fotografie TE laagdrempelig geworden?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

fotografie TE laagdrempelig geworden?

Bericht door emdeklerk » ma apr 02 2007 11:42 am

Moderator onno: discussie afgesplitst van http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=2987
---

Als ik heel eerlijk mag zijn, denk ik dat Opgezetfan vaak gewoon schrijft wat heel veel anderen, mezelf niet uitgezonderd, alleen maar denken.

Ook ik ben van mening dat het forum soms wel heel erg gemakkelijk is voor sommige mensen.

En laten we eerlijk zijn: Opgezetfan geeft altijd correcte informatie, zonder bijkomend gemuts.

Misschien is fotografie voor sommigen een ietsiepietsie TE laagdrempelig geworden?

Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma apr 02 2007 11:47 am

'k Zie op dit forum idd ook erg veel gebeuren dat mensen zich alleen maar reggen om voor hun relevante info te vragen en daarna zijn ze weer pleite. Misschien omdat dit forum te duidelijk merk/product gericht is dat je dat niet tegenhoudt itt algemenere fotografieforums?

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma apr 02 2007 11:55 am

Het Internet is een geweldige informatiebron. Dit forum probeert daar ook aan bij te dragen. Het is geen bezwaar als men zich registreert om enkel 1 vraag te stellen. 1x per jaar worden niet-actieve forum accounts aangeschreven (per email) en eventueel opgeheven. Dit forum heeft daar prachtige faciliteiten voor.
Geen probleem dus wat mij betreft.

Soms wordt naar de bekende weg gevraagd of een vraag gesteld die al meerdere keren is beantwoord. In dat geval graag de persoon vriendelijk en niet diskwalificerend wijzen op de zoekfunctie. We zijn allemaal beginners geweest.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma apr 02 2007 12:26 pm

Zoekfunctie kun je naar verwijzen ja, maar als er elke week een topic wordt geopend met een vraag die heel gemakkelijk door het lezen van een handleiding o.i.d. opgelost kan worden kunnen we ook naar die handleiding verwijzen ;)

Ik heb een D50, als iemand iets vraagt over zijn camera kan ik binnen de minuut de handleiding downloaden van een andere camera en zelfs de bladzijde opgeven waar zoiets staat zoals die vraag van dat kaartje. Hiermee wil ik zeggen dat het zelfs voor een persoon die bijv. geen D200 heeft het makkelijk te vinden is laat staan voor degenen met de D200 EN handleiding ;)

Het was dus sneller geweest voor die persoon om het op te zoeken dan hier te registreren, bevestigen, inloggen, een topic openen voor zijn vraag en afwachten op het antwoord :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

gezellig en knus forum

Bericht door George Fennes » ma apr 02 2007 1:04 pm

Schijnbaar is mij iets ontgaan in de hele discussie.

Geeft niet, want ik hoef en wil niet alles weten.

Maar ik denk dat respect voor elkaar heel erg belangrijk is.

Stelt iemand een 'domme' vraag (vragen zijn nooit dom, alleen de antwoorden die soms gegeven worden), wordt er soms zo denigrerend op gereageerd.

Als iemand zich aan de vragensteller irriteerd, hou dan gewoon je mond dicht en laat het geven van commentaar over aan degene die wel het geduld op kunnen brengen.

We zitten op dit forum met een heel gemaleerd gezelschap, van volslagen leek die een D200 gekocht heeft tot aan mensen die denken dat ze professional zijn en zich ook zo profileren, en dat laatste is jammer.

Dit is een amateurforum, mensen die voor hun lol plaatjes maken, laten we daar rekening mee houden.

Door scherp te reageren wordt alleen de sfeer verziekt op dit forum en worden mensen die in de zeik gezet worden alleen maar afgeschrikt en zie je nooit meer terug, en dat willen we niet.

Respect dat ontbreekt zo nu en dan en dan kan iemand nog zulke correcte antwoorden geven, maar als de toon niet juist is bereik je nooit je doel.

Nogmaals wij zijn geen professionals en als dat wel van medeforumleden verwacht wordt, dan kan je beter op een ander forum gaan zitten en niet hier.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Wullem

Bericht door Wullem » ma apr 02 2007 1:18 pm

Opgezetfan,

Ik wil hier wel wat over zeggen :?
Ik begon ook dingen te vragen die blijkbaar makkelijk opgezocht konden worden, en kreeg DUS ook de forumleden over me heen...

Ik ben ERG slecht in zoeken, en heb weinig tijd (waardoor er VEEL te weinig voor deze leuke hobby overblijft :shock: ) dus mede uit luiheid en onwetendheid (ja, ik geef het gewoon toe) had ik mijn vragen gesteld.
Buiten dat had ik het forum nog niet goed door.. maar in mijn enthousiasme....
En de hele geschiedenis lezen over lenzen bijvoorbeeld GAAT gewoon niet
(misschien kan onno er een relevantiefilter op bouwen :twisted: )

Je hebt VOLKOMEN gelijk als je dan verwijst naar een topic of een handleiding, waarbij je zelfs de link soms meepost. (superservice)

Ik denk dat je het moet zien als een opvoed proces, waarbij je veelplegers die het maar niet willen leren gewoon gaat negeren en mensen die er net op zitten met iets meer geduld betracht.

Wat er mis gaat (IMHO) is dat zetje na wat je er vaak nog bij geeft..
Op zich voel je je al lullig genoeg als blijkt dat de gezochte informatie ZO voorhanden is..

Dus ik denk dat als je de toon van de berichtjes IETS verandert, dat er veel minder opstand komt.

Je verliezen voor dit forum zou zonde zijn, want je bijdrage is aanmerkelijk te noemen!

C'est le TON qui fait la musique

Willem

Rogier

Bericht door Rogier » ma apr 02 2007 1:28 pm

George Fennes schreef:We zitten op dit forum met een heel gemaleerd gezelschap, van volslagen leek die een D200 gekocht heeft tot aan mensen die denken dat ze professional zijn en zich ook zo profileren, en dat laatste is jammer.

Dit is een amateurforum, mensen die voor hun lol plaatjes maken, laten we daar rekening mee houden.
Met het risico de discussie een hele andere kant op te sturen: ik vind het nogal wonderlijk dat op deze manier even de koers van dit forum bepaald wordt. Volgens mij is dit voornamelijk een forum over Nikon apparatuur, iets wat zowel amateurs als professionals aanspreekt. Dat daarnaast foto's worden geplaatst worden is natuurlijk alleen maar prima. Maar daar moet wel gewoon eerlijk en kritisch op gereageerd kunnen worden. Alleen oh en ah roepen bij slechte foto's om de maker niet te kwetsen, daar leert niemand iets van.

Mbt de openingspost: ik denk niet dat het specifiek de fotografie is die laagdrempeliger is geworden. Het internet maakt het gewoon erg makkelijk om even ergens een vraag neer te gooien ipv te zoeken. Ik vind het vooral een kwestie van mentaliteit, op hetzelfde internet is alle informatie te vinden, als je maar zoekt. Uiteraard is niet iedereen een internetwonder. Maar die mensen hebben er meer aan als je ze vertelt hoe ze zelf de informatie kunnen vinden dan dat je het ze maar voor blijft kauwen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma apr 02 2007 1:35 pm

Rogier schreef:...Maar die mensen hebben er meer aan als je ze vertelt hoe ze zelf de informatie kunnen vinden dan dat je het ze maar voor blijft kauwen.
Inderdaad.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, ik reageer soms idd wat bot of recht voor zijn raap, maar ik ben 1 van de weinige die soms goede volledige informatie geeft. Geef toe er zitten hier veel mensen die vragen hebben gesteld mbt WB, flitsen etc. waar ik een antwoord op heb gegeven waar die mensen ook daadwerkelijk wat aan hebben.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » ma apr 02 2007 2:10 pm

George schreef:
Door scherp te reageren wordt alleen de sfeer verziekt op dit forum en worden mensen die in de zeik gezet worden alleen maar afgeschrikt en zie je nooit meer terug, en dat willen we niet.

Respect dat ontbreekt zo nu en dan en dan kan iemand nog zulke correcte antwoorden geven, maar als de toon niet juist is bereik je nooit je doel.
Helemaal mee eens. Goed verwoord George
Mag je nadat je toevallig een paar moie foto`s gepost hebt en een paar goede tips gegeven te hebben iemand zo te woord staan en zelfs mensen dombo`s noemen ?? Ik dacht het niet. Heb je waarchijnlijk toch iets in je opvoeding gemist. Met name idd een stukje respect.
Sorry, moest ik even kwijt.

Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Robin

Bericht door Robin » ma apr 02 2007 2:11 pm

Ik ben schuldig !!!

Natuurlijk had ik uitgebreid kunnen gaan googlen naar een antwoord over mijn objectieven vraag. Ik had zelfs een boek kunnen kopen of een handleiding kunnen downloaden.

Waarom heb ik dat niet gedaan ??
Ik had alleen in gedachten "ik wil een nieuwe camera, ik wil een nieuwe camera, ik wil een nieuwe camera". Dus wat doe je ........

je word lid van een forum met andere liefhebbers, waar je weet dat je altijd aardige mensen zult vinden die je domme vraag beantwoorden. Dit scheelt tijd, zodat je dus binnen een half uur naar de winkel kunt rennen met het antwoord en aan de slag kunt gaan met foto's maken :lol:

En soms weet men het antwoord stiekem ook wel na wat googlen, maar wil men dit gewoon bevestiging hebben. Zo van "heb ik het echt wel goed begrepen ??"

Maar ik begrijp Opgezetfan ook heel goed.
Dit zul je op elk soort forum tegenkomen, ongeacht het onderwerp. Het heeft dan ook niets te maken met het feit dat fotografie te laag drempelig is geworden.

Ik ben moderator geweest van een vrij groot forum (geen fotografie) en dit verschijnsel zul je altijd blijven houden wat voor oplossingen je ook bedenkt. Er komen altijd weer nieuwe mensen bij die gelijk een reeds gestelde vraag herhalen, en er zullen altijd mensen zijn die daar weer een antwoord op geven hoe dom de vraag ook is :P

Iedereen maakt zich er in principe schuldig aan. Zodra je een vraag stelt op een forum zal er ongetwijfeld met google een antwoord opgevonden worden. Maar wat voor de 1 een "complexe vraag" is, is voor de ander een "dom en simpel op te zoeken" iets. En als die laatste persoon die alles vrij goed weet ooit in de problemen komt zijn er altijd weer mensen die hetzelfde over hem denken.

Mijn advies:
Gewoon niet antwoorden als de vraag je echt te gortig word. Voor de altijd behulpzamen die toch de dwang voelen om te reageren, post een link of verwijs naar de zoekoptie :lol:

Just some thoughts ....

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma apr 02 2007 3:05 pm

Wat een gezever!

Voor iedereen die het beantwoorden van makkelijk op te zoeken vragen zat is, hier mijn advies:

Laat het antwoorden over aan mensen die wel het geduld en tact op kunnen brengen!

Ik erger me meer aan dit soort discussies dan aan de simpele vragen.
Heel frapant is het dat als iemand een ander keihard op zijn onkunde wijst, er gezegd wordt, ja maar ik of hij gaf wel goede tips. Het is jammer dat de intelligentie zich voornamelijk focust op fotografisch gebied. Schijnbaar is er weinig doorgesijpeld in volwassen gedrag.

Als iemand mij de weg vraagt, zeg ik ook niet:
"1e weg rechts en dat had je kunnen weten als je een stratenboek had gekocht, een Tom Tom had gehad of op een infobord had gekeken, dombo!"

De laatste maanden zijn er vele TIPS gegeven hoe je zou kunnen antwoorden. Ook zijn er velen die hun ergenis hebben uitgesproken. Hier wordt dus allemaal niets mee gedaan, terwijl wel keihard geoordeeld wordt over de onkunde van een ander, heel apart :roll:

Dom ben je, als je niet leert van je fouten.............
Tenzij men in het verleden flink beschadigd is, wat een verklaring kan zijn voor dergelijk gedrag.

Zo dat moest ik even kwijt.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

respect

Bericht door George Fennes » ma apr 02 2007 4:14 pm

Irwan, je zegt het iets meer rechtsstreeks, maar ik ben het helemaal met je eens.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma apr 02 2007 4:34 pm

Zo ie het maar net, Irwan! En, soms gewoon even tot tien tellen!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma apr 02 2007 4:47 pm

chip54 schreef:Zo ie het maar net, Irwan! En, soms gewoon even tot tien tellen!

Groet, Cees :D
Cees, ik was inmiddels de tel kwijt geraakt.....
Laatst gewijzigd door Pancarans op ma apr 02 2007 4:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Thik Hai
Forumlid
Forumlid

Bericht door Thik Hai » ma apr 02 2007 4:51 pm

Zouden al die betweters echt in een keer voor hun rij-examen geslaagd zijn?

Fantastisch zoals George en Irwan zich opstellen.
Hulde ook aan al die anderen die wars zijn van arrogantie en dus domme vragen gewoon blijven beantwoorden dan wel er niet op reageren!

Thik Hai

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”