gelegenheid ben om daar op te reageren. Mag wat mij betreft via PB, maar als je die toespelingen hier doet lijkt dit me ook de plaats om daar op te kunnen reageren.

George Fennes
Clublid
Clublid

respect

Bericht door George Fennes » ma apr 02 2007 11:41 pm

Rogier,

In al mijn teksten ben ik duidelijk genoeg geweest.
Ik heb geen zin om er op in te gaan.
Er is al genoeg over gezegd en ik hoop gewoon dat er meer met respect naar elkaar gekeken en geschreven wordt.
Als je mijn stelling niet duidelijk genoeg vindt, kan ik daar niets aan doen.
Ik ben niet uit op een confrontatie en heb ook geen zin om met bagger te gooien.
Je bent slim genoeg om te weten wat ik bedoel en daar gaat het mij om.
Ook heb ik geen zin om mijn gelijk of iemands anders zijn ongelijk te gaan bewijzen.
Zoek dat zelf maar uit.
Ik hoop alleen dat degene die dit aangaat, serieus na zullen denken over de reacties die zij tot op heden gegeven hebben naar medeforumleden en wat vriendelijker proberen over te komen.
Dit is het laatste wat ik hier over wil en zal zeggen, en ik ga proberen wat leuke fototjes te maken.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » ma apr 02 2007 11:50 pm

Rogier schreef:George, je wilt niet direct op de man spelen maar doet ondertussen wel allerlei toespelingen. Daarnaast heb je het daarbij over "een aantal mensen" en "sommige arrogante forumleden", ik ben dan wel benieuwd wie je daar mee bedoeld. Er zijn namelijk meer mensen, waaronder ik, die het met de opmerkingen van Opgezetfan eens zijn. Los van de eventuele manier waarop het gebracht wordt, op inhoud dus. Als jij mij als onderdeel van die groep dus beschuldigd van arogantie, boven anderen staan en mensen als pispaal gebruiken, dan wil ik dat inderdaad graag horen zodat ik in de gelegenheid ben om daar op te reageren. Mag wat mij betreft via PB, maar als je die toespelingen hier doet lijkt dit me ook de plaats om daar op te kunnen reageren.
Goed lezen wat er gezegd wordt !. Ik ben het George eens. Maar ook met Martijn(Opgezetfan). Maar de manier waarop (zoals Dombo) is niet altijd de juiste manier. Het is al eerder gezegd, als je het een domme of een makkelijk op te zoeken vraag vindt, geef je geen antwoord. Niet iedereen kan blijkbaar met een kort maar krachtig antwoord omgaan, en weer andere hebben lange tenen.

Pierre

Pierre
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » di apr 03 2007 12:57 am

Deze discussie wordt een herhaling van zetten die zelfs elders ook al eens zijn gedaan en draagt zeker niet bij tot een goede sfeer op het forum. Slotje dan maar.

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”