[Verzamel] Met de NCN op vogeljacht in Zwillbrock

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.
Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

[Verzamel] Met de NCN op vogeljacht in Zwillbrock

Bericht door Roelof » di jun 19 2007 6:57 pm

Zoals elders op dit forum vermeld heeft het mij moeite gekost om andere NCN-ers te vinden in Zwillbrock, maar om de vogels kon je niet heen.
1) Flamingo's
Afbeelding
2) Meer flamingo's
Afbeelding
3) Aalscholvers
Afbeelding
4) Meeuwen
Afbeelding
5) Aalscholver
Afbeelding
6) Flamingo
Afbeelding
7) Ganzen
Afbeelding
8 ) Meeuwen
Afbeelding
9) Rare vogels
Afbeelding
10) Snorvogel
Afbeelding
11) Overbelichte achtergrond
Afbeelding

Ik ben niet echt ongelukkig met deze foto's, maar je snapt natuurlijk wel dat ik niet mijn allerslechtste foto's laat zien. (Die heb ik al gewist)

Iemand nog commentaar op deze foto's? In tegenstelling tot de vogels kunnen de plaatjes er wel tegen dat er met scherp op geschoten wordt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

paparazzi

Bericht door paparazzi » di jun 19 2007 7:01 pm

Ze zijn, op de laatste na, allemaal wat aan de donkere kant. Kunnen wel wat meer pit en contrast gebruiken.

Foto 8 heeft 't boeiendste tafereel, alleen jammer dat de vleugels niet binnen boord vallen. Was staand mooier geweest, maar kan me voorstellen dat je zo'n actiemoment zo snel mogelijk moet vast zien te leggen omdat 't voorbij kan zijn voordat je je camera in positie hebt.

artto

Bericht door artto » di jun 19 2007 7:42 pm

sorry, maar dit kan echt niet!
hopelijk krijgen we deze opnames weer niet te zien in ons clubblad.

artto

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » di jun 19 2007 10:05 pm

Jammer dat de vogels zo ver weg zitten , en het licht zat ook niet echt mee zo te zien , dat is het nadeel van zo’n gepland tripje je weet nooit in wat voor omstandigheden je terecht komt , dan is de tijd ook nog beperkt, dan moet je maar net het geluk hebben of er zo’n vogel zin heeft om in de buurt te komen.
Maar wel leuk om te zien hoe het geweest is, en zo’n uitje is natuurlijk ook bedoeld om met je clubgenoten van gedachten te wisselen.

@ Artto, wat bedoel je?

Groeten Jan.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

vreemde vogels

Bericht door George Fennes » di jun 19 2007 11:55 pm

Die laatste drie foto's, zijn wel hele vreemde vogels hoor :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo jun 20 2007 6:46 pm

@Paparazi

Foto 8 vind ik zelf ook de mooiste van dit stel, ik moet zeggen dat ik mijn meeuwenfoto's van afgelopen zondag het mooiste vind, maar ja, we kwamen voor de flamingo's, dus die moest ik ook laten zien. Van deze foto heb ik er ook wel meer, maar daar vliegen ze de foto helemaal uit, 'k had beter wat minder in kunnen zoomen, maar ja.

Wat dat 'donker' betreft, dat klopt wel, ik heb mijn D200 ook wel eens zo ingesteld dat hij wat meer licht pakte, maar daar was ik ook niet onverdeeld gelukkig mee.
Voor de rest kom je dan aan post processing en daar ben ik altijd heel huiverig voor. Met mijn kleurenblindheid ben ik altijd bang meer stuk te maken dan te verbeteren.

Zou het helpen als ik de beeldoptimalisatie in de camera wat zou aanpassen: levendig of extra levendig?

Voor mijn gevoel is de achtergrond op de laatste foto wat overbelicht of heb ik mijn monitor te fel staan?

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo jun 20 2007 7:27 pm

Foto 3 t/m 8 hebben een enorm gebrek aan lichte beeldpunten!
Als je de histogrammen bekijkt dan hebben ze aan de rechterkant geen of nauwelijks piekjes.
In Capture kun je met schuifjes je historgram 'herverdelen' ipv 255 waarden bestaat je histogram uit 155 waarden. Omdat er van die 100 waarden aan de rechterkant geen info is...heb je ze ook niet nodig.
In Photosoep kun je dit via "Levels" doen, in NX zal dat ook best kunnen maar daar ben ik niet zo bekent mee.

Als je dit dus doet dan krijg je onderstaant plaatje...ipv zuurstok bij schemer krijg je haar bij daglicht :wink:
Afbeelding

Vraag me niet waarom je foto's soms zo enorm donker overkomen cq. genomen worden door de cam...(n.b. een D200) kan me niet voorstellen dat de lichtmeter zo verkeerd meet en dat je de belichting met min 1 stop moet compenseren!?
Mijn foto's van Volkel hebben hier ook enorm veel last van (missend deel links en rechts van het histogram...)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

yoyo

Bericht door yoyo » wo jun 20 2007 7:36 pm

SwederD70 schreef:Foto 3 t/m 8 hebben een enorm gebrek aan lichte beeldpunten!
Als je de histogrammen bekijkt dan hebben ze aan de rechterkant geen of nauwelijks piekjes.
In Capture kun je met schuifjes je historgram 'herverdelen' ipv 255 waarden bestaat je histogram uit 155 waarden. Omdat er van die 100 waarden aan de rechterkant geen info is...heb je ze ook niet nodig.
In Photosoep kun je dit via "Levels" doen, in NX zal dat ook best kunnen maar daar ben ik niet zo bekent mee.

Als je dit dus doet dan krijg je onderstaant plaatje...ipv zuurstok bij schemer krijg je haar bij daglicht :wink:
Afbeelding

Vraag me niet waarom je foto's soms zo enorm donker overkomen cq. genomen worden door de cam...(n.b. een D200) kan me niet voorstellen dat de lichtmeter zo verkeerd meet en dat je de belichting met min 1 stop moet compenseren!?
Mijn foto's van Volkel hebben hier ook enorm veel last van (missend deel links en rechts van het histogram...)
Die correctie is wel meer dan 1 stop. Meer richting 1,7.

Houd rekening met de spiegeling in het water. Die is fel.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo jun 20 2007 8:49 pm

@Sweder
Ik snap wat je bedoelt, ik kan het ook reproduceren met de curvestool in Capture 4 (ik werk ook niet met NX). Hiervoor lijkt het niet uit maken of je een nef of een jpg gebruikt.

@yoyo
Bedoel je dat ik een polarisatiefilter in mijn lens had moeten stoppen?

yoyo

Bericht door yoyo » wo jun 20 2007 8:59 pm

Roelof schreef: @yoyo
Bedoel je dat ik een polarisatiefilter in mijn lens had moeten stoppen?
Nee. :D
Ik bedoel dat het licht van die reflecties fel is. In die spiegeling kijk je eigenlijk naar de wolken. (Misschien kneep je ook je ogen dicht toen je daar stond).
Die spiegeling staat qua belichtingswaarde gelijk aan bijna wit. De belichtingsmeter maakt van de hele scene 18% grijs en omdat bijna alles die hoge witte/felle waarde heeft zal de belichtingsmeter dus onderbelichten. Heel veel in dit geval. Hij zet alles netjes in het midden... Die piek in dat histogram hoort gezien de scene rechts te staan. (Een zwarte kat tegen een zwarte muur hoort links te staan, maar kun je beter ook rechts zetten bij het maken van je plaat en pas in PP links zetten)

Met al dat water en een klein wit onderwerp is het net zo lastig als het maken van een prent van een vliegtuig onder een wit wolkendek. Iets wat Sweder ook opmerkte.

yoyo

Bericht door yoyo » wo jun 20 2007 9:11 pm

Overigens wel een goede vraag waar ik in mijn vorige antwoord niet op ben in gegaan. Had een polar die reflecties minder gemaakt en was de belichting dan zonder correcties beter geweest...?

Je had waarschijnlijk meer donkere tinten in de scene gehad. Het totaal had dan dichter bij 18% grijs gezeten en dus een betere belichting.

Maar je verliest ook twee lichtstops en die kon je met je kanonnen niet missen. Een correctie van ongeveer +1,7EV of handmatig belichten was hier beter geweest denk ik.

Het voordeel van een scene met allemaal gelijke lichtwaardes is dat je geen problemen hebt met clippen. Eigenlijk is het dus helemaal niet zo moeilijk. Je hebt geen S5 PRO nodig... :D
Je moet die piek alleen ver weg houden van de ruisdrempel (die zit links) en zoveel mogelijk in het rechter kwart zetten, omdat daar de helft van al je datapunten zitten. Daar komt bij dat deze scene allemaal lichte (witte) waardes bevat en dus zowieso rechts thuis hoort.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo jun 20 2007 9:25 pm

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat een een polar licht kost, maar als ik +1,7EV doe of als ik handmatig belicht dan maak ik de sluitertijd toch net zoveel langer als met een polar filter?

Ik denk dat ik best een stop of 2 had kunnen missen, ik zat nu op 1/2000 en ik had een redelijk statief bij me.

yoyo

Bericht door yoyo » wo jun 20 2007 9:36 pm

Roelof schreef:Ik heb er nooit bij stil gestaan dat een een polar licht kost, maar als ik +1,7EV doe of als ik handmatig belicht dan maak ik de sluitertijd toch net zoveel langer als met een polar filter?

Ik denk dat ik best een stop of 2 had kunnen missen, ik zat nu op 1/2000 en ik had een redelijk statief bij me.
Die 1,7EV heb je ook met de polar.

De zon gaat niet meer of minder schijnen. Het buitenlicht heeft een bepaalde EV. De polar kost je vervolgens 2EV.

Waar de polar misschien wel wat had toegevoegd is bij een scene waarbij de reflecties ervoor zorgen dat de contrastomvang te groot wordt. Dus een scene met felle reflecties en veel donkere schaduwen. Een scene waar je histogram gaat clippen.

rik6230

Bericht door rik6230 » wo jun 20 2007 9:37 pm

Roelof,

No 8 is echt scherp. De andere foto's vind ik wat minder vooral qua scherpte. De laatste is inderdaad serieus overbelicht. Je schrijft dat jij een sluitertijd had van 1/2000.
Waarom kies je voor zo'n snelle sluitertijd en niet een wat kleiner diafragma ?

groet,
Rik

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » wo jun 20 2007 9:39 pm

Polar alleen op de lens als je zelf ook een zonnebril op moet... of bij overdag met lange sluitertijden werkt.

Plaats reactie

Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”