Sensorcleaning
George,
ik gebruik de copperhill methode, dat is een op maat gemaakte 'spatel' waar je een pec-pad omheen slaat.
Paar druppeltjes eclipse erop en voila je kunt aan de slag.
Van de week de D70 van een collega schoon gemaakt.
Kosten zijn per schoonmaakbeurt een paar dubbeljes.
Overigens raad ik je aan om eerst de boel schoon te blazen en als dat niet werkt met vloeistof aan de slag te gaan.
Suc6, Ton
ik gebruik de copperhill methode, dat is een op maat gemaakte 'spatel' waar je een pec-pad omheen slaat.
Paar druppeltjes eclipse erop en voila je kunt aan de slag.
Van de week de D70 van een collega schoon gemaakt.
Kosten zijn per schoonmaakbeurt een paar dubbeljes.
Overigens raad ik je aan om eerst de boel schoon te blazen en als dat niet werkt met vloeistof aan de slag te gaan.
Suc6, Ton
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
als hij maar schoon wordt
Hoi Ton,
In het openingstopic had ik dat inderdaad aangegeven, kijk maar:
In ieder geval bedankt voor de goede raad, als het niet nodig is ga ik zeker niet met vloeistof aan m'n sensor zitten.
Eerst blazen helpt dat niet dan kwasten en mocht dat ook niet helpen dan pas zwabberen.
Groetjes George
In het openingstopic had ik dat inderdaad aangegeven, kijk maar:
Code: Selecteer alles
Eerst geblazen met mijn Rocket dinges, was wel wat vanaf, maar niet alles.
Toen met de kwast met electriek aandrijving en nog niet het gewenste resultaat, ja een veeg over de sensor erbij.
Toen het ultieme wapen ingezet, de swab 2 á 3 druppels op de swab even laten intrekken en een paar keer met de swab over de sensor gepoetst zoals die mijnheer bij konijnenberg het voordeed.
Resultaat?
Een prachtig mooie en schone sensor, ik kon er mijn haar in kammen, niet gedaan natuurlijk, anders kon ik weer opnieuw beginnen.
Maar het werkt prima, ik kan het iedereen aanraden.
Eerst blazen helpt dat niet dan kwasten en mocht dat ook niet helpen dan pas zwabberen.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: gewoon uitproberen op clubleden
Vim, natuurlijk, dat schuimt, zonder te krassen.....George Fennes schreef: Alleen weet ik nog niet of ik DREFT of JIFF moet gebruiken.
- HenkG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zeer geachte forumvrienden,
Al een tijdje speelt de gedachte door het hoofd dat al die maatregelen om stof van het doorlaatfilter te verwijderen uitermate vervelend gedoe achteraf is. Ook ik kom uit de analoge tijd waarin wisselen van objectieven wel énige aandacht vroeg maar eigenlijk geen 'issue' was. Het wisselen tussen de 18-70 en de 70-300 op Terschelling, enige weken geleden, bezorgde me een volledig Noordzeestrand inclusief minuscule kwalletjes, andere fauna en wat flora op het doorlaatfilter. En dan ben ik écht voorzichtig geweest met wisselen: alle voorzorgsmaatregelen die ik kón nemen heb ik in acht genomen. 'Beverwijk' heeft de boel weer snel en netjes schoongemaakt voor me. Maar toch... voel ik sindsdien enige aarzeling bij het wisselen. Van Rocket-dinges (George) tot Visible Dust Arctic Butterfly, van Pecpads tot Scotchtape (hoe halen mensen dat in hun hoofd), het is allemaal curatief. Computerapparatuur zoals een usb-kaart of videokaart wordt in antistatisch materiaal verpakt. Dat bracht mij op het volgende idee: hoe haalbaar, praktisch, zinvol zou zoiets als een 'slurf(je)' van dunne antistatische kunststof zijn waar je de camera in schuift om vervolgens de lens te wisselen? Je zou zelfs kunnen denken aan een syteempje dat de lucht eerst volledig stofvrij ververst voordat je aan wisselen begint. De kunststof zak is licht, doorzichtig, makkelijk op te vouwen/weg te bergen. Ook al waren we altijd gewend onze lenzen zonder veel bedenkingen te wisselen: bij de digitale reflex kan dat niet meer. Volgens mij zou voorkómen heel wat gelukkiger zijn dan genezen... Toch? Of is zo'n idee écht te belachelijk voor woorden?
Groet,
Henk
Al een tijdje speelt de gedachte door het hoofd dat al die maatregelen om stof van het doorlaatfilter te verwijderen uitermate vervelend gedoe achteraf is. Ook ik kom uit de analoge tijd waarin wisselen van objectieven wel énige aandacht vroeg maar eigenlijk geen 'issue' was. Het wisselen tussen de 18-70 en de 70-300 op Terschelling, enige weken geleden, bezorgde me een volledig Noordzeestrand inclusief minuscule kwalletjes, andere fauna en wat flora op het doorlaatfilter. En dan ben ik écht voorzichtig geweest met wisselen: alle voorzorgsmaatregelen die ik kón nemen heb ik in acht genomen. 'Beverwijk' heeft de boel weer snel en netjes schoongemaakt voor me. Maar toch... voel ik sindsdien enige aarzeling bij het wisselen. Van Rocket-dinges (George) tot Visible Dust Arctic Butterfly, van Pecpads tot Scotchtape (hoe halen mensen dat in hun hoofd), het is allemaal curatief. Computerapparatuur zoals een usb-kaart of videokaart wordt in antistatisch materiaal verpakt. Dat bracht mij op het volgende idee: hoe haalbaar, praktisch, zinvol zou zoiets als een 'slurf(je)' van dunne antistatische kunststof zijn waar je de camera in schuift om vervolgens de lens te wisselen? Je zou zelfs kunnen denken aan een syteempje dat de lucht eerst volledig stofvrij ververst voordat je aan wisselen begint. De kunststof zak is licht, doorzichtig, makkelijk op te vouwen/weg te bergen. Ook al waren we altijd gewend onze lenzen zonder veel bedenkingen te wisselen: bij de digitale reflex kan dat niet meer. Volgens mij zou voorkómen heel wat gelukkiger zijn dan genezen... Toch? Of is zo'n idee écht te belachelijk voor woorden?
Groet,
Henk
Re: Sensorcleaning
Ik laat niemand behalve de vakhandel (fotokleinprofessional roterdam) of nikon zelf aan mijn sensor komen!George Fennes schreef:Een paar weken geleden ben ik bij Konijnenberg geweest en heb daar een demonstratie gezien van Sensorcleaning.
Het zag er allemaal erg simpel uit om te doen.
Dus ik heb me daar een setjes van VisibleDust aangeschaft met kwastjes een electrische kwast, sensorswabs en vloeistof.
Al met al was ik er ruim 200 euro voor kwijt.
Maar dan heb je ook iets![]()
Regelmatig gekeken, maar nog steeds geen vuil op mijn sensor.
Gisteren, ja hoor gelukkig stof op mijn sensor![]()
Eerst geblazen met mijn Rocket dinges, was wel wat vanaf, maar niet alles.
Toen met de kwast met electriek aandrijving en nog niet het gewenste resultaat, ja een veeg over de sensor erbij.
Toen het ultieme wapen ingezet, de swab 2 á 3 druppels op de swab even laten intrekken en een paar keer met de swab over de sensor gepoetst zoals die mijnheer bij konijnenberg het voordeed.
Resultaat?
Een prachtig mooie en schone sensor, ik kon er mijn haar in kammen, niet gedaan natuurlijk, anders kon ik weer opnieuw beginnen.
Maar het werkt prima, ik kan het iedereen aanraden.
Is die 200 euro wel een beetje overbetaald vind ik persoonlijk, maar voor 100 euro heb je ook al een aardig setje hoor.
Maar thuis hebben we 4 camera's en als ik alle 4 camera's 2x per jaar moet laten reinigen dat is 8x heb ik mijn setje al weer terugverdiend.
Daar komt nog bij dat we voor een langere periode naar Suriname gaan en ik zou het echt niet weten wie in Suriname mijn sensor kan reinigen.
Dus moet ik het zelf kunnen, en dat is dus gelukt.
Dus weer een ervaring rijker en als je het weet is het simpel om te doen.
Alleen wat ik als zuinige Hollander toch nog even afvraag; die swabs zijn ook behoorlijk prijzig, ze zitten verpakt in plastic of cellofaan, zou je die dingen meerdere keren kunnen gebruiken?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes George
greetsz
d70devil
- HenkG
- Forumlid
Het moet wel héél erg zijn wat ik een stukje hierboven geschreven heb
... Na zoveel tijd nog geen enkel antwoord. Ik heb geprobeerd me een aantal reacties voor te stellen:
1 Die Henk is het even helemaal kwijt. Te druk gehad zeker. Gewoon negeren, dan gaat het vanzelf wel over...
2 Nog nooit zo'n idioot idee in dit forum gelezen! Een Nikonian die een lens wisselt in een kunststof zak?! Is 'ie nou helemaal van het potje gerukt?! Dat is zoiets als in een roze tutu met harige benen en ontbloot bovenlijf bij een galadiner met de koningin aanschuiven... Sommige dingen dóe je gewoon niet! Je dénkt ze niet eens!
3 Hum. Andere manier van benaderen van het probleem. Moet even wennen aan het idee. Zit misschien wat in. Zeker als ik buiten moet wisselen. Maar dan moet zus of zo wel anders...
In alles wat ik tot dusver ben tegengekomen heb ik mijn voorzichtige suggestie nog niet gezien. Maar wie weet is dit al ergens uitvoerig beschreven. Dus nog een keer de vraag: is dit een idee dat uitwerking verdient?
Groet,
Henk

1 Die Henk is het even helemaal kwijt. Te druk gehad zeker. Gewoon negeren, dan gaat het vanzelf wel over...
2 Nog nooit zo'n idioot idee in dit forum gelezen! Een Nikonian die een lens wisselt in een kunststof zak?! Is 'ie nou helemaal van het potje gerukt?! Dat is zoiets als in een roze tutu met harige benen en ontbloot bovenlijf bij een galadiner met de koningin aanschuiven... Sommige dingen dóe je gewoon niet! Je dénkt ze niet eens!
3 Hum. Andere manier van benaderen van het probleem. Moet even wennen aan het idee. Zit misschien wat in. Zeker als ik buiten moet wisselen. Maar dan moet zus of zo wel anders...
In alles wat ik tot dusver ben tegengekomen heb ik mijn voorzichtige suggestie nog niet gezien. Maar wie weet is dit al ergens uitvoerig beschreven. Dus nog een keer de vraag: is dit een idee dat uitwerking verdient?
Groet,
Henk
CameraBivvy Pop-up tent.HenkG schreef: In alles wat ik tot dusver ben tegengekomen heb ik mijn voorzichtige suggestie nog niet gezien. Maar wie weet is dit al ergens uitvoerig beschreven.
http://www.cameraclean.co.uk/acatalog/c ... ction.html
http://www.cameraclean.co.uk/acatalog/info_JU0610.html
Als er vraag is dan zal iemand het wel maken, maar of je het stof probleem hier mee oplost?yoyo schreef:CameraBivvy Pop-up tent.HenkG schreef: In alles wat ik tot dusver ben tegengekomen heb ik mijn voorzichtige suggestie nog niet gezien. Maar wie weet is dit al ergens uitvoerig beschreven.
http://www.cameraclean.co.uk/acatalog/c ... ction.html
http://www.cameraclean.co.uk/acatalog/info_JU0610.html
Zo'n turbo blaaskwast af en toe.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Op aanraden van dhr Fennes eerst Dreft en toen dat door hardnekkig vuil niet lukte JIFF gebruikt. Vuil is weg, maar nu zijn mijn foto's zo wazig.... Wat moet ik doen....? Help.....

Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
- Clublid
stop hem in de zak
Beste Henk,
Sorry dat ik niet gereageerd heb op jouw posting, mijn verontschuldigingen hiervoor.
Ik moet nog even wennen aan de nieuwe indeling van het forum.
Vaak mis ik het oranje dingetje links als ik een paar keer op het forum ben geweest en staat er bij nieuwe berichten 0.
Maar ik zal wat nauwkeuriger te werk moeten gaan.
Het idee wat jij opperde lijkt me niet zo gek.
Maar wat mij ook opviel tijdens de demonstratie bij Konijnenberg is dat daar benadrukt werd, dat je de body ook eerst heel goed schoon moest maken en zeker in de buurt van de bajonetvatting en de achterkant van het objectief.
Dat vergeten veel mensen.
De stof die op de achterkant van het objectief zit, wordt door de sensor aangetrokken als een magneet op het moment dat jij een opname maakt, want dan wordt de sensor statisch.
Dat vergeten een hoop mensen.
Maar ik zou zeggen laat eens wat zien van jouw ideën.
Groetjes George
Sorry dat ik niet gereageerd heb op jouw posting, mijn verontschuldigingen hiervoor.
Ik moet nog even wennen aan de nieuwe indeling van het forum.
Vaak mis ik het oranje dingetje links als ik een paar keer op het forum ben geweest en staat er bij nieuwe berichten 0.
Maar ik zal wat nauwkeuriger te werk moeten gaan.
Het idee wat jij opperde lijkt me niet zo gek.
Maar wat mij ook opviel tijdens de demonstratie bij Konijnenberg is dat daar benadrukt werd, dat je de body ook eerst heel goed schoon moest maken en zeker in de buurt van de bajonetvatting en de achterkant van het objectief.
Dat vergeten veel mensen.
De stof die op de achterkant van het objectief zit, wordt door de sensor aangetrokken als een magneet op het moment dat jij een opname maakt, want dan wordt de sensor statisch.
Dat vergeten een hoop mensen.
Maar ik zou zeggen laat eens wat zien van jouw ideën.
Groetjes George

-
- Clublid
goed gedaan jochie
Jos schreef:
Beste Jos, ik zag dat jij zowel met F70 als de D70 fotografeert.
Gefeliciteerd zou ik zo zeggen.
Met de F70 heb je vaak het probleem dat je met speciale filters moet werken om dat mooie softfocus effect te krijgen, is lastig moet je elke heer dat filter voor de dag halen en er opschroeven.
Nu heb jij dat probleem met de D70 perfect ondervangen, zonder filter maak jij nu al hele mooie softfoto's.
Als jij je foto's hier plaatst weet ik zeker dat vele fotografen stinkend jaloers op je zullen zijn
Ik kijk met belangstelling uit naar de resultaten, en uh misschien kan je een mooi groot gebouw fotograferen, Paleis Soetdijk, doet het altijd wel leuk op een plaatje en kan je gelijk meedoen met de weekopdracht, je zal zeker hoge ogen gooien
Groetjes George
Op aanraden van dhr Fennes eerst Dreft en toen dat door hardnekkig vuil niet lukte JIFF gebruikt. Vuil is weg, maar nu zijn mijn foto's zo wazig.... Wat moet ik doen....? Help.....
Gefeliciteerd zou ik zo zeggen.
Met de F70 heb je vaak het probleem dat je met speciale filters moet werken om dat mooie softfocus effect te krijgen, is lastig moet je elke heer dat filter voor de dag halen en er opschroeven.
Nu heb jij dat probleem met de D70 perfect ondervangen, zonder filter maak jij nu al hele mooie softfoto's.
Als jij je foto's hier plaatst weet ik zeker dat vele fotografen stinkend jaloers op je zullen zijn

Ik kijk met belangstelling uit naar de resultaten, en uh misschien kan je een mooi groot gebouw fotograferen, Paleis Soetdijk, doet het altijd wel leuk op een plaatje en kan je gelijk meedoen met de weekopdracht, je zal zeker hoge ogen gooien

Groetjes George

-
- Clublid
kan het zelf ook
Wat sensorcleaning betreft D70 de-vil schreef:
Je zal eens kunnen vragen of je mag kijken hoe men in de vakhandel de sensor schoonmaakt.
Ze hebben er echt geen geavanceerde apparatuur voor, maar doen het met eenvoudige middelen, waar jij en ik ook over kunnen beschikken.
En het zijn ook gewone mensen die ddeze vaardigheid door gewoon te doen ook onder de knie hebben gekregen.
Als zij het kunnen, waarom wij niet?
Groetjes George
Ik laat niemand behalve de vakhandel (fotokleinprofessional roterdam) of nikon zelf aan mijn sensor komen!
Ze hebben er echt geen geavanceerde apparatuur voor, maar doen het met eenvoudige middelen, waar jij en ik ook over kunnen beschikken.
En het zijn ook gewone mensen die ddeze vaardigheid door gewoon te doen ook onder de knie hebben gekregen.
Als zij het kunnen, waarom wij niet?
Groetjes George