Pagina 2 van 2
helemaal duidelijk
Geplaatst: do jun 21 2007 7:33 pm
door George Fennes
Maar Edwin, ik hoop dat na het duidelijke betoog van E.M. de Klerk het helemaal duidelijk is?
Groetjes George

Geplaatst: do jun 21 2007 7:45 pm
door Edwin
Yep

Geplaatst: za jul 28 2007 1:23 am
door JeroenS
Ik gebruik een Sigma 70-300 tele lens nu op m'n D40x en het eerste wat me op viel was dat ik er nu echt wel knappe fotos mee kon maken...hij is veel lichtgevoeliger dan hij op m'n analoge camera was...heb recent water gefotografeerd ermee met sluiter tijden van 1/2500 en sneller, en dat was voorheen niet mogelijk.
my 2 cents
Jeroen
Geplaatst: za jul 28 2007 8:48 am
door iJoost
Er is ook nog een ander aspect.
Bij de sensor in een digitale camera maakt het uit onder welke hoek het licht erin valt. Eigenlijk moet dit zo loodrecht mogelijk zijn. Bij film maakt het veel minder uit.
Om dit probleem te verminderen worden er bij de betere digitale camera's op elke pixel van de sensor een micro-lensje gelegd. Die zorgen ervoor dat het eventueel scheef invallende licht beter wordt verzameld en rechter binnenkomt.
Sommige voor analoog bedoelde lenzen (met name de korte brandpuntsafstanden) hebben een ontwerp waarbij het licht in het laatste glas-element nog een dramatische bocht maakt. En dus onder een behoorlijk van loodrecht afwijkende hoek op z'n bestemming arriveert. Voor film maakt dat niet uit. Maar voor een sensor is het duidelijk niet optimaal.
In de nieuwere ontwerpen van dezelfde soort lenzen wordt dat daarom anders gedaan.
Geplaatst: za jul 28 2007 11:35 am
door emdeklerk
Had ik het ook al over:
"Het feit dat de hoek waaronder de lichtstralen op de sensor vallen, negatief kan werken op de beeldkwaliteit in de hoeken, is bekend. Maar ik geloof niet dat dit bij het DX-formaat nog echt een probleem is."
En ik geloof nog steeds niet dat dit bij DX-objectieven een probleem is.
Bij retrofocus-objectieven komen de lichtstralen best wel recht op de sensor. Het zou anders zijn met echte groothoeken en volformaat. Denk aan de oude 21mm, waarvoor de spiegel moest worden opgeklapt in de F en de F2. Daar hebben de lichtstralen echt een zeer schuine invalshoek in de beeldhoeken.
Die lensjes zijn eigenlijk een noodoplossing om bij volformaatsensors de vignettering te helpen tegengaan. Maar volgens mij zijn die lensjes niet op exact hetzelfde formaat als de pixels te maken. Je krijgt dus registerverschillen.
Het wachten is op een echte doorbraak in sensortechnologie. Tot die tijd moeten we volformaat misschien gewoon vergeten, en roeien met de DX-riemen die we hebben...
Groet, E.M. de Klerk