Geplaatst: vr mar 10 2006 1:06 pm
Dag Rob,
Ik heb geen handleiding van de D50. Mijn idee is de flitsstand SLOW voor lange sluitertijden en REAR zou dan op het tweede gordijn flitsen slaan.
Dat is dus niet het zelfde. Stel je hebt sluitertijd 1/60 dan flits je toch op het tweede gordijn.
Ik weet niet wat de camera doet m.b.t. het flitsen bij SLOW.
De bewegingsonscherpte....je kunt inderdaad wat beweging zien bij flitsen op het tweede gordijn, maar je gaat naar een vaste positie toe, die dan feller belicht wordt en er daarom uitspringt. M.a.w. de foto drukt beweging uit en de persoon kan scherp zijn. Dat kan juist de expressie verhogen en de kwaliteit van de foto verbeteren. Het wordt dan minder stijf.
Je ziet voorbeelden van wat ik hier bedoel uit te leggen wel eens in Nikon camera brochures...kijk eens bij D2x, D200 etc.
AG
PS. Bij een sluiter heb je twee gordijnen, eentje die opent en een tweede die sluit. Vandaar de benaming flitsen op het tweede gordijn.
Ik heb geen handleiding van de D50. Mijn idee is de flitsstand SLOW voor lange sluitertijden en REAR zou dan op het tweede gordijn flitsen slaan.
Dat is dus niet het zelfde. Stel je hebt sluitertijd 1/60 dan flits je toch op het tweede gordijn.
Ik weet niet wat de camera doet m.b.t. het flitsen bij SLOW.
De bewegingsonscherpte....je kunt inderdaad wat beweging zien bij flitsen op het tweede gordijn, maar je gaat naar een vaste positie toe, die dan feller belicht wordt en er daarom uitspringt. M.a.w. de foto drukt beweging uit en de persoon kan scherp zijn. Dat kan juist de expressie verhogen en de kwaliteit van de foto verbeteren. Het wordt dan minder stijf.
Je ziet voorbeelden van wat ik hier bedoel uit te leggen wel eens in Nikon camera brochures...kijk eens bij D2x, D200 etc.
AG
PS. Bij een sluiter heb je twee gordijnen, eentje die opent en een tweede die sluit. Vandaar de benaming flitsen op het tweede gordijn.