Maar weer eens de knuppel in het hoenderhok [gesloten]
Re: Maar weer eens de knuppel in het hoenderhok
Ach, het begint al op school.
Ik kreeg van de leraar van mijn dochter een mail waaruit 'blijkt' dat de ik-vorm met dt wordt vervoegd.
Dit is tegenwoordig niveau: VWO.
Triest.
Ik vrees, onbegonnen werk.
Ik kreeg van de leraar van mijn dochter een mail waaruit 'blijkt' dat de ik-vorm met dt wordt vervoegd.
Dit is tegenwoordig niveau: VWO.
Triest.
Ik vrees, onbegonnen werk.
Heb je die "leraar" er op gewezen? Lachen...
Maar het is inderdaad meer dan triest. Een collega'tje haalde eens twee spelfouten uit de ene regel die de schooljuffrouw bij een overgangsrapport van haar dochtertje had geschreven.
Maar het heeft een oorzaak: de desinteresse is al begonnen met de Mammoetwet, de pretpakketten en het tutoyeren van de meester... En nu heb je het gedaan als je er op wijst. Dubbel triest.
Maar het is inderdaad meer dan triest. Een collega'tje haalde eens twee spelfouten uit de ene regel die de schooljuffrouw bij een overgangsrapport van haar dochtertje had geschreven.
Maar het heeft een oorzaak: de desinteresse is al begonnen met de Mammoetwet, de pretpakketten en het tutoyeren van de meester... En nu heb je het gedaan als je er op wijst. Dubbel triest.
- dogo
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Om het nog maar niet te hebben over het zeer frequente gebruik in Nederland van de term "ik heb nooit geen problemen hiermee gehad". Een dubbele ontkenning is een (nadrukkelijke) bevestiging
. Dus wanneer je dat zegt heb je ALTIJD problemen gehad.

Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Jaaa...een klassieker, deze hoor ik zo vaak door collega's gebruikt wordendogo schreef:...nooit geen...

Corrigeer je ze, staan ze je aan te kijken of ze water zien branden

- Sandor Gora
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
onzindiscussie hier.
als voormalig onderwijzer en huidig ambtenaar weet ik hoe te spellen.
het leuke van dit forum is juist dat het niet over spelling hoeft te gaan.
fotografie denkt in beelden, niet in woorden.
en als we er dan wat over schrijven, doet de spelling er niet toe.
gewoon doorschrijven, mensen, hoe dan ook!
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Het zal mij een worst zijn of op dit forum foutloos wordt geschreven of niet.
De een beheerst de taal nu eenmaal beter dan de ander.
Als we daar elkaar op gaan afrekenen dan is de lol op dit forum ver te zoeken,
Natuurlijk moet het leesbaar en begrijpelijk zijn. Daar modereren we op en desnoods passen we een stuk tekst even snel aan.
We modereren eveneens op het 'afrekenen' cultuurtje. De schrijver schrijft beter dan de schilder. Een feit.
Een schrijver is echter niet meer of minder dan een schilder.
Dat willen 'grote' schrijvers op dit forum nog wel eens vergeten.
Degene die de schilder aanvalt op zijn schrijfcapaciteiten vergeet zijn eigen tekortkomingen.
En daar modereren we tevens op.
Voor wat betreft het gebruik van de Engelse taal. Taal is constant in beweging.
Sociale media en het internet hebben een enorme invloed op ons schrijfgedrag.
Veel woorden zijn wellicht niets eens meer fatsoenlijk in het Nederlands te gebruiken.
Faceboek wordt gezichttboek ?
Eerlijk gezegd vind ik de titel van dit onderwerp getuigen van een inzicht wat juist niet past bij de hedendaagse schrijfwijze.
We mogen daarin echter gelukkig nog verschil van inzicht hebben
De een beheerst de taal nu eenmaal beter dan de ander.
Als we daar elkaar op gaan afrekenen dan is de lol op dit forum ver te zoeken,
Natuurlijk moet het leesbaar en begrijpelijk zijn. Daar modereren we op en desnoods passen we een stuk tekst even snel aan.
We modereren eveneens op het 'afrekenen' cultuurtje. De schrijver schrijft beter dan de schilder. Een feit.
Een schrijver is echter niet meer of minder dan een schilder.
Dat willen 'grote' schrijvers op dit forum nog wel eens vergeten.
Degene die de schilder aanvalt op zijn schrijfcapaciteiten vergeet zijn eigen tekortkomingen.
En daar modereren we tevens op.
Voor wat betreft het gebruik van de Engelse taal. Taal is constant in beweging.
Sociale media en het internet hebben een enorme invloed op ons schrijfgedrag.
Veel woorden zijn wellicht niets eens meer fatsoenlijk in het Nederlands te gebruiken.
Faceboek wordt gezichttboek ?
Eerlijk gezegd vind ik de titel van dit onderwerp getuigen van een inzicht wat juist niet past bij de hedendaagse schrijfwijze.
We mogen daarin echter gelukkig nog verschil van inzicht hebben

Ja. "Werkdruk" is het verweer.Heb je die "leraar" er op gewezen? Lachen...
Ik ben serieus blij te zien dat mijn kinderen dit niet overnemen in een tijd van SMS.
Hoe parodoxaal dit ook mag worden uitgelegd.
Mijn leraar heeft mij geleerd met hoofdletters de zinnen te doen aanvangen.Sandor Gora schreef:onzindiscussie hier.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Correct, in algemene zin mag je er best over discussiëren. Dit draadje is daar een goed voorbeeld van.emdeklerk schreef: Heb ik in het verleden ook al meerdere malen aangekaart, waarop de "regel" kwam dat men niet over taalgebruik mag discussiëren. Tot PB van moderators toe.
etc
We accepteren echter niet dat in een discussie leden op dit forum persoonlijk worden aangevallen op hun schrijfcapaciteiten.
Irriteer je je ergens aan ? , druk dan op de rapporteerknop,
Dan kijken we er naar. Het forum is er niet voor bedoeld om elkaar eens lekker om op zijn of haar tekortkomingen te wijzen.
Mag ik even onder de aandacht brengen dat het hier over gaatchip54 schreef:Het valt steeds meer op dat een aantal forumleden draadjes starten met Engelstalige onderwerpen.
Nu is al vaker op dit forum geroepen dat de Nederlandse taal grondig verkracht wordt. Het komt regelmatig
voor dat ik twee keer een zin of een paar woorden moet lezen voordat ik begrijp wat er bedoelt wordt. Of met
kromme tenen een woord zie staan dat compleet verkeerd gebruikt en/of gespeld is.
Maar nu wordt het dus nog erger, we gaan over in een andere taal, voorbeelden zal ik hier niet noemen
omdat ik niet op de man ga spelen, kijk maar eens in de lijst bij fotopresentaties ( ja, echt, één woord!),
of bij fotobeoordelingen (idem).
Zelfs namen van gebouwen, bruggen e.d.. worden zonder blikken of blozen vertaald. Als het maar "Engels" is.
Zullen we weer eens proberen alles wat dichter bij huis te houden en gewoon onze eigen, mooie, taal te gebruiken?

Want ik zie dat we afdwalen

Kroontje
- Sandor Gora
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Flandria schreef:Mijn leraar heeft mij geleerd met hoofdletters de zinnen te doen aanvangen.[/quote schreef: snel afleren, een Vrij Mens worden
oooooit zat ik in de "aksiegroep spellingsvereenvaudiging";
kern van het idee toen was: als de bedoeling maar duidelijk is;
dat gedoe over de juiste spelling, daar voelen de goede spellers zich maar beter mee dan de mindere spellers en denken zo meer macht te hebben.
(maar nu ben ik wel errug trug in de 70-er jaren)
Sandor Gora schreef:Flandria schreef:Tunnelvisie.Mijn leraar heeft mij geleerd met hoofdletters de zinnen te doen aanvangen.[/quote schreef: snel afleren, een Vrij Mens worden
dat gedoe over de juiste spelling, daar voelen de goede spellers zich maar beter mee dan de mindere spellers en denken zo meer macht te hebben.
- John'47
- Forumlid
Eenvoudig taalgebruik of "moeilijke" woorden vind ik niet het onderwerp van discussie. Evenmin hoofdletters aan het begin van zinnen. Als woorden dusdanig verhaspeld of fout gespeld worden, dat ik pas na herhaald lezen begrijp wat schrijver bedoelt, betreur ik het dat we daar niets over mogen zeggen op dit forum.
We mogen "niet op de man spelen" op het punt van taalgebruik. Iemand die vol trots een foto laat zien mogen we wel verbaal afmaken.
Ik houd niet van dat soort tegenstrijdige regeltjes.
John
We mogen "niet op de man spelen" op het punt van taalgebruik. Iemand die vol trots een foto laat zien mogen we wel verbaal afmaken.
Ik houd niet van dat soort tegenstrijdige regeltjes.
John
Laatst gewijzigd door John'47 op zo mei 12 2013 7:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D810, Sony RX1R II.
-
- Forumlid
Sandor Gora schreef:Flandria schreef:Ook vereenvoudigde spelling moet je goed spellen. Kortom gebruik die grijze massa in je bovenkamer.Mijn leraar heeft mij geleerd met hoofdletters de zinnen te doen aanvangen.[/quote schreef: snel afleren, een Vrij Mens worden
Daar is die massa voor.
gr
Peter
Peter