Geplaatst: wo jun 20 2007 9:44 pm
Of als je door glas wil kijken. Of door een wateroppervlak...MEMENTO schreef:Polar alleen op de lens als je zelf ook een zonnebril op moet... of bij overdag met lange sluitertijden werkt.
Of als je door glas wil kijken. Of door een wateroppervlak...MEMENTO schreef:Polar alleen op de lens als je zelf ook een zonnebril op moet... of bij overdag met lange sluitertijden werkt.
Ik probeerde zo min mogelijk scherptediepte te krijgen, dus max diafragma (diafragma voorkeuze) en dan zit je nu eenmaal aan een snellere sluitertijd. Ik heb die dag ook wel andere dingen geprobeerd, maar daar zal ik nu maar over zwijgen.rik6230 schreef: Je schrijft dat jij een sluitertijd had van 1/2000.
Waarom kies je voor zo'n snelle sluitertijd en niet een wat kleiner diafragma ?
Dat eerste snap ik, maar waarom dat tweede? En waar begint 'lang' in dit geval?MEMENTO schreef:Polar alleen op de lens als je zelf ook een zonnebril op moet... of bij overdag met lange sluitertijden werkt.
Ik heb het idee dat je bij de eerste foto's op oneindig hebt gefocust. Volgens mij maakt het diafragma dan niet meer zoveel uit maar moet je vooral kijken op welk diafragma jouw objectief het beste presteert. In de regel ligt dat ongeveer in het midden van de mogelijkheden van het objectief. Met 1/2000 lijkt mij dat je vrij vooraan zit. (groot diafragma) Iets knijpen draagt bij aan de kwaliteit. (Of zie ik iets over het hoofd_Roelof schreef:Ik probeerde zo min mogelijk scherptediepte te krijgen, dus max diafragma (diafragma voorkeuze) en dan zit je nu eenmaal aan een snellere sluitertijd. Ik heb die dag ook wel andere dingen geprobeerd, maar daar zal ik nu maar over zwijgen.rik6230 schreef: Je schrijft dat jij een sluitertijd had van 1/2000.
Waarom kies je voor zo'n snelle sluitertijd en niet een wat kleiner diafragma ?
Overigens hadden niet alle foto's zo'n sluitertijd, ik had het specifiek over de foto van die losse flamingo, sluitertijd blijkt nogal te variëren bij een heel stel foto's die vlot achter elkaar in ruwweg dezelfde richting genomen zijn. Een beetje afhankelijk van hoeveel water erop staat.
Lange sluitertijden overdag: bijvoorbeeld spelen met beweging overdag. Een trein die ik hier al eerder voorbij zag komen. Maar ook zo'n twintig seconden je sluiter openzetten overdag midden in een drukke winkelstraat of op een station. En dan zelf voor de lens gaan staan (stil)... is leuke truc probeer maar eens. Wel je diaframa in de gaten houden.Roelof schreef:Dat eerste snap ik, maar waarom dat tweede? En waar begint 'lang' in dit geval?MEMENTO schreef:Polar alleen op de lens als je zelf ook een zonnebril op moet... of bij overdag met lange sluitertijden werkt.
Ik heb trouwens wel een polarisartiefilter (Marumi 82mm, sorry Hans). Heb ik ooit wat mee gespeeld op mijn Sigma 24-70, maar nooit echt het idee gehad dat ik daar wat mee won. En dan houd je op ermee te spelen, vandaar dat ik nog een onbeschtreven blad ben op dat gebied.
hmm...Roelof schreef:Ik heb trouwens wel een polarisartiefilter (Marumi 82mm, sorry Hans). Heb ik ooit wat mee gespeeld op mijn Sigma 24-70, maar nooit echt het idee gehad dat ik daar wat mee won. En dan houd je op ermee te spelen, vandaar dat ik nog een onbeschtreven blad ben op dat gebied.
Dat hangt een beetje van het objectief af. Als regel kun je dit aanhouden, maar er zijn lichtsterke objectieven die speciaal ontworpen zijn voor die grote openingen en daar is het meestal net één of twee stops sluiten voor je bij het maximum bent.Robin schreef: Hoe achterhaal ik dit ?? Kijken wat de kleinste en grootste mogelijkheid is om het diafragma in te stellen en dan in het midden gaan zitten ? Of kan ik dit ook beredeneren als ik alleen de lens in me hand heb ?![]()
In principe kom je dus altijd rond de 8 - 11 uit ??
Robin, jouw redening klopt. Om het even welk objectief, op de grenzen presteert dit eigenlijk altijd minder. Bijv, de prime nikkor 85 f 1,8 presteert het beste tussen de diagrama's f4 en f 16. Daarbuiten is het ook niet verkeerd maar wel minder.Robin schreef:Geweldig draadje dit !!!
In principe kom je dus altijd rond de 8 - 11 uit ??
Dat komt doordat de lichtmeter alles herleidt naar 18% grijs. De foto's van Roelof met heel veel lichte waterpartijen is niet 18% grijs, maar veel (echt wel 2 stops) lichter. Groen gras is ongeveer 18% grijs, vergelijk die lichtheid eens met reflecterende wateroppervlakken. De camera regelt de belichting zo dat de foto weer 18% grijs wordt. Voor deze opnames moet je dus fors corrigeren en met grote lichte vlakken en een donker en relatief klein onderwerp kan dat best 1-2 stops zijn.SwederD70 schreef:Vraag me niet waarom je foto's soms zo enorm donker overkomen cq. genomen worden door de cam...(n.b. een D200) kan me niet voorstellen dat de lichtmeter zo verkeerd meet en dat je de belichting met min 1 stop moet compenseren!?
Mijn foto's van Volkel hebben hier ook enorm veel last van (missend deel links en rechts van het histogram...)