zwaar overbelichte foto's in combi met de SB 800

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
SPIKE

zwaar overbelichte foto's in combi met de SB 800

Bericht door SPIKE » wo mar 08 2006 12:14 am

Ik heb een vraag met betrekking tot zwaar overbelichten foto’s in combinatie met de SB 800.
Sinds vijf maanden ben ik in het bezit van de Nikon flitser de SB 800 op de D70, maar door verbouwingen in het huis ben ik niet echt toe gekomen om mijn echt te verdiepen in deze flitser. Nu is het zo dat als de D70 in de vol automatische stand staat met de SB 800 erop dat de sommige foto’s echt zwaar overbelicht zijn, draai ik de flitskop naar boven toe dan wordt de sfeer wel wat behouden. Ik val weer terug op mijn oude analoge spiegelreflex, daar werd wel de sfeer behouden. Even simpel uitgelegd, stel de flitser is 100 watt, de sensor meet op dat moment dat er maar 30 watt nodig is, en zo bleef de sfeer als het op dat moment was. Nu is er bijna niets meer van de huidige licht situatie waarneembaar, ik heb zo het idee dat de flitser gewoon de volle lading afgeeft, waardoor de sfeer weg is.

Heel eerlijk…. als ik op b.v. op een bruiloft foto’s moet maken, dan laat ik de DIGITALE D70 thuis, en pak mijn oude analoge camera

Mijn vraag is dan, is dat ook iemand op gevallen? Zelf twijfel ik of de flitser wel goed werkt.

Rob

Bericht door Rob » wo mar 08 2006 11:04 am

Volgens mij gaat je lichtmeting niet helemaal lekker. Heb je de kitlens erop of een oude analoge lens (kan zijn dat daardoor de meting niet goed gaat)

En als je invul flits aanzet is het resultaat dan anders ? Ik heb zelf als ik een oude 28-135 sigma lens erop zet bij mijn D50 met SB600 dat de flits ook niet helemaal super is. Soms van die gebleekte stukken dan zet ik de flits gewoon -0.3 en dan is dat probleem ook weg.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo mar 08 2006 1:37 pm

Dag Spike,

Even een vraag van mijn kant. Gebruik je de flitser in A-stand (dan regelt de flitser zelf de flits) of op TTL (dan doet de camera dat). De flitser moet op TTL staan.

Voor sfeervollere opnamen, kies een vaste sluitertijd (zo lang mogelijk). Als je met groothoek werkt ongever 1/30 seconde.

Kies eventueel voor een wat hogere ISO waarde (bijv. 400)

Ik hoop dat dit het probleem oplost.

AG

Equis25

Bericht door Equis25 » wo mar 08 2006 10:13 pm

Spike,

Hoe heb je de flitser in gesteld? Als je het b.v. op Manual hebt staan geeft de flits totaal vermogen af en zou als resultaat overbelichting kunnen veroorzaken, als je het diafragma/tijd niet bijstelt. Maar dat weet je allemaal wel. Ik geloof dat normaal, de default is iTTL-BL i.e. fill flash en je moet dus bewust iTTL instellen wanneer je meer vermogen nodig hebt. <Ik ben nu op mijn kantoor en heb de handleiding niet voorhanden.>

De handleiding die bij de flits zit, althans in de USA, is niet erg toegankelijk. Hoe het in Nederland is heb ik dus geen idee van.

Op het Speedlights forum bij Nikonians.Org zou je waarschijnlijk goede info kunnen vinden.

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo mar 08 2006 10:23 pm

Ik maak inderdaad gebruik van de kitlens ( 18~70) en bij het terug zien van de foto’s op de pc, zie ik lichte vlekken op de muren, hoogst waarschijnlijk reflexie.
De flitser staat ingesteld op de AA modus ( Flits met automatisch diafragma) en de D70 staat in de Auto stand, sommige mensen in mijn omgeving willen niets weten van de M, S, of de A stand, m.a.w. pakken en een plaatje schieten.
Het vreemde van dit alles is, dat mijn oude analoge camera net genoeg flits gaf om de sfeer toch te behouden, en nu moet ik allerlei fratsen uit halen om een goede belichten foto te krijgen, ik krijg nu al een beetje heimwee naar het analoge tijdperk ha ha ha
:cry:

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo mar 08 2006 10:45 pm

Ik ben al weer een stukje verder gekomen. Bij het aanzetten van de flitser staat links boven in het scherm twee flitstekens (Monitor voorflitsen) daarnaast TTL en is de BL pictogram zichtbaar. Druk ik nu één maal op de mode toets dan verdwijnt het BL pictogram, als ik dan een foto maak dan is de foto wel goed. MAAR als de apparatuur opnieuw wordt aangezet, moet ik weer op de mode toets drukken. Jullie begrijpen (hopelijk) dat ze in mijn omgeving zoiets hebben, ik pak dat ding niet meer te moeilijk.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo mar 08 2006 11:48 pm

Dag Forumvrienden,

Ik ben blij dat het probleem is opgelost. Anders dan ik dus dacht.

Ik heb weer iets van geleerd over de SB800 en flitsen op digitaal.

AG

SPIKE

Bericht door SPIKE » do mar 09 2006 12:12 am

Echt opgelost is het niet, als ik eerst tegen mijn vrouw moet zeggen dat je eerst op dat knopje met drukken en dan op dat knopje, dan raakt ze de camera nooit meer aan.
Ik moet eerst het BL pictogram uitschakelen wat staat voor “Uitgebalanceerde invulflits” dit teken verschijnt altijd samen met TL. Op basis van de belichtingsinformatie stelt de camera automatisch de geschikte flitssterkte voor een evenwichtige belichting van het hoofd onderwerp en de achtergrond. Zoals beschreven staat in de handleiding, ik heb zo iets van, het moet voor de leek ook leuk blijven…Toch?

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do mar 09 2006 12:28 am

Dag Spike,

Ben het met je eens dat de flitser in de stand moet blijven staan die je het laatst hebt ingesteld en niet mag terug springen naar een default (hier dus iTTL-BL).

Bij mijn SB80 flitser (die dus geen iTTL etc heeft, maar gewoon TTL, A of Manual) is dat dus het geval. Die blijft dus in de laatste stand staan, die ik heb ingesteld (zet ik de camera uit en dan weer aan dan komt de laatst ingestelde stand op). Ik vraag me dus af of dit bij een SB800 ook zo zou moeten zijn (noem het voortschreidend inzicht dat ik de vraag dan toch maar opwerp).

AG

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do mar 09 2006 9:52 am

Ehm, hij zou juist in de TTL-BL stand moeten staan, dan geeft de flitser de beste flits af (omdat ie niet alleen het hoofdonderwerp meeneemt maar ook de omgeving). In deze stand flitst mijn sb-600 feilloos.

Na in en uit schakelen e.d zou die in de laatste ingestelde instelling moeten blijven staan.

Als ie dat niet doet kan er mischien iets mis zijn, ik zou even langs de fotozaak gaan waar je hem gekocht hebt (hij is zo te lezen nog geen jaar oud).
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Equis25

Bericht door Equis25 » vr mar 10 2006 3:09 am

Spike,

Als je wat dieper in wilt gaan op het probleem, hier is een zeer goede uitgebreide uitleg van het TTL flash systeem:

http://www.moosepeterson.com/techtips/flash.html

In een ander forum maakte iemand de opmerking dat hij met de D70 zwaar overbelichte fotos had wanneer hij "spotmetering" gebruikt, wanneer hij over ging naar een ander methode van meten was er geen probleem.

I gebruik altijd matrix met mijn SB600/SB800 op mijn D70 cameras en heb nooit een probleem gehad van over belichting.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mar 10 2006 8:26 am

ZOnder hier de Nederlandse gebruiksaanwijzing te gaan uitleggen:

Als je de stemming van een bruiloft, feestje, e.d. wilt behouden: ik gebruik dan de flitssynchronisatie op het 2de sluitergordijn met TTL. Je ziet dan in je zoeker welke sluitertijd de camera gaat gebruiken. Veelal rond 1/15 seconde, bij mij. Op een bruiloft zet dan je flitser het onderwerp stil en belicht dit goed uit. De andere personen hebben wat bewegingsonscherpte. De kaarsjes op de tafels en de schemerlampjes verlichten dan de rest van de zaal.

Een andere mogelijkheid is het TTL flitsen met langzame sluitertijden.

Rob

Bericht door Rob » vr mar 10 2006 11:10 am

Hans,

Ik had met 1/30 al dat mensen "uit hun ziel traden" gebruik jij een statief dan met 1/15 anders erg knap.

Blijft jouw hoofdonderwerp dan wel scherp ?

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr mar 10 2006 12:01 pm

Dag Rob,

Het heeft te maken met het flitsen op het tweede gordijn, d.w.z. de flits wordt gegeven vlak voordat de sluiter dicht gaat. In de foto is dan de laatste positie van het onderwerp uitgelicht. Waar de persoon het laatst staat wordt in een fractie van een seconde (en van de sluitertijd) belicht.
Dit is beter dan flitsen op het moment dat de sluiter net open gaat (conventioneel flitsen). Want dan krijg je wat versmering over waar de persoon eerst was (als de persoon beweegt na zijn eerste positie bij het openen van de sluiter).

Zit je in echt buiten in het diep donker (je kunt geen hand voor ogen zien), dan maakt sluiter tijd niet uit en alleen de flits (want na de flits is het weer diep donker).

Op mijn FM3A is flitsen op het tweede gordijn niet mogelijk.

AG

Rob

Bericht door Rob » vr mar 10 2006 12:31 pm

Ik kan dit instellen op mijn D50 als REAR toch ? Ik heb het al eens gebruikt op een feestje maar je moet dan heel erg opletten voor bewegingsonscherpte.

Wat is het verschil met REAR en SLOW dan ? Dat is toch beide op het 2e gordijn?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”